JM skrev:Ingen tycker om ett ljud som låter avlägset.
Jag tycker det låter himla trevligt när man hör två fiskare prata med varandra i roddbåten på andra sidan sjön en sommarkväll.
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:JM skrev:Ingen tycker om ett ljud som låter avlägset.
Jag tycker det låter himla trevligt när man hör två fiskare prata med varandra i roddbåten på andra sidan sjön en sommarkväll.
Svante skrev:JM skrev:Ingen tycker om ett ljud som låter avlägset.
Morello skrev:petersteindl skrev: Nemas problemas. Med vänlig hälsning
Peter
Det heter "No mas problemas".
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Ingen tycker om ett ljud som låter avlägset.
Är det likadant med skriken från Jägarnäsbadet?
JM
JM skrev:Att distorsion i direktljudet är av ondo är självklart.
Distorsion i reflexljudet är svårt att undvika. Krokig frekvenskurva, fasfel, interferenser mm finns nästan alltid.
Dominanta reflexer o fel timing av reflexer är självklara problem men finns det reflexdistorsion i sig som bör undvikas?
JM
JM skrev: Direktljudet måste alltid vara så lite distorderat som möjligt.
I konserthallar ger laterala högfrekventa distorderade reflexer bättre spatial närhetskänsla, proximity, än reflexer där de högre frekvenserna har absorberats förutsatt att de inte är för dominerande.
“An interesting fact is that neither Definition and Reverberance nor EDT (early decay time) and C80 explain the preference at all. In contrast, the preference is best explained with subjective Proximity and with Bassiness, Envelopment, and Loudness to some extent. Further there is no objective measure that correlates to Proximity and overall average of preference.”
Lokki, T., Pätynen, J., Kuusinen, A., & Tervo, S. (2012). Disentangling preference ratings of concert hall acoustics using subjective sensory profiles. The Journal of the Acoustical Society of America, 132, 3148-3161
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23145600
JM
JM skrev:Av inläggen ovan anar jag en fysikalisk vinkling av begreppet distorsion.
Idag utgår jag ifrån den psykologiska världen.
Det jag avser är en upplevd förvrängning, distorsion, av en ljudhändelse där direktljudet är referensen med vilken att andra samtidigt skapade icke direktljud jämförs.
Sålunda är en ljudreflex nästan likt direktljudet och är upplevelsemässigt en förvrängning - distorsion.
Denna lilla förvrängning tillsammans med oförvrängda direktljudet är en viktig komponent för det optimala hörandet enigt ovan.
Men vissa förvrängningar är mera av ondo.
JM
JM skrev: "Lagom" med reflexer som inte är identiska med direktljudet kan ge en "närhet", "proximity", i ljudupplevelsen som enligt vår finske vän Lokki, se inlägg ovan, menar är den enskilt viktigaste parametern för optimal ljudupplevelse i en konserthall.
JM
JM skrev:En inte helt ovanlig reflexförvrängning är att de laterala 60 gradersreflexen inte har tillräckligt höga frekvenser.
Det som gör Wiener Musikvereinssaal så bra är bla att de laterala reflexerna har med de höga frekvenserna.
JM
JM skrev:...
Fysikalisk har distorsion relativt klar innebörd och jag uppfattar att de flesta på faktiskt refererar till denna definition.
Psykologins begreppsapparat och nomenklatur gäller vid perceptionen av ljud - här reflexer.
Tyvärr ser jag alltför ofta en sammanblandning av dessa väsensskilda begreppsvärldar med helt felaktiga slutsatser som konsekvens.
...
JM
JM skrev: ...
The sound in the concert halls, at exactly
the same distance in each hall, was reproduced with spatial
impulse responses and convolution, resulting in nine concert
hall presentations in which all other variables except the hall
were fixed.
This was quite interesting as the halls were recorded exactly at the same distance.
Finally, none of the standardized objective room acoustical parameters could explain the proximity and preference data
...
I studien är det de olika konserthallarna inverkan som utvärderas mha en högtalarorkester.
Direktljudet är det samma.
Reflexljudet är det som varierar.
Upplevelsen av närhet, proximity, var den enskilt mest diskriminerande variabeln.
Jag menar att samma subjektiva variabel, närhet, kan användas i våra små lyssningsrum för bedömning av reflexerna.
Ingen tycker om ett ljud som låter avlägset.
JM
PerStromgren skrev:Bra gjort, Peter! Nu vill jag läsa JM:s svar, detta kan bli en intressant och givande diskussion, er emellan.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Bra gjort, Peter! Nu vill jag läsa JM:s svar, detta kan bli en intressant och givande diskussion, er emellan.
Så här tror jag JMs svar blir: Källa, tack.
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Bra gjort, Peter! Nu vill jag läsa JM:s svar, detta kan bli en intressant och givande diskussion, er emellan.
Peters inlägg var helt neutralt, utan pekpinnar,jag tycker sådant är bra för debattklimatet.
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Bra gjort, Peter! Nu vill jag läsa JM:s svar, detta kan bli en intressant och givande diskussion, er emellan.
Peters inlägg var helt neutralt, utan pekpinnar,jag tycker sådant är bra för debattklimatet.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Almen skrev:Så här tror jag JMs svar blir: Källa, tack.
Ja, Peters inlägg var välformulerat och balanserat, och ett i stort sett komplett underkännande av JMs resonemang.
petersteindl skrev:Slutsats: Är det så att reflexer distorderar. Nej, det är snarast tvärtomReflexerna tar bort den upplevda distorsionen från direktljudet som akustiska musikinstrument med specifik riktningskarakteristik har
Det enda du behöver tänka på är t.ex. violinernas riktningskarakteristik och att reflexer från olika infallsvinklar är ett måste. Alla olika akustiska musikinstrument har sin specifika riktningskarakteristik. Det blir ett betydligt mer levande ljud och levande klang då musikinstrumenten får ha sin riktningskarakteristik bevarad.
Avslutningsvis (nästan) vill jag passa på att nämna att den lokal som räknas som den mest fantastiska ljudmässigt sett är Bayreuth Festspielhaus. Till saken hör att musikerna sitter under podiet och inget direktljud kan nå publiken. Jag har själv inte varit där men skulle gärna vilja se Ring des Nibelungen där. Jag känner dock personer som varit där och de är helt begeistrade i ljudet. Det skall vara en fenomenal upplevelse.
Avslutningsvis kan jag nämna att det är just bevarandet av akustiska musikinstruments riktningskarakteristik är en anledning till varför jag väljer att spela med sidofronthögtalarna på respektive sidovägg och med centerhögtalaren på den främre väggen som jag kallar ljudfondsvägg.
Med vänlig hälsning
Peter
Almen skrev:PerStromgren skrev:Almen skrev:Så här tror jag JMs svar blir: Källa, tack.
Ja, Peters inlägg var välformulerat och balanserat, och ett i stort sett komplett underkännande av JMs resonemang.
IngOehman skrev:Fast han har ju rätt.
Peters inlägg var ju ett underkännande av JMs resonemang, på ett konstruktivt sätt, med bra motiveringar.
Vh, iö
pinnen skrev:Tycker även att JM försöker svara för sin ståndpunkt trots de påhopp han får utstå från ryggdunkare/mobbing-gänget.
sprudel skrev:IngOehman skrev:Fast han har ju rätt.
Peters inlägg var ju ett underkännande av JMs resonemang, på ett konstruktivt sätt, med bra motiveringar.
Vh, iö
Det vikiga är inte alltid att man har rätt, det är hur man har rätt!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster