NuForce har blivit Nuprime

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

NuForce har blivit Nuprime

Inläggav hifikg » 2016-04-20 00:33

Nuforce blev uppköpta av Optoma o började med projektorer istället för DAC/CD/Förstärkare mm. Nu hittade jag http://www.nuprimeaudio.com/index.php med misstänkt lik design och liknande produktnamn som gamla Nuforce hade. Den nya DAC-9 kan t ex lira DSD, men har ingen hörlursförstärkare. DAC-10H däremot...

Och i den här testet står det rakt på att Nuprime = Nuforce

http://www.innerfidelity.com/content/nuprime-dac-10h-digital-analog-converter-headphone-amp#ZdkB5jfBjqWFuDQj.97
Senast redigerad av hifikg 2016-04-20 07:14, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peh

Re: Nuforce har blivit Nuprime

Inläggav peh » 2016-04-20 01:02

Från http://www.nuprimeaudio.com/index.php/s ... ut-us.html:

Under the leadership of NuForce co-founder and original CEO, Jason Lim, NuPrime has assembled a design team comprised of talented engineers who are expert in audio amplifier and switching-power circuit designs.

NuPrime, having acquired NuForce’s high-end product line, continues to offer the celebrated NuForce Reference 20 mono amp and P-20 preamp. It has since introduced a series of superbly engineered yet affordable audio components: the NuPrime IDA-16, an extreme-resolution integrated digital amplifier; the DAC-10H, a full-featured digital-to-analog converter and preamp capable of PCM 32bit/384kHz and DSD256 decoding with dual headphone outputs (6.2mm and XLR); and the ST.-10, a well-priced Reference LE (near-reference) stereo amplifier with 200W X 2 (at 8 Ohm) power.

NuPrime aims to achieve yet greater heights of excellence and value in high-performance audio.

Fast var NuForce så himla bra, egentligen?
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Nuforce har blivit Nuprime

Inläggav hifikg » 2016-04-20 06:55

Jag har bara provat deras DAC-9, så gott som varje dag, i några år och med den är jag nöjd. De blev nog aldrig särskilt stora i Sverige förutom på såna där små hörlurs-DAC´ar.

Användarvisningsbild
UrSv

Re: NuForce har blivit Nuprime

Inläggav UrSv » 2016-04-20 08:56

En anledning till att de inte blev stora kan kanske vara hur de hanterade sina tidiga år där de straffade ut sig genom att bygga riktigt sunkiga slutsteg som skräpade ner hela hemmet med RF och dessutom hade ganska usla prestanda. Det var ju dock ganska tidigt i den switchade tekniken. När de sen lanserade uDAC och uDAC-2 som var så fruktansvärt dåliga att de i princip borde stoppats helt, med tanke på hur felkonstruerade de var, så var det nog en hel del som helt tappade förtroendet för företaget. Det kan ju vara svårt att återhämta sig från.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-20 17:04

UrSv skrev:En anledning till att de inte blev stora kan kanske vara hur de hanterade sina tidiga år där de straffade ut sig genom att bygga riktigt sunkiga slutsteg som skräpade ner hela hemmet med RF och dessutom hade ganska usla prestanda. Det var ju dock ganska tidigt i den switchade tekniken. När de sen lanserade uDAC och uDAC-2 som var så fruktansvärt dåliga att de i princip borde stoppats helt, med tanke på hur felkonstruerade de var, så var det nog en hel del som helt tappade förtroendet för företaget. Det kan ju vara svårt att återhämta sig från.

Alla var väl inte eniga om det direkt :-)
http://www.digitaltrends.com/headphone-amplifier-reviews/nuforce-icon-udac-2-review/
Men jag har aldrig haft en sån, så jag vet inte.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-04-20 19:56

Nå, det är klart det finns ju alltid olika uppfattningar. :)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-04-21 10:47

Deras slutsteg är ju ganska intressant. Ett klass A+ klass D slutsteg med extra 2a ton distorsion för att ge ett rörliknande ljud. Det är ju som tre önskningar i ett :)

120 W RMS med 280 W peak i 8 ohm, borde räcka effektmässigt till det mesta?

How did STA-9 achieve tubed-amp sound?

The front-end circuit of the STA-9 employs the same structure as that of the HPA-9: a single-end JFET structure that mainly simulates the sound characteristics of a triode by the addition of 2nd harmonics. The 2nd harmonic of a vacuum tube and STA-9 are high, resulting in an SNR measured value > 90DB. This does not mean that the STA-9 produces audible noise; rather, it is the effect of 2nd harmonic's appealing coloration.

The bandwidth of the front-end circuits of the STA-9 and HPA-9 are up to 300KHZ, which produce a more natural sound. With very low negative feedback, the sound is smooth and relaxed rather than harsh.

http://www.nuprimeaudio.com/index.php/p ... sta-9.html
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi