Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:p.s. Ser du mig någonsin med en klocka eller handväska ska jag äta DIN hatt!
E skrev:IngOehman skrev:Förvisso är det kanske lite skillnad att manövrera med mus istället för direkt med fingrarna, men skillnaden är inte så stor.
Är det verkligen så folk tycker?
Svante skrev:Piotr skrev:p.s. Ser du mig någonsin med en klocka eller handväska ska jag äta DIN hatt!
Pff... Ser du mig nånsin med hatt ska jag äta din handväska!
Piotr skrev:Det beror i mitt tycke väldigt mycket på det aktuell applikationen. Överlag tycker jag mus suger big time.. (även för vanligt datorarbete, Windows med mus är ruskigt obehagligt jämfört med Mac och Apple's pekplatta alla dagar i veckan men dedikerade apparater är ofta mycket trevligare. Upplever skillnaden mycket stor många ggr.
E skrev:IngOehman skrev:Förvisso är det kanske lite skillnad att manövrera med mus istället för direkt med fingrarna, men skillnaden är inte så stor.
Är det verkligen så folk tycker? Visst kan man pilla med mus (jag tror inte att Morello menar att det inte GÅR), men man kan inte hålla i flera rattar samtidigt som på en fysisk mojäng, och man behöver titta på skärmen för att hitta nästa inställning att vrida på. Det är något helt annat än att ha reglagen i händerna och blunda och lyssna hur det låter. Och det är väl därför man till seriösa datorsystem har just kontrollbord med (gärna långa och motordrivna) reglar, knappar och rattar, tillräckligt många av dem allihopa.
IngOehman skrev:
Förvisso är det kanske lite skillnad att manövrera med mus istället för direkt med fingrarna, men skillnaden är inte så stor.
Morello skrev:IngOehman skrev:Förvisso är det kanske lite skillnad att manövrera med mus istället för direkt med fingrarna, men skillnaden är inte så stor.
Jazzå, det säger du.
AndreasArvidsson skrev:Jag tycker hela denna dikussionen är bakvänd. Varför skulle man endast styra apparaten med gränssnitt man inte tycker om? Det finns inget som stoppar dig från att styra en dator med rattar och spakar om du så vill det. Så förslagsvis skaffar man sig ett gränssnitt man tycker är bekvämt att arbeta med.
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag tycker hela denna dikussionen är bakvänd. Varför skulle man endast styra apparaten med gränssnitt man inte tycker om? Det finns inget som stoppar dig från att styra en dator med rattar och spakar om du så vill det. Så förslagsvis skaffar man sig ett gränssnitt man tycker är bekvämt att arbeta med.
Jovisst. Man kan köpa sig ett tangentbord där varje knapp består av en liten skärm och på så viss programmera in vad det ska stå på den. Sedan programmerar man in kortkommandon för de knapparna man valt ut ska ha direktfunktion. Och beroende på vilket program man har aktivt så visar knapparna olika saker. Visst går det att fixa, men liiite besvärligt är det allt. Men jag är glad att jag har en volymknapp på min datorhögtalare så jag slipper vandra in i menyerna på datorn för att justera nivån....
/ B
Harryup skrev:Jag har varit en stor studio i Stockholm och dom hade gått ifrån heldigitalt till att numera också ha en helt analogt rum.
När i kedjan som det blev digitalt frågade jag aldrig.
Dom hade rummet för att det var en annan känsla och lite annat ljud. Bokat nästan hela tiden.
/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Jag har varit en stor studio i Stockholm och dom hade gått ifrån heldigitalt till att numera också ha en helt analogt rum.
Dom hade rummet för att det var en annan känsla och lite annat ljud. Bokat nästan hela tiden.
/Harryup
Vilken studio är det fråga om?
Harryup skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Jag har varit en stor studio i Stockholm och dom hade gått ifrån heldigitalt till att numera också ha en helt analogt rum.
/Harryup
Vilken studio är det fråga om?
Ja, du. Var faktiskt där i ett helt annat ärende än ljud. Skulle köpa ett objektiv av en kille som jobbade där och när jag kom fram så visade det sig att han jobbade i studion. Minns inte namnet men ligger i Hammarby/Skärmarbrink. Var kanske 2-3 år sedan.
BORIS skrev:Heh, X-level var knappast heldigitalt till för ett par år sedan, har svårt att se en större studio som inte erbjuder även analoga möjligheter överhuvudtaget
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster