Två högtalare kontra mono (igen)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Två högtalare kontra mono (igen)

Inläggav Martin » 2016-03-18 17:27

Jag vill påstå att två högtalare som spelar samma signal och är placerade i en stereotriangel låter klangligt annorlunda än en högtalare som spelar samma signal. Ämnet har varit uppe förut men jag känner att det inte har diskuterats tillräckligt.

Hur ska man egentligen resonera och väga olika egenskaper som direktivitet och klang på direktljud kontra reflekterat ljud mot varandra beroende av hur högtalarna är placerade i förhållande till lyssnarna?

Det konkreta exemplet är ju centerhögtalaren som låter som något från en annan planet i mitt tycke, även om man använder samma högtalare som till höger och vänster. Eller om man ska vara mer specifik, ljudet låter som att det kommer från centerhögtalaren och hör inte ihop med samma ljudbild som stereoparet producerar. Hur kan man lösa ett sådant problem och går det öht att närma sig en rimlig lösning i högtalaränden? Majoriteten har på något sätt accepterat att det låter som det gör, men många har också valt att skippa centerhögtalaren helt pga dess förmåga att likt ett svart hål suga i sig allt ljus och liv i ljudbilden och lämna endast en strimma av projektion åt sidorna.

Det är ju inte svårt att mäta problemet:
Bild

Men vad gör man åt det? Min tanke såhär långt är att det indirekta ljudet bör ha ungefär samma klangliga egenskaper för alla 3 högtalarna men direktljudet behöver vara olika för att centerhögtalaren inte ska låta nasalt och konstigt. Det jag inte riktigt kan komma fram till är hur den blandningen bör se ut. Ska man låta det närmsta örats bild av högtalaren väga tyngst för att det är där ljudet anländer först och starkast så borde man alltså öka högre frekvenser för centerhögtalarens direktljud och göra det mer smalstrålande på något vis så att det liknar både i direktklang och efterklang vad man skulle höra från båda sidorna samtidigt. Man kanske kunde tänka sig ett praktiskt experiment där man i efterklangsdämpad miljö försöker eq:a sig fram till när monosignalen låter så likt i två högtalare som en. Dessutom borde man samtidigt ta hänsyn till lyssnare som sitter på sidan av när man formar direktiviteten på högtalarna.

Det som slår mig är att en liggande MTM som center kanske inte är helt och hållet att gå åt fel håll. Det kan tom vara mer rätt än att sätta tre identiska högtalare bredvid varandra?

Tänk gärna fritt, vågat och med högt i tak!
MEK - MetallElementKlubben

JM

Re: Två högtalare kontra mono (igen)

Inläggav JM » 2016-03-19 22:29

Börja i andra änden så kanske du förstår.
I naturen finns inte två nästan lika ljud som två stereohögtalare producerar!
I naturen finns bara multipla direktljud i mono med multipla reflexer som ger den spatiala upplevelsen.

Stereo är en mycket primitiv form av att efterlikna naturens spatiala ljud. Stereoljudet kan aldrig återge ursprungsljudet. Flerkanalsljud kan möjligen mer närma sig verkligheten men misslyckas ofta pga ....
Floyd Toole belyser centerhögtalarens viktiga funktion i sin bok. Vid flerkanalsinspelningar återger centerhögtalaren huvuddelen av allt ljud och övriga högtalare är mer statister men viktiga för den spatiala upplevelsen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-03-20 01:14

Fast mycket verkar ju vara mixat för stereo...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-20 10:20

Fast det är ju skillnad på panorerad multi-mono och äkta stereo.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-20 13:12

Jag ser nu att denna tråd är lämpligare för mitt inlägg så jag lägger det här också. Det är lite kortfattat.

Mono – Stereo

Jag börjar med hörseln och öronen.
Att lyssna med ett och endast ett öra kallas monaural. Det innebär t.ex. dövhet på andra örat eller gravt nedsatt hörsel på ena örat.
Att lyssna med båda två öronen kallas binaural.

Själva ljudalstringen har annan nomenklatur.
Monofonisk ljudupptagning innebär kod i en punkt. Det är noll dimensioner. Vi kan kalla det för ett system med en kanal.

Man kan spela upp monofoniskt ljud d v s denna kanal med en eller två eller flera högtalare. Oavsett antal högtalare är det ändå alltid monofoniskt och representerar därmed noll dimensioner. Dock, beroende på att hörseln är skapt på ett visst sätt för att kunna höra avstånd till ljudkällor så kan man koda för detta i en monofonisk inspelning och på så sätt kunna uppleva en dimension, en slags djupdimension. Det är dock svårt att ta till sig denna djupdimension på ett någorlunda realistiskt sätt från mono uppspelat med en högtalare. Jag säger inte att det inte går men oftast låter det inte så ur en radioapparat.

Stereofonisk ljudupptagning innebär kod i två separata punkter. Det är två stycken noll dimensioner.
Stereofoniskt ljud kan spelas med två eller fler högtalare om stereofoni skall kunna bibehållas.

Beroende på den specifika kodningen av ljudvågorna i respektive punkt så avkodar den mänskliga hörseln inspelningens kodning på sitt specifika sätt.

T.ex. under förutsättning att det föreligger viss korrelation mellan koderna i respektive två kanaler (punkter) så kan hörseln luras att höra ljudobjekt mellan högtalarna d v s från en plats där det inte finns någon ljudkälla. Detta upplevda fenomen kallas fantomprojicering av ljudkällor.
I inspelningen kallas kodningen för Inter-Channel korrelation. Denna Inter-Channel korrelation kan bestå av Inter-Channel Time Difference eller Interchannel Level Difference eller båda samtidigt.
Tilläggas bör att de två akustiska ljudvågor från de två högtalarna i ett stereofoniskt system inte ens påminner om den akustiska ljudvåg som skulle ha kommit från ljudkällan t.ex. en sångare om sångaren funnits på den plats som hörseln luras höra.
Fantomprojicering är alltså inte ett akustiskt fenomen utan ett neuralt fenomen.

Utifrån en specifik kodning av ljudvågor i respektive kanal med specifik korrelation mellan kanalerna kan man tillrättalägga Inter-Channel korrelation så att hörseln uppfattar bredd och avstånd d v s djup. Akustiskt sett hus mottagaren d v s lyssnaren skall det då bli det man kallar Interaural Time Difference och Interaural Level Difference. I det neurala systemet kan då ett horisontellt plan kodas upp som sträcker sig mellan högtalarna och bakåt. Man kan uppleva ett Soundscape med bredd och djup och lokalisera ljudobjekt i sidled och i djupled.

Det finns roliga undantag där viss specifik kodning lurar hörseln ännu mer så att man upplever ljudkällor utanför högtalarnas positionering och även framför högtalarna t.ex. upplevt rakt från vänster eller rakt från höger. Känner man till hörselns svagheter så kan man lura hörseln ännu mer så att man upplever ljudkällor ovanifrån och t.o.m. bakifrån.

Allt detta går att åstadkomma med två inspelade kanaler uppspelade med två högtalare under förutsättning att inspelning och uppspelning möjliggör för hörseln att tillgodogöra sig dessa fenomen.

Sedan finns det alternativa lösningar med centerkanal och centerhögtalare. En lösning som jag använder med gott resultat där man inte kan detektera centerhögtalaren har jag beskrivit tidigare.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-20 16:24

Didrik De Geer hävdar med emfas att stereo är det värsta som hänt (möjligen med undantag för "det digitala"), stereo är INTE hifi, sa han under sitt föredrag häromsistens.

https://www.youtube.com/watch?v=2tipR19A7Fs
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-20 17:37

Är inte Didrik döv på ena örat?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-20 18:12

RogerGustavsson skrev:Är inte Didrik döv på ena örat?

Jag tror det, men det e nog inte orsaken till att han förkastar stereo (och "det digitala"). Vet inte heller hur länge han varit enörad.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-20 18:36

hifikg skrev:

Jag tror det, men det e nog inte orsaken till att han förkastar stereo (och "det digitala"). Vet inte heller hur länge han varit enörad.

Innan Didrik miste hörseln på ena örat spelade han stereo och hade 2 högtalare. Han körde så ungefär 2 år efter att han mist hörseln på ett öra. Med ett öra blir det problematiskt med 2 högtalare.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2016-03-20 18:38

petersteindl skrev:
Monofonisk ljudupptagning innebär kod i en punkt. Det är noll dimensioner. Vi kan kalla det för ett system med en kanal.

Stereofonisk ljudupptagning innebär kod i två separata punkter. Det är två stycken noll dimensioner.

Sedan finns det alternativa lösningar med centerkanal och centerhögtalare. En lösning som jag använder med gott resultat där man inte kan detektera centerhögtalaren har jag beskrivit tidigare.

1 Peter har du referenser till noll dimensioner vid mono/stereo ljudupptagning.

2 Sist vi träffades började du förklara din "syntetiska centerkanal" men Morello kom o störde så kan du ta det igen eller hänvisa till tidigare inlägg.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-20 18:57

#1 borde du inte behöva fråga om, det bör du kunna ifrån grundskolematematiken, JM...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-20 19:11

JM skrev:
petersteindl skrev:

Peter

1 Peter har du referenser till noll dimensioner vid mono/stereo ljudupptagning.

2 Sist vi träffades började du förklara din "syntetiska centerkanal" men Morello kom o störde så kan du ta det igen eller hänvisa till tidigare inlägg.

JM

En punkt har noll dimensioner. En linje har 1 dimension. En yta har 2 dimensioner. En volym har 3 dimensioner. Behöver jag verkligen referera någonstans för detta påstående? :)

Det enda du har i en kanal är en varierande spänning per tidsenhet och det motsvarar en punkt. Med 2 kanaler har man en varierande spänning per tidsenhet i respektive kanal och det är således 2 punkter. Du kan t.ex. ha Beatles i ena kanalen och en violinkonsert i den andra. Eller också kan du ha Beatles i stereo eller Beatles i mono eller Beatles i mono där ena kanalen råkar vara i motfas i jämförelse med den andra. Kollar man på korrelationsfaktorn så är den noll i första exemplet och kanske pendlar mellan 0,3 - 0,9 i det andra och 1,0 i det 3e och - (minus)1,0 i det fjärde exemplet.

1a reflexer ligger närmare 0,9 i korrelationsfaktor och efterklang ligger på ungefär 0,1 - 0,2 och det räknas som slumpmässigt.

Det man har möjlighet att koda i en kanal är t.ex. förhållandet mellan direktljud och reflexer och det kan hörseln använda sig av för avståndsbedömning. På så sätt kan hörseln få fram en linje i djupled istället för en punkt. Detta fenomen med avståndsbedömning är dock betydligt lättare i stereo än i mono. Det är min erfarenhet.

Vad gäller Bremens centerkanal så finns det kortfattat beskrivet i tidigare inlägg.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-20 19:28

petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Innan Didrik miste hörseln på ena örat spelade han stereo och hade 2 högtalare. Han körde så ungefär 2 år efter att han mist hörseln på ett öra. Med ett öra blir det problematiskt med 2 högtalare.

Med vänlig hälsning
Peter

Han verkar smartare än att bara referera till personer med hörsel på ett öra, även om han är en av dem. Jag tror hans åsikter är djupare grundade än så. Fast jag håller inte med. Tror jag. Jag har aldrig ägnat mig åt monolyssning, det kanske är hur häftigt som helst.

JM

Inläggav JM » 2016-03-20 19:37

petersteindl skrev:
Vad gäller Bremens centerkanal så finns det kortfattat beskrivet i tidigare inlägg.

Med vänlig hälsning
Peter

Snabb skummade dina tidigare inlägg beträffande Bremens Centerkanal.
Du nämner ngt om att bara signalen som är i fas återges i centralkanalen. Fasvänder du ena kanalen o summerar signalen så att bara skillnadsinformationen hörs i centerhögtalaren? Du nämner även att detta sker digitalt.
Stämmer detta?

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-20 19:40

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Han verkar smartare än att bara referera till personer med hörsel på ett öra, även om han är en av dem. Jag tror hans åsikter är djupare grundade än så. Fast jag håller inte med. Tror jag. Jag har aldrig ägnat mig åt monolyssning, det kanske är hur häftigt som helst.

Det är normalt så att de som mist hörseln på ett öra får stora problem med att lyssna på stereo med 2 högtalare. Det beror på att ljudvågorna från bägge högtalarna ger kamfiltereffekt på det ena örat och eftersom det andra örat inte längre finns med så kan inte hörseln längre eliminera kamfiltereffekten. Det blir då problematiskt för patienter med permanent hörselskada på ett öra.

Det är inget konstigt fenomen som skulle vara speciellt för Didrik.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-20 19:46

JM skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Snabb skummade dina tidigare inlägg beträffande Bremens Centerkanal.
Du nämner ngt om att bara signalen som är i fas återges i centralkanalen. Fasvänder du ena kanalen o summerar signalen så att bara skillnadsinformationen hörs i centerhögtalaren? Du nämner även att detta sker digitalt.
Stämmer detta?

JM

Nej, så gör jag inte. Se det inte som en dedicerad centerkanal. Se det som en information som går att extrahera från 2 kanaler. Jag pratar nog mest om centerhögtalare då det gäller Bremen 3D. I ett 5.1 system har man en speciell centerkanal. Idag gör jag all beräkning i den digitala domänen.

Med vänlig hälsning
Peter

JM

Inläggav JM » 2016-03-20 19:53

petersteindl skrev:
Se det inte som en dedicerad centerkanal. Se det som en information som går att extrahera från 2 kanaler. Jag pratar nog mest om centerhögtalare då det gäller Bremen 3D. I ett 5.1 system har man en speciell centerkanal. Idag gör jag all beräkning i den digitala domänen.

Med all respekt före att du inte kan avslöja detaljer men vilka fördelar ser du med en syntetisk centerhögtalare?

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-20 19:54

petersteindl skrev:Det är normalt så att de som mist hörseln på ett öra får stora problem med att lyssna på stereo med 2 högtalare.

Om så inte vore fallet, så hade vi tvåörade haft problem med stereo...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-20 20:05

JM skrev:
petersteindl skrev:
Se det inte som en dedicerad centerkanal. Se det som en information som går att extrahera från 2 kanaler. Jag pratar nog mest om centerhögtalare då det gäller Bremen 3D. I ett 5.1 system har man en speciell centerkanal. Idag gör jag all beräkning i den digitala domänen.

Med all respekt före att du inte kan avslöja detaljer men vilka fördelar ser du med en syntetisk centerhögtalare?

JM

Syntetisk? Njae. Alltså, man kan ju se på saken på olika sätt men Bremen 3D systemet är helt transparent. 2 kanaler in i Bremen 3D som ger 3 kanaler ut och ingen signal går förlorad och ingen signal läggs till. :)

Mer vill jag inte säga vid nuvarande tidpunkt.

Med vänlig hälsning
Peter

JM

Inläggav JM » 2016-03-20 22:10

petersteindl skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:

JM

Syntetisk? Njae. Alltså, man kan ju se på saken på olika sätt men Bremen 3D systemet är helt transparent. 2 kanaler in i Bremen 3D som ger 3 kanaler ut och ingen signal går förlorad och ingen signal läggs till. :)

Mer vill jag inte säga vid nuvarande tidpunkt.

Med vänlig hälsning
Peter

Fördelar?

JM

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-21 00:32

petersteindl skrev:2 kanaler in i Bremen 3D som ger 3 kanaler ut och ingen signal går förlorad och ingen signal läggs till. :)

Om inget går förlorat och inget läggs till, vad ska man då ha den till?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-21 00:51

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Det är normalt så att de som mist hörseln på ett öra får stora problem med att lyssna på stereo med 2 högtalare. Det beror på att ljudvågorna från bägge högtalarna ger kamfiltereffekt på det ena örat och eftersom det andra örat inte längre finns med så kan inte hörseln längre eliminera kamfiltereffekten. Det blir då problematiskt för patienter med permanent hörselskada på ett öra.

Det är inget konstigt fenomen som skulle vara speciellt för Didrik.

Med vänlig hälsning
Peter

Det jag menar är att han är mot stereo oavsett, jag är säker på att han förstår sin särskilda situation och inte generaliserar utifrån den. Om jag vore flintskallig skulle jag ändå förstå att många både behöver och uppskattar kammar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-21 09:25

Kanske är så att många missuppfattat vad stereo egentligen är? Panorerad multi-mono är det som blev norm och det är egentligen inte stereo. Pingpong stereo var vanligt som demo. Lite senare drogs popvågen igång med en hel del manipulation som en del av verken och det verkar ha avsatt sig på andra genre. Multikanalköret som tog över gjorde knappast den akustiska musiken en tjänst i riktning mot naturligt/bra ljud.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-21 09:33

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:2 kanaler in i Bremen 3D som ger 3 kanaler ut och ingen signal går förlorad och ingen signal läggs till. :)

Om inget går förlorat och inget läggs till, vad ska man då ha den till?

/ B

Han skrev ju inte att inget läggs till - det beror ju på hur man definierar "signal". :) Men det kommer nog i The Bremen White Paper vad det lider.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-03-21 20:38

RogerGustavsson skrev:Fast det är ju skillnad på panorerad multi-mono och äkta stereo.

Är det ni säger att det SKA låta annorlunda om centerkanalen än samma signal i stereohögtalare? Det är själva funktionen av centerhögtalaren att brygga gapet i panoreringen av ljudkällan?

Hur kommer man då bort ifrån att själva centerhögtalaren sticker ut som en unik ljudkälla och hör inte ihop med resten av ljudbilden?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-23 12:33

En bra ide för att lyckas med detta är att dela centerkanalen högt nog för att inte olika rumsstöd/ akustiska förhållanden mellan frontar och centern ska påverka klangbilden.
En till bra ide brukar vara att ha dessa på samma höjd, så att utsttrålningsmönstret blir korrekt, svårt att lyckas med i dom flesta fall tyvärr...
Sist men inte minst så är det naturligtvis så att sättet som centerkanalen är mixad på avgör resultatet, en del mixar är helt enkelt hopplösa och låter bara "CENTER"!! hur man än gör...

Men har man identiska högtalare för LCR, delar rätt i förhållande till rummets påverkan samt har samtliga högtalare på samma höjd, då borde det inte vara några problem att få en enhetlighet :)
OM mixen är bra utförd såklart ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-03-25 03:03

Vilka multikanalsmixar låter det inte "center!" om?

Jag är ändå lite nyfiken på hur man skulle kunna göra en centerhögtalare så att vanliga filmmixar inte låter så center. Skicka ljudet åt sidorna men inte lika direkt rakt fram? Eller flytta högtalarna närmare varandra så att skillnaden i vinkel inte blir lika stor?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-27 10:25

Har inga på rak arm sådär...

Men det hänger ju på hur man mixar det måste ju gå att INTE lägga för mycket i centern som så många enträget ägnar sig åt... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-27 10:43

Nu är det ju inte alltid det är så att man kan välja att lägga lite mer eller lite mindre i centern pga hur standarderna är utformade. Att all dialog läggs i centern är ju pga att man kan byta språk på en film genom att överlagra centerkanalen. Det betyder att all dialog måste ligga här även om karaktären pratar från sidan av skärmen. Det betyder också att man gärna inte vill lägga allt för mycket andra ljud på centern i onödan då de överlagrade spåren blir onödigt stora.

Väldigt förenklat då. Det finns ju en hel del olika standarder och hur alla skiljer sig åt vet jag ej. Det finns folk som kan detta betydligt bättre än jag och om du söker så har ämnet diskuterats tidigare. Det är iaf min uppfattning att surroundljudet från moderna filmer medvetet håller en lägre ljudkvalité pga standardernas utformning och dessa är styrda till stor del av ekonomiska aspekter. Som jag ser det så finns det inga tekniska problem att ta fram bättre surroundljud än vad vi har, men det skulle bli betydligt dyrare vilket så klart kan bli problem. Jag drömmer fortfarande om helt vektorbaserat ljud.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-27 10:55

Jo det vet jag :)
Men helt bortsett från Dialogen i filmerna alltså, som ju är ett extremfall (också stort tyvärr att dom gör så...)

När vi ändå är inne på dialogen så är ju även det något som jag kan uppleva som oerhört störande, att dialogen ligger 100% i centern och därmed upplevs helt kopplad till centerhögtalaren i dom fallen :(
Det är helt klart inte högtalarna som är brister i dessa fall utan det är rakt av programmaterialet som är utformat så...
Om man fick önska sig något så vore det att en ny standard skulle sättas där RCL användes mer som ett homogent ljudfält och inte R/L försig och C som ett "komplement",

En dag så kommer jag nog vilja ha en i14 eller i16s som centerkanal då det kan komma programmaterial som jag önskar kunna spela med centerkanal, idag så är behovet av center extremt lågt då jag inte upplever att den ger mig så mycket.
Det blir i dom flesta fall klart sämre upplevelse med centerkanal tyvärr... (förutom för dom som sitter mycket ut åt sidorna i soffan så kan det blir lite bättre med centerkanal såklart.)
Mvh//David

Nästa

Återgå till Teknikforum