IngOehman skrev:Kunskap.![]()
Vh, iö
Ett uppriktigt svar stavas gissningar.

Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Kunskap.![]()
Vh, iö
Morello skrev:Är det inte så många småstudios med bergränsad budget ofta kör digitalt då det är billigt samtidigt som de stora drakarna kör analogt eller analogt kombinerat med digital lagring?
Jag skulle själv köra inspelning på hårddisk och resten i den analoga domänen om jag fick för mig att bygga en studio.
Just när det gäller lagring är den digitala domänen överlägsen, men allt annat tycker jag inte utan fördel kan skötas i den analoga domänen.
Bill50x skrev:Vad är det för skillnad mellan att spela in på digitala media jmf med analoga? Och varför skulle man vilja hantera/processa analoga signaler när slutresultatet i alla fall blir digitalt?
Morello skrev:Är det inte så många småstudios med bergränsad budget ofta kör digitalt då det är billigt samtidigt som de stora drakarna kör analogt eller analogt kombinerat med digital lagring?
Jag skulle själv köra inspelning på hårddisk och resten i den analoga domänen om jag fick för mig att bygga en studio.
Just när det gäller lagring är den digitala domänen överlägsen, men allt annat tycker jag inte utan fördel kan skötas i den analoga domänen.
Morello skrev:Det där inlägget är väldigt teoretiskt och riktigt i någon mening, men tar inte riktigt avstamp i verkligheten.
Den som jobbar i studion vill ha riktiga apparater att jobba med - inte en förbaskad PC att leka med. Då är det väldigt enkelt med analoga gränssnitt, som är framtidssäkra och lätta att koppla etc.
Morello skrev:Det där inlägget är väldigt teoretiskt och riktigt i någon mening, men tar inte riktigt avstamp i verkligheten.
Den som jobbar i studion vill ha riktiga apparater att jobba med - inte en förbaskad PC att leka med. Då är det väldigt enkelt med analoga gränssnitt, som är framtidssäkra och lätta att koppla etc.
IngOehman skrev:Morello skrev:Det där inlägget är väldigt teoretiskt och riktigt i någon mening, men tar inte riktigt avstamp i verkligheten.
Dels ligger det något i det du skriver på så vis att datorer är notoriskt opålitliga och dessutom ofta väldigt servicekrävande i en studio. Många studior räknar med en halvtidstjänst bara föra att hålla studion i användbart skick med avseende på datorerna.
Men utöver det så finns det något notorisk opålitligt även i ljudkvaliteten när man bygger upp studior runt en PC som skall klara all signalbehandling. Även om man bygger runt en mycket kraftfull PC så kan mycket underliga hända och man drabbas av en opålitlig ljudkvalitet. Även de analoga apparaterna kan ju färga, men de gör det oftast på ett sätt som man förväntar sig - som man lärt känna att de är.
Jag höll ju tidigare med dig om att man kan vilja spela in digitalt och mixa och processa analogt. Även om jag ser poängen med att göra så, och kan tänka mig att göra så, så var det lite överilat av mig att hålla med om det. Problemet är att jag inte tycker det känns bra att passera AD- och DA-omvandlare många gånger, men potentiella problem med ljudkvaliteten finns vilken väg man än väljer, om vägen inkluderar att man processar mycket.
Däremot är jag stor förespråkare av att i slutet av kedjan (läs; hos konsumenten) DA-omvandla ganska tidigt och sedan hantera den signalbehandling som man kan tänkas vilja göra, helt analogt. Det är, som du skriver, när det gäller lagring av signalen som de digitala systemen har sina största företräden.
Vh, iö
Morello skrev:Alright, vilka digitala gränssnitt skulle du vilja se på denna digitala EQ och hur vet man att dessa är adekvata om 20 år?
Morello skrev:Alright, vilka digitala gränssnitt skulle du vilja se på denna digitala EQ och hur vet man att dessa är adekvata om 20 år?
Svante skrev:Morello skrev:Alright, vilka digitala gränssnitt skulle du vilja se på denna digitala EQ och hur vet man att dessa är adekvata om 20 år?
Det beror på syftet. Man kan tänka sig något som liknar en analog eq, men andra filterfunktioner är väl också tänkbara/vettiga. Och himla kul om de är programmerbara över tid.
Men jag förstår inte varför det ska krävas att det går att återskapa dem om 20 år, vilken analog eq kan man garantera fungerar om 20 år, och vilken analog eq kommer ihåg sina inställningar så länge? Är det inte snarare regel än undantag att en 20 år gammal analog eq skrapar i potarna? Och har man överhuvudtaget en chans att ställa in den likadant som den stod vid mixen för 20 år sedan. Eller ens igår?
Nä, när konstverket är färdigt så är det färdigt. Remixar ger jag inte mycket för.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Alright, vilka digitala gränssnitt skulle du vilja se på denna digitala EQ och hur vet man att dessa är adekvata om 20 år?
Det beror på syftet. Man kan tänka sig något som liknar en analog eq, men andra filterfunktioner är väl också tänkbara/vettiga. Och himla kul om de är programmerbara över tid.
Men jag förstår inte varför det ska krävas att det går att återskapa dem om 20 år, vilken analog eq kan man garantera fungerar om 20 år, och vilken analog eq kommer ihåg sina inställningar så länge? Är det inte snarare regel än undantag att en 20 år gammal analog eq skrapar i potarna? Och har man överhuvudtaget en chans att ställa in den likadant som den stod vid mixen för 20 år sedan. Eller ens igår?
Nä, när konstverket är färdigt så är det färdigt. Remixar ger jag inte mycket för.
Jag tänkte på hur apparaterna skall kopplas samman. Vilket digitalt interface skall användas etc? SPDIF? 48k? 24 bitar?
Analoga interface är intuitiva och enkla att hantera, framtidssäkra och det går utan vidare att åstadkomma signal/störförhållande om mer än 120 dB (om man tycker sådant är viktigt)
Idag är det gamla grejjer som står högst i kurs hos de som har budget. Många stjärnor sjunger IDAG i mikrofoner från 1940- och 1950-talen. (Neumann U47 etc)
Sen går signalen vidare till en RÖRkompressor.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Alright, vilka digitala gränssnitt skulle du vilja se på denna digitala EQ och hur vet man att dessa är adekvata om 20 år?
Jag tänkte på hur apparaterna skall kopplas samman. Vilket digitalt interface skall användas etc? SPDIF? 48k? 24 bitar?
Analoga interface är intuitiva och enkla att hantera, framtidssäkra och det går utan vidare att åstadkomma signal/störförhållande om mer än 120 dB (om man tycker sådant är viktigt)
Idag är det gamla grejjer som står högst i kurs hos de som har budget. Många stjärnor sjunger IDAG i mikrofoner från 1940- och 1950-talen. (Neumann U47 etc)
Sen går signalen vidare till en RÖRkompressor.
Max_Headroom skrev:Hela 224-serien hade bara 12 bitars upplösning. Men tydligen "variabel gain", så man påstår sig ha 16 bitars upplösning, typ. Eller åtminstone något som kan liknas vid 16 bitars upplösning.
Någon som begriper sig på konceptet? Har man en manick på ingången som känner av signalstyrkan och sedan flyttar hela 12-bits-stegen, eller vad man skall säga? Eftersom apparaten jobbar nästan i realtid så borde ju det gå att fixa till, va?
Morello skrev:Så här ser det ut i Avatar, Studio A.
Allt analogt förutom lagring (om så önskas). Notera att det finns en Studer 24-kanalsbandare.
http://avatarstudios.net/rooms/studio-a/
I AIR Studios ser det snarlikt ut:
http://www.airstudios.com/the-studios/s ... -studio-1/
Så, låt oss förhålla oss till verkligheten.
Användare som besöker denna kategori: AlbertHall, Bing [Bot], RogerGustavsson, sammel och 29 gäster