Det där gillar jag.
En sak som alltid stört mig, även om hörbarheten av problemet kan diskuteras, är att kurvan nästan alla tillverkare väljer för sin "sinc" (jag skriver det inom parentes eftersom det även de branta filtren som finns att välja på, snarast är godtyckligt valda approximationer av en sinc) har avsevärd nivå för 22,05 kHz (mellan -10 och -5 dB tillhör vanligheterna).
Konsekvensen av det är att toner nära halva samplingsfrekvensen får en MYCKET synlig modulation. Det vill säga det uppstår en påtaglig spegelfrekvens mycket nära nyttotonen. Särskilt tokigt blir det om man har någon apparat med kvadratiska termer kopplad efter DACen. Spelar man då säg 22,025 kHz så kommer det att uppstå ett potentiellt hörbart 50 Hz-brum.
Den kurva som man (tillverkarna av digitalfiltren, tillverkarna av DACar, tillverkarna av CD-spelare...) väljer att visa blir i själva verket vilseledande eftersom den bara är en sann presentation av hur en enstaka puls ser ut spektralt. Exempelvis sågs många sådana kurvor när Wadia och Pioneer presenterade sina icke-sinc-baserade DAC-lösningar.
Men - att rada upp pulser efter varandra (med 44 100 Hz) som var en en har energi över 22,05 kHz, ger interferenser, så är det bara, så den visade kurvan för digitalfiltrets avrullning blir inte sann - den visar inte det faktiska spektrum som kommer ut från CD-spelaren.
Extremaste exemplen som jag sett Pioneers Legato Link och Wadias franska kurvor. Det ger både en illa tidsvarierande överföringsfunktion. En musikhändelse kommer igenom kedjan på olika sätt beroende på var den inträffat i förhållande till samplingarna.

Lite förenklat man kan säga att sådana system gör hamburgare (hackat och malet) av musiken, till skillnad från de teoretiska möjligheter som CD-systemet faktiskt har, att INTE ställa till det så - trots att CD-systemet så sådant blivit beskyllt för att ha sådana fel inbyggda. Uppånervända världen helt enkelt.

- - -
Så då blir jag förstås extra glad att se ett projekt där nivån för rekontruktionspulsernas spektra vid 22,05 kHz är särdeles låg. Så skall det så ut!

Ser fram emot att se (på oscilloskop) hur en CD med glidande ton spelas upp när frekvensen närmar sig Fs/2. Vågar jag gissa på snyggast i CD-systemets historia?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).