Moderator: Redaktörer
n3mmr skrev:Det är långt ifrån alla xlr-chassiehonor som tar emot en om1 eller cm3 direkt, godset i miken är lite tjockare än i de flesta han-xlr. En xlr-hane bör vara 19mm medan en om1 är 20mm i diameter.
Factum est, ingen av de chassie-xlr-er jag har här hemma tar in en om1 eller cm3 utan mycket våld.
n3mmr skrev:Ogjort,
Kan du visa en skiss och beskrivning på den där dämpskivan mellan mikarna?
Ogjort skrev:n3mmr skrev:Ogjort,
Kan du visa en skiss och beskrivning på den där dämpskivan mellan mikarna?
Tror den redan bifogade bilden är en bättre beskrivning än en massa ord.
Den är ju liksom inte framräknad på något sätt - utan snabbt ihopsatt av det jag råkade hitta i garderoben.
En frigolitskiva å lite tunn våffeldämp. Den går säkert att optimera på en massa sätt - som är lämpligare att sprida än mitt ihopkok.
En annan sak är jag tidigare använt hårda reflekterande skivor - typ notställ.
Det blir också bra. Men jag har inte jämfört så noga att jag kan säga vilket som ger vad eller vilket som jag tycker är bäst.
petersteindl skrev:Skillnadssignalen ligger i frekvensberoende Interchannel Level Difference. Man får inte enbart Interchannel Time Difference. Man kodar mer differens mellan kanalerna än enbart tidsdifferens. Jag bedömer det som ett bra försök, men jag tror det finns bättre sätt.
Mvh
Peter
n3mmr skrev:
Alltså, om det nu var så lyckat att du hoppar av glädje kanske det är värt att berätta om i detalj!
darkg skrev:Undrar... en teleskopisk bom med två vridbara mikfästen, 3-6 servomotorer, en ljudalstrare och en finurlig algoritm. Automatiserad trial and error-setup. Oh là là!
darkg skrev:Undrar... en teleskopisk bom med två vridbara mikfästen, 3-6 servomotorer, en ljudalstrare och en finurlig algoritm. Automatiserad trial and error-setup. Oh là là!
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Skillnadssignalen ligger i frekvensberoende Interchannel Level Difference. Man får inte enbart Interchannel Time Difference. Man kodar mer differens mellan kanalerna än enbart tidsdifferens. Jag bedömer det som ett bra försök, men jag tror det finns bättre sätt.
Mvh
Peter
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.Poängen är ju att AB inte är en teknik som skall ge särskilt mycket ambiofonisk effekt. Frågan är varför det blir det här och med bara två mikrofoner. Skivan och mikrofonplaceringen säger jag. Inget jag tror är särskilt lätt att upprepa men icke desto mindre intressant att förklara.
Dilettantmässiga hälsningar,
DQ-20dBu
n3mmr skrev:Förresten, är OM1 raka i diffust fält?

Tarzan skrev:n3mmr skrev:Förresten, är OM1 raka i diffust fält?
Den här bilden hittade jag på lineaudio.se:
[ Bild ]
n3mmr skrev:Tarzan skrev:n3mmr skrev:Förresten, är OM1 raka i diffust fält?
Den här bilden hittade jag på lineaudio.se:
[ Bild ]
Det där tycks hinta att om1 faller med 6db till 16kHz i sidled.
DQ-20 skrev:Och den är inte diffusfältskompenserad. Som tur är.
Piotr skrev:DQ-20 skrev:Och den är inte diffusfältskompenserad. Som tur är.
Vaddådå? Gillas inte sådana tingestar?
n3mmr skrev:Min fråga bottnade i att det finns dokument om jecklindiskar som påstår att den rundtagande mik som används bör vara diffusfältskompenserad.
Det tycker jag i o f s är tveksamt: hela konstruktionen är uppenbarligen tillkommen på nåt slags kombination av känsla och hobbyhackande.
Snarast tyder samtidigt påståendena om hur omnimikarna ska riktas att det inte är så.
Ogjort skrev:Som nästan aldrig återfinns på kommersiella inspelningar.
Varför? Kan man undra.
Ogjort skrev:Varför? Kan man undra.
(kanske för att t.ex. U87 faller av kraftigt under 50 Hz - å likaså KM 100-serien, om än i mindre grad)
Medan OM1 bara fortsätter å fortsätter...
Piotr skrev:Ogjort skrev:Varför? Kan man undra.
(kanske för att t.ex. U87 faller av kraftigt under 50 Hz - å likaså KM 100-serien, om än i mindre grad)
Medan OM1 bara fortsätter å fortsätter...
Det finns en föreställning hos många om att "man ändå inte hör djupbas". Sen har vi det faktum att att det ofta finns mycket skräpljud i lågbasen (ventilation, trafik osv.) som kan vara störande och stressa bashögtalarna onödigt mycket. Det senare leder till att man aktivt skär bort djupbasen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster