bygga om låda för lägre avstämning? *faital pro monterade*

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

bygga om låda för lägre avstämning? *faital pro monterade*

Inläggav dawelito » 2016-04-25 08:54

Hej! Tänkte försöka bygga om min låda lite för att få ner avstämningen en aning.

Lådan spec:
Cirka 183 liter
Slotport: 315cm2 9cm lång.
Avstämning runt 42hz.

Ligger en liten dämpmatta inne i lådan annars är den tom. Lådan är en hk audio pro 18s, finns bilder på nätet.

Har köpt nya faital pro element till lådorna och tänkte testa med lite lägre avstämning på lådorna.
Har ni någon idé på hur jag skulle få till det? Fylla ut med dämpull eller liknande?

Är verkligen inte bra på sånt här så har inte så mycket idéer själv.

Tack ! :)
Senast redigerad av dawelito 2016-05-02 19:42, redigerad totalt 1 gång.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: bygga om låda för lägre avstämning?

Inläggav Perfector » 2016-04-25 09:09

dawelito skrev:Hej! Tänkte försöka bygga om min låda lite för att få ner avstämningen en aning.

Lådan spec:
Cirka 183 liter
Slotport: 315cm2 9cm lång.
Avstämning runt 42hz.

Ligger en liten dämpmatta inne i lådan annars är den tom. Lådan är en hk audio pro 18s, finns bilder på nätet.

Har köpt nya faital pro element till lådorna och tänkte testa med lite lägre avstämning på lådorna.
Har ni någon idé på hur jag skulle få till det? Fylla ut med dämpull eller liknande?

Är verkligen inte bra på sånt här så har inte så mycket idéer själv.

Tack ! :)

Utan att veta för mycket om slitsportar så borde du kanske göra den längre, hur mycket vet jag dock inte.
Men du får nog veta inom kort av andra som vet mer.
Lycka till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-25 09:11

Enklast är väl att lägga en eller flera masonitskivor som täcker botten i slotporten, så att höjden på porten blir lite lägre.
Ett bättre sätt är ju att förlänga porten bakåt, men man kan ju kolla först hur mycket man måste minska höjden för att komma rätt, och sedan räkna om det till förlängning av porten, när man vet hur mycket det ska ändras.
När man minskar höjden tar man ner portens maxkapacitet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-04-25 10:32

Okej så det är alltså porten man måste justera då?
Slotport är ju lite dryga att jobba med jämfört med ett vanligt rör, kanske kan bygga en liten port med en övergång som man bara trär över den befintliga så den blir längre.

Är det någon som är bra på sånt här så tar jag gärna emot tips på olika längder för olika frekvenser, 35hz är det jag vill testa helst.

Tack :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-25 10:54

dawelito skrev:Okej så det är alltså porten man måste justera då?
Slotport är ju lite dryga att jobba med jämfört med ett vanligt rör, kanske kan bygga en liten port med en övergång som man bara trär över den befintliga så den blir längre.

Är det någon som är bra på sånt här så tar jag gärna emot tips på olika längder för olika frekvenser, 35hz är det jag vill testa helst.

Det finns program som kan räkna det åt dig
Här på forumet finns folk som har god koll på vilka som är att föredra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-25 11:07

dawelito skrev:Okej så det är alltså porten man måste justera då?

Jag hittar ingen inuti-bild, men är det inte tvärtom ganska enkelt att förlänga porten med en skiva?

För laboration går det också bra att förlänga den utanpå, så kan man dona utan att behöva öppna-stänga lådan. Om typ wellpapp är styvt nog (någon vet?) så borde det gå snabbt att få ihop några experiment! Limma i så fall ihop några korta papprör med innermått som porten, sen häftmassa för tillfällig montering på portmynningen... så kan du utvärdera.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-04-25 11:08

Se vad jag skrev i din andra tråd. 315 cm² verkar inte stämma givet dina mått.
viewtopic.php?f=4&t=63262&start=30

För att få ned avstämningsfrekvensen till 35 Hz (givet att porten är på 256 cm²) behöver du antingen förlänga med 1 dm, så att den blir 19 cm lång, eller krympa arean till ca 160 cm². Jag hade gjort det förstnämnda om plats finns. En annan idé: Porten var ju delad i mitten, eller hur? I så fall kan du sänka avstämningen till 31-32 Hz genom att plugga den ena halvan utav den.

Märk väl att dessa siffror kommer från simuleringar, verkligheten behöver inte alltid bli exakt likadan. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-25 11:53

:| just ja. Där har du experiment 1a. Plugga den ena.

(Jag får det till lite högre avstämning i hans låda, men jag räknar som om rund port; behöver man kompensera?)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2016-04-25 12:08

darkg skrev::| just ja. Där har du experiment 1a. Plugga den ena.

(Jag får det till lite högre avstämning i hans låda, men jag räknar som om rund port; behöver man kompensera?)

Eftersom arean minskar men längden är samma sänks avstämningen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-25 12:29

PontusEriksson skrev:
darkg skrev:(Jag får det till lite högre avstämning i hans låda, men jag räknar som om rund port; behöver man kompensera?)

Eftersom arean minskar men längden är samma sänks avstämningen.

Jag förstår inte, men jag behöver inte förstå det. Rätt off topic också. Tack ändå :-) tar det en annan gång!

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-04-25 16:38

tack för tipsen :) Ska testa att plugga ena halvan av porten och se hur det låter, annars får jag börja fixa något så att jag kan förlänga den 9cm, tror det finns gott om plats innuti. :)

Det interna delningsfiltret kan jag väl koppla helt förbi nu när jag kör aktiv delning va? Skulle vara om jag använder det bara för enkelhetens skull isåfall (kablarna är ju redan dragna på så vis).

Tack!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-25 20:20

dawelito skrev:tack för tipsen :) Ska testa att plugga ena halvan av porten och se hur det låter, annars får jag börja fixa något så att jag kan förlänga den 9cm, tror det finns gott om plats innuti. :)

Det interna delningsfiltret kan jag väl koppla helt förbi nu när jag kör aktiv delning va? Skulle vara om jag använder det bara för enkelhetens skull isåfall (kablarna är ju redan dragna på så vis).

Tack!

Dra en separat koppling för aktiv delning till anslutningar i bak, så du inte förlorar något ifall du skulle vilja kör på en "normal" anläggning någon gång.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-02 19:40

Fick faital pro basarna idag, fick köra lite lätt runt hålet med dremmel för att få dit dem annars gick det bra!

Precis börjat spela lite och vilken skillnad det är, mycket mer "precis" och bättre bas med faital pro elementet trots att det bara matas med 725wrms i 8ohm, ska bli kul att testa med det dubbla i framtiden, eller iallfall runt 1000-1200wrms.
Porten är fortfarande original, tänkte testa plugga ena sidan nu ikväll och se hur det låter :)

För övrigt kan jag tala om att i mina HK premium pro 18s lådor satt det eminence element original.

Tänkte också fråga hur man bäst spelar in högtalare men jag antar att det bara är att spela musik på lagom volym, lagom länge..

tack för all info iallfall!
:)

Användarvisningsbild
JonasW

Re: bygga om låda för lägre avstämning? *faital pro monterad

Inläggav JonasW » 2016-05-03 06:30

Tror dina 725W räcker rätt långt med en portad låda och 98dB känslighet. ;)

110dB med 16W in på 1m.... Vilka toppar ska du spela med för att matcha ljudnivån från basarna vid 700W+?
Blir det bara hörselproppar eller har du kåpor utanpå också? ;) :D

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-03 07:13

Jag spelar med ett par hk audio premium pro 15 " toppar.. tycker de funkar fint, men som du säger så kommer det nog räcka bra för mig, ett tag framöver.. speciellt i mitt vardagsrum.. :)

Men man måste ju testa någongång :roll:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-04 23:30

Sugen på att byta basar en gång till 8) ?

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-05 12:08

hehe nej det förstås, tänkte mest eftersom att mina nya faital pro basar är typ 3x så effekttåliga som mina gamla hk (eminence) basar, så borde man kanske kunna köra 1000wrms i dom utan att de tar stryk så att säga..men det är kanske dumt om det inte behövs.
Hittils har jag inte märkt att jag behöver mer effekt, kanske inte behöver heller.. bara inte steget (som nu är QSC GX7 till basarna) börjar clippa och dumma sig när man höjer upp volymen lite på baksidan senare i sommar.. Tiden får avgöra :)

Nu lirar det riktigt bra iallafall :twisted: idag tänkte jag testa förlänga porten 9cm utåt med några typ toarulleliknande föremål och se hur de spelar runt 35hz

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-05 12:21

Har du provat att plugga ena porten än?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-05 12:29

paa skrev:Har du provat att plugga ena porten än?

Nix har inte provat något alls med portarna ännu, monterade basarna i måndags och sen har jag varit iväg på ett rätt hektiskt jobb men nu är jag långledig :)

Tips om material som fungerar för att plugga porten med? gäller väl att det blir rejält tätt och de flesta typ "skumgummi" material läcker ju säkert igenom luft. Vill kunna ta bort / sätta dit pluggen utan att göra permanent åverkan på lådan. tejpa dit en tunn plywood skiva kanske räcker?

MVH

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2016-05-05 16:27

Det finns färdiga pluggar att köpa, men en klassiker är väl annars ett par hopvikta strumpor, eller raggsockor om du har stor port.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-05 16:42

phon skrev:Det finns färdiga pluggar att köpa, men en klassiker är väl annars ett par hopvikta strumpor, eller raggsockor om du har stor port.

Så här ser lådan ut:

Bild
Numera pensionär.

Återgå till Generellt om hifi