Aktiva högtalare med bluethoth - bang for the buck

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DuST

Aktiva högtalare med bluethoth - bang for the buck

Inläggav DuST » 2016-03-24 14:31

Min tjej behöver lite bättre ljud, eftersom hon inte vill ha en massa apparater utan i stort sett bara lyssnar på spotify, uppspelat från hennes mobiltelefon har vi pratat lite om aktiva högtalare.
Det vore ju "smutt" om dessa dessutom kunde fungera utan en massa "onödiga" kablar så undrar jag om någon skulle kunna rekommendera ett par aktiva högtalare som dessutom funkar trådlöst.
Det är väl inget definitivt krav att dom ska fungera trådlöst men tror hon skulle uppskatta att kunna surfa exempelvist på Facebook samtidigt som hon strömmar musiken och inte behöva vara
begränsad av att mobilen måste befinna sig i närheten av högtalarna. Budgeten ligger på ungefär 3000 kr.
Skulle vara oerhört tacksam för era erfarenheter då jag själv inte har någon erfarenhet alls av aktiva monitorer.

Tack på förhand. DuST / pär.
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Aktiva högtalare med bluethoth - bang for the buck

Inläggav joakimfors » 2016-03-24 14:33

Får väl börja med att tipsa om faktisktfavoriten Marshall Stanmore. ;)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-03-24 14:37

Kika på någon av Marshalls modeller, snygga och mycket rock n roll för pengarna.
Dock så har ett par stycken rapporterat att blåtanden inte har vidare bra räckvidd.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2016-03-24 14:43

Tack för input. Om man skulle vilja ha ett par högtalare , för stereoperspektivets skull, finns det? Är lite intresserad av vad Behringer producerar men vet inte om dom har några högtalare/monitors med Bluetooth.
Och, Bluetooth är inget absolut krav heller...

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-24 14:48

DuST skrev:Tack för input. Om man skulle vilja ha ett par högtalare , för stereoperspektivets skull, finns det? Är lite intresserad av vad Behringer producerar men vet inte om dom har några högtalare/monitors med Bluetooth.
Och, Bluetooth är inget absolut krav heller...

Ja men över budget.
http://www.hifikit.se/hifi/od-11

Om jag har uppfattat det rätt så skulle 2 av dessa kunna kommunicera med varandra och ge stereoåtergivning.
Senast redigerad av bootstrap 2016-03-24 15:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-03-24 14:51

Ifrån mobilen så hade jag absolut velat haft antingen airplay eller via blåtand, sladdar och sånt bröt tröttnar man snabbt på.
Tycker du börjar med att fråga flickvännen vad hon vill ha, två burkar eller en.

Om hon vill ha två så är det egentligen bara att ta vilka aktiva burkar som helst och komplettera med en express, om hon nu har iPhone.
Senast redigerad av Evil_Homer 2016-03-24 14:54, redigerad totalt 1 gång.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-24 14:53

Om din tjej inte vill ha en massa apparater och annat krångel så är ju en enlådslösning rätt optimal. ;)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-03-24 15:13

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2016-03-24 15:15

Evil Homer skrev
Om hon vill ha två så är det egentligen bara att ta vilka aktiva burkar som helst och komplettera med en express, om hon nu har iPhone.

Ursäkta en okunnig, men vad är en "express"?

@Bootstrapp : Ja, ett par OD11 vore ju kanske det ultimata, men klart över budget, tyvärr. Använder själv ett par totalrenoverade OD11:or till tv-högtalare och älskar dom...

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-03-24 15:20

DuST skrev:Evil Homer skrev

Ursäkta en okunnig, men vad är en "express"?

@Bootstrapp : Ja, ett par OD11 vore ju kanske det ultimata, men klart över budget, tyvärr. Använder själv ett par totalrenoverade OD11:or till tv-högtalare och älskar dom...

Apple AirPort Express

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2016-03-24 15:22

@Zeeall : Tack för tipset. Det kan vara vad hon behöver. Har du någon egen erfarenhet av hur dom låter?
Och tack för infon angående "expressen" , vet faktiskt inte vad hon har för mobil (då jag är totalt ointresserad av mobiler så lägger jag inte sånt på minnet). Får kolla om hon har en Apple.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-03-24 17:26

DuST skrev:@Zeeall : Tack för tipset. Det kan vara vad hon behöver. Har du någon egen erfarenhet av hur dom låter?
Och tack för infon angående "expressen" , vet faktiskt inte vad hon har för mobil (då jag är totalt ointresserad av mobiler så lägger jag inte sånt på minnet). Får kolla om hon har en Apple.

Ingen direkt erfarenhet, en bekant har en modell under (BT3) och säger att den låter bra. Samson är väl i samma klass som Behringer och liknande, helt ok budgetmonitorer.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-03-24 17:30

Annars JBL LSR305 (~2500kr paret) + en blåtandsmottagare med analog utgång. Kanske inte lika användarvänligt då JBL'arna inte har volymratt på framsidan utan en på varsin högtalare på baksidan.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2016-03-24 18:32

Den vita samsungen såg jag första gågngen igår. Blev mycket förtjust i designen. Har inte lyssnat på den dock.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-b ... 6501xe-vit

Ska gå att kombinera 2 för stereo. Får lite Kolbox-vibbar av den.
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2016-03-25 01:50

Du gör dig själv en björntjänst om du inte lyssnar på ett par audio pro! Jag har själv golvvarianten och kan säga att de är löjligt bra. De spelar som en fullstor golvare med rejäl pondus och rent luftigt fint ljud.

De finns i mindre varianter och de du ska lyssna till heter isf T8L eller t14. Detta är mitt tycke otroligt prisvärda högtalare som dessutom är snygga och fungerar utmärkt i blåtanden. :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-03-25 02:41

Är förtjust i Quadral Rondo Aktiv och har sedan en tid ett par till TV:n. Mycket fin finish och kvalitet + låter trevligt. Går att hitta för drygt halva ordinarie pris i Tyskland (normalt sett är jag inte förtjust i kedjor som pressar priser) vilket är pris runt budget gränsen.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-03-25 10:17

Audio Pros Addon serie låter riktigt bra och har dessutom AUX och USB-strömuttag för tex en Chromecast Audio samt inbyggd Bluetooth.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2016-03-25 11:30

Tusen tack för alla bra tips. Audio Pro t14 skulle nog sitta som en smäck. Riktigt snygga i vitt dessutom.
Men i går kväll var jag hem till en kompis och lyssnade på ett par behringer truth b1031a som han ville sälja för 2000. Tyckte att dom lät utomordentligt bra faktiskt. Lät som att dom inte färgade ljudet speciellt mycket och dessutom har dom rätt bra kompensationsinställningar för exempelvis hörnplacering (som jag tror blir aktuellt). Dom tillsammans med en bluetoothmottagare borde kunna göra tricket.
Inte lika snygga som Audio pro eller Quadral Rondo men skulle tro att det går att spela lite högre på Behringer ändå. Och det var ett plus för enligt min tjej så saknade hon "att kunna dra på" ibland.

Tack igen för alla tipsen / Pär.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2016-03-25 12:19

DuST skrev:Tusen tack för alla bra tips. Audio Pro t14 skulle nog sitta som en smäck. Riktigt snygga i vitt dessutom.
Men i går kväll var jag hem till en kompis och lyssnade på ett par behringer truth b1031a som han ville sälja för 2000. Tyckte att dom lät utomordentligt bra faktiskt. Lät som att dom inte färgade ljudet speciellt mycket och dessutom har dom rätt bra kompensationsinställningar för exempelvis hörnplacering (som jag tror blir aktuellt). Dom tillsammans med en bluetoothmottagare borde kunna göra tricket.
Inte lika snygga som Audio pro eller Quadral Rondo men skulle tro att det går att spela lite högre på Behringer ändå. Och det var ett plus för enligt min tjej så saknade hon "att kunna dra på" ibland.

Tack igen för alla tipsen / Pär.

Missade totalt att det inte var 1030 utan 1031! Ja då har audiopron inte mkt att sätta emot även i basen :oops: 1030 har 5tums bas och 1031 har 8tums såg jag. För 2000 hade jag också köpt behringern i det läget :)

Så ignorera det jag skrev nedan inom parantes :oops:

(Behringer är mkt trevliga :) Men jag skulle tippa på att audiopron spelar något mer bas och djupare. Sen kan man spela högt med audiopron också. Mina golvare fyller ett normaltstort vardagsrums på partynivåer utan problem :) )

Se till bara att köpa en rejält bra bluetoothmottagare. Många har oftast halvtaskigt ljud och har väldigt låg utnivå :) Mao se till att få testa den med dina högtalare så det blir bra :D

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-03-25 14:58

Har en AP T3 i köket och den spelar aphögt.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-03-30 15:08

Om man vill ha batteridrivet och stereo(eller dubbelstereo), så går vissa av JBls modeller att parkoppla trådlöst via bluetooth. Riktigt underskattad funktion

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-04-10 22:15

Q Acoustics BT3 för 5000 kr paret med. Aktiva med bluetooth och kanonljud för pengarna. Om man prioriterar neutralt ljud. Marshall om man gillar litet rockigare ljud.

Återgå till Köpråd