Upplevd ljuddistorsion = perceived sounddistortion - mätbar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Reflex-distorsion finns men vad spelar roll?

Inläggav petersteindl » 2016-03-30 13:06

Bill50x skrev:
DQ-20 skrev:Alltså: använd inte begreppet "linjär" distorsion eftersom det mycket lätt ger upphov till missförstånd och kräver avsteg från den begreppsapparat som normalt används.

Begreppsapparat som tex cd-skiva som används normalt? Eller när man säger att ett pris är billigt? Fan, folk måste väl tänka själva. Om jag skriver linjär distorsion så är det solklart vad jag avser, dvs en frekvensmässig oavsiktlig avvikelse mellan in- och utsignal. Skriver jag enbart distorsion avser jag all påverkan på signalen, skriver jag olinjär dist menar jag (naturligtvis) all annan än just frekvensgångsavvikelser. Detta kan väl inte vara så svårt att fatta, eller?

/ B

Bill, för den utomstående är det omöjligt att veta vad just du menar då du säger distorsion. För vem som helst är det ganska enkelt att veta vad tonkurva eller frekvensgång eller amplitudkurva är.

Om du istället försöker kvantifiera begreppet distorsion så blir det kanske enklare att förstå vad som menas. Du nämner i ditt exempel storheten pris och kvantifierar det med ordet billigt och det kan göras ännu tydligare med t.ex. 8 kr, eller ännu tydligare genom att säga 8 SEK inklusive moms som är billigt. Då har den valda storheten blivit kvantifierad, tvetydighet finns inte och möjlig missförståelse raderats ut. Men hur kvantifierar du distorsion?

Då du säger distorsion och jag frågar dig hur mycket rör sig den där distorsionen om? Vad svarar du då? 3%?, 7 dB? 38 grader, 16 ms? Eller svarar du 3+7+38+16= 64 d v s distorsionen är 64. Om du lägger ihop allt och ger denna storhet ett och samma ord, hur kvantifierar du detta ords storhet? Om inte det går på vettigt sätt så blir ordets betydelse bara gibberish.

Du och jag har haft den här debatten tidigare. Jag anser likafullt fortfarande att inom Audio så betyder ordet distorsion en olinjär överföring från input till output där olinjäriteten kan mätas i % d v s där varje genererad delton kan kvantifieras med en siffra på deras amplitud som divideras med grundtonens amplitud på output. Det kan uttryckas i % eller i dB där -40 dB innebär 1%. Då kan man i kommunikation lätt förstå vad som menas. Det är därför man har specifika ord på saker.

Då du använder ordet distorsion och inte kan ge någon form av storhet eller kvantifiera ordet så blir ordet helt meningslöst för någon annan än dig och därför oanvändbart vid kommunikation. Och det spelar ingen roll hur mycket Wikipedia du än plockar fram såsom en slags vid eller allmän betydelse av ett ord.

De gånger som en absolut lekman använder ett vitt begrepp för något specifikt där det existerar specifika begrepp så kan jag till nöds acceptera detta under förutsättning att lekmannen inte begriper bättre. Då försöker jag förklara. Förstår lekmannen och börjar använda specifika begrepp på ett korrekt sätt så kan kommunikation fortsätta med fördjupad förståelse som följd. Vill lekmannen inte förstå eller av annan anledning vara kvar i sin värld genom att använda vida begrepp för något specifikt med ambivalens och tvetydighet som påföljd så stannar kommunikationen i alla fall för min del eller rättare sagt, då har kommunikation aldrig ens påbörjats och någon fortsatt kommunikation kan heller inte uppstå, åtminstone inte gällande ämnet som åsyftas.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2016-03-30 13:13, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Re: Reflex-distorsion = reflex-förvrängning - spelar roll!!

Inläggav JM » 2016-03-30 13:11

Bill50x skrev:Nu är väl Faktiskt det sämsta stället om man vill prata upplevelser? Här krävs det hårda fakta och referenser innan man påstår något.

Hur tycker du att högtalare i rummet skall bedömas?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-30 13:15

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
DQ-20 skrev:Alltså: använd inte begreppet "linjär" distorsion eftersom det mycket lätt ger upphov till missförstånd och kräver avsteg från den begreppsapparat som normalt används.

Begreppsapparat som tex cd-skiva som används normalt? Eller när man säger att ett pris är billigt? Fan, folk måste väl tänka själva. Om jag skriver linjär distorsion så är det solklart vad jag avser, dvs en frekvensmässig oavsiktlig avvikelse mellan in- och utsignal. Skriver jag enbart distorsion avser jag all påverkan på signalen, skriver jag olinjär dist menar jag (naturligtvis) all annan än just frekvensgångsavvikelser. Detta kan väl inte vara så svårt att fatta, eller?

/ B

Bill, för den utomstående är det omöjligt att veta vad just du menar då du säger distorsion. För vem som helst är det ganska enkelt att veta vad tonkurva eller frekvensgång eller amplitudkurva är.

Om du istället försöker kvantifiera begreppet distorsion så blir det kanske enklare att förstå vad som menas.

Då du säger distorsion och jag frågar dig hur mycket rör sig den där distorsionen om? Vad svarar du då? 3%?, 7 dB? 38 grader, 16 ms? Eller svarar du 3+7+38+16= 64 d v s distorsionen är 64. Om du lägger ihop allt och ger denna storhet ett och samma ord, hur kvantifierar du detta ords storhet? Om inte det går på vettigt sätt så blir ordets betydelse bara gibberish.

Du och jag har haft den här debatten tidigare. Jag anser likafullt fortfarande att inom Audio så betyder ordet distorsion en olinjär överföring från input till output där olinjäriteten kan mätas i % d v s där varje genererad delton kan kvantifieras med en siffra på deras amplitud som divideras med grundtonens amplitud på output. Det kan uttryckas i % eller i dB där -40 dB innebär 1%. Då kan man i kommunikation lätt förstå vad som menas. Det är därför man har specifika ord på saker.

Då du använder ordet distorsion och inte kan ge någon form av storhet eller kvantifiera ordet så blir ordet helt meningslöst för någon annan än dig och därför oanvändbart vid kommunikation. Och det spelar ingen roll hur mycket Wikipedia du än plockar fram såsom en slags vid eller allmän betydelse av ett ord.

De gånger som en absolut lekman använder ett vitt begrepp för något specifikt där det existerar specifika begrepp så kan jag till nöds acceptera detta under förutsättning att lekmannen inte begriper bättre. Då försöker jag förklara. Förstår lekmannen och börjar använda specifika begrepp på ett korrekt sätt så kan kommunikation fortsätta med fördjupad förståelse som följd. Vill lekmannen inte förstå eller av annan anledning vara kvar i sin värld genom att använda vida begrepp för något specifikt med ambivalens och tvetydighet som påföljd så stannar kommunikationen i alla fall för min del eller rättare sagt, då har kommunikation aldrig ens påbörjats och någon fortsatt kommunikation kan heller inte uppstå, åtminstone inte gällande ämnet som åsyftas.

Jag är med dig och accepterar gärna din förklaring/åsikt till hur vi använder språket. Det viktiga är att vi är överens så när vi diskuterar pratar om samma sak. Vad jag ville åt är att linjär dist inte är påhittat av mig utan faktiskt ett begrepp som används av långt kunnigare människor än jag. Om det sedan är allmänt vedertaget eller inte är en annan sak. Och så länge folk inte skriver cd-skiva när de menar en CD och inte skriver CD när de menar en cd-spelare - då är jag nöjd!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-30 13:18

JM skrev:
Bill50x skrev:Nu är väl Faktiskt det sämsta stället om man vill prata upplevelser? Här krävs det hårda fakta och referenser innan man påstår något.

JAG tycker att man lyssnar och beskriver. Kan man backa upp sina tyckanden med mätningar - bra.

/ B

JM

Inläggav JM » 2016-03-30 13:23

Bill50x skrev:
JM skrev:

JAG tycker att man lyssnar och beskriver. Kan man backa upp sina tyckanden med mätningar - bra.

/ B

En subjektiv upplevelse således.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-30 13:24

JM skrev:
Bill50x skrev:
JM skrev:Hur tycker du att högtalare i rummet skall bedömas?

En subjektiv upplevelse således.

Ja, absolut. Och?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-30 13:30

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Begreppsapparat som tex cd-skiva som används normalt? Eller när man säger att ett pris är billigt? Fan, folk måste väl tänka själva. Om jag skriver linjär distorsion så är det solklart vad jag avser, dvs en frekvensmässig oavsiktlig avvikelse mellan in- och utsignal. Skriver jag enbart distorsion avser jag all påverkan på signalen, skriver jag olinjär dist menar jag (naturligtvis) all annan än just frekvensgångsavvikelser. Detta kan väl inte vara så svårt att fatta, eller?

/ B

Om du istället försöker kvantifiera begreppet distorsion så blir det kanske enklare att förstå vad som menas.

Jag är med dig och accepterar gärna din förklaring/åsikt till hur vi använder språket. Det viktiga är att vi är överens så när vi diskuterar pratar om samma sak. Vad jag ville åt är att linjär dist inte är påhittat av mig utan faktiskt ett begrepp som används av långt kunnigare människor än jag. Om det sedan är allmänt vedertaget eller inte är en annan sak. Och så länge folk inte skriver cd-skiva när de menar en CD och inte skriver CD när de menar en cd-spelare - då är jag nöjd!

/ B

Vad gäller CD så är CD = Compact Disc och detta är formatet som standardiserats. Sedan finns det order Compact Disc player d v s CD player d v s en spelare som kan spela en CD enligt det standardiserade formatet. Används ordet multiformat player så kan spelaren spela flera format. Så använder jag orden. Så har jag förstått dess betydelse och vad jag förstår du också.

Jag håller med dig om att det är många som suddar ut begreppen. Det betyder vad jag förstår att du faktiskt inte gillar då entydiga begrepp tunnas ut med möjliga missförstånd som påföljd.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-30 13:33

Martin skrev:Vi kan nog efter 4 sidor begreppsdiskussion konstatera att det är förvrängning som avses med distorsion (vilket även står i ämnesraden) och gå vidare.

Precis och förvrängningen mäts på output i % d v s de oönskade övertonernas amplitud i förhållande till grundtonens amplitud. Eller hur?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-30 13:35

Kronkan skrev:
Kronkan skrev:Jag har ingen svårighet att hålla med både Peter och IÖ i deras kritiska betraktelser. Men är ändå vänligt intresserad över JM:s funderingar. Jag skall försöka betrakta Lokkis metod.
Om jag förstår saken rätt så har Lokki utvecklat ett sätt att subjektivt värdera konsertsalar dels genom en speciell teknik samt med en strukturerad uppdelning av upplevelsen som kan ses nedan.

[ Bild ]

Här en bild av en uppställning. Jag kan också som Peter vara lite allmänt kritisk till hur man kan undersöka ett verkligt instrument uppträdande i en konsertsal genom att sätta upp ett antal högtalare. Torde ju inte bli helt korrekt genom att instrumentets spridning och orkesterns påverkan inte utvärderas korrekt.
[ Bild ]

Men så till den något besvärliga frågan som vi kanske har lite olika svar på. Möjligtvis. Inte helt olika. Gör det att överföra samma sätt att subjektivt utvärdera lyssningrummet för en vanlig stereo på som Lokki gör. Blir det rätt eller fel eller vad?

Källa:
http://acoustics.org/pressroom/httpdocs ... Lokki.html

Här ovan är den fråga jag ställt angående deras metod. Så här beskriver de den subjektiva delen av metoden:

"The sensory evaluation methodology works remarkably well for assessing subjective differences in acoustics between concert halls and between seats in one hall. First, the evaluation process produces a list of effective perceptual characteristics to identify salient perceptual attributes between the studied halls. Second, ratings with individual attributes can be clustered and sensory profiles of studied concert halls can be formed. Third, the ordination of concert halls is revealed according to the attribute clusters. If the preference rating is included in the listening test, the preferences could be explained with sensory profiles of halls"

[ Bild ]

Källa:
http://acoustics.org/pressroom/httpdocs ... Lokki.html

Precis och Lokki använder inte ordet distorsion för han vet att det är helt fel begrepp i denna kontext.

Med vänlig hälsning
Peter

JM

Inläggav JM » 2016-03-30 13:48

petersteindl skrev:
Martin skrev:Vi kan nog efter 4 sidor begreppsdiskussion konstatera att det är förvrängning som avses med distorsion (vilket även står i ämnesraden) och gå vidare.

Precis och förvrängningen mäts på output i % d v s de oönskade övertonernas amplitud i förhållande till grundtonens amplitud. Eller hur?

Med vänlig hälsning
Peter

Peter vidga dina vyer. Allt är inte fysik. Jag vet du mycket intresserad av hjärnan o dess funktion.

Har du otit får du distorderad hörsel. Distorsionen av ljudupplevelsen är svår att mäta objektivt.

Jag startade den här tråden för att visa att allt är inte mätbar fysik. Bra ljud har i högsta grad även med fysiologi och psykologi att göra.
Medicinen o psykologin har helt andra referensramar. Innebörden av samma ord varierar med referensramen. Här på faktiskt blandar vi alla referensramarna.
Utmaningen är att ha koll vilken referensram som gäller i varje enskilt fall och se att det finns olika sätt att närma sig ljud.

JM

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-30 14:16

JM skrev:Medicinen o psykologin har helt andra referensramar. Innebörden av samma ord varierar med referensramen. Här på faktiskt blandar vi alla referensramarna.
Utmaningen är att ha koll vilken referensram som gäller i varje enskilt fall och se att det finns olika sätt att närma sig ljud.

Precis, terminologin varier mellan olika ämnesområden. Det är många gånger man använder termer inom ett ämnesområde som rent tekniskt är "fel" eller i alla fall missvisande.
De har tillkommit under en viss förklaringsmodell och sedan stannat kvar även om betydelsen gradvis ändrats. Väldigt vanligt inom medicin och ser det inom tekniska områden också.
I alla fall så får man ju försöka använda de begrepp som är gängse inom det aktuella området även om det kanske ibland är ologiska, detta för att bli förstådd.
Att komma dragande med "fast strikt betyder det ju inte detta enligt min ordagranna tolkning" fungerar inte. De som är verksamma inom området och har kännedom om den gängse terminologin har nog tolkningsföreträde :)
Det blir ju en kulturkrock mellan ingenjörer som har en precisare terminologi (för att det krävs i deras yrke) och oss lekmän.
Själv faller jag väl lite mitt emellan, har ju bakgrund som ingenjör men inte alls inom akustik och ganska lite inom reglerteknik och elektronik. Skulle nog kunna damma av mina gamla kunskaper där för att uttrycka mig mer precist.
Men men... vet inte om jag orkar :) Då förstår kanske ingenjörerna mig bättre men "lekmännen" fattar mindre.... så lägger mig mitt emellan och skriver så ingen förstår :D

JM

Inläggav JM » 2016-03-30 16:15

PappaBas skrev:
JM skrev:Medicinen o psykologin har helt andra referensramar. Innebörden av samma ord varierar med referensramen. Här på faktiskt blandar vi alla referensramarna.

Precis, terminologin varier mellan olika ämnesområden. Det är många gånger man använder termer inom ett ämnesområde som rent tekniskt är "fel" eller i alla fall missvisande.
De har tillkommit under en viss förklaringsmodell och sedan stannat kvar även om betydelsen gradvis ändrats. Väldigt vanligt inom medicin och ser det inom tekniska områden också.
I alla fall så får man ju försöka använda de begrepp som är gängse inom det aktuella området även om det kanske ibland är ologiska, detta för att bli förstådd.
Att komma dragande med "fast strikt betyder det ju inte detta enligt min ordagranna tolkning" fungerar inte. De som är verksamma inom området och har kännedom om den gängse terminologin har nog tolkningsföreträde :)
Det blir ju en kulturkrock mellan ingenjörer som har en precisare terminologi (för att det krävs i deras yrke) och oss lekmän.
Själv faller jag väl lite mitt emellan, har ju bakgrund som ingenjör men inte alls inom akustik och ganska lite inom reglerteknik och elektronik. Skulle nog kunna damma av mina gamla kunskaper där för att uttrycka mig mer precist.
Men men... vet inte om jag orkar :) Då förstår kanske ingenjörerna mig bättre men "lekmännen" fattar mindre.... så lägger mig mitt emellan och skriver så ingen förstår :D

Håller med att ingenjörernas referensramar och begreppsvärld gäller inom den tekniska domänen. På samma sätt som medicinmännens begreppsvärlds krävs för strikt och otvetydig kommunikation inom medicinen.
Ljud omfattar medicin, psykologi, teknik mm där det finns olika ibland motstridiga begrepp beroende på referensram.
Men med högt i tak är detta inget problem.

JM

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-03-30 19:39

JM skrev:Jag startade den här tråden för att visa att allt är inte mätbar fysik. Bra ljud har i högsta grad även med fysiologi och psykologi att göra.

Känns som vi klarat ut det på faktiskt.se redan. Typ våren 2004 eller så... :roll:
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

JM

Inläggav JM » 2016-03-30 19:42

DQ-20 skrev:
JM skrev:Jag startade den här tråden för att visa att allt är inte mätbar fysik. Bra ljud har i högsta grad även med fysiologi och psykologi att göra.

Känns som vi klarat ut det på faktiskt.se redan. Typ våren 2004 eller så... :roll:

Oj det märks inte. Det finns mycket kvar att jobba med.

JM

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-30 20:30

Känns som att det i tråden diskuteras flera variabler eller fenomen utan struktur, eller ordning.
Man får nog ta till sig att varje forskningsinriktning, eller vetenskaplig disciplin både skapar och behöver en begreppssfär som är entydig just inom den sfären. Det underlättar betydligt utbytet mellan aktiva inom just den sfären, men har nackdelen att för utomstående så blir det rappakalja då man har en annan ingång och erfarenhet av begreppen.
Tyvärr fastnar väl JM:s funderingar kring reflexer då han vänder sig till utövare inom akustisk-sfären och inte är helt klar över hur hans begreppssfär krockar med initierades (så är det faktsikt) begrepps-sfär.
Ett sidospår av detta är ju att vissa discipliner fullständigt går bananas i skapandet av nya begrepp för fenomen/mönster som de lyckas urskilja, speciellt medicin, biologi och didaktik. Beklagligtvis har man sällan provocerat dessa begrepps avgränsningar och villkor i lika hög grad som man är villig att mynta dem.
Måhända är jag ett offer för selektiv perception då jag verkar inom de nämnda diciplinerna, kanske är det så inom flera? Vore kul att få lite input på det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-03-30 21:50

sprudel skrev:Tyvärr fastnar väl JM:s funderingar kring reflexer då han vänder sig till utövare inom akustisk-sfären och inte är helt klar över hur hans begreppssfär krockar med initierades (så är det faktsikt) begrepps-sfär.
Ett sidospår av detta är ju att vissa discipliner fullständigt går bananas i skapandet av nya begrepp för fenomen/mönster som de lyckas urskilja, speciellt medicin, biologi och didaktik. Beklagligtvis har man sällan provocerat dessa begrepps avgränsningar och villkor i lika hög grad som man är villig att mynta dem.
Måhända är jag ett offer för selektiv perception då jag verkar inom de nämnda disciplinerna, kanske är det så inom flera? Vore kul att få lite input på det.

Problemet är inte begreppsförvirring utan bara vanlig förvirring. Att en vägg kan skapa "förvrängning" är en rimlig beskrivning endast om alternativet inte är någon vägg alls. Vid tvåkanalslyssning kan man till och med argumentera att "ingen vägg" ger onödigt stora "fel" med hänsyn till att stereosystemets inbyggda fel inte mildras. Rummet måste tillåtas påverka det inspelade ljudet, men helst så lite som möjligt i jämförelse med om rummet inte haft någon högtalarvägg utan hade varit en "loge" som öppnar sig mot t.ex. konsertlokalen. Då inställer sig t.ex. frågor som om (och i så fall hur) man kan få det att framstå som att ett fantomprojicerat instrument ger väggreflexer i lyssningsrummet som om det verkligen befunnit sig där trots att det är en fantomprojektion från två ljudkällor.

Att man får vara lite tvärvetenskaplig när det gäller sterio är nog sant men jag ser inte hur tråden bidrar med det: i princip alla de författare som JM hänvisar till är ingenjörer och som tvivelsutan håller sig med liknande nomenklatur. Visst är det bra med en öppen attityd men ibland är fel bara fel.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-03-30 21:56

Hej Sprudel!

Trevligt att se läsa dig och din fråga!
Klart att man funderat. Det har på gott och ont blivit en vetenskaplifiering. Mycket på gott får man hoppas.
Fick hösten 2015 ett nytt uppdrag innebärande att jag skulle arbeta med evidensbaserad praktik inom en för mig ny organisation. Fick ett material skrivet av forskare 2012. Läste också andra översikter.

Startade men började samtidigt själv titta på forskningen och fann att väldigt mycket forskning skett efter 2012. Det var väsentligheter. Det innebar inte att det gamla var felaktigt men metodmässigt inte så tydligt. Det tillkommer till och med helt nya teman och metoder som man bara beskrivit i England/Australien eller exempelvis i USA. Arbetet handlar om personer med neuropsykiatriska diagnoser och samtidigt har allvarliga problem och vad man kan göra.
Så min kommentar kring året 2004 är väl att det kanske i detta område skett ny forskning ibland med helt nya möjligheter som exempelvis nya sätt att undersöka hjärnan på o s v.
Att kunskap går mot att vara evidensbaserad innebär inte att konflikter gällande kunskapen inte finns. Det finns ju kvar diskussioner om mål och rimliga medel m m.
Det finns också kvar diskussion av hur olika resultat skall värderas.

OT som attan
Annars håller jag på att gå i pension med två uppdrag kvar.

Sedan skall kunskap överföras till reella komplexa situationer genom människor. Det är väl det du kallar didaktik?
Senast redigerad av Kronkan 2016-03-30 22:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-30 22:06

DQ-20 skrev:Rummet måste tillåtas påverka det inspelade ljudet, men helst så lite som möjligt i jämförelse med om rummet inte haft någon högtalarvägg utan hade varit en "loge" som öppnar sig mot t.ex. konsertlokalen. Då inställer sig t.ex. frågor som om (och i så fall hur) man kan få det att framstå som att ett fantomprojicerat instrument ger väggreflexer i lyssningsrummet som om det verkligen befunnit sig där trots att det är en fantomprojektion från två ljudkällor.
/DQ-20

Frågan "hur".
Förmodligen krävs det musik du är förtjust i, och bekant med, kanske en fiiin rörförstärkare och till detta en förnämlig ripasso, eller två. Vid sådana tillfällen är jag benägen att inta en transcedental position och lystra till de fantomprojicerade instrumentens sidoreflexer. :)
Annars vet jag inte riktigt hur?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2016-03-30 22:24

DQ-20 skrev:Att man får vara lite tvärvetenskaplig när det gäller sterio är nog sant men jag ser inte hur tråden bidrar med det: i princip alla de författare som JM hänvisar till är ingenjörer och som tvivelsutan håller sig med liknande nomenklatur. Visst är det bra med en öppen attityd men ibland är fel bara fel.
/DQ-20

DQ-20 du har så rätt. Ljudproblemen i små rum kräver en syntes av teknik, psykologi och medicin. För få psykologer, neuroforskare och läkare är attraherade av ljudperception i små rum. Det är en betydande slagsida åt den tekniska sidan. När jag för länge sedan läste på KTH Elektro på 1970-talet ville jag lära mig räkna på hornekvationer och skriva hornsimulerings program vill många andra studenter fokusera på medicinsk teknik o liknande kurser. På psykologutbildningen och läkarutbildningen var det inte en kotte som var intresserad perceptionsproblem i små rum.

JM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-31 17:19

Delar inte alls din uppfattning.

Praktiskt taget alla som på olika sätt arbetar med rumsakustik (alltså läran om ljudet i rum) har en psykoakustisk infallsvinkel. Det kan självklart finnas undantag, folk som bara ser akustiken (ljudfysiken) och glömmer bort att det är en människa som kommer att lyssna i rummet, men de är rimligen i extrem minoritet. Jag har inte stött på nästan någon.

Om du upplevt att det ser ut på något annat sätt så måste jag fråga dig om exempel på några akustiker som arbetat med välljudsakustisk, som är representanter för dina påståenden.

Missförstå mig inte - självklart måste man kunna fysiken också, inte bara förstå hur hörandet fungerar, annars kan man ju inte bota problemen. Men att kunna fysiken är inte att inte förstå att resultatet behöver ett mål som handlar att tillgodose de lyssnande människornas behov och önskningar.

Självklart finns det även "oljudsakustiker" som arbetar med problem som behöver lösas på så vis att ett gränsvärde eller en norm tillgodoses, men även i de fallet har gränsvärdet kommits fram till med människor eller andra som kan störas, med i ekvationen.

Med det sagt är fältet fortfarande inte så utforskat som man skulle önska, och dessutom är det illa skadat av myter och förutfattade meningar som i bättre studier enkelt kan visas vara fel, men så är det ju nästan alltid, inom alla vetenskapliga fält. Exempel på hur myter och förutfattade meningar kan uppstå är ju även när någon läser en studie (väl utförd) utan att förstå den ordentligt, eller vilka förutsättningar den gäller inom, och från det drar otillåtna slutsatser.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:Så det är inte bara jag som är dum....

För övrigt ska jag till KTH ikväll på visning av nya Arkitekturbyggnaden!

/ B

Alla som meddelat att de tycker begreppet är dumt vet om allt som du skrev i ditt inlägg. Garanterat. Vad Svante sa var att BEGREPPET är dumt, inte att folk som använder det är dumma. Däremot tycker jag de kan beteckas som dilettanter. Ett begrepps värde definieras av hur väl det kommunicerar. Av konversationen att döma från de som använder ordet distorsion i praktiska sammanhang är begreppet "linjär distorsion" olämpligt eftersom i princip ALLA tolkar ordet distorsion som olinjär distorsion och istället använder begrepp som "tonkurveavvikelse" (Eller? Hehehe..) för att beskriva "linjär" distorsion. Den väsentliga skillnaden mellan linjär och olinjär distorsion är att den senare ger upphov till toner som inte finns i originalet. Det gör inte "linjär distorsion". "Linjär distorsion" kan enkelt kompenseras - det kan inte olinjär distorsion.

Alltså: använd inte begreppet "linjär" distorsion eftersom det mycket lätt ger upphov till missförstånd och kräver avsteg från den begreppsapparat som normalt används.

/DQ-20

Brukar tycka att i princip allt du skriver är klokt och medhållbart, men inte denna gång.

Jag håller med Bill helt och hållet.

Linjär distorsion är ett etablerat begrepp och inga konstigheter alls. Dock är det i allra högsta grad olämpligt att utelämna ordet linjär i begreppet "linjär distorsion". Och skälet till det är att jag håller med dig om att distorsion som inte uttryckligen sägs vara linjär, kommer att tolkas som olinjär distorsion.

Med det sagt säger jag inte att det är bättre att säga linjär distorsion än att tydligt berätta vad för linjär distorsion det är man talar om, t ex tonkurveavvikelser eller IMF-funktioner. Det senare är som regel bättre.

Men även i det fallet så kan man ju ta det ett steg till och jag vill därför hävda att det i många fall kan vara vettigare att tala om interferenser/kamfiltereffekter om det är den sortens tokurvepåverkan man vill tala om. Och inte heller där är det säkert att man valt bästa sättet att beskriva det man vill tala om. Kanske hade det varit bättre att tala om reflektionen och berätta om dess egenskaper och fördröjning? Men inte heller där är det säkert att det är bästa formuleringen, om det man vill tala om är en reflekterade ytas konsekvenser för ljud som strålar i alla rumsliga riktningar?

De flesta rumsproblem av det slag som denna tråd verkar handla om (eventuellt, det borde klargöras bättre) är ju inte reducerbara till någonting utan att man tappar bort stora delar av problemet.

I ett rum så hör vi ju inte bara direktljud ackompagnerat av reflektioner. Vi hör även senare reflektioner av de redan färdiginterfererade ljuden som i sig bestod av direktljud (i någon riktning) plus en reflektion från en annan riktning men på väg till samma avlyssningspunkt, som sen studsar innan de når fram till lyssnaren, passerar lyssnaren och studsar mot något nytt...

Att reducera detta till ett enklare endimensionellt problem är inte förnuftigt, att gå ett steg till och bara tala om direktljud plus en reflex är mera dumt, och att sedan reducera DET till en interferens är än dummare, och att reducera det till att vara en tunkurveeffekt är värre, men att inte ens skriva det utan bara kalla det en linjär distorsion är till och med ännu dummare, och att glömma bort att berätta att distorsionen är linjär gör det ju till och med ännu värre...

- - -

Sammanfattningsvis - Bill är inte alls dum, och inte heller det han skrev var dumt. Det han säger är helt riktigt.

Och problemen i den här tråden har mycket lite att göra med att kalla linjär distorsion för linjär distorsion, vilket inte är något problem alls om man talar med bildade människor. När folk skriver om t ex fasdistorsion eller vågformsförvrängning så vill jag gå så långt som till att säga att jag HOPPAS att alla som läser det inser att det är en linjär distorsion respektive kan vara linjär distorsion som det handlar om.

Problemet är att det talats om distorsion när det kanske menades linjär distorsion, samt att det fortfarande inte (tillräckligt) tydligt framgått om TS talar om spektrala skillnader mellan direkt och reflekterat ljud, det har heller inte framgått om han (i så fall) menar att sådana skillnader är av godo eller av ondo (vilket det för övrigt inte finns något sant svar på eftersom det beror på). Kanske är det till om med så att de tonkurveavvikelser han talar om framförallt är själva interferenserna? Även i det fallet vore det bra om han tydligt klargjorde om han anser att de är av godo eller av ondo (vilket i och för sig heller inte går att svara på eftersom det både beror på (reflexernas egenskaper i tid, rum och spektralt) och kan ses ut olika perspektiv (subjektivt/objektivt)).

Fast allra bästa kanske det vore om han frågade om det han undrade över. Det finns ju många här som i så fall kan göra seriösa försök att upplysa honom. Visst kan det finnas frågor som är för svåra för att någon skall ha svar på dem, men det vet vi ju inte utan att ha hört frågorna.

För övrigt bör man inte tala om rummets påverkan på den här nivån utan att ta med stereosystemet själv i ekvationen, eftersom det sett som ett holofoniskt skeende, ställer till med artefakter som i förekommande fall liknar dem från rummets reflektioner.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-03-31 21:13

IngOehman skrev:Brukar tycka att i princip allt du skriver är klokt och medhållbart, men inte denna gång.

Jag känner att jag kan leva med det.

Varför JM höll med mig vet jag inte. Jag ser inget i hans inlägg som ger vid handen att vi delar uppfattning om det som hittills sagts i tråden.

Min invändning är att man kan komma dragande med hur många bevis som helst för att begreppet "linjär distorsion" är ett etablerat uttryck (vilket inte ifrågasatts) men det löser inte problemet med att ordet distortion när det står ensamt leder tankarna till olinjär distorsion och när man verkligen menar linjär distorsion finns oftast bättre sätt att beskriva det på. Jag kan för lite om signalteori för att säga något klokt om saken men distorsion framstår för mig som en storhet som är av begränsat värde när man talar om akustik. Summerar man flera signaler (olika eller samma fast överlagrad och tidsförskjuten) kan man ju få till intressanta effekter även i ett system som helt saknar distortion.

/DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2016-03-31 22:02, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-31 21:19

Härligt DQ... våga vägra "distorsion".

Leve... "distortion"!

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-03-31 21:30

:lol: :lol: Det är hur enkelt som helst att skriva fel på det. Jag får kolla varje gång jag använder ordet.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-31 21:32

Till saken hör att jag konsekvent skriver just distortion, på svenska och engelska.

Skönt att vara lite wild and crazy ibland. :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-03-31 22:07

Piotr skrev:Härligt DQ... våga vägra "distorsion".

Leve... "distortion"!

:-D
Kolla igen... :P . Låt oss kalla det distorsionsrevisionism...
Allvarligt talat var det nog 50/50 innan jag skändade inlägget med en redigering. Jag vet inte vad jag skall tycka: det ser MER konstigt ut med distorsion än distortion. Om jag får gissa så är nog "bruket vacklande" som språkvetare uttrycker.

Bästa hälsningar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-31 23:43

Så länge man inte kan kvantifiera ett fysikaliskt begrepp så är begreppet ett fullständigt och entydigt nonsens. Det är ett icke-begrepp. Det existerar helt enkelt inte! Punkt. Trist kanske, men så är läget.

Tala gärna om för mig hur ni inom det akustiska området kvantifierar linjär distorsion, ni som vill använda dessa ord.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-01 00:04

Piotr skrev:Till saken hör att jag konsekvent skriver just distortion, på svenska och engelska.

Men, men, det går ju inte...! 8O :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-01 00:10

Piotr skrev:Till saken hör att jag konsekvent skriver just distortion, på svenska och engelska.

Fö så tänker jag, måhända felaktigt, på ordet som dis-torsion, alltså felvridning, vilket ger en rotation som inte kan beskrivas med x=cos(a), y=sin(a), utan det behövs även andra frekvenser.

Och torsion stavas ju just så, och inte tortion.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-04-01 00:19

Svante skrev:

Fö så tänker jag, måhända felaktigt, på ordet som dis-torsion, alltså felvridning, vilket ger en rotation som inte kan beskrivas med x=cos(a), y=sin(a), utan det behövs även andra frekvenser.

Vill du ha dist eller 10 n?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-01 00:33

Svante skrev:

Wikipedia meddelar detsamma.

Jag tror inte att jag har gjort den kopplingen (till typ torquere alltså) innan! Wikipediasidan flödar över av vridning och skevhet. Engelskans distortion på Wikipedia har inte alls den vinkeln. Tortion är istället släkt med tortyr.

Distortionstjafset kan ses i detta ljus också; distortion är "språklogiskt" inte detsamma som distorsion...
*
När det råder begreppsförvirring är det antagligen allra bäst att införa nya begrepp. Distorfion, någon? (Den faktiska disten!)
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi