'HD Vinyl' på intåg...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

HD Vinyl, hakar du på?

Ja för f-n, självklart!
14
41%
Jag är skeptisk...
11
32%
Och bilen går bra?
9
26%

Antal röster : 34

Användarvisningsbild
Morello

Re: 'HD Vinyl' på intåg...

Inläggav Morello » 2016-03-21 11:05

Morello skrev:Jo alltså, jag gillar vinyl också och köper fortfarande LP lite då och då, men 14-15 bitar i diskantregistret?
Det skulle jag gärna se en mätning på.

Var hittar man en bra test-LP?

Jag har ju extremt lågbrusig LP-avspelning i kraft av MM-avkännare (OM40) med hög nivå jämte ultralågbrisg RIAA-förstärkning (O&G PP-1), så det skulle vara kul att mäta lite på spår graverade nedåt något som motsvarar 84-90 dB under full utstyrning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-21 11:22

Morello skrev:
PerStromgren skrev:Morello och Boris ombedes vänligt med bestämt att lägga ned sitt trätande.

Så fint att du smetar av Boris beteende på mig. Vänligen sluta med det; det var inte jag som uppmanade Andreas "hålla käften".

Ni trätte, bägge två. Då säger jag till. Så, där.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-21 11:52

PerStromgren skrev:
Morello skrev:
PerStromgren skrev:Morello och Boris ombedes vänligt med bestämt att lägga ned sitt trätande.

Så fint att du smetar av Boris beteende på mig. Vänligen sluta med det; det var inte jag som uppmanade Andreas "hålla käften".

Administratörerna på detta forum kännetecknas alltför ofta av brist på konsekvens - kanske något att tänka på för framtiden?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-21 12:06

Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Morello skrev:

Administratörerna på detta forum kännetecknas alltför ofta av brist på konsekvens - kanske något att tänka på för framtiden?

Nu sätter jag stopp för detta. Vi gör självklart vårt bästa, men vi är inte mer än människor och faktiskt är dessutom något som vi ägnar vår fritid åt. Säger en redaktör till med rödpenna så förväntar vi oss att ni skall lyssna utan en massa diskussioner. Återgå till ämnet tack.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-21 12:19

Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Morello skrev:

Kan man mäta detta på något sätt? :mrgreen:

Är lite intresserad av storhet och enhet i detta fall. Förslag någon?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-21 14:20

Morello skrev:
Morello skrev:Jo alltså, jag gillar vinyl också och köper fortfarande LP lite då och då, men 14-15 bitar i diskantregistret?
Det skulle jag gärna se en mätning på.

Var hittar man en bra test-LP?

Jag har ju extremt lågbrusig LP-avspelning i kraft av MM-avkännare (OM40) med hög nivå jämte ultralågbrisg RIAA-förstärkning (O&G PP-1), så det skulle vara kul att mäta lite på spår graverade nedåt något som motsvarar 84-90 dB under full utstyrning.

Tror att det kan vara svårt att finna en sådan diamant . . . typ.

Möjligt att någon av Shure:s utgivningar har något sådant spår.

Min Ortofon: "PICK UP TEST RECORD TEST OF SIGNALS AND MUSIC"
har ett spår med vitt brus(20-20 kHz) ner till ca -60 dB relativt 3.54cm/sec RMS.

Men jag kan ju passa på att återigen fråga vilket drivverk samt vilken tonarm du nyttjar
tillsammans med OM40 å PP-1 ?

Tacksam för svar.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-21 14:32

Jag undrar hur Ingvar kommit fram till just 14-15 bitar i diskantregistret. 15 bitar motsvarar hela 90 dB dynamiskt omfång - det är en mycket imponerande siffra vill jag påstå.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-21 15:39

Och drivverk+arm . . . typ ?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-21 16:25

Morello skrev:Jag undrar hur Ingvar kommit fram till just 14-15 bitar i diskantregistret. 15 bitar motsvarar hela 90 dB dynamiskt omfång - det är en mycket imponerande siffra vill jag påstå.

Hur mycket brusar ert PP-1? Ni skriver 0,25 uV ekvivalent på ingången, men gäller det vid alla förstärkningar? Det verkar orimligt.

Ge mig siffror för typiskt användningsfall!

PS. Er webbsida innehåller information som verkar inaktuell, det kan kanske vara värt att titta igenom den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-21 17:02

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Jag undrar hur Ingvar kommit fram till just 14-15 bitar i diskantregistret. 15 bitar motsvarar hela 90 dB dynamiskt omfång - det är en mycket imponerande siffra vill jag påstå.

Hur mycket brusar ert PP-1? Ni skriver 0,25 uV ekvivalent på ingången, men gäller det vid alla förstärkningar? Det verkar orimligt.

Ge mig siffror för typiskt användningsfall!

PS. Er webbsida innehåller information som verkar inaktuell, det kan kanske vara värt att titta igenom den.

Det ekvivalenta ingångsbruset ändras inte med vald förstärkning.

0,3 µV RMS över 20 k bandbredd motsvarar cirka 2 nV/rt(Hz), så vad är orimligt med siffran?

Ingångs-JFET-arna har ett brus om cirka 1 nV/rt(Hz).

Om jag spelar en LP, så domineras ALLTID bruset av skivan, dvs från soffan är det knäpptyst fram till att nålen åker ned i spåret.
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2016-03-21 17:31

Morello skrev:Om jag spelar en LP, så domineras ALLTID bruset av skivan, dvs från soffan är det knäpptyst fram till att nålen åker ned i spåret.

Ja så är det. Och om man har möjlighet att spela ett nytt grammofonlack eller metallmaster, då hör man enbart (MM)Riaa-förstärkarbruset. Efter att man matriserat ett lack och pressat de första vinylskivorna ökar bruset minst +18dB.
Det är därför som signalbrus förhållandet normalt på en vinylskiva/stereo knappast blir bättre än -47dB ovägt. I något enstaka fall har jag mätt på någon som hade ett signalbrus på -70dB. Det berodde säkert på att skivan
var pressad i ett fåtal exemplar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-21 18:14

Laila skrev:Och drivverk+arm . . . typ ?

Just nu en Rega planar 3 med RB300-arm jämte Ortofon OM40.
Har en annan spelare med RB250-arm och Ortofon MC10 Supreme.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-21 18:16

Nagrania skrev:
Och om man har möjlighet att spela ett nytt grammofonlack eller metallmaster, då hör man enbart (MM)Riaa-förstärkarbruset..

Så kan det säkert vara i din specifika setup, men det är knappast någon universell sanning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-21 20:02

Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-21 20:16

petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.

Med vänlig hälsning
Peter

Det blir ett dyrt nöje då lacken används för att skapa en moder som sedan kopieras i flera steg ner till pressmatrisen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-21 21:32

Perfector skrev:
petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.

Med vänlig hälsning
Peter

Det blir ett dyrt nöje då lacken används för att skapa en moder som sedan kopieras i flera steg ner till pressmatrisen

Jaha, menar du att nöjet skulle bli billigare om om lacken inte "används för att skapa en moder . . ."
. . . typ ? 8O :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-21 21:57

Laila skrev:
Perfector skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Jaha, menar du att nöjet skulle bli billigare om om lacken inte "används för att skapa en moder . . ."
. . . typ ? 8O :D

Kolla på youtube får du se hur krångligt det är att göra lacken. Så ja, det är bättre att göra 10 fäder av en moder som blir till 10x10 döttrar som i sin tur blir 10x10 söner som blir 10x10 matriser ur vilka skivan pressas.
Det är oekonomiskt att göra en lack och spela den då den är förstörd efter första avspelningen.
https://www.youtube.com/watch?v=ZbTPKCtdhSA
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-21 22:17

Tja, lacken kostar välan vad lacken kostar, oavsett om den används till att göra en modermatris eller ej.
Kan ju t.o.m. vara så att skivbolaget sparar pengar på att slippa göra " göra 10 fäder av en moder som blir till 10x10 döttrar som i sin tur blir 10x10 söner som blir 10x10 matriser ur vilka skivan pressas."
Tänk om slutresultatet, vinylen, inte säljer. Då hade däju vart billigare å "spela sönder" lacket å stanna
där . . . typer. 8)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-21 22:20

Laila skrev:Tja, lacken kostar välan vad lacken kostar, oavsett om den används till att göra en modermatris eller ej.
Kan ju t.o.m. vara så att skivbolaget sparar pengar på att slippa göra " göra 10 fäder av en moder som blir till 10x10 döttrar som i sin tur blir 10x10 söner som blir 10x10 matriser ur vilka skivan pressas."
Tänk om slutresultatet, vinylen, inte säljer. Då hade däju vart billigare å "spela sönder" lacket å stanna
där . . . typer. 8)

Helt rätt där, för av en lack kan man pressa nästan 1 miljon vinyler om går samtliga steg.
Om man stannar vid en dottermatris och pressar blir upplagan begränsad och då kan man göra en finare arbete som åxå kostar mer att köpa.
Idag med högst begränsade utgåvor stannar man nog vid första negativet och pressar på dom matriser det ger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-21 22:26

Perfector skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Priset är irrelevant i frågeställningen. Eller menar du att brusnivån skulle vara direkt proportionellt mot priset?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-21 22:27

petersteindl skrev:
Perfector skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Priset är irrelevant i frågeställningen. Eller menar du att brusnivån skulle vara direkt proportionellt mot priset?

Med vänlig hälsning
Peter

Nejdå, men oekonomiskt om man kan spela lacken en gång innan den är förstörd

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-22 11:47

Lack är kanske itne så intressant.
Jag undrade var Ingvars siffra om 14-15 bitar kommer från. Det låter nämligen orimligt bra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-22 11:59

Morello skrev:Lack är kanske itne så intressant.
Jag undrade var Ingvars siffra om 14-15 bitar kommer från. Det låter nämligen orimligt bra.

Han har räknat dom en och en ? :mrgreen:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2016-03-22 13:21

Det beror på utstyrningen av en vinylskiva, har man inte mer än 8-10 bitar.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-03-22 14:06

Jag trodde "HD" betydde "Hemskt Dålig"...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2016-03-22 14:11

HD i vinylsammanhang låter i mina öron som ett reklamjippo utan värde.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-22 14:14

Nagrania skrev:HD i vinylsammanhang låter i mina öron som ett reklamjippo utan värde.

UHQR 0 Ultra high quality reseach och gjordes av Telarc om jag minns rätt
Plattan väger 350 gram och tar 20 minuter att pressa för bästa kvalitet.
Det är nog så mycket HD det kan bli

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2016-03-22 16:13

Perfector skrev:UHQR 0 Ultra high quality reseach och gjordes av Telarc om jag minns rätt

Jag vill inte kalla det för HD men det är ett sätt av Telarc att sälja lite fler och ännu dyrare men ändå inte mycket bättre vinylskivor. HD skulle kunna vara om någon börjar att tillverka "Dolby S" kodade skivor samtidigt som någon tillverkar en tillhörande decoder.
Det fanns ju för >35år sedan dBx kodade skivor som ökade dynamiken med 20-25dB. Det man vid den här tiden också fick på köpet var att man kunde utöka frekvensomfånget på skivorna.
Ett annat skojeri var för 56år sedan när Everest och Mercury spelade in på 35mm magnetfilm. det vara bara det att man blev tvungen att kopiera över magnetfilmen till vanligt 1/4" band för redigering. Men på vinylskivorna som sedan kunde köpas stod det bara
35mm och trekanaler när det i själva verket blev som vanligt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-22 19:58

Perfector skrev:
Nagrania skrev:HD i vinylsammanhang låter i mina öron som ett reklamjippo utan värde.

UHQR 0 Ultra high quality reseach och gjordes av Telarc om jag minns rätt

Ah, HD = High Density?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-24 22:31

Med vänlig hälsning
Peter

Det stämmer bra det. Och man kan komma häpnadsväckande det även för den pressade vinylen om bra processer och material av högsta kvalitet används. Talar om förstagenerationskopior då.

Någon nämnde ett ovägt brus om sisådär -47 dB men att mäta grammofonbrus ovägt säger praktiskt taget ingenting. Bruset domineras väldigt av lågfrekvensområdet, både på grund av systemets mekaniska natur och RIAA-kurvan som sådan. Inte ens en A-vägning förslår utan man bör analysera bruset smalbandigt för att se hur det står till med det i högfrekvensregistret.

Eftersom någon nämnde DMM-graveringar också så vill jag nämna att de mätningar jag gjorde på 80-talet snarast visade att vanlig gravering på lack faktiskt vann, både med avseende på olinjär distorsion och brus. DMM hade andra fördelar, men gav inte bäst prestanda för små audiofilserie-utgåvor.

Sedan dess kan DMM möjligen ha utvecklats dock. Är inte uppdaterad.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-03-24 22:33, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi