Det finns inget vettigt sätt att bygga om mina högtalare (Seas Thor) för att ersätta diskanten med en AMT. Bra anledning att bygga något nytt alltså!

AMT:n går att dela ganska lågt. Jag tänker mig dela vid 1500Hz till att börja med. Delningen blir aktiv med EqualizerAPO.
Eftersom jag vill dela lågt satsar jag på en 8-tummare. Jag har funderat på många kandidater i olika prisklasser (bl.a. Seas Excel W22EX001, Seas L22RNX/P, Scan-Speak 22W/8857T00, Fountek FW200, Visaton AL200, Ino B85) men till slut fastnade jag för Dayton RS225-8: http://www.parts-express.com/dayton-audio-rs225-8-8-reference-woofer--295-356
Den verkar ge en trevlig kombination av bra prestanda (låg dist osv) till ett väldigt rimligt pris. Hoppas det stämmer.. Men med tanke på priset är det ingen katastrof om jag inte gillar den, bara att byta.
I 53-liters låda avstämd till 24Hz blir det såhär (med baffeldiffraktion):
Såhär ska låda se ut:
Byggs i 22mm MDF. Foten ska skruvas fast så att det blir möjligt att komma åt insidan utan kofot.
Sen vill man ju veta hur håltagningen i stagen påverkar styrkan, så då kör man igång Comsol (Inte pirat, använder den på jobbet!):
Axlarna är i meter. Färgen visar förflyttning med en godtycklig last (samma för alla fyra varianterna) som trycker inåt från alla sidorna.
Mellansektionen kommer jag bara åt via hålen i stagen så därför vill jag gärna ha så stora hål som möjligt. Jag kommer köra varianten nere till höger, med ett stort hål och två mindre. Men jag sätter det övre och undre staget på motsatta håll.
Forstättning följer..