Moderator: Redaktörer
Ogjort skrev:Begreppsförvirrad påstår jag att "absolut gehör" avser förmågan att ange tonhöjd (eller frambringa) utan referens.
En sällsynt förmåga som om den inlärts vid farmors felstämda piano sannolikt kommer bli en eländig belastning när man hamnar
i sammanhang där instrumenten är korrekt stämda enligt gällande praxis.
Men det har väldigt lite att göra med huruvida men kan detektera "falska" toner eller inte i ett sammanhang.
Det behöver man inte alls ha absolut gehör för att kunna.
uniper skrev:Rille skrev:Att ha absolut gehör stör säkert om man tycker att det är störande att musiker inte spelar helt rent, d.v.s. att det nog är helt individuellt. Det beror nog också på hur falskt det spelas/sjungs. Då störs jag mer av klipp där ett aaaa plötsligt börjar klinga eee.. Nu hävdar jag inte att jag har absolut gehör men jag hör när jag tycker det klingar falskt eller inte. Och jo jag stör mig på om det klingar falskt.
Det behövs inte absolut gehör för att störas av falskspel. För mig är det otroligt irriterande om musiker spelar småfalskt. Extra illa är det om det är stråkmusik, förmodligen eftersom jag själv spelar viola och har spelat i amatörorkester. Inspelningen av fyra årstiderna med Fabio Biondi som har varit uppe här är ett bra exempel. Helt onjutbar! Jo jag vet att han räknas som toppklass.. Men jämför med hur tex Janine Jansen spelar samma stycke!
Chaconne skrev:Jag fascineras ständigt över att många inte hör att det är falskt. Jag mår fysiskt illa vid program som idol och melodifestivalen medan andra njuter till fullo....
Mvh
Chaconne skrev:Gå gärna och se Janine live om du inte har gjort det.
Mvh
uniper skrev:Chaconne skrev:Gå gärna och se Janine live om du inte har gjort det.
Mvh
Mycket klokt råd! Har hört henne live en gång, 2013 i Brunnby kyrka. Det var bara Janine med sin violin och hennes pappa på cembalo och orgel. Utan tvekan en av de absolut bästa konserterna jag har varit på!
hifikg skrev:Chaconne skrev:Jag fascineras ständigt över att många inte hör att det är falskt. Jag mår fysiskt illa vid program som idol och melodifestivalen medan andra njuter till fullo....
Mvh
Så har jag förstått att många har det, är det en tillgång eller ett "handikapp"? Jobbar man med musik bör det vara bra, gissar jag, men om man bara vill njuta till fullo?
uniper skrev:Det behövs inte absolut gehör för att störas av falskspel. För mig är det otroligt irriterande om musiker spelar småfalskt. Extra illa är det om det är stråkmusik, förmodligen eftersom jag själv spelar viola och har spelat i amatörorkester. Inspelningen av fyra årstiderna med Fabio Biondi som har varit uppe här är ett bra exempel. Helt onjutbar! Jo jag vet att han räknas som toppklass.. Men jämför med hur tex Janine Jansen spelar samma stycke!
bensnake skrev:Jag har förmågan att identifiera random toner från random tonalstrare samt frambringa önskad ton medelst sångrösten. På svängningen när. Utom vid svår förkylning samt vid bakfylla (pågående berusning på rimlig nivå är emellertid inget hinder).
I unga år upptäckte jag att jag kunde identifiera vilka tangenter som slogs an på pianot samt vilken tonart ett visst musikstycke framfördes i. Detta utvecklades till att även omfatta akustisk gitarr. Detta går dock att träna upp, har jag förstått. Varje ton och ackord alstrar olika övertoner och har olika klangstrukturer som ett tränat öra ska kunna identifiera, även om man inte har absolut gehör. Ett C-dur klingar helt enkelt annorlunda än ett D-dur, oaktat skillnaden i frekvens. Senare upptäckte jag att jag också kunde identifiera sinustoner. Detta är av förklarliga skäl betydligt svårare att träna sig till så jag antar att jag har någon form av absolut gehör.
När jag ska frambringa en ton, hör jag den i huvudet, oftast som en pianoton men jag varierar mig. Även en 'inre' gitarrton eller från en 440 stämgaffel funkar fint. Oftast utgår jag från just 440-A och transponerar sedan uppåt eller nedåt till önskad ton men alla toner inom oktaven kan jag 'höra inne i huvudet'.
När jag hör en låt på radion, hör jag vilken tonart den spelas i samt vilka ackord den består av. Ofta vet jag även i förväg vilka ackord som ska följa men det är nog en sjuka orsakad av eget spelande/låtskrivande samt att mycket av radiomusiken är tämligen förutsägbar.
Jag skulle säga att det är en tillgång på alla plan utom i ett fall; jag störs av om bandet ändrar tonart live, t.ex. sänker en halv- eller helton på grund av åldrad sångare. Eller om vi i coverbandet frångår originaltonarten på grund av att sångaren inte fixar omfånget. Vissa omtransponeringar är dock mer uthärdliga än andra. Att transponera ned från B-moll till A-moll kan ställa till det rejält i sinnet medan en sänkning från diss-moll till ciss-moll funkar betydligt bättre. Fan vet varför. Ackord med pianots svarta tangenter som grundtoner är mer förlåtande att transponera mellan, verkar det mig.
Sen kan jag också tycka att det är synd att jag inte lärt mig läsa noter klokt. Tack vare mitt gehör, har jag kunnat kosta på mig att vara lite lat.
Så sjuk är jag.
Edit: Roligast med denna förmåga är att kunna lira en låt på piano eller gura utan att ha tränat. Det räcker med att jag har lyssnat på låten tillräckligt för att ha den i huvudet. Sen är det bara att köra.
ante_77 skrev:Det jag kommer ihåg från barnsben är The Final Countdown. När man spelade den i rätt tonart så var det ett helt annan klang. Det lät inte bra om man transponerade den, helt enkelt.
ante_77 skrev:Mest synd är det om dem som har ett bra gehör men varken kan sjunga eller spela.
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Mest synd är det om dem som har ett bra gehör men varken kan sjunga eller spela.
Nej, det är mest synd om oss som inte har ett absolut gehör OCH varken kan sjunga eller spela. Jag är bara sååå avis på tex bensnake. Tänk er att bara kunna klaga på ljudet i en stereo, inte att kunna beskriva hur den förmedlar musik!
/ B
bensnake skrev:Bill50x skrev:ante_77 skrev:Mest synd är det om dem som har ett bra gehör men varken kan sjunga eller spela.
Nej, det är mest synd om oss som inte har ett absolut gehör OCH varken kan sjunga eller spela. Jag är bara sååå avis på tex bensnake. Tänk er att bara kunna klaga på ljudet i en stereo, inte att kunna beskriva hur den förmedlar musik!
/ B
Jag må ha bra gehör men den kontexten är jag inte riktigt med på. Klaga på ljudet men inte kunna beskriva hur musiken förmedlas? Eventuell ironi gick mig förbi.
Bill50x skrev:Sorry, uttryckte mig lite klumpigt här. Vad vi töndöva utövare utan gehör kan göra är bara att kommentera ljudet vi hör. Vi kan inte avgöra om det som en anläggning gör handlar om att förmedla musik, i motsats till hur den låter. För även om anläggningen tex fallerar i avseende på frekvensgång i jämförelse med en annan anläggning så kanske den ändå förmedlar musiken bättre. Men för att fatta detta är det ju bra om man tex har ett bra gehör, som du.
Ingen ironi, bara klumpigt skrivet.
Mvh / B
Ogjort skrev:Begreppsförvirrad påstår jag att "absolut gehör" avser förmågan att ange tonhöjd (eller frambringa) utan referens.
En sällsynt förmåga som om den inlärts vid farmors felstämda piano sannolikt kommer bli en eländig belastning när man hamnar
i sammanhang där instrumenten är korrekt stämda enligt gällande praxis.
Men det har väldigt lite att göra med huruvida men kan detektera "falska" toner eller inte i ett sammanhang.
Det behöver man inte alls ha absolut gehör för att kunna.
PerStromgren skrev:Krävs absolut gehör för att avgöra vilken tonart en melodi spelas i på ett piano?
PerStromgren skrev:Krävs absolut gehör för att avgöra vilken tonart en melodi spelas i på ett piano?
Bill50x skrev:uniper skrev:Det behövs inte absolut gehör för att störas av falskspel. För mig är det otroligt irriterande om musiker spelar småfalskt. Extra illa är det om det är stråkmusik, förmodligen eftersom jag själv spelar viola och har spelat i amatörorkester. Inspelningen av fyra årstiderna med Fabio Biondi som har varit uppe här är ett bra exempel. Helt onjutbar! Jo jag vet att han räknas som toppklass.. Men jämför med hur tex Janine Jansen spelar samma stycke!
Jag störs, men bara ibland, av falskspel. Ibland spelar man ju falskt med vilje, bara för att skapa en medveten disharmoni. En del tex sjunger falskt för att skapa en speciell känsla, andra för att de inte kan annat men det blir ändå känslosamt och "rätt". Håkan från Göteborg tex.
När det gäller de fyra årstiderna, jag är inte så säker på att Janine är så mycket bättre än Fabio i det avseendet. Nu är jag ingen musiker och kan givetvis förföras med annat än exakta toner men jag tycker nog ändå att Fabio Biondi är bland de bättre tolkningarna. Även Amadine Beyer gör en fantastisk tolkning men i sin helhet blir det hela lite syntetiskt. Detsamma gäller Enrico Onofri som är lite ojämn, vissa delar är riktigt bra, andra inte. Samma gäller Nigel Kennedy som var som bäst på sista genrepet i det programmet som handlade om just honom och de fyra årstiderna. I den slutliga versionen som sändes i sin helhet var hela framförandet betydligt lamare. Men kanske mer tonsäkert och korrekt - men tyvärr inte lika spännande och med den smittande spelglädjen. För min del är jag i det sammanhanget glad för att jag inte störs av eventuella fel i tonhöjd och liknande.
/ B
Chaconne skrev:Kul att du hittat versioner som du gillar. Fabios tolkning spricker tyvärr för mig pga brist på teknik och att det är på tok för surt för min smak.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster