Moderator: Redaktörer
paa skrev:Kablar ute (och även i fordon) bör vara förtennade, annars blir dom snart gröna av ärg, och det är inte bra för ljudet.
paa skrev:Kablar ute (och även i fordon) bör vara förtennade, annars blir dom snart gröna av ärg, och det är inte bra för ljudet.
Svante skrev:Om det inte är tal om finlyssning så kommer du inte att märka någon skillnad. En 4 mm2, 30 m lång ledare har en resistans på R=rho*L/A=1,69e-8*30*2/0,000004=0,25 ohm. Om högtalaren har en minstaimpedans på 6 ohm får man (ungefär) en tonkurvepåverkan på 20*log(1+0,25/6)=0,35 dB och en känslighetsminskning på i genomsnitt lite mindre.
Vid direkt omkoppling i en blind lyssningstest skulle man antagligen kunna peka ut skillnaden, men få skulle påstå att den är stor. Skillnaden i akustiska förutsättningar inne/ute ger troligen skillnader som är åtminstone en storleksordning större.
Morello skrev:Det enda potentiella problem i PA-sammanhanget ifråga är att slutsteget i förekommande fall kan må dåligt av den inte helt försumbara kapacativa last en 30 meter lång kabel medför.
Jag brukar tycka att högtalarkabel skall hållas kort och istället använder man lång signalkabel. (30 meter är inte något problem med adekvat drivning)
Långa högtalarkabklar plockar upp en massa RF-mög också, vilket potentiellt kan ställa till det för slutsteget ifråga.
Svante skrev:Morello skrev:Det enda potentiella problem i PA-sammanhanget ifråga är att slutsteget i förekommande fall kan må dåligt av den inte helt försumbara kapacativa last en 30 meter lång kabel medför.
Jag brukar tycka att högtalarkabel skall hållas kort och istället använder man lång signalkabel. (30 meter är inte något problem med adekvat drivning)
Långa högtalarkabklar plockar upp en massa RF-mög också, vilket potentiellt kan ställa till det för slutsteget ifråga.
...fast rätta mig om jag har fel, inte är det kapacitansen som ställer till det, utan att det blir stående vågor/resonanser i kabeln? 30 m kabel ger kanske 30*200pF=6 nF kapacitans. Det är inte så himla mycket. Vågutbredning i kabeln däremot ger vid 200 Mm/s halvvågsresonans vid 200/30/2=3 MHz, och det är en frekvens som man kan tänka sig att elektronik självsvänger vid. En kabel är en mycket värre last än en kondensator med motsvarande kapacians. Det är därför som opampbestyckade förförstärkare har ett seriemotstånd på utgången (motsvarande en typisk kabels karaktäristiska impedans) och ett slutsteg också har det, men kortslutet LF-mässigt med en spole. Ett seriemotstånd på utgången dödar reflexionen i förstärkaränden och det blir ingen "pipresonans" i kabeln.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Morello skrev:Det enda potentiella problem i PA-sammanhanget ifråga är att slutsteget i förekommande fall kan må dåligt av den inte helt försumbara kapacativa last en 30 meter lång kabel medför.
...fast rätta mig om jag har fel, inte är det kapacitansen som ställer till det, utan att det blir stående vågor/resonanser i kabeln? 30 m kabel ger kanske 30*200pF=6 nF kapacitans. Det är inte så himla mycket. Vågutbredning i kabeln däremot ger vid 200 Mm/s halvvågsresonans vid 200/30/2=3 MHz, och det är en frekvens som man kan tänka sig att elektronik självsvänger vid. En kabel är en mycket värre last än en kondensator med motsvarande kapacians. Det är därför som opampbestyckade förförstärkare har ett seriemotstånd på utgången (motsvarande en typisk kabels karaktäristiska impedans) och ett slutsteg också har det, men kortslutet LF-mässigt med en spole. Ett seriemotstånd på utgången dödar reflexionen i förstärkaränden och det blir ingen "pipresonans" i kabeln.
Går det att designa en ferritmagnet att dra kablen genom som dödar dessa resonanser vid extremt höga frekvenser utan att påverka det hörbara?
Johan_Lindroos skrev:Svante skrev:Om det inte är tal om finlyssning så kommer du inte att märka någon skillnad. En 4 mm2, 30 m lång ledare har en resistans på R=rho*L/A=1,69e-8*30*2/0,000004=0,25 ohm. Om högtalaren har en minstaimpedans på 6 ohm får man (ungefär) en tonkurvepåverkan på 20*log(1+0,25/6)=0,35 dB och en känslighetsminskning på i genomsnitt lite mindre.
Vid direkt omkoppling i en blind lyssningstest skulle man antagligen kunna peka ut skillnaden, men få skulle påstå att den är stor. Skillnaden i akustiska förutsättningar inne/ute ger troligen skillnader som är åtminstone en storleksordning större.
Precis!
Å just därför tycker jag det duger med vanlig lampsladd. Spela roll, det är inte så noga utomhus. Mycket annat buller ut också. Och de aktuella högtalarna lär inte vara helt raka ändå.
Perfector skrev:Syrefri kopparkabel klarar sig fint i många år.
RogerGustavsson skrev:Syrefritt är det väl alltid? Beroende på vilken isolering som används, är det nog vanligtvis blanka ledare innanför höljet. Ärgade ledare har jag bara stött på under huven i bilar.
Cortado skrev:Perfector skrev:Syrefri kopparkabel klarar sig fint i många år.
Jag sticker ut hakan med att fråga om du möjligen glömde den obligatoriska Monacorlänken?
Om så, kanske detta kan vara något?
http://www.monacor.se/produkter/hoegtal ... nr/061230/
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Syrefritt är det väl alltid? Beroende på vilken isolering som används, är det nog vanligtvis blanka ledare innanför höljet. Ärgade ledare har jag bara stött på under huven i bilar.
Man skiljer på vanlig högtalarkabel och syrefri (OFC).
Den senare är så ren att den inte oxiderar vilket vanlig koppartråd gör
Perfector skrev:Man skiljer på vanlig högtalarkabel och syrefri (OFC).
UrSv skrev:Perfector skrev:Man skiljer på vanlig högtalarkabel och syrefri (OFC).
Nä, det gör man normalt inte. Man skiljer på vanlig kabel av syrefri koppar som innehåller väldigt lite syre och på kabel där de som säljer den hävdar att det har ännu mindre syre än vad vanlig syrefri kabel har. Det som skiljer är egentligen inte mycket alls mer än säljsnacket. Båda ärgar.
Perfector skrev:Inte den jag har av M's fabrikat sedan 10 år.
Hur lång tid tar det för kopparn att börja ärga då?
Användare som besöker denna kategori: Harryup och 39 gäster