Vad lyssnar musiker på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Vad lyssnar musiker på?

Inläggav hifikg » 2016-04-22 07:46

Musik förstås, men jag tänkte på deras ljudanläggningar. Yrkesmusiker, artister, dirigenter, låtskrivare, producenter och andra som står musiken närmast, hur väljer de sina anläggningar? Jag tror ibland att de inte behöver några avancerade prylar då de har musiken "inom sig" så att säga. Det en mindre bra anläggning drar ifrån lägger de till själva. Kanske en fördom och så misstänker jag att de bör lyssna på annan musik än sådan som de kan till 100%. Så, ni som är, eller känner någon som är något av ovanstående, hur resonerar ni/de?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Vad lyssnar musiker på?

Inläggav Bill50x » 2016-04-22 09:58

De musiker jag känner har urkassa anläggningar (i den mån de har någon överhuvud taget) och har inga som helst krav på återgivningens kvalitet. De gillar hur det låter hemma hos mig men egentligen bryr de sig inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-04-22 10:04

Mitt lilla sample visar stor spridning: Allt från en Dux Sound Project från 70-talet (jag lyfte upp högtalarna från golvet till bokhyllan!) till en välkomponerad Quad-anläggning ( :D ).
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-22 10:10

Har du kvar 66-försteget?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-04-22 10:56

Många musiker lyssnar inte så mycket på musik, annat än professionellt och då till exempel när de studerar in något nytt stycke. Ofta är de trötta på att ha ljud i öronen hela dagarna, så de har det gärna lugnt och tyst några timmar när de inte jobbar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-04-22 11:14

Morello skrev:Har du kvar 66-försteget?

Ja, men det var inte mig jag avsåg.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-04-22 13:01

Vet att jag läst någonstans att Steve Lukather pratat om någon vinylrigg och JBL men kan inte bekräfta.

niclas

Inläggav niclas » 2016-04-22 13:37

Hörde en gång Nicolai Dunger berätta om när han under ett par år lyssnade på musik via sin TV.

Dvs kopplat CD/Vinyl-spelare till sin TV då han under perioden varken hade förstärkare eller högtalare. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-04-22 13:48

Bill50x skrev:De musiker jag känner har urkassa anläggningar (i den mån de har någon överhuvud taget) och har inga som helst krav på återgivningens kvalitet. De gillar hur det låter hemma hos mig men egentligen bryr de sig inte.

/ B

Mja jag kan generellt inte skriva under på det. I min krets finns det i alla fall dom som bryr sig och har ganska bra saker hemma, men visst det finns dom som bara spelar live också och lyssnar alls hemma. Kan bero på "musikmättnad" eller helt enkelt ointresse :-o

En duktig kamrat som spelar in mixar och mastrar själv fick lyssna av sin platta hos mig och ansåg -fan, här kan man ju mastra.

Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-04-22 14:40

This thread Musikermusik is wortless without MooViis:
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-04-22 14:45

Bild

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-04-22 14:48

Shatterer of words

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-22 15:35

Det där som hifikg och Bill50x framför har jag ofta stött på. Musiker är ju knappast en homogen grupp, det finns olika typer där precis som bland oss audiofiler. Jag tror de har ungefär samma lyssningsanläggningar som folk i allmänhet, stor spridning med andra ord. Bassisten Red Mitchell var en av de första att köpa Bo Bengtsson's Megatrend, Hawkey Franzén hade OA-51 som han ständigt körde sönder diskanter på enligt John Larsen. Ibland märker man hur olika vi lyssnar, bara inom familjen. Jag vill sitta i sweetspot och helst inte göra något annat, madame söker inte den typen av lyssning. När vi lyssnar på levande musik har vi ofta olika analys av vad vi hört. Några gamla reklamblad har man ju, Acoustic Research hade många kända artister i sin (von Karajan, Arthur Fiedler, Miles Davis etc.). Var säkert "fådda" anläggningar!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-04-22 16:30

För några år sedan var det ett reportage I Stereophile om vilka anläggningar musiker hade, minns att Pat Metheny hade en okey rigg; Naim eller Linn. Har också läst att Georg Solti och vår egen Birgit Nilsson hade Quad 63:or. För några år sedan träffade jag Robert Sund (OD) och han berättade att han köpt en ny stereo. Jag blev naturligtvis nyfiken men det visade sig att han köpt en liten anläggning på HiFi-klubben. Gessle lär ha B&O enligt säkra källor.
Det ryktas att bl.a Stanley Clarke, Donald Fagen och Elton John spelar (spelat) på Magneplanarer, Chick Corea lär ha haft Mark Levinson´s HDQ-skärmar och Paul Simon Wilson högtalare så det är nog som det sägs ovan, vissa är totalt ointresserade medan andra har rejäla doningar. För ett par tre år sedan såg jag faktiskt Janne Schaffer på HiFi-mässan på Sheraton, bara en så´n sak :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-04-22 16:37

Kommer inte på vem det var, men en svensk artist har stoltserat med OA52:or hemma i någon intervjuvideo. Försöker komma på hennes namn nu, men står för tillfället still.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-22 16:43

shifts skrev:Kommer inte på vem det var, men en svensk artist har stoltserat med OA52:or hemma i någon intervjuvideo. Försöker komma på hennes namn nu, men står för tillfället still.

Måste vara en BRA artist :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-04-22 18:09

shifts skrev:Kommer inte på vem det var, men en svensk artist har stoltserat med OA52:or hemma i någon intervjuvideo. Försöker komma på hennes namn nu, men står för tillfället still.

Not: ingen fakta i denna posten!

Den artist jag instinktivt känner som varande mest OA-52 måste vara Lisa Nilsson. (Jag kommer snudd på att dö om det visar sifåg vara rätt! :lol: :lol:)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-22 18:25

Kul tråd!

Jag känner ju väldigt många musiker, och vill innan jag går in på de specifika saker du tar upp, berätta att det är min erfarenhet att musiker är olika.

hifikg skrev:Musik förstås, men jag tänkte på deras ljudanläggningar. Yrkesmusiker, artister, dirigenter, låtskrivare, producenter och andra som står musiken närmast, hur väljer de sina anläggningar?

Jag känner ett antal musiker som inte lyssnar på musik typ alls. De får liksom nog av sitt jobb. Typ 1 kan vi kalla dem.

Jag känner även musiker av typ 2, som lyssnar en del på musik men som inte bryr sig knappt alls om sina anläggningar (ställer mycket låga krav) eftersom de tycker att de hör bra nog hur folk spelar oavsett vilket.

Och jag känner även en tredje sorts musiker som är så audiofila som man kan bli.

Jag vet att den mest populära uppfattningen är att musiker är som typ 2. Men jag vete tusan... Tycker jag känner så många musiker att jag har ett rimligt grepp om hur typerna fördelar sig, och jag tror nästan att jag vill påstå att det finns flera typ 3 än bland vanliga människor.

Så jag kan tänka mig att folk uppfattar att musiker är typ 2 väldigt ofta, för att de väntat sig att musiker skall bry sig mycket mera. Personligen är det typ 1 musikerna som förvånar mig mest. Jag tänker "hur kan man förlora lusten att lyssna på musik och ändå älska att spela musik?" Och jag tror jag har svaret på frågan - det kan man inte. De flesta kan det inte. Men man kan fortsätta att spela musik även om man inte älskar musiken längre. För att man är proffs.

Jag känner en hel del musiker som inte lyssnar på musik knappt alls efter jobbet, och de flesta av dem drömmer om att börja arbeta med något annat. Kanske starta ett kafé, eller...

hifikg skrev:Jag tror ibland att de inte behöver några avancerade prylar då de har musiken "inom sig" så att säga. Det en mindre bra anläggning drar ifrån lägger de till själva.

Fast är vi inte så lite alla?

Nog kan vi njuta av bra musik i nästan hur enkel/dålig anläggning som helst?

hifikg skrev:Kanske en fördom och så misstänker jag att de bör lyssna på annan musik än sådan som de kan till 100%. Så, ni som är, eller känner någon som är något av ovanstående, hur resonerar ni/de?

Jag vill inte definiera mig som musiker, men jag är ju gammal cellist och har spelat i både kvartett och orkester, och komponerar musik mer eller mindre ofrivilligt mest hela tiden.

Och hur resonerar jag?

Jag gillar musik, och tycker inte att anläggningen är så himla viktig, men samtidigt ser jag inte varför livet, som är så omfångsrikt, skall behöver innehålla en massa saker som är onödigt dåliga? Så jag gillar högklassig musikåtergivning, men har av och till även kul med riktigt usel musikåtergivning.

Tycker musik är så viktigt att det inte behöver vara viktigt med en bra anläggning för att det skall vara värt det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-22 19:54

Bra tankar där IÖ, sen kan det hända att du, och andra, producenter av högklassig avlyssningsutrustning av olika slag i högre grad än andra kommer i kontakt med typ 3

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-04-22 22:25

Tinnitus, tydligen... :(
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2016-04-22 23:48

Det I.Ö skrev är på pricken det jag tänker på...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-23 00:19

hifikg skrev:Bra tankar där IÖ, sen kan det hända att du, och andra, producenter av högklassig avlyssningsutrustning av olika slag i högre grad än andra kommer i kontakt med typ 3

+1

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-04-23 07:40

+1 igen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2016-04-23 10:57

IngOehman skrev:
Och jag känner även en tredje sorts musiker som är så audiofila som man kan bli.

Jag vet att den mest populära uppfattningen är att musiker är som typ 2. Men jag vete tusan... Tycker jag känner så många musiker att jag har ett rimligt grepp om hur typerna fördelar sig, och jag tror nästan att jag vill påstå att det finns flera typ 3 än bland vanliga människor.

Jag ansluter mig till den här "typ 3"-uppfattningen.
I och med datoriseringen av musikproduktion så är det fler och fler musiker som inte "bara" spelar, utan även spelar in sin och andras musik.
Och inte minst, så är själva ljudproduktionen ofta integrerad i komponerande och spelande.
Likaså finns produktion och ljudteknik oftast i anslutning till musik och musikerutbildningar som ett självklart ämne.
(låt vara att kvaliteten på den delen av utbildningen kan vara lite sissådär...)

Så jag tror man med fog kan hävda att både intresse för och kunskap om ljudåtergivning är ökande bland musikerskaran.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-04-23 11:06

Nattlorden skrev:

Not: ingen fakta i denna posten!

Den artist jag instinktivt känner som varande mest OA-52 måste vara Lisa Nilsson. (Jag kommer snudd på att dö om det visar sifåg vara rätt! :lol: :lol:)

Hittade det jag sökte efter i Faktiskts arkiv. Här är det jag tänkte på (artisten var El Perro Del Mar): viewtopic.php?p=507693#p507693

Infon kommer från en tråd som handlar om Faktiskt-medlemmen philips mastringsjobb på hennes album The valley to the stars.

philip skrev:[…]Skivan är mixad på ett par INO pi60s med BS60 nad208 och harmony design pre 906 custom "granqvist edition" försteg.

skivan är "kontrollyssnad" hemma i ett par OA 52.2[…]
Mvh Philip
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-04-23 12:13

Vilken rolig tråd!
Frank Sinatra hade rejäla grejor att lyssna på:
Bild
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-04-23 12:38

Ber om ursäkt för att jag bara läste TS första ord...
http://www.cnet.com/news/can-a-musician-be-a-hardcore-audiophile/

Musiker kanske helst lyssnar live?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-23 14:27

Fostex skrev:Vilken rolig tråd!
[ Bild ]

Härlig bild. Tre högtalare? Vart står vinylsvarven?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-04-23 14:40

Fostex skrev:Vilken rolig tråd!
[ Bild ]

FS brukade väl göra reklam för JBL Paragon?

Bild
... tycker jag!

Per

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2016-04-24 02:04

Jag känner inte många _riktiga_ musiker, men jag känner en riktig musiker som haft viss framgång. Vi delar ungefär samma musiksmak och jag har även åkt på konserter tillsammans med honom, som publik. En sak är säker, han hör musiken på ett annat sätt än vad jag gör, jag är inte utan taktsinne eller så heller, var trummis i min ungdom :)

Men han kan hitta stycken i musiken och ivrigt berätta på någon slags grekiska vad just det var som gjorde det så bra, och varför, jag förstår inte mycket av det, alldeles för mycket facktermer osv :(

Det roliga är ändå att vi kan vara ense om det var bra eller dåligt, men vissa delar kan han peka ut som otroligt bra men för mig lät det bara bra, han kan på nått sätt bena ut och dissekera musiken på ett sätt som jag inte kan, men som sagt, omdömet brukar inte skilja så mycket på själva helheten, som vi lyssnat på.
Men säkert är att han förstår mer av den tekniska biten hur saken och ting uppkommer i musiken som jag aldrig kommer att förstå.

ps. hans anläggning hemma gör nog inte många här avundsjuka :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi