Ny kandidat för LTS F/E-test

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Ny kandidat för LTS F/E-test

Inläggav petersteindl » 2016-03-23 10:58

Mäter inte Devialet bättre?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-23 11:07

Nä. Det som är slående är ju Benchmarks låga dist även för låga effekter i basen.

Devialet:
Bild
Fig.4 Devialet D-Premier, distortion (%) vs 1kHz continuous output power into 8 ohms.

Benchmark:
Bild
Fig.4 Benchmark AHB2, sum of distortion harmonics (dB ref. fundamental) vs 1kHz continuous output power into 8 ohms.
Senast redigerad av Almen 2016-03-23 11:11, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-23 11:09

Nu blev det fel grafer väl? Dessa visar ju disten som en funktion av effekten. Hur avgör du att basen är bättre på benchmark mha dessa?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-23 11:10

Men the proof of the pudding etc., och ett LTS-test av detta vore ju intressant.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-23 11:11

AndreasArvidsson skrev:Nu blev det fel grafer väl? Dessa visar ju disten som en funktion av effekten. Hur avgör du att basen är bättre på benchmark mha dessa?

Oops, gick lite snabbt. :oops:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-23 12:33

Det man ser i dessa grafer är primärt brus. THD+N vs power. Den jämna nerförsbacken (från låga mot höga frekvenser) indikerar att brus dominerar över dist upp till ganska hög effektnivå.

Benchmark distar ju mer än en tiopotens mindre (20-30ggr) mindre vid höga effektuttag än alternativen som visas.

Sanslöst bra prestanda.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-23 15:28

På Stereophiles testsida är det någon som kommenterar att förstärkarens låga gain gör mätningarna missvisande. I wouldn't know, som vi säger i Skåne.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-23 15:53

Gain är ställbar i flera steg vilket är bra. Du menar att mätningarna utfördes med steget i "låg gain setting"?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-23 19:21

Piotr skrev:Gain är ställbar i flera steg vilket är bra. Du menar att mätningarna utfördes med steget i "låg gain setting"?

Jaha, jag trodde att det var två steg varav det högre var lägre än vanligt. Men jag menar ingenting, fåse kan länka istället: http://www.stereophile.com/comment/5539 ... ent-553970

Kommentaren "Noise performance and AHB2" ca halvvägs

Edit mycket riktigt, tre steg varav ett väl är rätt normalt, hm hm: 9.8V RMS/22dBu, 4V RMS/14.2dBu, 2V RMS/8.2dBu

Edit här: "with it set to "2V/8.2dBU," the gain was 22.9dB. This is still around 4dB lower than is usual for a domestic amplifier," /testaren
från sidan med mätningarna: http://www.stereophile.com/content/benc ... asurements

(Jag vet alltså inget om rimligheten i kommentaren alls.)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-24 01:27

Tror man kan lita på Atkinson när det gäller testerna. Han redogjorde tex. för problemen han hade med att förstärkaren hade bättre brusprestanda än mätutrustningen.

Tanken bakom den låga känsligheten är väl att med apparater som är så här pass tysta får brus och instrålade störningar i kablar större andel av totala bruset än med steg med lägre signalnivåer. Altså typ konsumentelektronik.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-24 11:46

darkg skrev:På Stereophiles testsida är det någon som kommenterar att förstärkarens låga gain gör mätningarna missvisande.
Varför?
Finns det mätningar att visa upp som visar detta?

Är det ett klass D steg?
Finns det någon bild som visar en simpel oscilloscope bild på utgången?
Jag mistänker alla mätningar och specificationer inkluderar lågpass filter - eller?

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-24 11:58

Med tanke på kylflänsarnas storlek så tror jag inte det är klassD :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-24 12:10

Michael skrev:
darkg skrev:På Stereophiles testsida är det någon som kommenterar att förstärkarens låga gain gör mätningarna missvisande.
Varför?
Finns det mätningar att visa upp som visar detta?

Är det ett klass D steg?
Finns det någon bild som visar en simpel oscilloscope bild på utgången?
Jag mistänker alla mätningar och specificationer inkluderar lågpass filter - eller?

//Michael

Jag vet inte - jag tänkte att det var lätt att avfärda kommentaren, om den bör avfärdas, för dem som kan det här. Och ligger det nåt i den är det ju intressant! Själv bara pekar jag och ser lite fåraktig ut.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-24 12:24

Benchmark själva säger ju att det är "class-H".

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-24 18:27

Det var den last beroende frekvensgången som fick mig att undra. Trodde detta var lite unikt för klass D.

Plus att jag misstänkte högfrekvensstörningar, då olika högtalarkablar gav olika dist.

//Michael

ljudochakustik

Inläggav ljudochakustik » 2016-03-25 10:06

Benchmarken måler veldig bra, men den har en klar svakhet. Og det er dempingsfaktoren. Den faller utover i frekvensområdet, noe som gjør at den kan være lastavhengig og dermed påvirke de øverste frekvensene.
http://everythingaudionetwork.blogspot. ... ifier.html
Jag företräder ljudochakustik
http://www.lydogakustikk.no, info@lydogakustikk.no

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-25 10:11

ljudochakustik skrev:Benchmarken måler veldig bra, men den har en klar svakhet. Og det er dempingsfaktoren. Den faller utover i frekvensområdet, noe som gjør at den kan være lastavhengig og dermed påvirke de øverste frekvensene.

Helt perfekt för oss över 40 då. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

ljudochakustik

Inläggav ljudochakustik » 2016-03-25 10:24

Nattlorden skrev:
ljudochakustik skrev:Benchmarken måler veldig bra, men den har en klar svakhet. Og det er dempingsfaktoren. Den faller utover i frekvensområdet, noe som gjør at den kan være lastavhengig og dermed påvirke de øverste frekvensene.

Hehe. Er det ikke motsatt? Man trenger høyere nivå i diskanten for å høre noe? :)
Benchmark har allikevel konstruert en meget god forsterker.

ljud & akustik jobber forøvrig med en forsterker basert på Hypex NC500, som vi håper å lansere i løpet av 2016. Målet er en helt transparent låtende forsterker, svært høy CMRR uten at den "popper", ganske immun mot ulike signalkilder uten samtidig å være knyttet mot jord, være rent resistiv og dels høyimpedant på inngangen og den skal ha variabel gainjustering og mulighet for brokobling.
Jag företräder ljudochakustik
http://www.lydogakustikk.no, info@lydogakustikk.no

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-25 10:31

ljudochakustik skrev:
Nattlorden skrev:

Hehe. Er det ikke motsatt? Man trenger høyere nivå i diskanten for å høre noe? :)

Njae... Första sättet jag skulle detektera 20kHz i dagens läge vore nog att volymen lyfts så pass att det börjar rinna blod ur hörselgångarna. Frågan är snarare om det inte för mig och många andra vore bättre att skära bort mer - minska belastningen på diskanten och intermodulationerna som ev. skulle skapas innan.

Men det hade självklart låtit skit för en normalhörande som klivit in, och inte skulle man väl vilja erkänna att man sitter och lyssnar på något som inte låter perfekt för alla? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-25 11:21

En i basen tresiffrig dämpfaktor utgör nog inte en klar svaghet. Inte heller en med frekvens fallande dämpfaktor.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-25 18:19

Notera hur de filtrerar...

Föregående

Återgå till Teknikforum