30m högtalarkabel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

30m högtalarkabel.

Inläggav dawelito » 2016-05-06 23:02

Halloj vänner.
Jag har en PA rigg i vardagsrummet men ibland, rätt ofta, nu på sommaren så vill jag ha riggen ute på tomten.
Ist för att flytta ut förstärkare, slutsteg och delningsfilter på gården vore det smidigare att dra långa högtalarkablar.. på runt 25-35meter..

Vad kan hända? Vad blir nackdelarna? Tänk att högtalarkabeln är typ 4-5mm2 per talare.

Subs och toppar är 8ohm, drivs på separata steg.
Är det ok?
Kram
David
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Helmut

Re: 30m högtalarkabel.

Inläggav Helmut » 2016-05-07 00:47

På biografer har man ofta långa ledningar. Ibland vanlig elkabel men ofta samma kabel som man kan hitta hos Clas i Insjöns bilavdelning. Har för mig att det var 6 mm på deras grövsta kabel " med en massa små tunna trådar.
Hemma hos mej hag jag deras grövsta kabel som jag tycker fungerar helt ok fast jag har som längst 5 meter.
Men att rekommendera en Clas i Insjöns kabel kanske är som att svära i kyrkan. Tror att du kan hitta exakt samma kabel hos en ljudfirma för många gånger högre pris. Enda skillnaden att det ger mer status ett köpa ljudfirmans kabel.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-07 06:43

Du får förluster i långa kablar.
En 70 eller 100 volts linje kanske är vad du behöver.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-07 08:01

Om det inte är tal om finlyssning så kommer du inte att märka någon skillnad. En 4 mm2, 30 m lång ledare har en resistans på R=rho*L/A=1,69e-8*30*2/0,000004=0,25 ohm. Om högtalaren har en minstaimpedans på 6 ohm får man (ungefär) en tonkurvepåverkan på 20*log(1+0,25/6)=0,35 dB och en känslighetsminskning på i genomsnitt lite mindre.

Vid direkt omkoppling i en blind lyssningstest skulle man antagligen kunna peka ut skillnaden, men få skulle påstå att den är stor. Skillnaden i akustiska förutsättningar inne/ute ger troligen skillnader som är åtminstone en storleksordning större.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-05-07 08:26

Ja, du behöver inte vara orolig. Jag har riggat många PA-gigg utomhus med 20 meter 2,5mm2 kabel även till basar - nemas problemas (eller vad det nu heter).
Vad är det för kabel du tänker använda som är 4-5mm2? Det låter VÄLDIGT dyrt, särskilt om du menar till fyra högtalare.

Antar att du bor med skog omkring dig och har flera km till närmsta granne... 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-07 09:06

Kablar ute (och även i fordon) bör vara förtennade, annars blir dom snart gröna av ärg, och det är inte bra för ljudet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-07 09:17

paa skrev:Kablar ute (och även i fordon) bör vara förtennade, annars blir dom snart gröna av ärg, och det är inte bra för ljudet.

Det borde räcka med syrefri koppar, för det är ju det som ger grönärgning, eller?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-05-07 10:43

och syre finns inte i luften 8O

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-05-07 11:14

paa skrev:Kablar ute (och även i fordon) bör vara förtennade, annars blir dom snart gröna av ärg, och det är inte bra för ljudet.

Har inte märkt någon skillnad på en rca kabel som har ligget i bil i 10 år det finns inget grönt ärgel på den har även prov på vanlig ekk som har ligget i snart 20 år utan att visa tillstymmelse till ärgel.men den biten har ligget inomhus.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-05-07 11:19

Använd 4mm2 (solid ledare) kabel och parallellkoppla två ledare för vardera plus och minus. (Eller tre om man inte tycker impedansen blir låg nog.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-07 11:29

Jag kör med gummikabel 4x2.5mm2 mångledare och kör 2st till + och 2st till - korskopplade i ändarna.

Inget finlir utan ska bara spela högt så att säga :) hade solid typ eqlq kabel innan men de blir så jäklar styvt och svårt att få till det bakom tv möblerna.. men jag skulle ju kunna bygga 2st 30m bitar och ha enbart till detta ändamål! Kablarna kommer ligga inomhus då de inte används :)

Ska testa med solida ledare då, har nog en trumma hemma..återkommer :D
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-05-07 12:02

Svante skrev:Om det inte är tal om finlyssning så kommer du inte att märka någon skillnad. En 4 mm2, 30 m lång ledare har en resistans på R=rho*L/A=1,69e-8*30*2/0,000004=0,25 ohm. Om högtalaren har en minstaimpedans på 6 ohm får man (ungefär) en tonkurvepåverkan på 20*log(1+0,25/6)=0,35 dB och en känslighetsminskning på i genomsnitt lite mindre.

Vid direkt omkoppling i en blind lyssningstest skulle man antagligen kunna peka ut skillnaden, men få skulle påstå att den är stor. Skillnaden i akustiska förutsättningar inne/ute ger troligen skillnader som är åtminstone en storleksordning större.

Precis!

Å just därför tycker jag det duger med vanlig lampsladd. Spela roll, det är inte så noga utomhus. Mycket annat buller ut också. Och de aktuella högtalarna lär inte vara helt raka ändå.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-07 13:14

Det finns även en spridd missuppfattning att man behöver gröre kablar om man har mycket effekt. I starkströmssammanhang är det så, och då handlar det om risken för brand. Man kan väl säga att samma sak gäller högtalarkabel, men att man inte är i närheten av de effekter där det skulle kunna bli brandrisk. Normen säger väl att för kontinuerliga strömmar på 10 A behövs 1,5 mm2 om kabeln förläggs inuti en vägg. 10 A och 8 ohm ger 800 W medeleffekt, med en toppfaktor på 10 dB motsvarar det ett slutsteg på 8 kW. Där någonstans kan man börja fundera på om kabeln ska vara kraftigare pga att man har mycket effekt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-07 13:19

Det enda potentiella problem i PA-sammanhanget ifråga är att slutsteget i förekommande fall kan må dåligt av den inte helt försumbara kapacativa last en 30 meter lång kabel medför.
Jag brukar tycka att högtalarkabel skall hållas kort och istället använder man lång signalkabel. (30 meter är inte något problem med adekvat drivning)

Långa högtalarkabklar plockar upp en massa RF-mög också, vilket potentiellt kan ställa till det för slutsteget ifråga.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-07 14:03

Morello skrev:Det enda potentiella problem i PA-sammanhanget ifråga är att slutsteget i förekommande fall kan må dåligt av den inte helt försumbara kapacativa last en 30 meter lång kabel medför.
Jag brukar tycka att högtalarkabel skall hållas kort och istället använder man lång signalkabel. (30 meter är inte något problem med adekvat drivning)

Långa högtalarkabklar plockar upp en massa RF-mög också, vilket potentiellt kan ställa till det för slutsteget ifråga.

...fast rätta mig om jag har fel, inte är det kapacitansen som ställer till det, utan att det blir stående vågor/resonanser i kabeln? 30 m kabel ger kanske 30*200pF=6 nF kapacitans. Det är inte så himla mycket. Vågutbredning i kabeln däremot ger vid 200 Mm/s halvvågsresonans vid 200/30/2=3 MHz, och det är en frekvens som man kan tänka sig att elektronik självsvänger vid. En kabel är en mycket värre last än en kondensator med motsvarande kapacians. Det är därför som opampbestyckade förförstärkare har ett seriemotstånd på utgången (motsvarande en typisk kabels karaktäristiska impedans) och ett slutsteg också har det, men kortslutet LF-mässigt med en spole. Ett seriemotstånd på utgången dödar reflexionen i förstärkaränden och det blir ingen "pipresonans" i kabeln.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-05-07 14:52

Svante skrev:
Morello skrev:Det enda potentiella problem i PA-sammanhanget ifråga är att slutsteget i förekommande fall kan må dåligt av den inte helt försumbara kapacativa last en 30 meter lång kabel medför.

...fast rätta mig om jag har fel, inte är det kapacitansen som ställer till det, utan att det blir stående vågor/resonanser i kabeln? 30 m kabel ger kanske 30*200pF=6 nF kapacitans. Det är inte så himla mycket. Vågutbredning i kabeln däremot ger vid 200 Mm/s halvvågsresonans vid 200/30/2=3 MHz, och det är en frekvens som man kan tänka sig att elektronik självsvänger vid. En kabel är en mycket värre last än en kondensator med motsvarande kapacians. Det är därför som opampbestyckade förförstärkare har ett seriemotstånd på utgången (motsvarande en typisk kabels karaktäristiska impedans) och ett slutsteg också har det, men kortslutet LF-mässigt med en spole. Ett seriemotstånd på utgången dödar reflexionen i förstärkaränden och det blir ingen "pipresonans" i kabeln.

Går det att designa en ferritmagnet att dra kablen genom som dödar dessa resonanser vid extremt höga frekvenser utan att påverka det hörbara?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-07 15:36

Nattlorden skrev:
Svante skrev:

Går det att designa en ferritmagnet att dra kablen genom som dödar dessa resonanser vid extremt höga frekvenser utan att påverka det hörbara?

Det är onödigt att ha en järnkärna med, och än mer onödigt att ha den permanentmagnetiserad... ;) Det viktiga är resistansen i serie med utgången som dödar reflexen, och vid låga frekvenser kan den som sagt kortslutas av en liten induktans. Utan järnkärna. Vi har också sett varianter där man dödar reflexen i högtalaränden, då i form av <en liten kapacitans i serie med ett motstånd> som sitter parallellt med högtalaren. Kapacitansen kopplar in motståndet vid höga frekvenser. Det finns en gammal tråd där det utfördes en slakt på en dyrkabel och den visade sig innehålla just detta. Naqref gjorde en likadan för LTS.

En ferritpärla kan döda RF-instrålning, men inte ta kål på resonanser om högtalarkabelns båda trådar lindas genom pärlan åt samma håll.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-07 16:00

Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:Om det inte är tal om finlyssning så kommer du inte att märka någon skillnad. En 4 mm2, 30 m lång ledare har en resistans på R=rho*L/A=1,69e-8*30*2/0,000004=0,25 ohm. Om högtalaren har en minstaimpedans på 6 ohm får man (ungefär) en tonkurvepåverkan på 20*log(1+0,25/6)=0,35 dB och en känslighetsminskning på i genomsnitt lite mindre.

Precis!

Å just därför tycker jag det duger med vanlig lampsladd. Spela roll, det är inte så noga utomhus. Mycket annat buller ut också. Och de aktuella högtalarna lär inte vara helt raka ändå.

Visst går det, men 30 meter lampsladd är ändå i snålaste laget kan jag tycka. Det betyder ju även mera än att tonkurvan blir krokig, det ger ju effektförluster också.

Nu vet jag ju inte vilken storlek på system vi talar om (hur stora effekter) men 30 meter lampsladd ger en serieförlust om sisädär 1,5 ohm. Om högtalarens minmimpedans är 6 ohm (vilket inte är ovanligt för en som är specificerad som 8 ohm) så går 1/5 av effekten förlorad i kabeln, vilket kanske är lite onödigt.

Som något skrivit tidigare i tråden finns det bra och billiga kablar med betydligt större area, typ 4, 6 eller 10 mm^2, t ex på Claes Ohlsson och liknande ställen. Jag skulle nog rekommendera det om det är uppåt 30 meter kabel som skall dras.

Det är ju trots allt ingen stor investering.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-05-07 16:02

Jag hade 230 kabel (typ EKK eller liknande) i källarn som inte var så fin... detta även flera decimeter in (under isoleringen). Så visst kan det bli skit på koppar. Titta in i en gammal elcentral!

Har ni sett många kopparplåtar ute (tak, takplåtar, fönsterplåtar) som har den ljusa koppar färgen :wink:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-07 16:49

Syrefri kopparkabel klarar sig fint i många år.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-07 17:16

Syrefritt är det väl alltid? Beroende på vilken isolering som används, är det nog vanligtvis blanka ledare innanför höljet. Ärgade ledare har jag bara stött på under huven i bilar.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-05-07 17:24

Perfector skrev:Syrefri kopparkabel klarar sig fint i många år.

Jag sticker ut hakan med att fråga om du möjligen glömde den obligatoriska Monacorlänken?

Om så, kanske detta kan vara något?
http://www.monacor.se/produkter/hoegtal ... nr/061230/

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-07 17:43

RogerGustavsson skrev:Syrefritt är det väl alltid? Beroende på vilken isolering som används, är det nog vanligtvis blanka ledare innanför höljet. Ärgade ledare har jag bara stött på under huven i bilar.

Man skiljer på vanlig högtalarkabel och syrefri (OFC).
Den senare är så ren att den inte oxiderar vilket vanlig koppartråd gör

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-07 17:45

Cortado skrev:
Perfector skrev:Syrefri kopparkabel klarar sig fint i många år.

Jag sticker ut hakan med att fråga om du möjligen glömde den obligatoriska Monacorlänken?

Om så, kanske detta kan vara något?
http://www.monacor.se/produkter/hoegtal ... nr/061230/

Gulle dig ;-)
Jag ville inte göra det men nu har du gjort det, så tack från hjärtat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-07 18:12

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Syrefritt är det väl alltid? Beroende på vilken isolering som används, är det nog vanligtvis blanka ledare innanför höljet. Ärgade ledare har jag bara stött på under huven i bilar.

Man skiljer på vanlig högtalarkabel och syrefri (OFC).

Källa på det?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-07 18:40

Perfector skrev:Man skiljer på vanlig högtalarkabel och syrefri (OFC).

Nä, det gör man normalt inte. Man skiljer på vanlig kabel av syrefri koppar som innehåller väldigt lite syre och på kabel där de som säljer den hävdar att det har ännu mindre syre än vad vanlig syrefri kabel har. Det som skiljer är egentligen inte mycket alls mer än säljsnacket. Båda ärgar.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-07 19:11

UrSv skrev:
Perfector skrev:Man skiljer på vanlig högtalarkabel och syrefri (OFC).

Nä, det gör man normalt inte. Man skiljer på vanlig kabel av syrefri koppar som innehåller väldigt lite syre och på kabel där de som säljer den hävdar att det har ännu mindre syre än vad vanlig syrefri kabel har. Det som skiljer är egentligen inte mycket alls mer än säljsnacket. Båda ärgar.

Inte den jag har av M's fabrikat sedan 10 år.
Hur lång tid tar det för kopparn att börja ärga då?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-07 19:12

All koppar för ledningsändamål är syrefri enligt de som tillverkar kabel. Det gäller även för de ledningar vi har i gatan och våra bostäder. Finns en hel del skrivet om ärg på Wikipedia. Det tar 50 år för full utveckling. 10 år inomhus borde inte skapa ärg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-07 19:30

Det är väl så att koppar renas med elektrolys, och typiskt är det så att processen ger en nettovinst eftersom det i föroreningarna som tas bort finns så mycket silver och guld. Det förklarar varför det finns så mycket "ren" koppar.

All koppar förenar sig dock med luftens syre med tiden. Man kan märka det på att det är lite svårare att löda gamla kopparkablar, eller ett kretskort som man etsade för 5-10 år sedan. Flussmedlet i lödtennet är viktigt här för att lösa upp oxiden på ytan.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-07 19:39

Perfector skrev:Inte den jag har av M's fabrikat sedan 10 år.
Hur lång tid tar det för kopparn att börja ärga då?

Se ovan. "Syrefri kopparkabel" är precis samma som "kopparkabel". De ärgar förr eller senare beroende på miljö.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi