Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:
Dessa anledningar är nog de största till att många studios lutar åt mer och mer ITB.
Morello skrev:Piotr skrev:
Dessa anledningar är nog de största till att många studios lutar åt mer och mer ITB.
Menar du mindre studior nu? Jag har ju den senaste veckan rotat runt i många timmar för att hitta ett endaste exempel på en storstudio där man INTE har en stor analog konsol, men hittar alltså inte ett endaste exempel.
Jag menar inte ett endaste exempel på storstudio där navet inte är strängt analogt!
Piotr skrev:Det finns naturligtvis många solklara fördelar med digital lösningar.
Om man hittar pluggar med prestanda man är nöjd med så blir det ju typiskt mycket billigare, i synnerhet om man jobbar med stora produktioner baserade på många spår. En plugg kan ju kopplas in på varje spår om det så är hundra spår i en modern pop-produktion. Det blir ju lite kostsamt att ordna med motsvarande extern hårdvara i en analog/digital loop.. Tar lite plats också.. Elförbrukning osv..
Max_Headroom skrev:Piotr skrev:Det finns naturligtvis många solklara fördelar med digital lösningar.
Om man hittar pluggar med prestanda man är nöjd med så blir det ju typiskt mycket billigare, i synnerhet om man jobbar med stora produktioner baserade på många spår. En plugg kan ju kopplas in på varje spår om det så är hundra spår i en modern pop-produktion. Det blir ju lite kostsamt att ordna med motsvarande extern hårdvara i en analog/digital loop.. Tar lite plats också.. Elförbrukning osv..
Jo, men man effektlägger väl inte alla spår samtidigt, I realtid? Man kör väl några spår i taget och kopplar om mellan olika burkar antingen via olika sends och/eller patchbay?
Morello skrev:Kan du ge exempel på minst en storstudio som inte i huvudsak arbetar i den analoga domänen (bortsett från lagring)?
Morello skrev:Jojo, men jag har letat ordentligt mycket efter heldigitala stora studior och jag hittar ingenting, varför jag undrar om du sett någon på riktigt eller läst om någon sådan. Jag tror nämligen att sådana är extraordinärt ovanliga.
Det antyds från olika personer att sådana studior finns, men ingen kan peka på ett specifikt exempel.
Max_Headroom skrev:Jo, men man effektlägger väl inte alla spår samtidigt, I realtid? Man kör väl några spår i taget och kopplar om mellan olika burkar antingen via olika sends och/eller patchbay?
Morello skrev:Kan du ge exempel på minst en storstudio som inte i huvudsak arbetar i den analoga domänen (bortsett från lagring)?
Large-Format Analogue Console with Advanced DAW Control
Morello skrev:Analog konsol, digital lagring - elelr har jag missat något?
Piotr skrev:Morello skrev:Analog konsol, digital lagring - elelr har jag missat något?
Ja, du missade en Studer..
Morello skrev:Analog konsol, digital lagring - elelr har jag missat något?
The Master Fader, like all of Duality's large faders, is a smooth-feeling, 100mm motorized unit. The master fader uses three 12-bit (36-bit resolution) multiplying digital/analog converters (MDACs) to control all three stereo buses. MDACs are used throughout to control analog audio.
Harryup skrev:Och sen har man TAD-horn och förmodligen TAD 16"'are också.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Froggy, Google [Bot], RogerGustavsson och 13 gäster