A - B är tydligen A och O

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Re: A - B är tydligen A och O

Inläggav Piotr » 2016-04-19 13:30

Den vinkeln kan väl inte vara något problem med sån liten kapsel? Kanske tom. en fördel om man vill ha rak frekvensgång on axis och samtidigt linjär respons totalt i ett diffusfält.

Detta kräver naturligtvis att man EQ'ar lite så att responsen vid 90gr blir "rak".

Det är vanligt att man leker med olika typer av omni-kapslar på detta vis för att balansera direktljud mot rummets ljud.

En annan variant på temat (som dock drar åt andra hållet) är de klot man kan placera en omni i vilket er en ökning i toppoktaverna (eller runt 2-10kHz) on axis samtidigt som höga frekvenser off axis skuggas och dämpas något.

Finns för övrigt fler mikrofoner som passar direkt in i en chassi-XLR-kontakt.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-04-19 13:52

Det är långt ifrån alla xlr-chassiehonor som tar emot en om1 eller cm3 direkt, godset i miken är lite tjockare än i de flesta han-xlr. En xlr-hane bör vara 19mm medan en om1 är 20mm i diameter.

Factum est, ingen av de chassie-xlr-er jag har här hemma tar in en om1 eller cm3 utan mycket våld.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-04-19 14:11

n3mmr skrev:Det är långt ifrån alla xlr-chassiehonor som tar emot en om1 eller cm3 direkt, godset i miken är lite tjockare än i de flesta han-xlr. En xlr-hane bör vara 19mm medan en om1 är 20mm i diameter.

Factum est, ingen av de chassie-xlr-er jag har här hemma tar in en om1 eller cm3 utan mycket våld.

Ok, jag brukade inga mängder med våld iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-04-19 15:16

:-) jag tror dig....

Zoom har nåt slags extra breda xlr-er.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2016-04-19 16:14

n3mmr skrev:Ogjort,

Kan du visa en skiss och beskrivning på den där dämpskivan mellan mikarna?

Tror den redan bifogade bilden är en bättre beskrivning än en massa ord.

Den är ju liksom inte framräknad på något sätt - utan snabbt ihopsatt av det jag råkade hitta i garderoben.
En frigolitskiva å lite tunn våffeldämp. Den går säkert att optimera på en massa sätt - som är lämpligare att sprida än mitt ihopkok.

En annan sak är jag tidigare använt hårda reflekterande skivor - typ notställ.
Det blir också bra. Men jag har inte jämfört så noga att jag kan säga vilket som ger vad eller vilket som jag tycker är bäst.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-04-19 16:45

Ogjort skrev:
n3mmr skrev:Ogjort,

Kan du visa en skiss och beskrivning på den där dämpskivan mellan mikarna?

Tror den redan bifogade bilden är en bättre beskrivning än en massa ord.

Den är ju liksom inte framräknad på något sätt - utan snabbt ihopsatt av det jag råkade hitta i garderoben.
En frigolitskiva å lite tunn våffeldämp. Den går säkert att optimera på en massa sätt - som är lämpligare att sprida än mitt ihopkok.

En annan sak är jag tidigare använt hårda reflekterande skivor - typ notställ.
Det blir också bra. Men jag har inte jämfört så noga att jag kan säga vilket som ger vad eller vilket som jag tycker är bäst.

35 cm ø, frigolit (!!!??!!!!???) ca 3-4 (?) cm tjockt, och på det vadå? Lånade hunden ut pälsen över kvällen, eller är det en gammal fuskpäls?
Mikarna satta hur? Membranen mitt i, framför, under eller var i förh till diskens centrum?

Alltså, om det nu var så lyckat att du hoppar av glädje kanske det är värt att berätta om i detalj!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-04-19 21:30

petersteindl skrev:Skillnadssignalen ligger i frekvensberoende Interchannel Level Difference. Man får inte enbart Interchannel Time Difference. Man kodar mer differens mellan kanalerna än enbart tidsdifferens. Jag bedömer det som ett bra försök, men jag tror det finns bättre sätt.

Mvh
Peter

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. :twisted: Poängen är ju att AB inte är en teknik som skall ge särskilt mycket ambiofonisk effekt. Frågan är varför det blir det här och med bara två mikrofoner. Skivan och mikrofonplaceringen säger jag. Inget jag tror är särskilt lätt att upprepa men icke desto mindre intressant att förklara.

Dilettantmässiga hälsningar,

DQ-20dBu
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2016-04-20 10:44

n3mmr skrev:
Alltså, om det nu var så lyckat att du hoppar av glädje kanske det är värt att berätta om i detalj!

:) Nja... jag vet inte om det var särskilt extraspeciellt lyckat. Bara att AB, nästan oavsett hur man gör, överraskar positivt varje gång.

Eftersom avståndet mellan mikarna, som sagt är 38cm - så ger väl bilden lätt övrig information.
Men jag vet ju inte själv vad jag gjort. Vet inte densiteten på frigoliten eller skumgummit. Eller garderobsinredningens resonansfrekvens...
Eller hur monteringslim, tejp o snören, påverkar denna.
Bråttom och det jag råkade hitta, liksom.

Måhända förtjänar uppställningen en närmare undersökning.
Men pröva sig fram för varje aktuell situation, tror jag är ett bättre råd.
Jag har svårt att tänka mig att en standard passar i helt olika inspelningssituationer.
Jag tror ju t.ex. att jag hade fått ett ännu bättre resultat om jag haft tid att testa mig fram vid just detta tillfälle.

Senast jag gjorde AB, var det en pianoinspelning. Då prövade jag en 5-6 olika uppställningar och valde den som funkade bäst.
Ingen av dem liknade den här på en enda fläck.
(andra mikrofoner, annat stativ, annat avstånd, andra kablar, annan mikförstärkare, annan skiva, annan inspelare - och... världsklass på pianisten)
Det sist uppräknade, var den mest betydande skillnaden 8)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-20 11:09

Undrar... en teleskopisk bom med två vridbara mikfästen, 3-6 servomotorer, en ljudalstrare och en finurlig algoritm. Automatiserad trial and error-setup. Oh là là! :oops:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-04-20 11:52

darkg skrev:Undrar... en teleskopisk bom med två vridbara mikfästen, 3-6 servomotorer, en ljudalstrare och en finurlig algoritm. Automatiserad trial and error-setup. Oh là là! :oops:

Problemet är väl att om vi hade algoritmen skulle vi inte behöva trial-and-error...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-04-20 12:12

Tja, jo, men alltså den kunde skanna av i olika riktningar och lägen på ett aningslöst sätt och självständigt jämföra responsen med några antagna optima. Ett problem med att prova tills det blir bra är ju att det ej hinns prova så många varianter. Man kan (kanske) formalisera ett bör utan att veta hur man ska närma sig det.

Men framför allt skulle det se spejsigt ut.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-20 13:20

darkg skrev:Undrar... en teleskopisk bom med två vridbara mikfästen, 3-6 servomotorer, en ljudalstrare och en finurlig algoritm. Automatiserad trial and error-setup. Oh là là! :oops:

Finns en sådan mackapär.. Vet inte om den serietillverkas eller om det är ett enstaka verktyg som tagits fram. Såg den i ett arbete hos något universitet eller hos någon mikrofontillverkare.

Seek and you shall find.. Google is your friend! :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-04-20 14:38

DQ-20 skrev:
petersteindl skrev:Skillnadssignalen ligger i frekvensberoende Interchannel Level Difference. Man får inte enbart Interchannel Time Difference. Man kodar mer differens mellan kanalerna än enbart tidsdifferens. Jag bedömer det som ett bra försök, men jag tror det finns bättre sätt.

Mvh
Peter

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. :twisted: Poängen är ju att AB inte är en teknik som skall ge särskilt mycket ambiofonisk effekt. Frågan är varför det blir det här och med bara två mikrofoner. Skivan och mikrofonplaceringen säger jag. Inget jag tror är särskilt lätt att upprepa men icke desto mindre intressant att förklara.

Dilettantmässiga hälsningar,

DQ-20dBu

Det är intressant att läsa Sengpiels utsaga om Jecklinskivan.

Han låter lite Tegnérsk, faktiskt.

Nå, man kan ju konstatera att

A-B med 35 cm melkan mikarna placerar ljudkällor i riktningarna ±90° strax innanför resp högtalare, för de flesta människor.

En nämnvärt stor reflexdödad skiva mitt emellan mikarna borde ge ett litet tidsskillnadstillskott och dessutom ge en liten klangpåverkan i den bortre miken för ljudkällor som skivan skymmer för den ena miken.
Den där klangförändringen kanske för just Jecklin själv liknar den som uppstår när ljud smiter runt ansiktet till bortre örat.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-04-20 14:51

Förresten, är OM1 raka i diffust fält?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-04-20 16:34

n3mmr skrev:Förresten, är OM1 raka i diffust fält?

Den här bilden hittade jag på lineaudio.se:
Bild

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-04-20 16:51

Tarzan skrev:

[ Bild ]

Det där tycks hinta att om1 faller med 6db till 16kHz i sidled.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-04-21 20:32

n3mmr skrev:
Tarzan skrev:

[ Bild ]

Det där tycks hinta att om1 faller med 6db till 16kHz i sidled.

Och den är inte diffusfältskompenserad. Som tur är.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-21 21:39

DQ-20 skrev:Och den är inte diffusfältskompenserad. Som tur är.

Vaddådå? Gillas inte sådana tingestar?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-04-21 22:33

Piotr skrev:
DQ-20 skrev:Och den är inte diffusfältskompenserad. Som tur är.

Vaddådå? Gillas inte sådana tingestar?

Jodå, men inte just för OM1.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-21 23:16

Ok!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-04-22 07:51

Min fråga bottnade i att det finns dokument om jecklindiskar som påstår att den rundtagande mik som används bör vara diffusfältskompenserad.

Det tycker jag i o f s är tveksamt: hela konstruktionen är uppenbarligen tillkommen på nåt slags kombination av känsla och hobbyhackande.

Snarast tyder samtidigt påståendena om hur omnimikarna ska riktas att det inte är så.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-04-22 10:46

n3mmr skrev:Min fråga bottnade i att det finns dokument om jecklindiskar som påstår att den rundtagande mik som används bör vara diffusfältskompenserad.

Det tycker jag i o f s är tveksamt: hela konstruktionen är uppenbarligen tillkommen på nåt slags kombination av känsla och hobbyhackande.

Snarast tyder samtidigt påståendena om hur omnimikarna ska riktas att det inte är så.

Jag har dragit liknande slutsatser. Jecklin-skivan är en undergrupp till "baffled recording techniques" och jag ser Jecklins förslag är utprovade fungerande lösningar som man kan utgå från vid egna experiment om man är så hågad. Det faktum att både Jecklin mk1 och Jecklin mk 2 kan fungera bra visar att det finns utrymme för detta.

När det gäller utvinklingen av mikrofonerna kan man nog dra lite olika slutsatser. Om man använder diffusfältkompenserade mikrofoner kan man argumentera för att man bör vinkla ut dem eftersom de oftast ger en extra topp fritt fält om de riktas direkt mot ljudkällan*. Om man använder mikrofoner som är avsedda för fritt fält kan man använda utvinklingen för att reducera det som IÖ kallar "regnsbågseffekten". Så, i princip kan man argumentera för att båda typerna av mikrofoner skall vara utvinklade. Det är i alla fall så jag resonerat med min begränsade kunskap. Annars kan man ju alltid prova om man inte vill resonera. Bara att tjacka upp sig på ett par DPA 4006 och skrida till verket....:-D

/DQ-20

*) För de mikrofoner som inte är "naturligt diffusfältskompenserade" upp till typ 16 kHz, dvs. kapslar med riktigt små membran. Men eftersom små membran blir för brusiga måste man använda större membran och någon form av "akustisk lins" för att kröka till känsligheten i toppen.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2016-04-23 07:08

Jag laddade nu upp en snutt av den A/B-inspelning från Bagpiper´s Inn, som jag nämnde tidigare.
Skivan finns ju tyvärr inte tillgänglig längre. (vad jag vet)
Referensen är ju knepigt nog vi som var där - och hörde det rätt in i öronen. Men jag påstår att det låter precis som det lät.
(i alla fall illusioriskt likadant)
Utdraget är nedladdningsbart - för att kunna undvika snålkodningen.

https://soundcloud.com/ogjort/live-ab

Och när jag ändå höll på så la jag upp ett utdrag ur ett av de andra spåren. (även denna nedladdningsbar)
Trots de begränsningar i produktionen som jag nämnde ovan, så är själva ljudkvaliteten outstanding.
Skivan verkar också innehålla hejdlöst svåra signaler för ljudutrustning att hantera. Så den är utmärkt att testa diverse grejor med.
Om man utgår från den mest transparenta anläggning man kan uppbåda, så blir skillnaden ofta nästan övertydlig när man jämför med annat.
När hela huvudet börjar funka som en ringmodulator i övertonsregistret - så har man vridit upp till lämplig ljudnivå :)
Tänk på att det livs levande ljudet översteg 130 dB vid inspelningstillfället. så missa inte tillfället att glädja era grannar.

https://soundcloud.com/ogjort/march-kortad

Tack till Claes Wettebrandt, Studio Blue, som stod för tekniken.
Bilagor
324.jpg
324.jpg (58.63 KiB) Visad 6741 gånger

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2016-05-12 01:01

Å här kommer mera :-)

Ett kort utdrag med ungefär samma mackapärer som på bilderna i början av tråden.

https://www.dropbox.com/s/hzvypyov7efxi ... a.wav?dl=0

Line Audio Design OM1 x 2 A-B.

Men nu i format 96/24. För här finns verkligen en möjlighet att kolla dina högtalares djupbasförmåga.
OM1 - levererar närmast spikrakt ner i Borneos ökanda djupbasträsk.
Här kan man verkligen höra (snarare uppleva) hur en Gran Cassa låter där i konsertsalongen.
Den här djupa väggen som kommer svepande mot en, som fyller hela kroppen - som man snarare förnimmer, än "hör".
Som nästan aldrig återfinns på kommersiella inspelningar.

Varför? Kan man undra.
(kanske för att t.ex. U87 faller av kraftigt under 50 Hz - å likaså KM 100-serien, om än i mindre grad)
Medan OM1 bara fortsätter å fortsätter...

En makalös manick!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-12 09:04

Ogjort skrev:Som nästan aldrig återfinns på kommersiella inspelningar.

Varför? Kan man undra.

Jag tror att de flesta som hör en sån här inspelning, present company excluded, reagerar på hur mycket rum det är i inspelningen och tycker att det låter "gammalt", ungefär som det gjorde på 60-talet. Och därmed tror/tänker/tycker att det är dåligt.

Det finns en aspekt av "hörbarhet" på instrumentet som grumlas när rummet kommer med, och många tänker nog undermedvetet att det är bra att komma "nära" instrumentet så att man "hör vad som händer". Det där med rumsinformationen och att vara på plats är eventuellt lite sekundärt.

Åtminstone är det så att eftersom den här typen av inspelning är ovanlig i medieflödet så reagerar man på att det låter annorlunda. Kombinera det sedan med "1000000 flugor kan inte ha fel".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-12 09:22

Jag tror också att ljudet "rum" associeras med enkel/simpel inspelning av många.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-05-12 09:56

Ogjort skrev:Varför? Kan man undra.
(kanske för att t.ex. U87 faller av kraftigt under 50 Hz - å likaså KM 100-serien, om än i mindre grad)

Det finns en föreställning hos många om att "man ändå inte hör djupbas". Sen har vi det faktum att att det ofta finns mycket skräpljud i lågbasen (ventilation, trafik osv.) som kan vara störande och stressa bashögtalarna onödigt mycket. Det senare leder till att man aktivt skär bort djupbasen.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2016-05-12 14:11

Man behöver ju varken A-B eller rum för att hämta hem djupbas.
I Säckpiporna ovan är miken typ 20 cm från bastrumman...

Men symfoniska inpelningar är förvånanvärt ofta basfattiga.

Jag tror att det ofta - oavsett genre - kan bero på att man som monitorer har högtalare som inte förmår återge låg bas på ett hyggligt sätt.
Dvs - det är ingen som hör den - därför inte heller om den saknas.
Men det är ju bara att kliva ut från "kontrollrummet" och lyssna "live", så att säga. Men det tricket är sällsynt...

Just det där "sena fladdret" som kommer från stora trumman, är det väldigt få högtalare som fixar.
Med Ino Pi 60 - kommer det farande utan problem. Men det ligger väldigt långt ner i frekvens.
Så några av oss har tur :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-05-12 14:18

Piotr skrev:
Ogjort skrev:Varför? Kan man undra.

Det finns en föreställning hos många om att "man ändå inte hör djupbas". Sen har vi det faktum att att det ofta finns mycket skräpljud i lågbasen (ventilation, trafik osv.) som kan vara störande och stressa bashögtalarna onödigt mycket. Det senare leder till att man aktivt skär bort djupbasen.

Och kanske tradition från vinyltiden?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-12 14:22

Finns låbasen med i samma grad även när du närmickar samma trumma?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum