Moderator: Redaktörer

Stephan skrev:Återstår 900:- av budgeten för att hitta den fetaste förstärkaren som kan fås för en liten peng.
Stephan skrev:Tack för alla tips så här långt!
Självbygge hade tyvärr blivit besvärligt när jag bor i lägenhet med begränsade snickerimöjligheter.
Har just kommit hem med ett par Dali 7 som jag hittade på blocket, med omkantade 10-tums basar
så låter dom helt OK hemma i alla fall, dock ganska trögdrivna och 8 ohm gör att den gamla
Marantzen får jobba litet hårdare än vanligt.
20-200 watt ska dom ha enligt manualen.
Återstår 900:- av budgeten för att hitta den fetaste förstärkaren som kan fås för en liten peng.
Förstärkartips mottages tacksamt!
Johan_Lindroos skrev:Ja det där relationen mellan elementdiametrar och area kanske inte är det enklaste att hålla reda på.
Perfector skrev:Johan_Lindroos skrev:Ja det där relationen mellan elementdiametrar och area kanske inte är det enklaste att hålla reda på.
4 x 12" motsvarar ett 24" element, principiellt.
Eller har matten ändrats sedan min tid som byggare?
Lådbeskrivningen var för 2x 12" i varje låda, vilket antagligen missförstods.
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Johan_Lindroos skrev:Ja det där relationen mellan elementdiametrar och area kanske inte är det enklaste att hålla reda på.
4 x 12" motsvarar ett 24" element, principiellt.
Eller har matten ändrats sedan min tid som byggare?
Lådbeskrivningen var för 2x 12" i varje låda, vilket antagligen missförstods.
Ok, då missförstod jag dig då det var lite otydligt hur du menade. I merparten av ditt inlägg skrev du om EN högtalare, vilket gjorde att din sista slutkläm om 24 tum föreföll underlig. Du menade alltså ytan från TVÅ högtalare förstår jag nu.
Jag kan även kommentera att i praktiken får vanligtvis ett 24-tumselement något större strålande yta än fyra stycken 12-tummare.
Perfector skrev:Kanske denna från Tradera?
http://gamla.tradera.com/item/170301/25 ... -hogtalare
Om inte annat drar den blickarna till sig.

Zeeall skrev:Kanske går att få tag på en av Ljudias högtalarbyggsatser begagnat? Ganska rejäla högtalare, men jag vet inte vad dom klarar i ljudtryck.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster