Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Svante skrev:Piotr skrev:Till saken hör att jag konsekvent skriver just distortion, på svenska och engelska.
Skönt att vara lite wild and crazy ibland.
Fö så tänker jag, måhända felaktigt, på ordet som dis-torsion, alltså felvridning, vilket ger en rotation som inte kan beskrivas med x=cos(a), y=sin(a), utan det behövs även andra frekvenser.
Och torsion stavas ju just så, och inte tortion.
Wikipedia meddelar detsamma.
Jag tror inte att jag har gjort den kopplingen (till typ torquere alltså) innan! Wikipediasidan flödar över av vridning och skevhet. Engelskans distortion på Wikipedia har inte alls den vinkeln. Tortion är istället släkt med tortyr.
Distortionstjafset kan ses i detta ljus också; distortion är "språklogiskt" inte detsamma som distorsion...
*
När det råder begreppsförvirring är det antagligen allra bäst att införa nya begrepp. Distorfion, någon? (Den faktiska disten!)
DQ-20 skrev:Hur djupa veck ORKAR ni lägga pannan i egentligen.Stavningen "distortion" bara en vanlig anglicism och kommer sig av att verbet "förvrida" på engelska heter "distort". Hence, "distortion".
DQ-20 skrev: Hence, "distortion".
/DQ-20
JM skrev:Upplevd ljuddistorsion = perceived sounddistortion korrelerar till uppmätt ljuddistorsion?
Geddes försöker kryssa mellan mätbar fysikalisk ljuddistorsion och upplevd ljuddistorsion.
Fastnar han i fysikträsket?
http://www.gedlee.com/downloads/Distortion_AES_I.pdf
JM
Morello skrev:DQ-20 skrev: Hence, "distortion".
/DQ-20
"Hence" gillar vi - det får mig att tänka på alla böcker man läste under studietiden. (och fortfarande läser)
DQ-20 skrev:Morello skrev:DQ-20 skrev: Hence, "distortion".
/DQ-20
"Hence" gillar vi - det får mig att tänka på alla böcker man läste under studietiden. (och fortfarande läser)
Hehe. Lite som V.S.B. fast språkligt elegantare.
/DQ-20
PS. Be en stilla bön att vi inte får en metadebatt om betydelsen av ordet "hence"...![]()
PPS. Roligaste konjunktionen jag kan är franskans "or": det korta ordet översätts bäst med hela frasen "men nu är det så att...". Mycket effektivt.
JM skrev:Upplevd ljuddistorsion = perceived sounddistortion korrelerar till uppmätt ljuddistorsion?
Geddes försöker kryssa mellan mätbar fysikalisk ljuddistorsion och upplevd ljuddistorsion.
Fastnar han i fysikträsket?
http://www.gedlee.com/downloads/Distortion_AES_I.pdf
JM
IngOehman skrev:Hence är väl rätt ord om man skriver på engelska. Förstår inte uppmärksamheten ordet fick här i tråden.
Skriver man på Svenska så är kanske således, därmed eller följaktligen bättre val. Men nu var det ju Engelska.
För övrigt gladde jag mig åt DQ-20s tydliga utredning om orsaken till att distorsion/distortion på svenska respektive engelska stavas olika, så slapp jag. Och jag hade inte fattat mig lika kort, så alla är vinnare.![]()
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Hence är väl rätt ord om man skriver på engelska. Förstår inte uppmärksamheten ordet fick här i tråden.
Skriver man på Svenska så är kanske således, därmed eller följaktligen bättre val. Men nu var det ju Engelska.
För övrigt gladde jag mig åt DQ-20s tydliga utredning om orsaken till att distorsion/distortion på svenska respektive engelska stavas olika, så slapp jag. Och jag hade inte fattat mig lika kort, så alla är vinnare.![]()
Vh, iö
Man kan skriva "varför" också.
Tex: "Strömrusningen blev avsevärd, varför säkringen brann av."
petersteindl skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Hence är väl rätt ord om man skriver på engelska. Förstår inte uppmärksamheten ordet fick här i tråden.
Vh, iö
Man kan skriva "varför" också.
Tex: "Strömrusningen blev avsevärd, varför säkringen brann av."
...eller
Strömrusningen blev avsevärd, därför brann säkringen av.
PappaBas skrev:Q.E.D är väl kanske mer internationellt?
DQ-20 skrev:PS. Be en stilla bön att vi inte får en metadebatt om betydelsen av ordet "hence"...![]()
DQ-20 skrev:PPS. Roligaste konjunktionen jag kan är franskans "or": det korta ordet översätts bäst med hela frasen "men nu är det så att...". Mycket effektivt.
JM skrev:Att distorsion i direktljudet är av ondo är självklart.
Distorsion i reflexljudet är svårt att undvika. Krokig frekvenskurva, fasfel, interferenser mm finns nästan alltid.
Dominanta reflexer o fel timing av reflexer är självklara problem men finns det reflexdistorsion i sig som bör undvikas?
JM
JM skrev:JM skrev:Att distorsion i direktljudet är av ondo är självklart.
Distorsion i reflexljudet är svårt att undvika. Krokig frekvenskurva, fasfel, interferenser mm finns nästan alltid.
Dominanta reflexer o fel timing av reflexer är självklara problem men finns det reflexdistorsion i sig som bör undvikas?
JM
Uppmätta reflex-distorsion "maps" som påverkar direktljudet i en vetenskaplig artikel. Korrelationen med hörbara distorsionen är underförstådd.
ABSTRACT
From reverberated audio signals and using as reference the input (anechoic) audio, a number of distortion maps are extracted indicating how room reverberation distorts in time-frequency scales, perceived features in the received signal. These maps are simplified to describe the monaural time-frequency / level distortions and the distortion of the spatial cues (i.e., inter-channel cues and coherence) which are very important for sound localization in a reverberant environment. Such maps here are studied as functions of room parameters (size, acoustics, distance, etc), as well as due to input signal properties. Overall perceptual distortion ratings are produced and reverberationresilient signal features are extracted.
CONCLUSIONS
The work illustrates the efficiency of the proposed Computationally Auditory Masking Model and the novel Inter-channel Cue Mapping Module to describe with appropriate 2-D maps, the perceived distortion and the general degradation of audio signals due to reverberation. As it was shown, signal-dependent perceived distortions, can be isolated into specific timefrequency regions.
Hence, such maps may help to reconsider the problem of reverberation from a signal-processing perspective that is closer to perception and the specific signal reproduced inside such an enclosure.
Perceptual Distortion Maps for Room Reverberation Thomas Zarouchas1, John Mourjopoulos1 May 1, 2007
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=14078
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20160626/14078.pdf
JM
JM skrev:JM skrev:Att distorsion i direktljudet är av ondo är självklart.
JM
Uppmätta reflex-distorsion "maps" som påverkar direktljudet i en vetenskaplig artikel. Korrelationen med hörbara distorsionen är underförstådd.
[i]ABSTRACT
From reverberated audio signals and using as reference the input (anechoic) audio, a number of distortion maps are extracted indicating how room reverberation distorts in time-frequency scales, perceived features in the received signal. These maps are simplified to describe the monaural time-frequency / level distortions and the distortion of the spatial cues (i.e., inter-channel cues and coherence) which are very important for sound localization in a reverberant environment. Such maps here are studied as functions of room parameters (size, acoustics, distance, etc), as well as due to input signal properties. Overall perceptual distortion ratings are produced and reverberationresilient signal features are extracted.
JM
JM skrev:<snip>Jag förstår inte varför ni har så begränsad definition av distorsion.
På vilket sätt skiljer sig distorsion från förvrängning? För mig är det synonymer.
Begränsningen har inget stöd i litteraturen. Eller?
<snip>
NE Nationalencyklopedin:
distorsion
distorsion, förvridning, förvrängning; inom teletekniken förvrängning av en signal då den passerar en transmissionslänk, t.ex. en förstärkare.
distorsion
distorsion, förvridning, förvrängning; inom medicinen detsamma som vrickning.
distorsion
distorsion, förvridning, förvrängning; inom optiken ett avbildningsfel hos asymmetriska lins- eller spegelsystem
JM
Svante skrev:JM skrev:<snip>Jag förstår inte varför ni har så begränsad definition av distorsion.
På vilket sätt skiljer sig distorsion från förvrängning? För mig är det synonymer.
Begränsningen har inget stöd i litteraturen. Eller?
JM
Det du radar upp är hur ordet används i olika domäner, här på Faktiskt rör vi oss oftast i den första och man avser då oftast olinjär signalpåverkan. Det är att be om problem om man börjar använda ordet på annat sätt (just den här debatten brukar dyka upp då).
Visserligen kan distorsion för en gitarrist innebära att han vrickar foten, men för det mesta är det nog ändå olinjär påverkan av signalen från hans gitarr som avses. Och vill man att språket ska fungera så är det klokt att inte gå emot de uttalade eller outtalade konventioner som finns inom respektive domän.
JM skrev:Ni måste ha lite högre i tak och inse att allt hörandet inte tillhör den fysikaliska domänen. Dvs hur vi uppfattar ljud följer primärt psykologiska och medicinska regelverk.
JM
Flint skrev:DQ-20
Du är en mästare på att smyga in fulretorik i allt du skriver, för att vara en amatör.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster