Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?
JM skrev:I naturen finns bara multipla direktljud i mono med multipla reflexer som ger den spatiala upplevelsen.
RogerGustavsson skrev:JM skrev:I naturen finns bara multipla direktljud i mono med multipla reflexer som ger den spatiala upplevelsen.
Konstig definition på stereo. Naturens ljud är ju i stereo, det som vi uppfattar med våra två öron. Mono är det inte för mig. Mono är när ljudet kanaliseras genom en kanal/högtalare.
JM skrev:Försök komma på två direktljudkällor, som är likt stereohögtalarljud är nästintill identiska, som förekommer naturligt i naturen.
Max_Headroom skrev:Härom dagen klagade Bill50x på att en maskin av fabrikat Pioneer inte gav rätt lyssningsglädje vid muzak-lyssning. I min vanliga underbart pompösa stil påpekade jag att det var musiken det var fel på, inte maskinen. Detta har dock lett till en del funderingar eftersom jag hade likande problem under min audiofila period. Jag köpte skivor som enligt förståsigpåare skulle vara bra, med bra ljud och grejjor. Och undrade varför det inte sväger. För det gjorde det ju inte. Jag hade dock inte ekonomi då att byta några grejjor och hamnade senare på ingenjörsutbildning så intresset för vad som stog i Hifi-tidnignar försvann i samma takt som kurser i el och fysik avhandlades samt att jag började läsa mer om vad ljud är och hur det uppfattas. Det som stog i HiFi-tdingarna var fel, i princip alltihop. Och lyssna på dålig musik var inte intressant det heller.
Men, en hel del verkar fastna i den här svängen. Sitter och lyssnar och undrar varför det inte svänger. Måste vara fel på någon apparat. Eller flera. Måste nog byta. Inte nog. Måste byta. Nu!
Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?
Conan skrev:JM skrev:Försök komma på två direktljudkällor, som är likt stereohögtalarljud är nästintill identiska, som förekommer naturligt i naturen.
Men nu jämför du ju äpplen & kaffebryggare här.I naturen är det ju enskilda (därmed inte sagt punktformiga) ljudkällor & miljön som bygger upp "ljudbilden" men syftet med sterofonisk återgivning är ju att utnyjjda det faktum att vi hör binauralt och med olika riktningskänslighet för att med två ljudkanaler registrera och återskapa den naturliga ljudmiljön.
Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
Stereo = ljud med 2 ljudsamlande källor där man kan avgöra varifrån ljudet kommer 3 dimensoner
Annars blir det halvstereo som smålänningen sa.
JM skrev:Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
Stereo = ljud med 2 ljudsamlande källor där man kan avgöra varifrån ljudet kommer 3 dimensoner
Att vi finns beror på att vi överlevt i södra Afrika.
Hör du ett lejon i en halvtät skog, en monoljudkälla samt reflexer från träden, vet du exakt var lejonet är i 3D. Du behöver inte två lejon som ryter samtidigt för att lokalisera i rummet.
JM
JM skrev:Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
Att vi finns beror på att vi överlevt i södra Afrika.
Hör du ett lejon i en halvtät skog, en monoljudkälla samt reflexer från träden, vet du exakt var lejonet är i 3D. Du behöver inte två lejon som ryter samtidigt för att lokalisera i rummet.
JM
DVD-ai skrev:Jag tycker att det går att få till en återgivning som är klart begränsad av programaterialet redan med 2st högtalare.
Inte att 2 högtalare är perfekt på något vis i jämförelse med verkligheten.... Men upptagningar och behandling av dessa innan dom ens kommer till anläggningen är så otroligt mycket per begränsande.
I nästan samtliga fall är det så pass begränsande att det är ointressant att hitta en "bättre lösning" än stereo innan det finns ett intresse att leverera upptagningar/ programmaterial som har ens några förutsättningar att nyttja möjligheterna med stereofonisk återgivning fullt ut.
Conan skrev:Max_Headroom skrev:Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?
Riktigt begåvade artister som skapar & framför bra musik vill många lyssna på. Detta drar till sig stora skivbolag vilket gör att både artisten & bolaget kan tjäna stålar. Stora skivbolag vill som sagt tjäna pengar, och lägger därför inte ner så mycket krut på att musiken ska vara riktigt bra inspelad (alternativt skruvar till ljudet såsom dom tror att det ska låta för att folk ska tomma plånböckerna) --> ljudkvaliteten blir kass på skivan även fast musiken är bra.
Skivbolag som är intresserade av att det ska låta så bra som möjligt kan inte konkurrera ekonomiskt med de stora bolagen om de bästa musikerna. Ljudkvaliteten på de skivor "entusiastbolaget" ger ut är på topp, men är inte framförd/komponerad av de bästa musikerna.
Den här verkligheten är nog bara att hacka i sig och lära sig att leva med antingen bra musik/undermålig ljudkvalitet eller trist musik/bra ljudkvalitet.
Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
petersteindl skrev:Perfector skrev:Mono = ljud med en ljudsamlande källa där man inte kan avgöra varifrån ljudet kommer 2dimensioner
OT. Jag skulle snarast säga följande:
Jag börjar med hörseln och öronen.
Att lyssna med ett och endast ett öra kallas monaural. Det innebär t.ex. dövhet på andra örat eller gravt nedsatt hörsel på ena örat.
Att lyssna med båda två öronen kallas binaural.
Själva ljudalstringen har annan nomenklatur.
Monofonisk ljudupptagning innebär kod i en punkt. Det är noll dimensioner. Vi kan kalla det för ett system med en kanal.
Man kan spela upp monofoniskt ljud d v s denna kanal med en eller två eller flera högtalare. Oavsett antal högtalare är det ändå alltid monofoniskt och representerar därmed noll dimensioner. Dock, beroende på att hörseln är skapt på ett visst sätt för att kunna höra avstånd till ljudkällor så kan man koda för detta i en monofonisk inspelning och på så sätt kunna uppleva en dimension, en slags djupdimension. Det är dock svårt att ta till sig denna djupdimension på ett någorlunda realistiskt sätt från mono uppspelat med en högtalare. Jag säger inte att det inte går men oftast låter det inte så ur en radioapparat.
Stereofonisk ljudupptagning innebär kod i två separata punkter. Det är två stycken noll dimensioner.
Stereofoniskt ljud kan spelas med två eller fler högtalare om stereofoni skall kunna bibehållas.
Beroende på den specifika kodning av ljudvågorna i respektive punkt så avkodar den mänskliga hörseln inspelningens kodningen på sitt specifika sätt.
T.ex. under förutsättning att det föreligger viss korrelation mellan koderna i respektive två kanaler (punkter) så kan hörseln luras att höra ljudobjekt mellan högtalarna d v s från en plats där det inte finns någon ljudkälla. Detta upplevda fenomen kallas fantomprojicering av ljudkällor.
I inspelningen kallas kodningen för Interchannel korrelation. Denna Interchannel korrelation kan bestå av interchannel time difference eller Interchannel level difference eller båda samtidigt.
Tilläggas bör att de två akustiska ljudvågor från de två högtalarna i ett stereofoniskt system inte ens påminner om den akustiska ljudvåg som skulle ha kommit från ljudkällan t.ex. en sångare om sångaren funnits på den plats som hörseln luras höra.
Fantomprojicering är alltså inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen.
Utifrån en specifik kodning av ljudvågor i respektive kanal med specifik korrelation mellan kanalerna kan man tillrättalägga Interchannel korrelation så att hörseln uppfattar bredd och avstånd d v s djup. Akustiskt sett hus mottagaren d v s lyssnaren skall det då bli det man kallar Interaural Time Difference och Interaural Level Difference. I det neurala systemet kan då ett horisontellt plan kodas upp som sträcker sig mellan högtalarna och bakåt. Man kan uppleva ett Soundscape med bredd och djup och lokalisera ljudobjekt i sidled och i djupled.
Det finns roliga undantag där viss specifik kodning lurar hörseln ännu mer så att man upplever ljudkällor utanför högtalarnas positionering och även framför högtalarna t.ex. upplevt rakt från vänster eller rakt från höger. Känner man till hörselns svagheter så kan man lura hörseln ännu mer så att man upplever ljudkällor ovanifrån och t.o.m. bakifrån.
Allt detta går att åstadkomma med två inspelade kanaler uppspelade med två högtalare under förutsättning att inspelning och uppspelning möjliggör för hörseln att tillgodogöra sig dessa fenomen.
Slut OT.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Undermålig musik kan leda till apparathysteri men den primära orsaken till apparathysteri är begränsningarna i den stereofoniska återgivningen som jag ser det.
Det är samma hjärna och vidhängande öron som lyssnar på verklighetens multipla monodirektljud samt reflexer som lyssnar på direktljudet från två stereohögtalare med rummets reflexer.
Jämfört med komplexa ljudet i verkligheten är perceptionen av 2 stereohögtalare i rummet en blek kopia.
Johan_Lindroos skrev:Ja nu blev det flummarnas julafton i tråden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster