Varför mer reflexer på inspelningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Varför mer reflexer på inspelningar?

Inläggav enJohn » 2016-04-26 13:25

Jag gör en del intervjuer i mitt arbete och spelar då in med en rätt enkel diktafon (Olympus LS-10 för den som är intresserad) som jag tycker fungerar bra för ändamålet. När jag lyssnar igenom intervjuerna så slås jag av att jag alltid hör betydligt mer reflexer (eller efterklang - är osäker på terminologin) på inspelningarna än vad jag upplevde på plats. Av ren nyfikenhet så undrar jag därför vad det beror på? Mina gissningar är att det handlar om ogynnsam placering av diktafonen, om att man kanske är bättre på att sortera bort sådant när man själv befinner sig i lokalen, eller att diktafonen helt enkelt förstärker dessa ljud.

Är det någon som kan kasta mer ljus över detta?

/en john som mest vill slippa fundera på det :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Varför mer reflexer på inspelningar?

Inläggav Svante » 2016-04-26 14:29

Jag tror att det är två saker. Dels får du två uppsättningar rumsreflexer när du spelar upp det "en gång till" i ett rum, dels har du ingen faktisk närvaro i det första rummet vid tillfället som du spelar upp det.

När vi kliver in i ett rum är vi tränade att "höra bort" rummet. Hjärnan bildar med alla sinnesintryck en uppfattning om hur rummet påverka ljudet och sorterar bort den påverkan som icke relevant information. Man kan i viss mån träna bort borthörandet, vilket gör att man som akustiker faktiskt lägger märke till rums akustik automatiskt.

Så tror jag att det är iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-26 14:36

Örats konstruktion gör att reflexer filtreras bort.
en mikrofon är naken och tar upp reflexer på ett direkt plan.
Prova en konsthuvudmikrofon a' la Willybaldt eller annan som har ett öra som filtrerar ljudet innan det når membranet i miken.
Man kan åxå göra ett mikskydd av profilskum 4 eller 6 cm högt.
Skär ut ett kors där mitten är lite större än miken och skär sedan vinklar i den släta sidan och vik samt limma ihop.
då får man ett mikskydd som är profilerat och reflekterar mycket av de ekon som annars når kapseln och låter konstigt.
Detta vet jag för jag gjorde sådana under många år med mycket gott resultat, inga mätningar dock.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-04-26 15:09

Nja, att spela in med konsthuvud vill jag helst undvika. Det kommer nog att se rätt besynnerligt ut om jag ställer upp ett huvud på bordet mellan mig och den/de som intervjuas... Överhuvudtaget är det viktigt att ha en så diskret inspelningsmojäng som möjligt. Många blir stressade av att se den, så ju mindre den upptar synfältet desto bättre. Det gör det svårt att experimentera så mycket med mikrofonerna (som är fasta).

Sedan finns det väl dom som haft synpunkter på min begåvning, men jag själv tycker i alla fall inte att jag uppfattar något extra eko när jag spelar upp "en gång till" via hörlurar. Inte så att jag störs av det i alla fall. Och om det är något rum som jag borde vara van att sortera bort reflexer från så är det väl mitt eget huvud? :P

Hur mycket påverkar placering av diktafonen tror ni? Nu står den ofta på ett litet trebent stativ, men fortfarande oftast bordsytan (som är enklast ställe att placera diktafonen på). Äh, det är ju egentligen inget problem, mer en iakttagelse.

/en john som tackar för input

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-04-26 15:12

enJohn skrev:Nja, att spela in med konsthuvud vill jag helst undvika. Det kommer nog att se rätt besynnerligt ut om jag ställer upp ett huvud på bordet mellan mig och den/de som intervjuas...

Ni fick väl sitta på samma sida bordet och ha huvudet mot er båda... som om ni skulle filmas alltså.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-26 15:27

Mikrofonen hör helt enkelt inte så som vi människor gör. I princip är det alltid så att mikrofonen ska vara betydligt närmare än vad man tror. Man gör inte inspelningar i t.ex. konserthus på lyssningsplats. Konsthuvudinspelning fungerar bara för hörlurar.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2016-04-26 16:04

enJohn skrev:J

Är det någon som kan kasta mer ljus över detta?

Är det en ren dokumentation spelar det förmodligen liten roll, men är det material du skall använda i annat sammanhang så
är det bara att slänga på sig hörlurar i intervjusituationen så du hör det mikrofonen (-erna) "hör". Små förändringar i avstånd, position, placering i rummet, kan kraftigt mildra problemen.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-04-26 16:18

Placera diktafonen närmare personen på bordet och med micken mot hen.. Undvik små hårda rum med mycket klang. Gör du intervjuv i ett stort rum med T.ex akustiskt sugande undertak blir det mindre rumskänsla..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-26 16:37

Man behöver inte göra en konsthuvudinspelning, man kan göra en huvudinspelning. Alltså, sätt en liten myggmik intill vardera örat. Spela upp i lurar. Man förvånas över hur stark den egna rösten är vid de egna öronen...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-04-26 18:44

Inspelningarna är ren dokumentation, så det finns inga krav på hifi. Men för min egen skull så tycker jag om att det låter rimligt bra (man kan få helt oerhört ont i hjärnan av att sitta och transkribera uselt inspelade intervjuer). Dessutom kan man tänka på de stackare som emellanåt anlitas för att transkribera.

Däremot så blir det till att sitta där man blir mottagen. Ibland med kraftiga störande ljud i omgivningen. Det är bara att gilla läget - och det gör jag ju, för det är kul!

Jag måste också säga att inspelningarna med den enkla diktafonen blir förvånansvärt bra, trots usel placering (ofta mitt emellan mig och den jag pratar med, gärna lite åt sidan så att den inte stör). Kanske inte radiokvalitet när den är som bäst - men helt ok för att vara "i fält". Om det då inte var för det där med reflexerna. Ungefär som om man lagt på ett antal korta delays med lite reverb på. Fast, som sagt, det är mest petigheter från min sida, inget som faktiskt är något att gnälla över.

/en john

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-26 18:51

enJohn skrev:Inspelningarna är ren dokumentation, så det finns inga krav på hifi. Men för min egen skull så tycker jag om att det låter rimligt bra (man kan få helt oerhört ont i hjärnan av att sitta och transkribera uselt inspelade intervjuer). Dessutom kan man tänka på de stackare som emellanåt anlitas för att transkribera.

Däremot så blir det till att sitta där man blir mottagen. Ibland med kraftiga störande ljud i omgivningen. Det är bara att gilla läget - och det gör jag ju, för det är kul!

Jag måste också säga att inspelningarna med den enkla diktafonen blir förvånansvärt bra, trots usel placering (ofta mitt emellan mig och den jag pratar med, gärna lite åt sidan så att den inte stör). Kanske inte radiokvalitet när den är som bäst - men helt ok för att vara "i fält". Om det då inte var för det där med reflexerna. Ungefär som om man lagt på ett antal korta delays med lite reverb på. Fast, som sagt, det är mest petigheter från min sida, inget som faktiskt är något att gnälla över.

/en john

Leker med tanken på en liten kub av samma skum som på högtalarfronter att lägga över mikrofonen.
Är det möjligt med hänsyn till var på enheten miken sitter?
Eventuellt formskära en som kan "klämmas" fast på diktafonen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-04-26 19:27

Perfector skrev:Leker med tanken på en liten kub av samma skum som på högtalarfronter att lägga över mikrofonen.

Tja, det är kanske en intressant tanke. Det sitter iofs redan "puffskydd" på mikrofonerna och möjligen skulle en tjockare inbäddning i skum göra det hela lite väl dovt?

Så här ser det ut:
Bild

/en john

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-26 20:03

Perfector skrev:Leker med tanken på en liten kub av samma skum som på högtalarfronter att lägga över mikrofonen.

Märklig tanke! Om man vill reducera ovidkommande ljud från omgivningen finns det väl utarbetade metoder sedan årtionden.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-26 20:45

enJohn skrev:

Tja, det är kanske en intressant tanke. Det sitter iofs redan "puffskydd" på mikrofonerna och möjligen skulle en tjockare inbäddning i skum göra det hela lite väl dovt?

Så här ser det ut:
[ Bild ]

/en john

Tänk profilskum som kan sprida ut reflexerna innan dom når miken.
Sån't man har i högtalare.
Sånt gjorde jag mikskydd av i många år utan försämrad diskantupptagning

JM

Inläggav JM » 2016-04-26 23:20

Svante skrev:Jag tror att det är två saker. Dels får du två uppsättningar rumsreflexer när du spelar upp det "en gång till" i ett rum, dels har du ingen faktisk närvaro i det första rummet vid tillfället som du spelar upp det.

När vi kliver in i ett rum är vi tränade att "höra bort" rummet. Hjärnan bildar med alla sinnesintryck en uppfattning om hur rummet påverka ljudet och sorterar bort den påverkan som icke relevant information. Man kan i viss mån träna bort borthörandet, vilket gör att man som akustiker faktiskt lägger märke till rums akustik automatiskt.

Vissa inspelade ljud kräver konstgjorda reflexer för att upplevas bättre.
Hur kommer det sig att det är lätt att live höra bort rummets reflexer men inspelade ljudets rumsreflexer stör ljudupplevelsen i vissa fall och i vissa fall kan avsaknaden av inspelade reflexer störa.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-04-26 23:29

JM skrev:
Svante skrev:Jag tror att det är två saker. Dels får du två uppsättningar rumsreflexer när du spelar upp det "en gång till" i ett rum, dels har du ingen faktisk närvaro i det första rummet vid tillfället som du spelar upp det.

Vissa inspelade ljud kräver konstgjorda reflexer för att upplevas bättre.
Hur kommer det sig att det är lätt att live höra bort rummets reflexer men inspelade ljudets rumsreflexer stör ljudupplevelsen i vissa fall och i vissa fall kan avsaknaden av inspelade reflexer störa.

JM

Om vi utgår från det Svante skrev så ger ju detta att alla våra sinnen förutom möjligtvis hörsel till viss del kommer kompensera för det rum du befinner dig i när du lyssnar. Enligt denna modell så kommer ett inspelat rum alltid ha mer framtoning och påverkan än om du befunnit dig i detta rum vid inspelningstillfället. Nu säger jag inte att det är exakt så här och absolut inte så pass enkelt, men att det inspelade rummets påverkan skiljer sig från påverkan av uppspelningsrummet kan vi nog enas om?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-26 23:30

Kolla så att du inte har automatisk nivå på inspelningen. Då ökar volymen så snart ni slutar prata och bakgrundsljudet framträder tydligare (blir mer förstärkt).

mangs

Inläggav mangs » 2016-04-27 14:17

Ett roligt experiment, ta med er en diktafon eller inspelningsbar telefon in i varje rum i ditt hus/din lägenhet/utomhus och spela in en hälsning till dig själv på lite olika avstånd mellan mikrofonen och din mun. tex 10 cm, 50 cm,100 cm och 200 cm. Spara undan dessa filer med beskrivande namn och lyssna sedan på dessa via hörlurar och sedan även genom din fin-anläggning i ditt lyssningsrum/Vardagsrum.
Inspelningsmiljön har en stor påverkan på hur det låter och det är tämligen enkelt att avgöra så väl rum som avstånd genom att lyssna på det i efterhand då kvoten mellan mängden direktljud/rumsresonanser blir mindre och mindre med avståndet.

Intressant är också när man lyssnar på de ljudupptagningar som är gjorda i det rummet du sedermera spelar upp ljudet i, både med hörlurar och högtalare.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-04-27 19:28

mangs skrev:Ett roligt experiment, ta med er en diktafon eller inspelningsbar telefon in i varje rum i ditt hus/din lägenhet/utomhus och spela in en hälsning till dig själv på lite olika avstånd mellan mikrofonen och din mun. tex 10 cm, 50 cm,100 cm och 200 cm. Spara undan dessa filer med beskrivande namn och lyssna sedan på dessa via hörlurar och sedan även genom din fin-anläggning i ditt lyssningsrum/Vardagsrum.
Inspelningsmiljön har en stor påverkan på hur det låter och det är tämligen enkelt att avgöra så väl rum som avstånd genom att lyssna på det i efterhand då kvoten mellan mängden direktljud/rumsresonanser blir mindre och mindre med avståndet.

Intressant är också när man lyssnar på de ljudupptagningar som är gjorda i det rummet du sedermera spelar upp ljudet i, både med hörlurar och högtalare.

:) Tanken har slagit mig. Men ännu bättre vore det med konsultation från (gratisarbetande!) akustiker på forumet utifrån inspelningarna! :P

Och nix, ingen auto-nivå på (dock lo-cut). Men det är märkligt hur mycket mer man (/jag) hör reflexerna på inspelningarna och jag undrar hur mycket man kan sortera bort bara för att man ser/är i rummet. Får experimentera vidare...

/en john

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-04-27 20:09

enJohn
Hur går intervjuerna till? Hanterar du diktafonen som en mikrofon och flyttar den mot den du intervjuar alternativt dig själv när du själv pratar eller ställer du den på t.ex ett bord och låter den stå där hela tiden och ta upp allt utan urskiljning.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-04-28 08:19

Flint skrev:enJohn
Hur går intervjuerna till? Hanterar du diktafonen som en mikrofon och flyttar den mot den du intervjuar alternativt dig själv när du själv pratar eller ställer du den på t.ex ett bord och låter den stå där hela tiden och ta upp allt utan urskiljning.

Japp, jag använder diktafonens inbyggda mikrofoner, ställer apparaten på en bordsyta (eller motsvarande) som jag bedömer vara tillräckligt nära den jag pratar med, men samtidigt inte "in-your-face" utan snarare så att den står mitt emellan oss. Det beror lite på den jag pratar med och min känsla för hur irriterad vederbörande blir av inspelningen.

Det är alltså forskningsintervjuer det handlar om och således inga som helst krav på ljudkvalitet. Det blir dock förvånansvärt bra, trots i många fall usel placering.

/en john som i alla fall stundvis har ett väldigt kul jobb

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-28 08:53

enJohn skrev:
mangs skrev:Men det är märkligt hur mycket mer man (/jag) hör reflexerna på inspelningarna och jag undrar hur mycket man kan sortera bort bara för att man ser/är i rummet. Får experimentera vidare...

En anledning är att vi inte hör med öronen utan med hjärnan. Och den tolkar vad öronen förmedlar i form av vibrationer tillsammans med vad vi ser och upplever i övrigt. Det räcker nog inte att bara blunda en stund för att märka någon skillnad, hjärnan är nog redan inställd för situationen. Men det vore en intressant test, om än kanske inte så praktisk i din situation.

Mikrofoner har för övrigt ett annat upptagningsmönster än vad örat har. Redan här har du en stor skillnad. Mikrofonen bryr sig inte så mycket om varifrån ljudet kommer (förutom mikrofonens upptagningskarakteristik) till skillnad mot vår egen hörsel som mycket enkelt kan lägesbestämma ett ljud och sortera bort ovidkommande ljud.

Vad du också kan testa är att lägga en tjock filtmatta i typ 40x60 cm under diktafonen för att se/höra om det blir någon skillnad. För ligger diktafonen direkt på ett hårt bord får du mycket närliggande reflexer.

Något som jag lärde mig när jag genomförde gruppintervjuer som videofilmades var att inte servera mut-mackan på porslinstallrik utan på papptallrik. Slamret från porslin och metallbestick var inget som mikrofonen kunde urskilja - men det kunde jag vid intervjutillfället. Efteråt när jag redigerade banden och sammanställde intervjuerna var det skitsvårt att urskilja vad folk sade!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Generellt om hifi