AndreasArvidsson skrev:Ja jag är övertygad om att det största problemet för både stereo och flerkanalsljud är inte uppspelningsutrusntingen vi har idag; den är bra nog. Det är hur inspelningarna görs som är flaskhalsen.
"bra nog" för att ge en betydligt mycket bättre upplevelse än vad dom flesta material tillåter, så är det absolut !
"bra nog" i relation med verkligheten i absolut form tycker jag inte, har inte än hört någon inspelning som på någon anläggning har låtit tillräckligt äkta för att vara ens nära "som på riktigt"

och har svårt att tro att dagens högtalare kan ge den återgivningen oavsett... jag tror nog att det som behövs för att vara helt 100% övertygande (äkta) är exakt vågformsåterskapande där lokalisering med placering och hört storlek av instrument m.m. stämmer med vågutbredning osv...
Alltså typ ett helt rum täckt av ljudalstrande yta mer eller mindre och hur mycket processing som helst och oerhört stora och avancerade kodningar osv osv...
Men det klarar jag mig utan faktiskt, det viktigaste är att det låter skönt, naturligt och okomplicerat så är jag nöjd !
Dock så är ju just det något som sällan uppnås pga inte tillräckligt bra högtalare och just programmaterialet vi lever med idag

Verkligheten är en utopi att uppnå i hemmet, kanske vi en dag kan göra det, men äääh verkligheten får vara just verkligheten och återgivning av den får vara kompromissad på RÄTT områden tycker jag

Och DÄR tycker jag att när dom lägger hela dialogen i centerkanalen så är det en kompromiss som är förkastlig och totalt oacceptabelt dålig (för att knyta detta tillbaka till ämnet lite

)