Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Mikrofonen är Didrik de Geer, men vad i helsike har den i denna skräpproduktion att göra?
Morello skrev:Musiken tycker jag ingenting om, men ljudkvaliteten är så låg att jag inte står ut att lyssna.
Varför gör man på detta vis med musik?
Morello skrev:Man bör tänka på att allt är handgjort på den mikrofonen - till och med kopparnätet framför kapseln (samt även kapseln nuförtiden). Sådant kostar pengar.
Era kinesiska bioapparater hade också kostat en vacker slant om det inte vore för de kinesiska barnen med de låga lönerna.
Zeeall skrev:Morello skrev:Musiken tycker jag ingenting om, men ljudkvaliteten är så låg att jag inte står ut att lyssna.
Är det dynamikkomprimeringen du ondgör dig på? Isåfall håller jag med.
Morello skrev:Zeeall skrev:Morello skrev:Musiken tycker jag ingenting om, men ljudkvaliteten är så låg att jag inte står ut att lyssna.
Är det dynamikkomprimeringen du ondgör dig på? Isåfall håller jag med.
Extremt odynamiskt, smalbandigt, grisigt och fult.
Den där produktionen kräver liksom inte mer än en köksradio - det finns inget mer att hämta.
Zeeall skrev: ... Grisigheten hör genren till ...
Svante skrev:Zeeall skrev: ... Grisigheten hör genren till ...
...fast det där menar jag att man kan argumentera emot. Jag tror inte att någon skulle sakna klippningen (på 2-kanalsmixen) om man tog bort den. Däremot skulle någon reagera på att det måste vara lite tystare. Så det enda som hör till genren är ljudstyrkan och det fixar man bäst genom bra lyssning.
Svante skrev:Zeeall skrev: ... Grisigheten hör genren till ...
...fast det där menar jag att man kan argumentera emot. Jag tror inte att någon skulle sakna klippningen (på 2-kanalsmixen) om man tog bort den. Däremot skulle någon reagera på att det måste vara lite tystare. Så det enda som hör till genren är ljudstyrkan och det fixar man bäst genom bra lyssning.
Morello skrev:Svante, notera att även denna astora studio har en sitrkt analog konsol. (Neve)
Morello skrev:Jag skulle gissa att konsolens prägel på slutresultatet i detta fall är helt försumbar.
Frågan är dock något av en halmgubbe, då diskussionen om analoga kontra digitala konsoler aldrig har handlat om bra eller dåligt, utan bara varit en fråga om vilka som tagit spjärn i verkligheten och vilka som argumenterat i en mental värld.
Men, det var givetvis inte min poäng, utan poängen är - fortfarande - att stora studios anno 2016 använder analoga konsoler.
Digitala lösningar är många gånger något som kännetecknar källarstudios med stram budget.
Morello skrev:Absolut kompis!
Jag lägger ingen värdering i det hela utan bara konstaterar hur det är.
Jag ser inga problem med en analog konsol, men däremot en del praktiska problem att koppla ihop olika digitala apparater med olika gränssnitt etc.
Conan skrev:Sound City tog väl ner skylten och gjorde sista inspelningen 2011, och Dave Grohl tog över Neve-bordet till sin privata studio? Vart ju en utmärkt dokumentärfilm kring detta.
----------------------------------------------------------------------------------------------
DR Peak RMS Filename
----------------------------------------------------------------------------------------------
DR5 over -6.48 dB 01 Heaven And All.m4a
DR6 -0.00 dB -7.33 dB 02 Time Slowing Down.m4a
DR7 over -7.73 dB 03 You Can't Fix This.m4a
DR6 over -7.00 dB 04 The Man That Never Was.m4a
DR5 over -6.34 dB 05 Your Wife Is Calling.m4a
DR5 -0.01 dB -7.89 dB 06 From Can To Can't.m4a
DR6 over -9.51 dB 07 Centipede.m4a
DR5 -0.20 dB -6.69 dB 08 A Trick With No Sleeve.m4a
DR6 over -7.18 dB 09 Cut Me Some Slack.m4a
DR8 -0.00 dB -10.98 dB 10 If I Were Me.m4a
DR5 over -8.50 dB 11 Mantra.m4a
Number of files: 11
Official DR value: DR6
============================
Morello skrev:Men, det var givetvis inte min poäng, utan poängen är - fortfarande - att stora studios anno 2016 använder analoga konsoler.
Digitala lösningar är många gånger något som kännetecknar källarstudios med stram budget.
Användare som besöker denna kategori: Daad och 16 gäster