Söker kabel 5pol xlr till 2 x 3pol xlr, för stereomik.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Söker kabel 5pol xlr till 2 x 3pol xlr, för stereomik.

Inläggav n3mmr » 2016-04-25 15:42

Såväl hona till hanar som hane till honor.

Var hittar man det?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Söker kabel 5pol xlr till 2 x 3pol xlr, för stereomik.

Inläggav Perfector » 2016-04-25 16:09

Om du kan tänka dig att löda kablaget själv finns kontakter här.
http://www.monacor.se/produkter/xlr-2/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2016-04-25 17:57

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-04-25 19:38

Jag brukar löda och montera alla audiokablar själv, men i det här fallet skulle jag köpa en färdig. Det brukar vara näst intill omöjligt att baxa in två skärmade tvåledare i den 5-poliga kontaktens dragavlastning och att göra Y-splitten utanför kräver speciallösning som jag inte har sett att finns att köpa någonstans, om Y-splitten ska bli både hållbar och snygg.
Dessutom tror jag att det är ett smart val att välja den länkade 5-metersvarianten och inte den på 1,5m, om du tänker ansluta den direkt till mikrofonen så att inte skarvarna till vanliga 3-poliga kontakter med mono-kablar blir hängande i luften.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-04-25 20:16

Stenberg skrev:här t ex

Det finns bra två längder och inte 3 pol honor till5pol hane. Men visst, halva inne med de där två.
Senast redigerad av n3mmr 2016-04-25 20:32, redigerad totalt 1 gång.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-04-25 20:27

lennartj skrev:Jag brukar löda och montera alla audiokablar själv, men i det här fallet skulle jag köpa en färdig. Det brukar vara näst intill omöjligt att baxa in två skärmade tvåledare i den 5-poliga kontaktens dragavlastning och att göra Y-splitten utanför kräver speciallösning som jag inte har sett att finns att köpa någonstans, om Y-splitten ska bli både hållbar och snygg.
Dessutom tror jag att det är ett smart val att välja den länkade 5-metersvarianten och inte den på 1,5m, om du tänker ansluta den direkt till mikrofonen så att inte skarvarna till vanliga 3-poliga kontakter med mono-kablar blir hängande i luften.

Jo, xlr3X funkar bra att löda själv, men både grenpunkterna och att ta sig in i en xlr5X utan att bli galen...
Jag har tänkt mig att ha t ex en 3m 2*xlr3F - xlr5M, fördelat som 50cm mik-grenpunkt och 2_5m som 5polig, för nertillgolvet och sen en xlr5F-xlr5M till inspelaren och där ett litet kort adapterställ som slutar i vinklade kontakter.

Det adapterstället måste ändå vara så speciellt att det kan man löda själv och dragavlasta med kabelstrumpor och buntband.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2016-04-26 15:41

Så som jag har fattat upplägget så vill du undvika att dra två separata xlr-kablar från två mikrofoner till en inspelningsutrustning med två ingångar. En hyfsad enkel lösning är att ta två långa mikrofonkablar, klippa till och trä över lagom långa bitar krympslang och värma fast. Kanske inte den smidigaste och vackraste lösningen.
Så till 5-poliga kontakter och kablar, jag tycker att det överdrivs en del i svårigheten att få in två normala mikrofonkablar i en standard (Neutrik FXX) XLR-kontakt. Det finns ju tjockare och tunnare kablar, och man väljer helst då inte kabel med extra biffigt hölje till ändamålet. Speciellt i ditt fall fungerar det bra med en tunnare kabel då de avsnitten vad jag kan förstå inte kommer att befinna sig på golvet och utsättas för hårt slitage.
Vi har en rulle väldigt trevlig tunn tvåledad Neutrik-kabel på jobbet, tyvärr verkar de helt ha slutat tillverka kablar men det finns alternativ.
Vill du ändå ha en viss typ av tjockare kabel köper du till sådana hära http://www.neutrik.com/en/xlr/xlr-cable-connector-accessories/bxx-14.

Y-skarvar är lite mer knep och knåp med men det går att göra snyggt och hållbart med tre olika dimensioner av limmande krympslang, en för ledarna, en för varje paket av ledare+skärm och en grov för att täcka hela skarven en bra bit åt båda hållen.

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2016-04-27 19:14

n3mmr skrev:

Det finns bra två längder och inte 3 pol honor till5pol hane. Men visst, halva inne med de där två.

Kan det bli omkastningar när jag läser så blir det oftast det. En dyslektiker grej.

Den här verkar stämma bättre.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-04-27 21:41

Stenberg skrev:
n3mmr skrev:

Kan det bli omkastningar när jag läser så blir det oftast det. En dyslektiker grej.

Den här verkar stämma bättre.

Det var du som snickrade div roliga små surroundhögtalarlådor för det där lilla bredbandselementet, va?? Minns att jag handlade en drös. Skoj saker.

Jo, det där var mer vad jag tänkte mig. Bortsett från att Cables Online inte skeppar till Europa så var det där KANSKE rätt. OBS att de inte specar att det ska funka för mitt tänkta bruk om jag skulle blanda in kabel från nån annan tillverkare. Men om man bara köprte just deras skulle det ju funka bra. Felet är att utgången är 5 pin DIN, inte XLR.

Jag tror att jag köper kabel och kontakter och löder själv. ELFA har smält-krymp-grenstöd och de flesta kontakter billigt nog. Och kabel finns att få i musikhandeln.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-28 07:31

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-04-30 16:47

RogerGustavsson skrev:Canford har mycket kablage, http://www.canford.co.uk/Products/20330 ... 50mm-Black

Jo Canford verkar ha det mesta.

Återgå till Teknikforum