Är det någon som kan kasta mer ljus över detta?
/en john som mest vill slippa fundera på det

Moderator: Redaktörer
enJohn skrev:Nja, att spela in med konsthuvud vill jag helst undvika. Det kommer nog att se rätt besynnerligt ut om jag ställer upp ett huvud på bordet mellan mig och den/de som intervjuas...
enJohn skrev:J
Är det någon som kan kasta mer ljus över detta?
enJohn skrev:Inspelningarna är ren dokumentation, så det finns inga krav på hifi. Men för min egen skull så tycker jag om att det låter rimligt bra (man kan få helt oerhört ont i hjärnan av att sitta och transkribera uselt inspelade intervjuer). Dessutom kan man tänka på de stackare som emellanåt anlitas för att transkribera.
Däremot så blir det till att sitta där man blir mottagen. Ibland med kraftiga störande ljud i omgivningen. Det är bara att gilla läget - och det gör jag ju, för det är kul!
Jag måste också säga att inspelningarna med den enkla diktafonen blir förvånansvärt bra, trots usel placering (ofta mitt emellan mig och den jag pratar med, gärna lite åt sidan så att den inte stör). Kanske inte radiokvalitet när den är som bäst - men helt ok för att vara "i fält". Om det då inte var för det där med reflexerna. Ungefär som om man lagt på ett antal korta delays med lite reverb på. Fast, som sagt, det är mest petigheter från min sida, inget som faktiskt är något att gnälla över.
/en john
Perfector skrev:Leker med tanken på en liten kub av samma skum som på högtalarfronter att lägga över mikrofonen.
Är det möjligt med hänsyn till var på enheten miken sitter?
Eventuellt formskära en som kan "klämmas" fast på diktafonen.
Perfector skrev:Leker med tanken på en liten kub av samma skum som på högtalarfronter att lägga över mikrofonen.
enJohn skrev:Perfector skrev:Leker med tanken på en liten kub av samma skum som på högtalarfronter att lägga över mikrofonen.
Tja, det är kanske en intressant tanke. Det sitter iofs redan "puffskydd" på mikrofonerna och möjligen skulle en tjockare inbäddning i skum göra det hela lite väl dovt?
Så här ser det ut:
[ Bild ]
/en john
Svante skrev:Jag tror att det är två saker. Dels får du två uppsättningar rumsreflexer när du spelar upp det "en gång till" i ett rum, dels har du ingen faktisk närvaro i det första rummet vid tillfället som du spelar upp det.
När vi kliver in i ett rum är vi tränade att "höra bort" rummet. Hjärnan bildar med alla sinnesintryck en uppfattning om hur rummet påverka ljudet och sorterar bort den påverkan som icke relevant information. Man kan i viss mån träna bort borthörandet, vilket gör att man som akustiker faktiskt lägger märke till rums akustik automatiskt.
Så tror jag att det är iaf.
JM skrev:Svante skrev:Jag tror att det är två saker. Dels får du två uppsättningar rumsreflexer när du spelar upp det "en gång till" i ett rum, dels har du ingen faktisk närvaro i det första rummet vid tillfället som du spelar upp det.
När vi kliver in i ett rum är vi tränade att "höra bort" rummet. Hjärnan bildar med alla sinnesintryck en uppfattning om hur rummet påverka ljudet och sorterar bort den påverkan som icke relevant information. Man kan i viss mån träna bort borthörandet, vilket gör att man som akustiker faktiskt lägger märke till rums akustik automatiskt.
Så tror jag att det är iaf.
Vissa inspelade ljud kräver konstgjorda reflexer för att upplevas bättre.
Hur kommer det sig att det är lätt att live höra bort rummets reflexer men inspelade ljudets rumsreflexer stör ljudupplevelsen i vissa fall och i vissa fall kan avsaknaden av inspelade reflexer störa.
JM
mangs skrev:Ett roligt experiment, ta med er en diktafon eller inspelningsbar telefon in i varje rum i ditt hus/din lägenhet/utomhus och spela in en hälsning till dig själv på lite olika avstånd mellan mikrofonen och din mun. tex 10 cm, 50 cm,100 cm och 200 cm. Spara undan dessa filer med beskrivande namn och lyssna sedan på dessa via hörlurar och sedan även genom din fin-anläggning i ditt lyssningsrum/Vardagsrum.
Inspelningsmiljön har en stor påverkan på hur det låter och det är tämligen enkelt att avgöra så väl rum som avstånd genom att lyssna på det i efterhand då kvoten mellan mängden direktljud/rumsresonanser blir mindre och mindre med avståndet.
Intressant är också när man lyssnar på de ljudupptagningar som är gjorda i det rummet du sedermera spelar upp ljudet i, både med hörlurar och högtalare.
Flint skrev:enJohn
Hur går intervjuerna till? Hanterar du diktafonen som en mikrofon och flyttar den mot den du intervjuar alternativt dig själv när du själv pratar eller ställer du den på t.ex ett bord och låter den stå där hela tiden och ta upp allt utan urskiljning.
enJohn skrev:mangs skrev:Men det är märkligt hur mycket mer man (/jag) hör reflexerna på inspelningarna och jag undrar hur mycket man kan sortera bort bara för att man ser/är i rummet. Får experimentera vidare...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster