Moderator: Redaktörer
Morello skrev:NS10 är behäftad med så många allvarliga brister att det knappast duger tillköksstereo - den är ju dessutom rätt så ful.
Extraordinärt olämplig är den för ljudproduktion då klangbalansen är minst sagt korrupt.
IngOehman skrev:Om du Prozac tror på det där har du inte lärt dig någonting.
Det finns massor av högtalare med mycket bättre beteende i tidsdomän. Att det sen finns högtalare som är till och med sämre än NS10 på enstaka parametrar är väl inget vidare bra argument för NS10.![]()
Men visst finns det högtalare som på enskilda punkter är sämre än NS10. Konstigt vore det väl annars.
Men - NS10 är en usel högtalare som inte har något att göra i en seriös* studio överhuvudtaget - hur många artiklar folk som försöker försvara dem än skriver.
Vh, iö
- - - - -
*Då det finns producenter som är så övertygade om NS10s unika kvaliteter att det inte går att koppla dem till (få dem att komma och arbeta) i en studio om inga NS10 finns där (förvisso finns det även producenter som har med sig sina egna).
Så mitt ordval "seriösa" skall inte tolkas för långt, jag talar bara om ljudkvalitet. Naturligtvis kan en studio med människor med insikt och gott omdöme välja att trots det ha NS10 i studion, helt enkelt eftersom det är ekonomiskt/kommersiellt seriöst att ha det om det genererar pengar åt studion och dess ägare.
Att då kompromissa med ljudet för att nå framgång kan vara ett val de gör, medvetet.
Prozac skrev:Njae, jag tror inte såpass många studiotekniker skulle välja att använda ett verktyg som inte fungerar.
Prozac skrev:Svante; under ns10's försäljningsperiod så ägnade man väl sig mindre åt tokmastring än efter 2001 men du menar alltså att det blivit bättre med det efter 2001?
Svante skrev:Prozac skrev:Njae, jag tror inte såpass många studiotekniker skulle välja att använda ett verktyg som inte fungerar.
Hmm. Du tror kanske inte heller att så många studiotekniker skulle tokmastra om det inte var bra?
Alltså, inget av dem funkar ju, i varje fall inte om man har en någorlunda vettig definition av vad "trasig" är.
Morello skrev:Svante skrev:Prozac skrev:Njae, jag tror inte såpass många studiotekniker skulle välja att använda ett verktyg som inte fungerar.
Hmm. Du tror kanske inte heller att så många studiotekniker skulle tokmastra om det inte var bra?
Alltså, inget av dem funkar ju, i varje fall inte om man har en någorlunda vettig definition av vad "trasig" är.
När det gäller vansinneskompression i masteringledet, så är det önskemål tillika krav från beslutsfattare högre upp än enskilda tekniker.
Det blir helt fel att angripa enskilda tekniker när problemet finns högre upp i organisationen.
Morello skrev:Svante skrev:Prozac skrev:Njae, jag tror inte såpass många studiotekniker skulle välja att använda ett verktyg som inte fungerar.
När det gäller vansinneskompression i masteringledet, så är det önskemål tillika krav från beslutsfattare högre upp än enskilda tekniker.
Det blir helt fel att angripa enskilda tekniker när problemet finns högre upp i organisationen.
Harryup skrev:Morello skrev:Svante skrev:
Är helt övertygad också om att de är så.
/Harryup
Svante skrev:Prozac skrev:Svante; under ns10's försäljningsperiod så ägnade man väl sig mindre åt tokmastring än efter 2001 men du menar alltså att det blivit bättre med det efter 2001?
Nej, det menar jag inte. Jag jämförde två fenomen där många gör fel och att många gör fel inte är ett bra skäl att ta efter.
Morello skrev:OT? Vad är "on topic"?
petersteindl skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att man i studiovärlden har stora system vid monitoring och man vill kolla om resultatet även duger på usla skrothögtalare som pöbeln i sitt oförnuft kan tänkas använda. Då väljer man att provspela på NS10.
petersteindl skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att man i studiovärlden har stora system vid monitoring och man vill kolla om resultatet även duger på usla skrothögtalare som pöbeln i sitt oförnuft kan tänkas använda. Då väljer man att provspela på NS10.
Prozac skrev:petersteindl skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att man i studiovärlden har stora system vid monitoring och man vill kolla om resultatet även duger på usla skrothögtalare som pöbeln i sitt oförnuft kan tänkas använda. Då väljer man att provspela på NS10.
Ja, så kanske det är. Fast varför valde så många studios just den skrothögtalaren?
Prozac skrev:Ingohman; tack för långt svar som jag inte citerar då det upptar för mycket bandbredd. Jag bad om att du nämner de massor med högtalare som du påstod var bättre än ns10 i tidsdomän under aktuell period samt hur du definierar bättre i detta fall. Då kan vi kanske falsifiera mitt antagande.
music4ever skrev:Myter och okunskap i den branschen är nog rätt stor, vilket vi ser med tanke på vilket mög (NS-10) de använder som monitorer.
PerStromgren skrev:Får man spekulera?
Om någon musik/inspelningstekniker gör sitt jobb, så låter det alldeles prima i i studions fina monitorer. När man kopplar in de usla NS10:orna kanske man upptäcker att musiken tappar det mesta av sin själ, därför att området 10-20 Hz helt saknas.
PerStromgren skrev:Då kanske det är läge att producera litet annorlunda så att vanligt folk kan uppleva musiken som det (nästan) är tänkt? Eller om man tar i dynamiskt så att NS10:orna inte ens kan återge musikens hela dynamik?
PerStromgren skrev:Sådant fattar en erfaren tekniker utan att behöva koppla in något annat, men det kanske finns mindre erfarna människor i studion.
PerStromgren skrev:Ja, inte vet jag, men så ser jag på saken från min lilla hörna.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 20 gäster