Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Två idenstiska spår har summerats med 70 µs fördröjning, vilket skapar en första dipp vid 7140 Hz.
Filerna är högpassfiltrerade enligt tidigare uppgift.
Inget konstigt alltså.
Morello skrev:Menar du genom att göra en analys av Dire_spåret i frekvensdomänen eller menar du att experimentet skall göras om med sinussvep som förskjuts?

JM skrev:Självklart ger en fördröjning av en sinussignal relativt ursprungssignalen allt tätare interferens inducerade frekvensdippar på en logaritmisk skala. Som Peter S riktigt påpekade är sinussignalen jag valt den känsligaste uppställningen för att utvärdera om kamfiltereffekter är hörbara eller ej.
De initiala hörbara dipparna (audiable notches) är enligt mitt förmenande per definition inte kamfiltereffekter. Kamliknande utseende uppträder först efter ett antal cykler.
Saknar fortfarande en liten bild med Morellos uppställning med sinussvep för bli övertygad om vad det är för interferenser vi hör.
[ Bild ]
JM
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Morello skrev:FIl 1 är kamfiltrerad och fil 2 är original.
För den som till äventyrs inte vet vilken låten är, så kan avslöjas att det är "Money for nothing" i europeisk originalutgåva från 1985.![]()
Ett musikaliskt och tekniskt mästerverk.
[ Bild ]
Enligt bild ovan är det en ren kamfiltereffekt först efter ca 5 perioder vid tidsfördröjning av en signal.
Morello är det så att du exkluderat de initiala hörbara icke kamfiltereffekterna? Att bara tidsfördröja en signal räcker inte för att visa om kamfiltereffekter är hörbara eller ej över 5000 Hz.
JM
JM, kan du förklara vad du menar med dessa 5 perioder enligt figuren ovan?
Själv får jag det till precis som figuren visar, att en halv periods fördröjning ger den första destruktiva interferensen vid 1 kHz. Precis som förväntat alltså. Däremot ser figuren ut att vara uppritad med för låg frekvensupplösning, så den ser ut att vara alltför "taggig". Topparna ska se rundare ut.
JM skrev:Självklart ger en fördröjning av en sinussignal relativt ursprungssignalen allt tätare interferens inducerade frekvensdippar på en logaritmisk skala. Som Peter S riktigt påpekade är sinussignalen jag valt den känsligaste uppställningen för att utvärdera om kamfiltereffekter är hörbara eller ej.
JM skrev:De initiala hörbara dipparna (audiable notches) är enligt mitt förmenande per definition inte kamfiltereffekter.
JM skrev:Kamliknande utseende uppträder först efter ett antal cykler.

JM skrev:Saknar fortfarande en liten bild med Morellos uppställning med sinussvep för bli övertygad om vad det är för interferenser vi hör.
Morello skrev:Jag har redan redogjort för hur jag gjort. Du får anstränga dig lite själv också om du vill undersöka detta.
JM skrev:De initiala hörbara dipparna (audiable notches) är enligt mitt förmenande per definition inte kamfiltereffekter.
JM

Morello skrev:Tack Peter!
Jag tror dock att NAD 3020 är något yngre än vad jag är.
Almen skrev:Oj, han lever!Välkommen tillbaka, Flint.
IngOehman skrev:Välkommen från mig också!
Vh, iö
IngOehman skrev:Om vi misslyckas kommer det inte att bero på mig.
Vh, iö

JM skrev:Jag vet hur mina kammar ser ut men ni kan inte ha mycket med hår.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster