Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Ja, på mycket programmaterial och med många högtalare är inte ett HP-filter vid 20 Hz särskilt hörbart.
Men jag är framförallt oroad när jag ser att folk tror att problemet med NS10 framförallt ligger i avrullningen nedåt i frekvens. Så är ju inte alls, det är mellanregistret, både tonkurvan och spridningen, som gör dem riktigt problematiska.
Vh, iö
Morello skrev:Kan du berätta varför den är ett rimligt/vettigt verktyg?
IngOehman skrev:NS10 är ett väldigt dåligt redskap för att få veta något om inspelningen, och om något så är det ett problem om den som lyssnar via dem är mindre erfaren. Det är då det kan få riktigt allvarliga konsekvenser (nasalt skränigt ljud).
nissling skrev:Morello skrev:Kan du berätta varför den är ett rimligt/vettigt verktyg?
Därför att den under såpass lång tid har varit en standard som i princip alla ljudtekniker har erfarenhet av. Eftersom den då misshandlar ljudet i en rätt lång utsträckning vet även någon som arbetar professionellt med ljud exakt vad de förväntar sig av den. Det är ju inte så jäkla smart att ha en miljon olika monitorer i en miljon olika studios varav inga har något gemensamt...
.
Morello skrev:nissling skrev:Morello skrev:Kan du berätta varför den är ett rimligt/vettigt verktyg?
Därför att den under såpass lång tid har varit en standard som i princip alla ljudtekniker har erfarenhet av. Eftersom den då misshandlar ljudet i en rätt lång utsträckning vet även någon som arbetar professionellt med ljud exakt vad de förväntar sig av den. Det är ju inte så jäkla smart att ha en miljon olika monitorer i en miljon olika studios varav inga har något gemensamt...
.
Så du menar att vilken som helst skräphögtalare hade varit tillfyllest givet att den finns i en majoritet av alla studios?
Morello skrev:IngOehman skrev:Ja, på mycket programmaterial och med många högtalare är inte ett HP-filter vid 20 Hz särskilt hörbart.
Men jag är framförallt oroad när jag ser att folk tror att problemet med NS10 framförallt ligger i avrullningen nedåt i frekvens. Så är ju inte alls, det är mellanregistret, både tonkurvan och spridningen, som gör dem riktigt problematiska.
Vh, iö
Har du undersökt NHT 2,5 med avseende på klangbalans? (utan "i")
IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Ja, på mycket programmaterial och med många högtalare är inte ett HP-filter vid 20 Hz särskilt hörbart.
Vh, iö
Ja, även om det var några år sedan (typ 20-25).
Men låt mig försöka minnas: Lite urholkad i registret över 100 Hz, men i gengäld en rätt så rejäl puckel vid 60-70 Hz (som får högtalarna att imponera på många).
I övrigt rätt så rak tonkurva (eller om du föredrar att det kallas amplitudens frekvensgång) hela vägen upp genom registret.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Har vi ingen här som faktiskt vet, dvs som har extramonitorer sittande i sin studio för att få en bild av hur det låter på enkel utrustning? Intill dess, spekulerar vi väl alla?
Morello skrev:Så du menar att vilken som helst skräphögtalare hade varit tillfyllest givet att den finns i en majoritet av alla studios?
IngOehman skrev:Tar man vilken som helst högtalare så kan den vara hur illa representativ som helst för det som folk har hemma. Och Yamaha NS10 så är ett bra exempel på en vilken som helst högtalare som är exceptionellt olämplig, av just det skälet. Den låter subjektivt konstigt/bra/illa på ett sätt som inte alls är typiskt för högtalare.
sky_eye skrev:PerStromgren skrev:Har vi ingen här som faktiskt vet, dvs som har extramonitorer sittande i sin studio för att få en bild av hur det låter på enkel utrustning? Intill dess, spekulerar vi väl alla?
Jo, jag vet att det finns tekniker som använder NS10 som beskrivits ovan, dvs de testar med den för att de tror att om det låter hyggligt med den låter det bra hos gemene man.
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:
Ja, även om det var några år sedan (typ 20-25).
Men låt mig försöka minnas: Lite urholkad i registret över 100 Hz, men i gengäld en rätt så rejäl puckel vid 60-70 Hz (som får högtalarna att imponera på många).
I övrigt rätt så rak tonkurva (eller om du föredrar att det kallas amplitudens frekvensgång) hela vägen upp genom registret.
Vh, iö
Då är det nog något som är knasigt med mina. Har en väldigt lång skräpkabel mellan försteget (Pre25) och slutsteget (AMP27). Börjar bli dax att undersöka saken. Jag kanske mäter upp frekvensgången och lägger upp mätdatat i en ny tråd.
Morello skrev:Har dom som sagt i källaranläggningen så den litet lätt korrupta klangbalansen stör inte så farligt.
IngOehman skrev:
Ser fram emot att se impedansens, fasens och amplitudens frekvensgångar.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vad betyder "amplitudens tonkurva"?
Det är kaka på kaka. En tonkurva visar ju just amplituden (/gain) som funktion av frekvens.
Vh, iö
IngOehman skrev:En ton har en amplitud och en frekvens. En tonkurva visar amplitudens frekvensgång, alltså hur frekvensen för en ton påverkar amplitudåtergivningen (gain) för den.
E skrev:IngOehman skrev:En ton har en amplitud och en frekvens. En tonkurva visar amplitudens frekvensgång, alltså hur frekvensen för en ton påverkar amplitudåtergivningen (gain) för den.
Det där var så bra att det borde stå på Wikipedia. Det kanske det redan gör?
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster