Tips runt Ino Audio

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Re: Tips runt Ino Audio

Inläggav Chopha » 2016-03-18 19:03

Väldigt förenklat och helt med ögonmått ritat i nytt program, men du får ett humm om hur det ser ut.
Ino Aco-paneler bakom vänster högtalare med måtten 200x120cm och bakom höger högtalare med måtten 200x80cm.
På båda sidorna om högtalarna; träramar (HxBxD) 230x120x12cm med stenull och klätt med tyg. Liten absorbent (100x45x12cm) till vänster om soffan på balkongdörren, med glipa mot den stora för att kunna öppna dörren.
Kopierat till höger sida med likadan glipa för symmetrins skull, men 230cm hög. Båda klädda med tyg.
På väggen bakom soffan sitter det en absorbent med måtten 60x120x7cm. Då soffan sträcker sig en bit ut framför fönstret bakom har jag en absorbent med måtten 60x60x7cm med fötter som jag kan ställa i fönstret när det behövs.

Fönstret och balkongdörren till vänster om soffan täcks med gardiner och likaså fönstret bakom soffan.
20cm utanför höger högtalare och fram till absorbenten på högerväggen är det en öppning från golv till tak. Där har jag nyligen hängt tyget "Kalmuk" från Eventgross.
Det gjorde en helt enorm skillnad!

Bild
/Christopher

EDIT:
Glömde att nämna och rita dit absorbenterna bakom soffan.
Senast redigerad av Chopha 2016-03-18 19:21, redigerad totalt 1 gång.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 19:21

PerStromgren skrev:Att det inte är en bra placering för ett par piP är jag fullt medveten om, jag undrade mest om väggdämpning kan ersättas med avstånd till samma vägg.

Kan tillägga att det var så jag tänkte. Dämpningen är ju till för att reducera/ta bort väggens destruktiva inverkan vid lite högre frekvenser. Ett större avstånd gör något liknande men man förlorar stödet under ca 100 Hz, hur mycket beror på avståndet till väggen. 4.5 m som nämns låter som helt galet långt från stöd men att prova är ju inte förbjudet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-21 17:11

RMA skrev:Man kanske ska klargöra att Guru är en kommersiell variant av ino.

Mja, såväl Guru som Ino är kommersiella produkter.
Skillnaden är bland annat att Guru har en formgivare (Erik E) med i skeppet som gett Guru ett annat utseende än Ino.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Köpråd