Dålig musik leder till apparatbyteshysteri?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Dålig musik leder till apparatbyteshysteri?

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-27 12:44

Phwx, vi har ju inte haft några musik-postningar i tråden. Det måste vi ha! Så här skall det vara, lägg speciellt märke till flera av bandmedlemarnas föredömliga frisyrer:

https://www.youtube.com/watch?v=gL6ja95oRjM
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-27 13:02

Får lite vibbar av Norrlands guld reklam. :)

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-27 13:06

Jag har inte sett denna tråd tidigare, så jag svarar direkt på förstainlägget:

Max_Headroom skrev:Härom dagen klagade Bill50x på att en maskin av fabrikat Pioneer inte gav rätt lyssningsglädje vid muzak-lyssning. I min vanliga underbart pompösa stil påpekade jag att det var musiken det var fel på, inte maskinen. Detta har dock lett till en del funderingar eftersom jag hade likande problem under min audiofila period. Jag köpte skivor som enligt förståsigpåare skulle vara bra, med bra ljud och grejjor. Och undrade varför det inte sväger. För det gjorde det ju inte. Jag hade dock inte ekonomi då att byta några grejjor och hamnade senare på ingenjörsutbildning så intresset för vad som stog i Hifi-tidnignar försvann i samma takt som kurser i el och fysik avhandlades samt att jag började läsa mer om vad ljud är och hur det uppfattas. Det som stog i HiFi-tdingarna var fel, i princip alltihop. Och lyssna på dålig musik var inte intressant det heller.
Men, en hel del verkar fastna i den här svängen. Sitter och lyssnar och undrar varför det inte svänger. Måste vara fel på någon apparat. Eller flera. Måste nog byta. Inte nog. Måste byta. Nu!

Vad tror ni? Hur vanligt är detta? Folk skaffar samma skivor som Hifi-recensenter referar till och förväntar sig att det skall låta bra, fast musiken egentligen är så trist att klockorna stannar? Hur påverkar detta Hifi'n som hobby?

Tycker det ligger massor i det du skriver.

Att vila mot apparaterna och tro att det är dom som "skapar" musiken blir bara fel. Apparaterna är bara förmedlare av det som finns på fonogrammen.

Och att lägga en massa energi på att få dålig musik att låta bra genom förändringar av kedjan är därför värre än bortkastat - för det mesta leder det till en onödigt dålig anläggning - som spelar inte bara spelar den bästa musiken sämre än vad som skulle ha varit möjligt, utan spelar allt sämre än vad som hade varit möjligt.

Man skall förstås inte vara orolig i onödan för det heller eftersom riktigt bra musik ju överlever även rätt så dåliga anläggningar, men principen att optimera anläggningen för den musik som inte är kul att lyssna på, är en återvändsgränd. Det är min uppfattning. Så lite orolig för att förlora en massa musikupplevelser på grund att man agerat strategiskt fel kan det nog vara sunt att vara.

- - -

Det är även min erfarenhet att till och med den dåliga musiken drabbas av strategin att försöka få just den att låta så bra som möjligt!

Hela metoden att lyssna och ändra med dålig musik är liksom förfelad då den gör att man jobbar halvt i blindo och därför lätt försämrar sin anläggning. :? Att använda dålig musik ger helt enkelt ett dåligt beslutsunderlag, och de förändringar som skulle ha varit av godo hittar man inte alls med hjälp av dålig musik.

Och med det sagt skall jag nu berätta om min lite fascinerande erfarenhet av vad som brukar hända när man gör tvärtom - utgår ifrån det allra bästa för att optimera sin anläggning: Att den sämsta musiken inte varken vinner eller förlorar på det, men att god musik inspelad med dålig ljudkvalitet nästan undantagslöst vinner på det! Alltså att få spelas i en anläggning som optimerats (utöver teknisk optimering) genom att man lyssnat på bra musik inspelad med god ljudkvalitet.

Allt vinner på att man optimerar för det bästa! För det är när man gör det som man hör vad som händer. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-27 14:11

Tror inte att dålig musik leder till apparatbyten alls. Tror precis tvärt om. Dålig musik slutar man ju att lyssna på. Vem fortsätter att lyssna på dålig musik? Inte jag i alla fall.

Däremot bra musik, det lyssnar jag gärna på och det kan istället leda till apparatbyte då jag vill att den bra musiken som jag gillar ska låta så bra som möjligt så jag kan få maximal njutning av den.

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-27 14:59

hammarn_2 skrev:En nyckelaspekt i sammanhanget är nog att "vi" vill köpa nya saker. Många har släppt alla hämningar och byter prylar på ett nästan maniskt sätt. T.ex. så tycker jag det är fascinerande med skaran som är besatta av mobiltelefoner. Jag har läst rapporter om att det kan bytas på månadsbasis i princip, allt för att få nått nytt och fräscht.

Vilka "vi"?
Jag har samma skivspelare sedan 32 år, visserligen med ett antal (allt dyrare) pickup-byten.
Slutstegen är urgamla, d.v.s. de i klass-A som Perka byggde åt mig på Dynaco Mk.III chassier för 29 år sedan, efter några delrenoveringar låter de fortfarande bäst av de 5 par monoslutsteg jag äger.
Högtalarna är lika gamla som skivspelaren men jag uppgraderade dem för 22 år sedan och de står sig gott mot dagens utbud i relevant prisklass.

Bra musik återges härligt engagerande, dålig musik låter inte värre än att man kan börja fundera på om den inte har några goda sidor, trots allt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-27 16:12

Lassej skrev:Tror inte att dålig musik leder till apparatbyten alls. Tror precis tvärt om. Dålig musik slutar man ju att lyssna på. Vem fortsätter att lyssna på dålig musik? Inte jag i alla fall.

Jag vill ju hålla med dig, men jag har träffat människor så många gånger, som berättar om inspelningar de har som låter dåligt, och som de kämpar med anläggningen med, för att de skall låta bra (vilket aldrig kommer att ske).

Jag förstår dem inte, tycker de resonerar och agerar fel, men icke desto mindre vet jag att de finns, och att de byter apparater hela tiden och aldrig blir nöjda.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-27 16:13

IngOehman skrev:
Lassej skrev:Tror inte att dålig musik leder till apparatbyten alls. Tror precis tvärt om. Dålig musik slutar man ju att lyssna på. Vem fortsätter att lyssna på dålig musik? Inte jag i alla fall.

Jag vill ju hålla med dig, men jag har träffat människor så många gånger, som berättar om inspelningar de har som låter dåligt, och som de kämpar med anläggningen med, för att de skall låta bra (vilket aldrig kommer att ske).

Jag förstår dem inte, tycker de resonerar och agerar fel, men icke desto mindre vet jag att de finns, och att de byter apparater hela tiden och aldrig blir nöjda.

Vh, iö

Kanske resan är viktigare än målet för resan?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-27 16:54

Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Jag känner inte igen att folk byter manisk någonstans. Finns många som inte har råd att köpa de grejor de vill ha direkt och då kanske de långsamt byter sig närmare och närmare till vad de verkligen vill ha. Jag tycker det är sunt. Har man något som man växt ur så byter man väl om man har råd. Verkar som att folk många ggr tror att andra inte förstår sitt eget bästa när man köper grejor. Folk byter ju grejor ofta här med, det byts DAC'ar det uppgraderas högtalare etc det byts slutsteg. Nä, jag tycker inte faktiskt på något sätt skulle vara annorlunda än något annat forum.
Är ju bara att titta i kamerabytar trådar eller bilbytar trådar? Är det maniska människor som byter kameror ofta också? Varför byter folk bil innan den skrotas? Har dom köpt fel bil? Behöver dom hjälp på något bilforum för att köpa rätt bil så man kan sluta att byta?

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-27 16:58

Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Jag känner inte igen att folk byter manisk någonstans. Finns många som inte har råd att köpa de grejor de vill ha direkt och då kanske de långsamt byter sig närmare och närmare till vad de verkligen vill ha. Jag tycker det är sunt. Har man något som man växt ur så byter man väl om man har råd. Verkar som att folk många ggr tror att andra inte förstår sitt eget bästa när man köper grejor. Folk byter ju grejor ofta här med, det byts DAC'ar det uppgraderas högtalare etc det byts slutsteg. Nä, jag tycker inte faktiskt på något sätt skulle vara annorlunda än något annat forum.
Är ju bara att titta i kamerabytar trådar eller bilbytar trådar? Är det maniska människor som byter kameror ofta också? Varför byter folk bil innan den skrotas? Har dom köpt fel bil? Behöver dom hjälp på något bilforum för att köpa rätt bil så man kan sluta att byta?

/Harryup

Många byter bil för att slippa besikta den.
Andra för att det finns ett behag i att alltid ha det senaste.
Men mer normala människor dit jag räknar mig behåller bilen för att den känns rätt, Har servats och fått en personlighet och för att servicen inte är lika dyr som en ny bil.
Stereo kanske dom byter för att omständigheterna förändrats så att den befintliga inte längre räcker till.
Se'n finns alltid "bling-blingfolket" som byter bara för att dom byter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-27 18:35

IngOehman skrev:

Vh, iö

Huga, det förstår inte jag heller. Som sagt skulle jag aldrig göra så. Den lilla tid man har tillgänglig för att lyssna på musik vill jag inte kasta bort på att lyssna på dålig musik. Snacka om bortkastad tid. I alla fall i min Värld.

Ang. att byta apparater så gör jag det för att maximera min musiklyssningstid och få bästa möjliga tillfredsställelse av min musiklyssning.
Om jag kan få bättre tillfredsställelse genom att byta, förutsatt att jag har råd, så gör jag det. För mig är musiklyssning ett rent nöje och tillfredsställd blir jag inte av dålig musik.

Fast vi kanske pratar om olika saker här? Min definition av dålig musik är just dålig musik. D.v.s. musik som jag tycker är dålig och som jag inte tycker om.
Du pratar om dåliga inspelningar. Då kan det ju handla om bra musik men som är dåligt inspelad. Fast även där håller jag med dig.
Som med mycket nyproducerad musik. Kan vara bra musik men tyvärr dåligt mixat, mastrat m.m. Inte kul.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-27 20:07

Harryup skrev:Finns dessa maniska "bytare" på faktiskt? På HifiForum? På Euphonia?
Jag känner inte igen att folk byter manisk någonstans.

Det tror jag nog att de gör; lyssnar efter fel i återgivningen, byter apparat eller fixar med nåt annat (akustiken, kablar mm). Det låter bättre för stunden och man är "i princip nöjd". Ett litet tag senare och nåt annat eller samma fel stör igen. Kan inte njuta av musiken, börjar fundera på annan apparat eller fix, blir nöjd ett tag, sen samma sak igen. Brukar väl sluta i en downsizing eller total hifi-avhållsamhet ett tag. Audiophilia nervosa helt enkelt... :wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-27 20:16

Nja! Jo, det kan nog vara så. Men! Det kan vara olika det där med hur man värderar att komma fram. Det är inte nödvändigtvis målet, även om man själv kan tro det till och med. Nöjd... det är inte ett entydigt positivt ord.

Fast det kan vara dumt med samtal som vi har här att den enes lustfyllda ändlösa petande triggar en annans perfektions-ångest?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-27 22:46

Conan skrev:

Det tror jag nog att de gör; lyssnar efter fel i återgivningen, byter apparat eller fixar med nåt annat (akustiken, kablar mm). Det låter bättre för stunden och man är "i princip nöjd". Ett litet tag senare och nåt annat eller samma fel stör igen. Kan inte njuta av musiken, börjar fundera på annan apparat eller fix, blir nöjd ett tag, sen samma sak igen. Brukar väl sluta i en downsizing eller total hifi-avhållsamhet ett tag. Audiophilia nervosa helt enkelt... :wink:

Ja, det finns nog någon eller några som är maniska som du beskriver men jag känner ingen. Sedan kan det faktisk finnas andra skäl att man byter än att man är manisk. Själv njuter jag och kopplar av till musik till 100%. Ofta glömmer jag tiden och är helt inne i musiken. Min fru fattar ingenting :wink: . Detta händer mig ofta. Men jag kan även tycka att det är kul att testa annat. Inte pga Audiophila Nervosa utan för att det är just kul och intressant. Testa ny teknik, låna och testa andras prylar för att man är nyfiken och teknikintresserad samt att jag söker så mycket njutning som möjligt per investerad krona. Ser inget som helst fel eller konstigt i det.

Sedan ska vi kanske vara tacksamma mot de som faktiskt har dille på att byta för bytandes skull. De som alltid vill ha det senaste. De finns inom alla områden som Harryup påpekade tidigare Tack vare dem kommer fina apparater ut på begagnatmarknaden så att vi dödliga kan införskaffa prylar till bra priser.

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-27 22:56

Bra poänger, speciellt det där på slutet! :)

Early adapters med mycket pengar, stor nyfikenhet och lust att byta, gör hela branschen, inklusive begagnatköparna, en stor tjänst.

Conan skrev:

Det finns såklart fall där det är audiophilia neurosa det handlar om, men utifrån kan det vara svårt att se skillnad på det som är osunt och det som bara är en kul hobby för den som sysslar med den. Så man gör klokt i att undvika en dömande attityd, tycker jag.

Det finns som jag ser det inget skäl att påstå att det man ser i ett enskildt fall är maniskt, om man inte vet att så är fallet. Jag tycker därför att det är olyckligt att använda sådana ord.

Det kan ju lika gärna vara så att den som byter stup i kvarten och motionerar iden att även de fonogram som låter sämst skall kunna låta bra, gör det för att det är deras hobby, för att det tycker det är spännande och intressant. För att det är så de har kul. :)

- - -

Som jag ser det är apparatbytande med "fel metoder" (sådana metoder som gör det svårare att komma framåt) ett problem bara om den som sysslar med det känner att det är ett problem. Om personen känner sig frustrerad, eftersom personen har målet att bli färdig och få sitta och lyssna på musik och bara vill glömma anläggningen.

Om personen däremot tycker att jakten med en kanske inte så effektiv metod, är kul, så är det ju prima.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2016-03-28 08:51

Jag utesluter inte att man ofta helt struntar i att "sätta sig ner" och försöka definiera SJÄLVA SYFTET med alltsammans.
Helt oavsett om det handlar om "hifi" eller vad sjutton som helst.

Som jag ser det så kan en vettig resonemangskedja se ut ungefär såhär:
1 Vad vill jag åstadkomma, vad är SYFTET?
2 Är det verkligen det SLUTLIGA syftet?
Och FÖRST DÄREFTER:
3 HUR tar jag mig dit, vilken METOD är lämplig?

Men - som sagt - det är nog väldigt vanligt att vi lite till mans hoppar över "det där tråkiga" med att VERKLIGEN fundera över punkterna 1 och 2 här ovan. Jag är inget undantag.

Spetsar man till det en del, så kanske man - efter att ha knådat fråga 1 och 2 ordentligt - kommer fram till ett svar som ligger någon HELT annanstans än i hifins domäner.
Jag kan nämligen mycket väl tänka mig att ett välknådat slutligt svar på de två första frågeställningarna - efter en radda "och-varför-det-då?-följdfrågor" - kan utmynna i: FÖR ATT TRIVAS OCH MÅ BRA!

Då kan ju svaret på fråga 3 - HELT ALLVARLIGT TALAT - faktiskt bli lite vad som helst:
Skaffa en hund; Måla tavlor; Dricka kaffe; eller till och med att öva sig på att uppskatta det liv man redan lever och de saker man redan har.

Allihopa litegrann (eller snarare väldigt mycket) beroende på hur mycket man backar och därmed vidgar sitt perspektiv på sakernas sammanhang i tillvaron.

http://youtu.be/1f-kfRREA8M

8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-28 10:03

IngOehman skrev:Bra poänger, speciellt det där på slutet! :)

Early adapters med mycket pengar, stor nyfikenhet och lust att byta, gör hela branschen, inklusive begagnatköparna, en stor tjänst.

Conan skrev:

Det finns såklart fall där det är audiophilia neurosa det handlar om, men utifrån kan det vara svårt att se skillnad på det som är osunt och det som bara är en kul hobby för den som sysslar med den. Så man gör klokt i att undvika en dömande attityd, tycker jag.

Det finns som jag ser det inget skäl att påstå att det man ser i ett enskildt fall är maniskt, om man inte vet att så är fallet. Jag tycker därför att det är olyckligt att använda sådana ord.

Det kan ju lika gärna vara så att den som byter stup i kvarten och motionerar iden att även de fonogram som låter sämst skall kunna låta bra, gör det för att det är deras hobby, för att det tycker det är spännande och intressant. För att det är så de har kul. :)

- - -

Som jag ser det är apparatbytande med "fel metoder" (sådana metoder som gör det svårare att komma framåt) ett problem bara om den som sysslar med det känner att det är ett problem. Om personen känner sig frustrerad, eftersom personen har målet att bli färdig och få sitta och lyssna på musik och bara vill glömma anläggningen.

Om personen däremot tycker att jakten med en kanske inte så effektiv metod, är kul, så är det ju prima.

Vh, iö

Precis, resan kan vara målet, eller en del av målet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-28 11:18

IngOehman skrev:Det finns såklart fall där det är audiophilia neurosa det handlar om, men utifrån kan det vara svårt att se skillnad på det som är osunt och det som bara är en kul hobby för den som sysslar med den. Så man gör klokt i att undvika en dömande attityd, tycker jag.

Har inte sett nån i den här tråden, eller andra vad jag kan minnas, som har haft en dömande attityd kring eventuella maniska beteenden runt AN. Men man måste ju kunna konstatera att problemet finns och att det faktiskt finns folk som inte tycker det är så "lattjo" att hålla på med HiFi när det händer.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-28 13:54

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Bra poänger, speciellt det där på slutet! :)

Conan skrev:

- - -

Vh, iö

Precis, resan kan vara målet, eller en del av målet.

Helt rätt Sprudel. Det var väl lite så jag menade med att ett apparatbyte/test kan vara kul eftersom man är nyfiken och söker maximal njutning av min musiklyssning. Och den resan är bara rolig. Tycker jag.

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-28 14:02

Ja, resan är halva självmålet men även en dans på de ruinens rosor som är så mycket grönare på andra sidan ån, så man ska inte ropa hej. Då mister man hela stycket.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-28 14:17

darkg skrev:Ja, resan är halva självmålet men även en dans på de ruinens rosor som är så mycket grönare på andra sidan ån, så man ska inte ropa hej. Då mister man hela stycket.

Det var självsäkra ord. Då har vi inte samma erfarenheter...

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-28 15:42

Strmbrg skrev:Jag utesluter inte att man ofta helt struntar i att "sätta sig ner" och försöka definiera SJÄLVA SYFTET med alltsammans.
Helt oavsett om det handlar om "hifi" eller vad sjutton som helst.

Som jag ser det så kan en vettig resonemangskedja se ut ungefär såhär:
1 Vad vill jag åstadkomma, vad är SYFTET?
2 Är det verkligen det SLUTLIGA syftet?
Och FÖRST DÄREFTER:
3 HUR tar jag mig dit, vilken METOD är lämplig?

Ja, om någon tycker apparatbyte är målet...så är det väl bra att denne gör just det.
Många gillar tex att byta bilar ofta, det kan jag tycka är kul !

När det gäller hifi föredrar jag att byta musik, inte apparater. Men jag har bytt MASSA apparater genom åren, och gör det fortfarande, det är kul det med.

Är resan målet? Jag tror det är en blandning :!: :!:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-28 15:45

Lassej skrev:
sprudel skrev:Precis, resan kan vara målet, eller en del av målet.

Helt rätt Sprudel. Det var väl lite så jag menade med att ett apparatbyte/test kan vara kul eftersom man är nyfiken och söker maximal njutning av min musiklyssning. Och den resan är bara rolig. Tycker jag.

MVH
Lasse

Ja titta här...du skrev det bättre än jag gjorde Lasse.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-28 15:55

:D :D :D

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-03-29 20:58

Nog har jag sett de som byter, om inte maniskt, så åtminstone ovanligt ofta. Kommentarer som "nu lirar det fantastiskt", Aldrig hört bättre ljud här hemma" och liknande bara för att se alltihop till salu en månad senare. Har man råd är det väl helt okey att åka med i byteskarusellen men jag tror det är svårt att hitta rätt.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-29 22:26

Panelguy skrev:

Nog har jag sett de som byter, om inte maniskt, så åtminstone ovanligt ofta. Kommentarer som "nu lirar det fantastiskt", Aldrig hört bättre ljud här hemma" och liknande bara för att se alltihop till salu en månad senare. Har man råd är det väl helt okey att åka med i byteskarusellen men jag tror det är svårt att hitta rätt.

Absolut. Men vem åker karusell för att komma någonstans? :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-30 06:33

Panelguy skrev:

Hur ofta får man byta saker för att det inte ska vara ett föremål för diskussion av andra? Om man inte "får" eller "bör" byta ofta så beror det ju på att man tror sig veta bättre än andra. Personligen så tycker jag att finns det annat att fundera på än vad folk gör med sina egna pengar.

/Harryup

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-30 07:41

Harryup skrev:
Panelguy skrev:

Hur ofta får man byta saker för att det inte ska vara ett föremål för diskussion av andra? Om man inte "får" eller "bör" byta ofta så beror det ju på att man tror sig veta bättre än andra. Personligen så tycker jag att finns det annat att fundera på än vad folk gör med sina egna pengar.

/Harryup

Nästan aldrig. Varför skulle man få göra det?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-30 15:17

Max_Headroom skrev:
Harryup skrev:
Panelguy skrev:Nog har jag sett de som byter, om inte maniskt, så åtminstone ovanligt ofta. Kommentarer som "nu lirar det fantastiskt", Aldrig hört bättre ljud här hemma" och liknande bara för att se alltihop till salu en månad senare. Har man råd är det väl helt okey att åka med i byteskarusellen men jag tror det är svårt att hitta rätt.

/Harryup

Nästan aldrig. Varför skulle man få göra det?

:D

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-03-30 16:59

Harryup skrev:
Panelguy skrev:

/Harryup

Nu skrev jag ju faktiskt att det var helt okey att byta om man har råd, antar att det också är okey även om man inte har råd. Jag kommenterade bara att vissa byter extremt ofta men för mig är det okey om de byter varje dag.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-31 20:12

Harryup skrev:

/Harryup

+1.

MVH
Lasse

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi