Lyssna på Brothers in arms med Dire

Det blir inte bättre än så.

Lagringen skedde dock i den digitala domänen med hjälp av en 24-kanalig, digital bandspelare.
Slutmixen sparades på DAT.
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Digitaltekninken i sig är bättre och kan förses med lämpliga gränssnitt om man har en normal studiobudget.
Svante skrev:
Men nu kommer vi lite bort ifrån det vi pratade om. Vi pratade om analoga effektburkar och om man ska använda dem när man mixar. De flesta spelar nog ändå in digitalt och då har man "problemet" med stabilitet alldeles oavsett om man använder analogburkar eller inte.
Piotr skrev:Svante skrev:Digitaltekninken i sig är bättre och kan förses med lämpliga gränssnitt om man har en normal studiobudget.
Håller med om med det mesta du skriver men "bäst" är ju helt subjektivt och tills någon gör an digital version av alla omtyckta externa burkar så kan det hävdas att många externa burkar är bäst.. ett tag till iaf.
Morello skrev:Varför göra en digital kompressor när man göra en elektrooptisk dito med snygga vridspoleinstrument?
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:
Källa på det?
Källa på vadå?Morello skrev:... producera en poplåt i en dator med mus och tangentbord - det går inte.
Jag menar nog att det tvärtom är ganska vanligt att just poplåtar produceras i en dator med bara mus och tangentbord.
Alltså, alla gör förstås sina val. De styrs i hög grad av tradition och vad man kan, och jag tror att det finns en hel del gamla analogrävar i branschen som sitter lite som en stoppkloss runtom i studiorna. Samtidigt tror jag att de får konkurrens från en generation som sitter hemma och pular i datorn innan de får ett yrkesliv i en studio. Det som händer när den yngre generationen kommer ut tror jag är att de gamla analogburkarna blir hyllvärmare och dekor i allt högre grad.
Digitaltekninken i sig är bättre och kan förses med lämpliga gränssnitt om man har en normal studiobudget. Har man inte det kan man ändå börja hemma på kammaren och göra kommersiellt gångbara inspelningar, och med lite kunskap kan man även göra välljudande produktioner hemma i köket. Enda kruxet är att det blir lite mekigare än om man har ett "digitalt mixerbord".
Svante skrev:Piotr skrev:Svante skrev:Digitaltekninken i sig är bättre och kan förses med lämpliga gränssnitt om man har en normal studiobudget.
Håller med om med det mesta du skriver men "bäst" är ju helt subjektivt och tills någon gör an digital version av alla omtyckta externa burkar så kan det hävdas att många externa burkar är bäst.. ett tag till iaf.
Ja, jo. Visst. Man får tycka att gult, lila och grönt passar ihop också. Med rosa.
Piotr skrev:Svante skrev:Piotr skrev:
Ja, jo. Visst. Man får tycka att gult, lila och grönt passar ihop också. Med rosa.
Nu hänger jag inte med..
Hela poängen med att ratta ljud är ju att göra det subjektivt snyggt.
Att vissa distortionsfenomen som färgar ljudet i externa apparater kan undvikas i datorn gör ju inte det bättre.. om man inte söker just det. De flesta ute i stora världen bryr sig bara om det subjektiva resultat.
Piotr skrev:Svante skrev:Piotr skrev:
Nu hänger jag inte med..
Hela poängen med att ratta ljud är ju att göra det subjektivt snyggt.
Att vissa distortionsfenomen som färgar ljudet i externa apparater kan undvikas i datorn gör ju inte det bättre.. om man inte söker just det. De flesta ute i stora världen bryr sig bara om det subjektiva resultat.
Morello skrev:Abbet Road har Neves, analoga flaggskepp - 88RS
Jag noterar att samtliga stora studios jag undersökt i verkligheten via internet har strikt analoga konsoler och högvis med analoga effektenheter. Lagring sker antingen digitalt eller på 2" rullband
IngOehman skrev:Internet är både den verkligaste av verkligheter och SANNINGEN!!!
Eller också inte...
Internet + rimligt omdöme är under alla omständigheter bättre än bara internet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Fortfarande finns det analoga burkar som många i branschen inte menar att det finns tillräckligt bra digitala motsvarigheter till. Och så är det oavsett om de har rätt eller fel, och det är nog troligt att det alltid kommer att finnas människor som vägrar köra digitalt.
Men det gör inte att Alexi hade fel i det han skrev. Han hade rätt.
Morello skrev:IngOehman skrev:Internet är både den verkligaste av verkligheter och SANNINGEN!!!
Eller också inte...
Vh, iö
Så du menar att diverse studios far med osanning ang utrustningen?
Svante skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Internet är både den verkligaste av verkligheter och SANNINGEN!!!
Eller också inte...
Vh, iö
Hmm, njaa, de har nog de där museiföremålen, men chansen är väl hyggligt stor att de inte använder hela högen, och att allt inte är i tiptoppskick?
Morello skrev:...Den är analog i samtliga stora studios jag undersökt.
Tex. Avatar (fd power station), Abbey Road, Air studios, Trident osv osv osv
Neve verkar vara prestigemärket.
....
Nu pratar vi alltså stora studios och inte små källarstudios.
Morello skrev:IngOehman skrev:Internet är både den verkligaste av verkligheter och SANNINGEN!!!
Eller också inte...
Vh, iö
Morello skrev:Dire spelade in debutalbumet i Sarm studios.
" Monitoring is via industry standard Yamaha NS10 monitors powered by fully reconditioned vintage Studer power amplifiers, taken from Sarm West Studio 1. Full range monitoring is provided by brand new Genelec 1237a and dual 7070a Subwoofers, with cutting edge DSP room calibration for extremely detailed listening or ground shaking bass."
Detta är för mig en gåta. Hur kan man släpa in denna skithögtalare i en studio?
IngOehman skrev:Morello skrev:Dire spelade in debutalbumet i Sarm studios.
" Monitoring is via industry standard Yamaha NS10 monitors powered by fully reconditioned vintage Studer power amplifiers, taken from Sarm West Studio 1. Full range monitoring is provided by brand new Genelec 1237a and dual 7070a Subwoofers, with cutting edge DSP room calibration for extremely detailed listening or ground shaking bass."
Detta är för mig en gåta. Hur kan man släpa in denna skithögtalare i en studio?
Vilken av dem?
Du nämner tre olika högtalare i texten.
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Internet är både den verkligaste av verkligheter och SANNINGEN!!!
Eller också inte...
Vh, iö
Hur är det med läsförståelsen egentligen? Nej, jag menar att den bild av verkligheten man får när man tittar på den via några få exempel på internet kan vara illa falsk.
Ingen har förnekat att det finns studior med stora analogbord. Det vet ju alla att det gör, men att det är lättare att hitta bilder som visar sådana studior är sådana som inte har så mycket tjusiga apparater att visa tänker jag att det är rätt så lätt att begripa. Det är inte konstigt alls.
Svante verkar förstå det, och varför.
Så min poäng, levererad sarkastiskt (ber om ursäkt för det, det var onödigt) är att man inte kan skaffa sig statistisk kunskap om hur verkligheten ser ut genom att titta på lite bilder på internet. Internet ger i ett sådant här fall bara exempel.
Vh, iö
Morello skrev:Hur vet du hur många studios jag läst om för att ta reda vad för konsol som används?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 20 gäster