Anders J skrev:Det har blivit en massa inlägg här bara för att begreppet "distorsion" används i en avvikande (men iofs språkligt korrekt) betydelse jämfört med vad minst 99% av hifi-folket här gör.
Mycket trams blev det, inkl detta
Fast, jag anser att det är språkligt inkorrekt i det sammanhang det används. Jag vill använda gängse nomenklatur så mycket som möjligt. Exempelvis kallar jag inte linjära filter för distorderande. Jag har heller aldrig sett det i någon litteratur som behandlar ämnet elektroakustik utom då en ren förklaring ges så att budskapet inte kan misstolkas. Exempelvis kan man säga att själva vågformen blir distorderad efter ett linjärt filter. Exempelvis kan man möjligtvis med fog säga att själva vågformen på en fyrkantsvåg blir "distorderad" genom ett FIR-filter, (exempelvis med sample rate 44,1 kHz/16 bitar). Det innebär dock inte att systemet är olinjärt eller påverkar signalen negativt.
Det skulle till och med kunna vara så att om själva vågformen hos en fyrkantsvåg efter ett rekonstruktionsfilter och D/A-omvandling till synes inte har distorderats från en DAC med den karakteristiska ringande/böljande vågformen på den analoga utgången så vet man att det handlar om ett olinjärt system från analog input av fyrkant på ADC till analog output på DAC. I så fall blir frågan, i vilket fall skall man använda begreppet distorsion? Jag väljer att använda ordet distorsion företrädelsevis i samband med olinjäritet.
Jag vill gärna ge input från min synvinkel sett i tråden men eftersom frågeställningen för mig är gibberish så blir varje input en spekulation om vad TS möjligtvis menar. Jag har ställt några frågor till TS men ännu inte sett några entydiga svar.
Dessutom tror jag inte att det går att ge konstruktiv input i tråden utan att ha läst artikeln i sin helhet som TS länkar till. Man får gissa sig fram vad TS vill ha för information.
Lokki, T., Pätynen, J., Kuusinen, A., & Tervo, S. (2012). Disentangling preference ratings of concert hall acoustics using subjective sensory profiles. The Journal of the Acoustical Society of America, 132, 3148-3161
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23145600
Med vänlig hälsning på långfredagen
Peter