Subwoofer Velodyne SPL-1200R

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Subwoofer Velodyne SPL-1200R

Inläggav Callisto » 2006-01-07 14:01

Någon som lyssnat på Velodyne SPL-1200R och har några kommentarer. Hur väl fungerar den inbyggda DSP:n med EQ och mätmikrofon.
Det lilla jag läst mig till i "reviews" är mycket positivt.
Vad har ni för erfarenheter.

Bild

Edit: lagt till en bild.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-01-07 16:28

Jag har lyssnat på den på malmömässan som var förra året. Folk säger ju i regel att det inte är representativt men jag håller inte riktigt med. Dels för att väldigt få har det optimalt lyssningsmässigt hemma och dels för att den nu har korrigering som ska kringå problemet sägs det. Jag tyckte nog inte att det jag hörde var så imponerande. Det kan bero på att man körde basen parallellt på fronhögtalarna och man fick nån "släpeffekt" däremellan. Det lät varken särskilt artikulerat eller spänstigt i min mening.
Nu hade de ju inte så lång tid på sig att justera in systemet men samtidigt inbillar jag mig att en stor del av pengarna den betingar går till att bekosta korrigreringsdelen. Eftersom den uppenbarligen inte gjorde att blev bättre än i vanliga fall (lät som ett vanligt subwoofer tillskott gör) så hade jag nog hellre betalt lite mindre och struntat i korrigerningsgojset. På samma mässa hade tex klipch än en båda billig och kraftfull sub som faktiskt förhöjde upplevelsen när den kopplades in.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-07 17:56

tackar för infon :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-07 18:04

olof skrev:Jag har lyssnat på den på malmömässan som var förra året. Folk säger ju i regel att det inte är representativt men jag håller inte riktigt med. Dels för att väldigt få har det optimalt lyssningsmässigt hemma och dels för att den nu har korrigering som ska kringå problemet sägs det. Jag tyckte nog inte att det jag hörde var så imponerande. Det kan bero på att man körde basen parallellt på fronhögtalarna och man fick nån "släpeffekt" däremellan. Det lät varken särskilt artikulerat eller spänstigt i min mening.
Nu hade de ju inte så lång tid på sig att justera in systemet men samtidigt inbillar jag mig att en stor del av pengarna den betingar går till att bekosta korrigreringsdelen. Eftersom den uppenbarligen inte gjorde att blev bättre än i vanliga fall (lät som ett vanligt subwoofer tillskott gör) så hade jag nog hellre betalt lite mindre och struntat i korrigerningsgojset. På samma mässa hade tex klipch än en båda billig och kraftfull sub som faktiskt förhöjde upplevelsen när den kopplades in.

Spänst och artikulation brukar annars velodyne vara duktiga på.
Deras DD serie anses förövrigt vara en av världens bästa.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-07 18:22

bamsefar har haft lite åsikter om velodyne har jaghaft för mig
jag läste dom innan han blev förbannad och raderade tråden
det var bland det mäst läsvärda som stått på detta forum
tyvärr delitat :cry:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-01-07 18:54

Kan du göra nån form av återberättad sammanfattning av vad han sa?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-07 20:24

I princip så har Velodyne problem med sina effektslutsteg vilket gör att de kommer i självsvänging och det är omöjligt att fixa på den europeiska modellen... Jag hade HGS-10 mk1/2 och dom var identiska på den punkten, att inte fungera alltså. Det var troligen kopplat till elementets storlek eftersom de större verkade fungera bättre (dvs ingen sa något om liknande problem, fast det kan ju vara grupptrycket som gjort sig påmint).

Jag skulle avstå från de mindre och billigare serierna.

Dock skall det erkännas att jag äger en Velodyne SMS-1, fast det är ju då bara just deras PEQ i monoutförande. Jag har den dock inte inkopplad ännu.... Så jag kan inte bedömma om den fungerar eller inte...
Best Regards
Bamsefar

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-08 21:05

Tack bamsefar för dina kommentarer.

Användarvisningsbild
kennethS

Inläggav kennethS » 2006-01-21 09:27

Äger själv en SPL800 av den gamla modellen utan EQ. Har även lystnat en hel del på dom nya modellerna i SPL och DD serien. Har inte upplevt dom problem ni nämner här. Utan fått ett mycket explosiv och dynamisk samt snärtig. Jämnförde min med Audciovector K Sub Super och den hade inte så mycket att hämta. Självsvängningar är nåt jag inte heller upplevt. Och då är min exremt liten med sin 8" 600w och väldigt lilla låda. Rekommenderar att du går till en butik och lyssnar i lugn och ro.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2006-01-27 17:51

Jag testade en 1200R i min lägenhet under en helg. Mitt rum är dubblet så långt som det är brett, lite problematiskt mao.
Eq:n hjälpte men inte tillräckligt.

I mitt system smälte en Rel Storm III in bättre, den kändes som en förlängning av mina Magnepan. Velodynen lät mer som en separat baslåda. En bra separat baslåda dock.

Jag har kompletterat Relen med en Behringer PEQ, vilket fungerar bra.

/Erik

Återgå till Köpråd