Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Hittade följande postning i Roon's supporten. Tydligen skall man gå över till R128 för replaygain och tydligen har dbPoweramp det redan gjort det och möjligen Foobar2000 också.
Vad betyder det att datoruppspelning gör det utan att filerna är mastrade så? Vilka skillnader kommer folk märka emot spelare som inte klarar detta?
Blir det kanske ett visst övertag för datorlösningar ett tag framöver?
/Harryup
Harryup skrev:Tänkte mera på om man R128ar "flera ggr i rad". Både i mastring av skivan och sedan så i uppspelningsprogramvaran också. Risk för för låg gain på filer med dynamik? Är inte R128 tänkt att ge effekten av replay gain utan att man skall behöva välja det eller har jag förstått fel?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Och påverkar en gång vid uppspelning?
Conan skrev:Vad händer med material som har en crestfaktor på över 23dB? Låter man det vara opåverkat?
Morello skrev:Där ser man, der var väl Mark levinson/Madrigal som började med vinkelhastighetsberoende inkrement. Jag är inte säker på att jag gillar sådant.
Jag ser hellre att man har en bra vinkelgivare som ger cirka 100 pulser per varv jämte inkrement om 1dB. (Såväl på frontpanel som fjärr givetvis)
Harryup skrev:Vad betyder det att datoruppspelning gör det utan att filerna är mastrade så?
Tänkte mera på om man R128ar "flera ggr i rad". Både i mastring av skivan och sedan så i uppspelningsprogramvaran också.
IngOehman skrev:Ser det inte som helt självklart. Skulle föredra absolutvinkel om valet fanns. Problemet är om man vill kunna reglera från två håll, t ex både på apparaten och via fjärrkontroll. Då komplicerar absoluta vinkelgivare avsevärt.
Vh, iö
Morello skrev:Experimenterer just nu med en logaritmisk, <...> R-2R-stege
darkg skrev:... så vaknar husbonden till dånet av pop och förlorad är känslan av feelgood.
Svante skrev:Utan att vara helt säker tror jag det är så här: R128 föreskriver en dämpning om nivån överskriver - 23 LUFS. Inte en ökning om det ligger under.
Conan skrev:Svante skrev:Utan att vara helt säker tror jag det är så här: R128 föreskriver en dämpning om nivån överskriver - 23 LUFS. Inte en ökning om det ligger under.
Men eftersom det är en broadcasting-standard så borde ju huvudsyftet vara att allt material ska låta ungefär lika starkt. Jag kan förstå att man inte komprimerar material, men vad gör man om nivån - trots en lägre crestfaktor - ligger med medelnivån < -23dBFS?
Ta exemplet i första inlägget med den "dynamiska" Metallica-låten; crestfaktor på 18dB men medelnivån på -26dBFS. Den skulle ju kunna lyftas i nivå 3dB utan vidare. Gör R128 det?
https://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf skrev:The EBU, considering;
a) that peak normalisation of audio signals has led to considerable loudness differences between programmes and between broadcast channels;
b) that the resulting loudness inconsistencies between programmes and between channels are the cause of the most viewer/listener complaints;
c) that, when used to read peaks in the usual way, the QPPM (Quasi-Peak Programme Meter) specified in EBU Tech 3205-E [1] does not reflect the loudness of an audio signal, and that the QPPM is not designed to indicate a long-term average;
d) that with the proliferation of digital production, distribution and transmission systems, the permitted maximum level of an audio signal specified in ITU-R BS.645 [2] is no longer appropriate;
e) that an international standard for measuring audio programme loudness has been defined in ITU-R BS.1770 [3], introducing the measures LU (Loudness Unit) and LUFS (Loudness Units, referenced to Full Scale)1
f) that a gated measurement of Programme Loudness (which hence measures foreground loudness) is advantageous to improve the loudness matching of programmes with a wide loudness range; ;
1 ‘LUFS’ is equivalent to ‘LKFS’ (which is used in ITU-R BS.1770). The EBU uses ‘LUFS’ which is compliant with international naming conventions.
recommends (see Note):
g) that the measures Programme Loudness, Loudness Range and Maximum True Peak Level shall be used to characterise an audio signal;
h) that the Programme Loudness Level shall be normalised to a Target Level of -23.0 LUFS. The permitted deviation from the Target Level shall generally not exceed ±0.5 LU1
i) that in special circumstances the Programme Loudness Level may be lower than -23.0 LUFS on purpose. This exception shall be clearly indicated to ensure that such a lower programme loudness level is not unintentionally compensated; . Where attaining the Target Level with this tolerance is not achievable practically (for example, live programmes), a wider tolerance of ±1.0 LU is permitted. This exception shall be clearly indicated to ensure that such a deviation from the Target Level does not become standard practice;
j) that the audio signal shall generally be measured in its entirety, without emphasis on specific foreground elements such as voice, music or sound effects;
k) that the measurement shall be made with a loudness meter compliant with ITU-R BS.1770 and EBU Tech 3341 [4];
l) that this measurement shall include a gating method as specified in ITU-R BS.1770 (and summarised in EBU Tech 3341);
m) that the Maximum Permitted True Peak Level of a programme during production (linear audio) shall be -1 dBTP (dB True Peak), measured with a meter compliant with both ITU-R BS.1770 and EBU Tech 3341;
The EBU further recommends
n) that the measure Loudness Range (measured in compliance with EBU Tech 3342 [5]) can be used to evaluate the loudness variation of a programme2
o) that Maximum Momentary Loudness and Maximum Short-term Loudness (measured in compliance with EBU Tech Doc 3341) can be used to determine if a programme exceeds the upper loudness tolerance limit of the target audience; , its potential subsequent dynamic treatment and the dynamic integrity of a distribution path;
p) that Loudness Metadata shall correctly indicate the actual Programme Loudness. Additional metadata may be used to ensure a playback loudness level deviating from Target Level (for example, for programmes according to item i));
q) that audio processes, systems and operations concerning production of programmes should be made in compliance with EBU Tech3343 [6];
r) that audio processes, systems and operations concerning distribution and reproduction of programmes should be made in compliance with EBU Tech 3344 [7].
1
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster