Misstänkta moffmätningsresultat- varför?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Misstänkta moffmätningsresultat- varför?

Inläggav Adhoc » 2016-04-23 20:05

Har laborerat lite för att få fram lämplig mängd dämpning i ett par hembyggen på sista tiden. Slutna lådor som har en bortskruvbar och avtätad lucka invändigt mot ett utrymme nedantill. Skruvas luckan bort ökar lådans volym mot elementet så lådan även skulle kan användas som basreflex, avstämd till knappt 60 Hz med dom portar som finns där.

Jag har i stort följt IÖs beskrivning från en gammal MOLT-artikel för optimal dämpning av slutna lådor (NHT 1259-bygget): Koppla en 100 omhs resistor i serie mot pluspolen på högtalaren, koppla upp en voltmeter mellan plus- och minusterminaler på högtalaren, ställ in en tongenerator kring trolig lådresonans och reglera in förstärkareffekten så voltmetern visar 100 mV. Sök upp/ned i frekvens för att finna maxvärde på voltmetern. Notera frekvensen för maxvärde i mV, här ligger resonansfrekvens för element+låda. Addera därefter moff i omgångar tills mV-värdet inte sjunker längre.

Med vänster högtalare gick detta galant. Med höger högtalare såg det ut att gå galant ända tills en dubbeltopp för mV visade sig. En dubbeltopp är typiskt för basreflexlådor. Jag misstänker därför någon liten glipa, spricka eller pyspunka som öppnar sig mot basreflexutrymmet. Gulmarkerat = maxvärde. Rosamarkerat att ytterligare en topp dyker upp för höger högtalare. Inte någon jätteökning direkt med 1 mV, men den finns ju där. Kan det finnas någon annan förklaring?

64 Moffmätning.jpg
64 Moffmätning.jpg (93.43 KiB) Visad 1200 gånger

Fyllning "A" är bara en liten bit fluffigt täckjacksfoder, ca 55x40x2 cm som svepts kring elementet och är inte den färdiga lådfyllningen. "Åtskruvad bättre" är ytterligare dragning av skruv i lådbakstycket mot tätningslist.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Misstänkta moffmätningsresultat- varför?

Inläggav DQ-20 » 2016-04-24 11:33

En fråga och ett påpekande:

1. Hur stor är lådan invändigt (med utgångspunkt från elementet)?
2. IÖ utgick från en fulldämpad låda (dämpad med mineralull), dvs. en låda som helt saknar inre reflexioner.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-04-24 13:29

Tomlådevolymen är 18,5 L efter att elementet monterats och stagningens volym dragits av. (volymen på elementet försänkt i baffeln är uppskattat och mätt så gott det gick till 2,7 L, spec från tillverkaren säger ca 0,1 ft³)

I MOLT-artikeln utgicks från en halvfylld låda redan, därefter mätning och addering av mineralull i omgångar med fler mätningar till frekvensen vid maxnivån slutar sjunka. Jag har börjat från en helt tom låda respektive en låda med en bit polyesterhålfiber närmast elementet. För vänster högtalare, med polyesterbiten från början, sjönk det från maxvärdet 103,8 mV vid 106 Hz till 68,7 mV efter 4 omgångar adderingar. Lådan var då fylld med polyesterfilten runtom elementet och 16,5 L okomprimerad Flexibatts, ca 30 kg/m³, utanför och som komprimerades något när bakstycket skruvades fast. Ca 89% fyllning alltså om den fluffiga "viktlösa" polyestern sätts till 0.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-04-24 22:13

Adhoc skrev:Tomlådevolymen är 18,5 L efter att elementet monterats och stagningens volym dragits av. (volymen på elementet försänkt i baffeln är uppskattat och mätt så gott det gick till 2,7 L, spec från tillverkaren säger ca 0,1 ft³)

OK. Med en så liten låda kan man ju utesluta reflexer i det område du mäter.

Adhoc skrev:I MOLT-artikeln utgicks från en halvfylld låda redan, därefter mätning och addering av mineralull i omgångar med fler mätningar till frekvensen vid maxnivån slutar sjunka. Jag har börjat från en helt tom låda respektive en låda med en bit polyesterhålfiber närmast elementet. För vänster högtalare, med polyesterbiten från början, sjönk det från maxvärdet 103,8 mV vid 106 Hz till 68,7 mV efter 4 omgångar adderingar. Lådan var då fylld med polyesterfilten runtom elementet och 16,5 L okomprimerad Flexibatts, ca 30 kg/m³, utanför och som komprimerades något när bakstycket skruvades fast. Ca 89% fyllning alltså om den fluffiga "viktlösa" polyestern sätts till 0.

Jobbigt problem. Det enda jag kan tänka mig är att polyesterdämpet ligger och rör sig i takt med konen. Annars - ingen aning. Jag misstänker också att när det gäller små lådor blir det svårt att få det fungera med en fyllnadsgrad över 100% eftersom det blir för packat i elements direkta närhet. Ett alternativ som inte är att förakta är vanligt mätfel.

Lycka till,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-04-25 01:25

Tackar för lycka till och "spånandet" :)

Nu är det hur som helst fixat! :D Dubbelpeaken är borta. Det var som jag misstänkte en pyspunka ned till utrymmet med basreflexdelen som gav dubbelpeaken. Tog lite tid å hitta men det gick med stålskala plus en lampa bakom att hitta ett ställe där parallelliteten inte vara 100% utan det lyste igenom en smula. (Tätningslisten blev alltså för lite komprimerad där för att täta av ordentligt.)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-04-25 09:51

Adhoc skrev:Tackar för lycka till och "spånandet" :)

Nu är det hur som helst fixat! :D Dubbelpeaken är borta. Det var som jag misstänkte en pyspunka ned till utrymmet med basreflexdelen som gav dubbelpeaken. Tog lite tid å hitta men det gick med stålskala plus en lampa bakom att hitta ett ställe där parallelliteten inte vara 100% utan det lyste igenom en smula. (Tätningslisten blev alltså för lite komprimerad där för att täta av ordentligt.)

Kul att det löste sig. Det är bara Sherlock Holmes-hatten som saknas!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Återgå till Teknikforum