genstruktur skrev:chrillo skrev:genstruktur skrev:
Vet inte riktigt, tänkte om impedansen sjönk för mycket för c275 kanske. Har läst att Ino pi60 +bs60 går som lägst till 3 Ohm.
Driver mina B&W 683 s2 med Nad C275 och Nad C165 (pre-amp). 683orna svänger ner till 2-3 Ohm och är generellt ansedda som svårdrivna. Hanteras dock galant av Nad-stärkaren.
- Kod: Markera allt
The 683 S2 is specified as having a sensitivity of 89dB/W/m; my estimate of its voltage sensitivity was slightly lower, at 87.7dB(B)/2.83V/m. The impedance, specified as 8 ohms, drops below 4 ohms in the lower midrange and in the top audio octave (fig.1), with a minimum magnitude of 2.92 ohms at 124Hz, very close to B&W's specified minimum of 3 ohms.
Read more at http://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-683-s2-loudspeaker-measurements#PuTeMmCXbq0ql8R3.99
http://www.stereophile.com/content/bowe ... V7TMMW4.97Kul att det fungerar bra för dig!
Tyvärr kommer dock Ino pi60+bs60 att bli ännu svårare för slutsteget att driva.I vilket register sjunker impedansen för Ino pi60+bs60 som lägst?
Vill börja med att fråga vad påståendet om att pi60+bs60 kommer att bli värre baseras på?
Min uppfattning är den motsatta, av detta skäl: Deras lägsta impedans är ungefär 3,5 ohm - tillsammans (vilket ju är snällare än 2,92 ohm). Och detta dessutom i ett register där den har en känslighet om hela 94 dB (vilket är väsentligt högre än 87,7 dB!).
Värt att notera är också att kombinationen i normalfallet då också matas med kraftigt dämpad signal (eftersom det är vad bc60 gör) och för en given lyssningsnivå så kommer därför inte en större ström att gå in i pi60+bs60 än vad som hade varit fallet för pi60 - ensamma. Det är lite av poängen med pi60+bs60.
Med det sagt vill jag lite försiktigt fråga om bryggkoppling verkligen behövs?
Jag är frågande inte för att lasten är exceptionellt svår (det är den inte) utan för att förstärkaren är så påtagligt kraftfull även utan att vara bryggad och det finns dessutom skäl att tro att den upp till klippning kommer att ha lägre distorsion i obryggat skick*.
- - -
Nu är det självklart så att jag inte kan avgöra hur starkt som den som äger en anläggning bedömer sig behöva kunna spela. Men redan konceptet med pi60+bs60 gör att man får en utnivåkapacitet som motsvarar vad man får från en 4 gånger större förstärkare, om effekten domineras av ljud i registret under sisådär 150 - 200 Hz.
Så redan utan bryggning så kommer de 250 dynamiska watt som NAD 275 kan leverera, att i lågfrekvensområdet motsvara vad man skulle ha fått från uppåt 1000 W (typ 800 W) in i en pi60, när den senare kompletteras med bs60...
Bara så ingen missförstår - 800 W in i pi60 i lågfrekvensområdet är ingen bra ide.
200 8-ohmswatt in in pi60+bs60 kan dock gå alldeles utmärkt.
Vh, iö
- - - - -
*Lite förenklat kan man säga att en förstärkare uppvisar distorsion av två sorter, spänningsdistorsion och strömdistorsion. Spänningsdistorsionen är den man ser man man kör förstärkaren helt olastad, och strömdistorsionen ser man som funktion av lasten, och den beror (igen lite förenklat) på att man kan se utimpedansen som någonting med olinjäriteter, som syns mer och mer ju högre utimpedansen är i förhållande till lastimpedansen. Då olinjäriteterna även är amplitudberoende (utom i rätt så sällsynta specialfall) så kan man inte säkert veta att en förstärkare som arbetar bryggad för en given nivå distorderar mera.
En tredje källa till mätbar distorsion på förstärkaren utgång finns, nämligen den som genereras av högtalarens olinjära distorsion i själva impedansen.
Det skall dock sägas att även om det ger en distorsion som är mätbar på förstärkarens utgång är det långt ifrån säkert att en förstärkare som till följd av högre utimpedans ger högre mätbar distorsion, kommer att ge högre systemdistorsion. Motsatsen är vanligare än jag tror de flesta skulle gissa...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).