basplacering Y4 byggda höga och smala.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

basplacering Y4 byggda höga och smala.

Inläggav Rille » 2016-03-28 21:34

Dags att flytta till större då vi blir tre.. :-)
Nya rummet bli 5,8m×4m. Vi kommer spela på bredden så det blir långt till sidoväggarna. Basarna är av typen basreflex med elementet i ett hörn på "framsidan" av lådan och reflexröret på sidan av lådan. Om elementet sitter i övre hörnet så sitter röret på nedre delen av lådan vilket gör att om jag placerar elementen på 1/4 av rummets höjd så är reflexrören nära golv och tak och om elementen är 1/4 in av rummets bredd så är reflexrören antingen 43cm längre in eller längre ut mot sidorna.
Frågan är vilken placering som ger minst rumsresonanser?
Jo man kan prova och mäta.. Det tar ju bara fyra flyttar av fyra st 40kg lådor som ska lyftas upp på varandra och kopplas i och ur vilket tar någon/några timmar med risk för att man tappar någon i backen, vilket är anledningen att jag ställer frågan..

Användarvisningsbild
Xenod

Re: basplacering Y4 byggda höga och smala.

Inläggav Xenod » 2016-03-29 09:05

Min teori är att det beror på hur rummet i övrigt är beskaffat map på styvhet och förluster i väggar, tak och golv. T.ex. hur resonanserna ser ut mellan tak-golv i förhållande till mellan sidoväggarna.

Men om jag skall spekulera helt vilt så tror jag att det i de flesta rum ger bättre resultat att optimera placeringen av basmodulerna för att ta hand om resonanserna i breddled. Halvvågsresonansen i höjdledd blir mildrad om öronen befinner sig nära mitten mellan golv-tak, vilket det ofta gör när man sitter ned och lyssnar. Helvågsresonansen mellan golv och tak brukar tas om hand ganska bra av att topparna spelar relativt ensamna vid denna frekvens (om man har normal takhöjd) och att deras element då kan placeras nära 1/4 av takhöjden från golvet. Så jag skulle prova ett optimera för trevlig beteende mellan sidoväggarna först, innan jag funderar på höjdledd.

Men det bör räcka gott göra ett par svep i t.ex. REW på 1 modul + 1 topphögtalare för att få en uppfattning om rumsresonansproblemen och därifrån kunna göra mer kvalificerade spekulationer.

Men ska du inte ta in IÖ och få rummet optimalt designat för musikuppspelning direkt? Då kan han ge goda råd i denna fråga också :)

EDIT: Grattis förresten! :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-03-29 09:45

Håller med Xenod.

Räkna ut vilka resonanser som eventuellt kan ställa till problem är lätt när man känner måtten inklusive höjden. Däremot så är ju väggarnas material m m påverkande.

Allt skall ju mätas från sittpositionen också. Normalt sätt bör man ju också känna till hur anläggningen beter sig också.

Får också säga grattis!

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-29 13:16

Tack! :-)
Väggarna är betong/lättbetong med fönster längs ena kortväggen och glasdörr vid andra kortväggen.
höjdresonanserna är jag inte så orolig för då jag har 4 st basar som antingen kommer vara på 1/4dels måttet av höjden eller vid golv/tak.
det är mer längden på rummet jag funderar över och om jag ska ha elementen inåt eller utåt.. efter lite tankeverksamhet och återkoppling av DVD-ai så tror jag att jag har portarna utåt och elementen inåt och elementen mot centrum av höjden och då rören vid tak/golv.

Men om jag tänker tokigt så säg till! basarna är tunga och otympliga.. :-)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-03-29 17:34

IÖ som jag aldrig träffat eller haft någon högtalare av har nämnts som ett gott alternativ. Detta är med högsta sannolikhet ett bra val.
Jag kan bara reflektera över situationen som jag förstår din fråga. Och så kanske det dyker upp något av värde senare i din tråd.

5,8 meter ger resonanser vid 30, 59 och 89 Hz.
4,0 meter ger resonanser vid 43, 86 och 129 Hz.

Men detta kanske inte hjälper oss så där direkt. Åtminstone inte mig. Så som jag förstår din anläggning har du ett antal baslådor som du tänker placera ovanpå varandra. Alltså vid en bestämd punkt på golvet.
Då kan väl följande arbetsordning göras. Du bestämmer var din lyssningsposition är tänkt att vara. Gärna inte i mitten av rummet. Jag har exempelvis min lyssningsposition 7/10 in i rummets längdriktning. Kanske kan finnas synpunkter här.

Du ställer upp basarna där lyssningspositionen är. Sedan lyssnar/mäter du dig fram till var basarna skall stå. Alltså sätt dig på de olika alternativa placeringarna av basarna och lyssna. Svep över bas finns att hämta på nätet. Så kör svep och flyttar dig för att lyssna in. Kör lite musik när du är klar. Eller kanske hellre använd både svep och musik under processens gång.

Du får i och för sig flytta basarna en gång.
Ett förslag. Kanske kommer något bättre. Eller att jag förstått utgångspunkten fel.

Jag vet inte vad Y4 är för något.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-29 20:16

Tack Kronkan! Jag tror du uppfattat situationen rätt. Y4 är IÖs 12" basar.. Jag har klurat på mest om basarna ska ha rören innåt el utåt. Jag har kommit fram till att ha elementen inåt mitten och reflexrören utåt sidorna. Jag komer få en resonans stax över 40hz som jag antagligen kommer EQa ned något. Sen kan det bli lite krusningar uppåt 70-80hz men det bekämpar jag med mindre Qvärde i delningsfiltret.
Jag tror jag löst mitt problem. Jag återkommer efter flytten och första provspelningen/mätningen..
Mvh Rick

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-03-29 21:07

Fast jag skulle först försöka optimera basarna och sittplatsen på ett rent hantverksmässigt sätt först. Kan räcka med att ställa en modul på en stol där sittplatsen skall vara. Sedan lyssna/mäta fram en hygglig plats för basarna. Sist gå på med elektronik.

Detta för att inte åstadkomma över eller underkompensationer som inte blir så bra för hela rummet. En tanke bara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-29 21:55

Det kanske är dags att ta steget till slutna basar nu kompis :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-03-29 22:54

Magnus - får jag ställa en fråga utan förutfattad mening.

Skall han plugga portarna eller byta till ett från början slutet system?
Senast redigerad av Kronkan 2016-03-29 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-29 23:00

Han skulle få justera lådorna, men han klarar sig långt med infra Y-4.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-29 23:16

MagnusÖstberg skrev:Det kanske är dags att ta steget till slutna basar nu kompis :)

Ja jag är ju sjukt sugen på det Magnus. Men plånboken säger att jag nog ska ge fasen i det tills Adriana är mindre gravid och mer inkomstbringande..
Inte för att jag behöver spela starkare än 4st 12or gör.. Men möjligen för att jag upplever slutna lådor något stramare. Aaah habegäret ökar.. :cry:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-29 23:37

Nä, det tror jag inte att du gör - jag tror du skulle bli skitnöjd!

Lådor hjälper jag till med - så det bara är fina bitar att sätta ihop.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-29 23:42

Kronkan skrev:Fast jag skulle först försöka optimera basarna och sittplatsen på ett rent hantverksmässigt sätt först. Kan räcka med att ställa en modul på en stol där sittplatsen skall vara. Sedan lyssna/mäta fram en hygglig plats för basarna. Sist gå på med elektronik.

Detta för att inte åstadkomma över eller underkompensationer som inte blir så bra för hela rummet. En tanke bara.

Jag har varit med när folk ställt en bas på lyssningsplats och krypit runt på golvet och lyssnat. Det kan ge en uppfattning om hur man kan placera basar, men jag föredrar att gå på gammal kunskap. Man sliter mindre på knäna så ;-)
Absolut gå på med EQ som sista utväg, det är min väg också. Jag har inte så mycket val om hur rummet ska möbleras utan kan bara laborera med om elementen eller basreflexportarna ska vara vid 1/4 måttet av rummets bredd.. Och då jag tror att ljudstyrkan från porten dominerar elementet vid rummets länsgående första rummsnods våglängd, så får det bli röret som placeras vid 1/4dels måttet för bästa resultat.
Jag återkommer med resultatet efter flytten..

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-03-29 23:45

Eftersom du har ett helt torn med basar behöver du väl inte krypa. Flytta runt en köksstol som du kan sitta på.

Jag har ju bara ett tvåvägssystem med elektrostater i de högre registren.

Men jag har pluggat portarna. Ger en 2-3 dB mindre energi vilket ju ger en något mindre bumlig bas. Ett möjligt steg fast du har ju din elektronik.

Jag säger absolut inte nu att du skall plugga portarna. Men själv tycker jag inte om en för överdrivet bumlig och därmed odetaljerad bas.
Senast redigerad av Kronkan 2016-03-29 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-29 23:46

MagnusÖstberg skrev:Nä, det tror jag inte att du gör - jag tror du skulle bli skitnöjd!

Hmm och använda befintliga element eller andra?
Och tack för erbjudandet om lådor! Det är ju alltid det knepiga att få till tycker jag..
För övrigt så tror jag också att jag blir skitnöjd med slutna lådor.. :-D

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-29 23:52

Kronkan skrev:Jag har ju bara ett tvåvägssystem med elektrostater i de högre registren.

Men jag har pluggat portarna. Ger en 2-3 dB mindre energi vilket ju ger en något mindre bumlig bas. Ett möjligt steg fast du har ju din elektronik.

Jag säger absolut inte nu att du skall plugga portarna. Men själv tycker jag inte om en för överdrivet bumlig och därmed odetaljerad bas.

Där är vi två helt överens! Helre något återhållen men detaljerad basinformation än en bumlig/odetaljerad överdriven sådan.
Mmm elektrostater! :-) de klingar finfint tycker jag. Jag saknar mina tonårs ladgårdsdörrar..

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-29 23:55

Fast jag kan ju heller inte säga att jag tycker att mina Y4 är bumliga och odetaljerade.. :-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-30 00:00

Rille skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nä, det tror jag inte att du gör - jag tror du skulle bli skitnöjd!

Hmm och använda befintliga element eller andra?
Och tack för erbjudandet om lådor! Det är ju alltid det knepiga att få till tycker jag..
För övrigt så tror jag också att jag blir skitnöjd med slutna lådor.. :-D

Det är det man har snickeri till.

Vi kan höras när jag är frisk igen, just nu är jag mer social via ett tangentbord. Du skulle iallafall inte känna igen rösten...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-30 00:06

Krya på dig Magnus!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-30 11:03

Ja Magnus ska krya på sig ! :)

Och Rille ska placera högtalarna så som är praktiskt möjligt utefter möbleringskrav i fråga om "må bra faktor" och utgå därifrån, jag hjälper till att flytta runt dom och lyfta när det ska testas ! (men såklart även att lyssna) så ska vi nog hitta en bra placering :)
Tycker jag ;)

Oroa sig mindre och se mer fram mot att få andra utgångspunkter, och vara bered på att det kommer att låta riktigt riktigt dåligt i början (med Rille mått mätt) pga avsaknad av dämpning, genomtestad placering osv osv...
Detta är ju ett övergående skede och med öppen inställning till möjliga lösningar så finna alla möjligheter att få till något som blir riktigt trevligt ska du se ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-30 11:41

Jag har två stycken rullbord för sådana här saker ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-30 13:00

MagnusÖstberg skrev:Jag har två stycken rullbord för sådana här saker ;)

DVD-ai, ja.. och TACK!

Magnus dom lånar jag gärna vid tillfälle.. och TACK!

Återgå till Generellt om hifi