Filosofiprofessorn, och musikern Alvar, ja, han spelar viola som hobby, kommer in i färgaffären. Han ska måla om sin veranda på sitt 20-tals hus.
-Hej, jag ska måla om verandan, men vad ska man ha för typ av färg?
Expediten som är uppdaterad svarar att han ska ha de nya vattenlösliga oljefärgerna. Alvar tänker tillbaka på sin gamla lärare i kemi, lika löser lika poppar upp i huvudet, hmmm?
-Jag tror att det är linoljefärg från början på verandan, ska man inte fortsätta med det? Jag tycker också att linoljan ger en vacker yta, den reflekterar ljuset på ett sätt som tilltalar mig och passar huset.
Expediten, färgexperten: Alltså, det är så mycket föroreningar i luften idag, och linoljefärger av idag är inte vad de var en gång i tiden, fixativ som blyvitt är förbjudet, och zinkvitt fungerar inte lika bra. Fasaden kommer att bli smutsig av sot och mögel på nolltid. Du ska en modern färg. Förstår att du av nostalgiskäl kanske gillar linoljefärger men du har fel.
-Den gamla färgen är svagt grön, med en lite ton av blått. Jag har med ett färgprov, tror du att du kan blanda till rätt nyans?
Expediten, färgexperten: Du får gärna köpa den gröna färgen, men den enda färgen som är riktig är egentligen vit färg.
Den vita färgen reflekterar alla våglängder så vi uppfattar den som vit, och har du en grön nyans så kan ju inte alla våglängder reflekteras så att det blir vitt! Capiche?
-Jo, jo, det förstår jag ju, men om jag nu vill ha grön färg på verandan för att det är vackert. Jag ska ju inte ha kulörten som ett fysiskt instrument för att reflektera våglängder och analysera med en spektrumanalysator. Jag vill sitta i syrenbersån, njuta min punch och se hur rosorna tecknar sig mot min nymålade veranda!
-Du ska så klart få din gröna nyans, men du måste ändå förstå att du har fel, egentligen! Jag tycker att alla ska få välja färg, även om de har fel, så är det i en fri värld.

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
M.Twain
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!
© 2012 Nelson Pass