Ljudisolering/ dämpning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ante_77

Ljudisolering/ dämpning

Inläggav ante_77 » 2016-04-12 20:34

För ovanlighetens skull så poppade en tanke upp i mitt huvud.

Om jag har en oljudskälla på 93dB och skärmar av den med någon form av ljuddämpning och får ett resultat på 90dB efteråt. Då har jag dämpat 3dB.

Om sedan samma källa har 105dB odämpat, och jag använder mig av samma ljuddämpning. Vad får jag för resultat då?

Användarvisningsbild
HenrikE

Re: Ljudisolering/ dämpning

Inläggav HenrikE » 2016-04-12 21:06

Den kommer att dämpa med 3dB igen, så att du får 102dB kvar.
Decibelskalan är logaritmisk, SPL = 20*log(p/pref), och det tar lite tid att bli kompis med den. Men det finns gott om fördelar, bl.a. att man lätt kan räkna ut dämpning och förstärkning bara genom att summera. Börja med 90 dB. Har du tre grejor som dämpar med 1, 10 och 4 dB var för sig så blir dämpningen 15dB om du använder alla tre samtidigt, och ljudnivån blir 75 dB. Drar du sen upp volymen på förstärkaren med 15dB är du tillbaka där du började.

ante_77

Re: Ljudisolering/ dämpning

Inläggav ante_77 » 2016-04-12 21:42

HenrikE skrev:Den kommer att dämpa med 3dB igen, så att du får 102dB kvar.
Decibelskalan är logaritmisk, SPL = 20*log(p/pref), och det tar lite tid att bli kompis med den. Men det finns gott om fördelar, bl.a. att man lätt kan räkna ut dämpning och förstärkning bara genom att summera. Börja med 90 dB. Har du tre grejor som dämpar med 1, 10 och 4 dB var för sig så blir dämpningen 15dB om du använder alla tre samtidigt, och ljudnivån blir 75 dB. Drar du sen upp volymen på förstärkaren med 15dB är du tillbaka där du började.

Det stämmer säkert. Men jag tycker att det låter för enkelt för att kunna stämma.

Då är det alltså så tråkigt som det verkar.

Återgå till Teknikforum