Hur det är med dagens AD-chip, vet jag inte.
//Michael
Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Svante skrev:sprudel skrev:Blindtester har ju sina pros & cons de med vilket tydligt framkommit inte minst i den här tråden.
"Pros" håller jag med om, men förutom att de är bökiga att göra, vilka "cons" har de menar du?
Bökiga att göra som du nämner, tolkning av resultat i förhållande till vald metod, uppställning, apparatur osv.
Lyssnar man på enbart dac isolerat, eller använder man förstegsdelen om den finns att driva slutsteg direkt? Det är en viktig distinktion som har betydelse för resultatet. När jag tidigare hade ett försteg i kedjan och jämförde SB Touch med Lavry da 10 var det inte mycket som skilde i återgivningen, väldigt lite. När däremot Lavry fick driva slutsteget så blev det något annat till Lavryns fördel.
Det här måste man ha i åtanke när man diskuterar, och jag vill gärna ha en lösning med inbyggt försteg. Färre apparater i kedjan med dess pros & cons.![]()
Jag saknar också lite sund skepticism bland blindtest-förespråkare, lite besviken på det faktiskt. Det finns ett antal omständigheter som skiljer mellan blindtester, A/B med snabba växlingar, och långtidslyssningar under vanliga omständigheter.
Vissa fenomen i återgivningen kan ta lång tid innan du uppfattar, men när du väl gjort det så finns de där och du har ökat din känslighet kanske just för detta. Det kan vara för mycket av något, eller något du saknar som tom är beroende av musikval. Det hjälper föga för dig själv om du vid ett blindtest inte skulle kunna detektera det, vilket jag i och för sig tror att man ökat möjligheten för med sin "överkänslighet".
Blindtester för analys av skillnader är en lyssningsomständighet som skiljer sig från den vardagliga musiklyssningen, med allt vad det innebär, men det är ju under den senare omständigheten apparaten ska fungera för mig framgent och då vill jag veta hur den fungerar i den miljön.
Så för min del är blindtester av skillnader mellan apparater helt ointressant, det är inte så apparaten kommer att användas. Jag vill att musiken ska låta bra enligt mina preferenser, påminna så mycket som möjligt hur jag uppfattar musik irl.
darkg skrev:sprudel skrev:Svante skrev:
"Pros" håller jag med om, men förutom att de är bökiga att göra, vilka "cons" har de menar du?
Bökiga att göra som du nämner, tolkning av resultat i förhållande till vald metod, uppställning, apparatur osv.
Lyssnar man på enbart dac isolerat, eller använder man förstegsdelen om den finns att driva slutsteg direkt? Det är en viktig distinktion som har betydelse för resultatet. När jag tidigare hade ett försteg i kedjan och jämförde SB Touch med Lavry da 10 var det inte mycket som skilde i återgivningen, väldigt lite. När däremot Lavry fick driva slutsteget så blev det något annat till Lavryns fördel.
Det här måste man ha i åtanke när man diskuterar, och jag vill gärna ha en lösning med inbyggt försteg. Färre apparater i kedjan med dess pros & cons.![]()
Jag saknar också lite sund skepticism bland blindtest-förespråkare, lite besviken på det faktiskt. Det finns ett antal omständigheter som skiljer mellan blindtester, A/B med snabba växlingar, och långtidslyssningar under vanliga omständigheter.
Vissa fenomen i återgivningen kan ta lång tid innan du uppfattar, men när du väl gjort det så finns de där och du har ökat din känslighet kanske just för detta. Det kan vara för mycket av något, eller något du saknar som tom är beroende av musikval. Det hjälper föga för dig själv om du vid ett blindtest inte skulle kunna detektera det, vilket jag i och för sig tror att man ökat möjligheten för med sin "överkänslighet".
Blindtester för analys av skillnader är en lyssningsomständighet som skiljer sig från den vardagliga musiklyssningen, med allt vad det innebär, men det är ju under den senare omständigheten apparaten ska fungera för mig framgent och då vill jag veta hur den fungerar i den miljön.
Så för min del är blindtester av skillnader mellan apparater helt ointressant, det är inte så apparaten kommer att användas. Jag vill att musiken ska låta bra enligt mina preferenser, påminna så mycket som möjligt hur jag uppfattar musik irl.
Det finns flera olika infallsvinklar. Min är att oblinda undersökningar av små skillnader övertygande har visat sig vara opålitliga. Detta för jag fram som fakta.
En ordentlig metodik är inget jag förordar för att välja saker (själv varken blind- eller provlyssnar jag över huvud taget).
Sådant är dock nödvändigt om något ska kunna sägas vara sant om utrustningens verkliga och hörbara subtiliteter i återgivningen.
typ
Svante skrev:petersteindl skrev:Om Svante har rätt så innebär det katastrof på CD och jag kan tänka mig att Svante tyvärr har rätt.
Nja, katastrof är det inte, då skulle vi höra AD-DA-kedjor när vi FE-lyssnar dem. Men jag vill inte utesluta att man med rätt signal kan detektera det. Faktium är att jag skulle vilja få tid att leta reda på den signalen.
IngOehman skrev:Fast det är inte säkert att det blir bra ändå.
Nedsamplingen använder nämligen också en LP-filterfunktion, och det som var t ex en perfekt ostörd sinusvåg vid säg 22,04 kHz, kan (och gör det rätt så ofta) komma ut som två toner efter att ha körts igenom nedsamplingsfiltret och sen nedsamplats. Dessa filter kan nämligen ha precis samma fel som de vi diskuterar i tråden.
I själva verket så är den tvåstegsraket som Piotr beskriver något som sker av sig själv i det fördolda och i semirealtid, i många helt normala AD-processer med ut-Fs om 44,1 kHz. Internt översamplar de nämligen idag nästan alltid.
Morello skrev:Ehhh, det filtret är analogt och sitter före AD-kretsen.
sprudel skrev:Alltså, hur allvarliga fel pratar ni om här. Är de ett argument för att vinylavspelning har sina finesser trots begränsningarna? Förutom det faktum att mastringarna ibland är bättre på vinyl.
Morello skrev:Ehhh, det filtret är analogt och sitter före AD-kretsen.
darkg skrev:Topic var det ja!
Jag lyssnade på filerna i natt, och jag hörde ingen skillnad. Det säger mig inte så mycket
Svante skrev:petersteindl skrev:Om Svante har rätt så innebär det katastrof på CD och jag kan tänka mig att Svante tyvärr har rätt.
Nja, katastrof är det inte, då skulle vi höra AD-DA-kedjor när vi FE-lyssnar dem. Men jag vill inte utesluta att man med rätt signal kan detektera det. Faktium är att jag skulle vilja få tid att leta reda på den signalen.
En mycket, mycket liten katastrof?
Piotr skrev:IngOehman skrev:Fast det är inte säkert att det blir bra ändå.
Nedsamplingen använder nämligen också en LP-filterfunktion, och det som var t ex en perfekt ostörd sinusvåg vid säg 22,04 kHz, kan (och gör det rätt så ofta) komma ut som två toner efter att ha körts igenom nedsamplingsfiltret och sen nedsamplats. Dessa filter kan nämligen ha precis samma fel som de vi diskuterar i tråden.
I själva verket så är den tvåstegsraket som Piotr beskriver något som sker av sig själv i det fördolda och i semirealtid, i många helt normala AD-processer med ut-Fs om 44,1 kHz. Internt översamplar de nämligen idag nästan alltid.
Absolut, men den SRC-mjukvara som man ämnar använda kan man ju välja i lugn och ro med omsorg efter önskvärd prestanda för att på så vid undvika att använda AD'ns eventuella bristfälliga dito. Det knas som ev. uppstår ändå i AD'n vid högre samplingsfart hamnar ju vid höga frekvenser, vilka effektivt filtreras bort med en mjukvaru-SRC.
Man kommer ju även undan fasvridningen (om man nu önskar det) i toppoktaverna (vid 44.1kS/s) som kan ses i "vissa" studiomvandlare där låg latency verkar ha prioriterats..
sprudel skrev:Alltså, hur allvarliga fel pratar ni om här. Är de ett argument för att vinylavspelning har sina finesser trots begränsningarna? Förutom det faktum att mastringarna ibland är bättre på vinyl.
Piotr skrev:Med esoteriska filterlösa DAC'ar och friskt distande rörsteg eller mediokra transistorditon så kan det nog ofta leda till hörbara fel. Vem vet, det kanske låter bra.. kanske lita extra nerv.. liv och sånt där..
Svante skrev:Piotr skrev:Med esoteriska filterlösa DAC'ar och friskt distande rörsteg eller mediokra transistorditon så kan det nog ofta leda till hörbara fel. Vem vet, det kanske låter bra.. kanske lita extra nerv.. liv och sånt där..
Ja, dett aär ju ett exempel på hur rörförstärkare skulle kunna vara mer "avslöjande" än riktiga förstärkare.
Svante skrev:Ja, dett aär ju ett exempel på hur rörförstärkare skulle kunna vara mer "avslöjande" än riktiga förstärkare.
Svante skrev:sprudel skrev:Alltså, hur allvarliga fel pratar ni om här. Är de ett argument för att vinylavspelning har sina finesser trots begränsningarna? Förutom det faktum att mastringarna ibland är bättre på vinyl.
Felen vi pratar om är en f*s i rymden jämfört med vinylfelen.
sprudel skrev:Hörbara "fel" är ju en sak, en annan är de uppfattas. Många vinylentusiaster säger sig ju föredra vinyl före CD/digitalt och båda källorna har väl olika "fel".
sprudel skrev:Man snackar om "digital harshness" och är det så att dessa fel skulle kunna upplevas på det viset, som en hårdhet/strävhet?
Vi är väl olika känsliga också för olika "fel" kan tänka.
Morello skrev:En stärkare kännetecknas av dess brister - den visar inga förtjänster.
Finns inga brister är den per definition perfekt.
IngOehman skrev:Det finns väl inget vettigt skäl att välja varken en rörförstärkare som rullar av basen eller en transistorförstärkare som slår ihjäl det musikaliska budskapet?
Om man inte har som mål att skapa en dålig anläggning vill säga. Har du det?
Bättre att välja en god förstärkare.
Vh, iö
petersteindl skrev:En god förstärkare? Hmm... Har aldrig provat att äta förstärkare.![]()
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Det finns väl inget vettigt skäl att välja varken en rörförstärkare som rullar av basen eller en transistorförstärkare som slår ihjäl det musikaliska budskapet?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Det finns väl inget vettigt skäl att välja varken en rörförstärkare som rullar av basen eller en transistorförstärkare som slår ihjäl det musikaliska budskapet?
Jämför man en god rörförstärkare med en god transistordito så upplever man typ det som man får med The Dream in i dina Hesselvall-högtalare. Man tar till sig musiken istället för att fundera över hur det låter...
/ B
PS Med detta sagt inte att jag hävdar att rörförstärkare per se skulle vara bättre än transistor-diton. Det handlar mer om definitionen av en bra (god?) apparat. Och VAD som konstituerar en bra apparat.
Morello skrev:Alright, nu snackar vi en enpetare utan återkoppling.
Användare som besöker denna kategori: Frippland och 20 gäster