Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2016-05-13 20:59

En ny dag! Mera skrot!

Först en riktigt usel pryl!

2009 eller 2010 köpte jag en liten Sony centerhögtalare för en tjuga på Hjärta till Hjärta i Linköping, den lät inte så bra.

Jag tänkte se vad den innehåller, så här plockar man i alla fall sönder den. (Ur servicemanualen)

Bild

Om det inte vore för att fronten var limmad... Det här är ett riktigt kvalitetsbygge.

Bild

Men 100 watt ska man kunna skicka in till de ofiltrerade små bredbandarna.

Bild

Nu till dagens mindre usla pryl, ytterligare ett "midi"-system, eller bara förstärkaren för jag har inte resten.

Förstärkaren i fråga heter Kenwood A-3X, är på 2x35W och kostade tillsammans med en ljudförvrängare, en bandare och en skivspelare över 1,25 miljoner + moms ny 1987, högtalare följde inte men men kunde köpas separat.

Bild

Detta är inte direkt någon kanonförstärkare, ljudet är lite tunnt och vasst vilket troligtvis förklaras av en anorektisk transformator och små kondingar. Den är dock inte på något sätt ett bottennapp som Philips-stapeln utan Kenwood-förstärkaren kan nog räknas som Hi-Fi, bara inte särskilt bra Hi-Fi. Kanske behövs ljudförvrängaren T-3LX för att få ljudet mindre platt och hårt? Förstärkaren inhandlades också på Hjärta till Hjärta och den var snorbillig. max 50kr. Märkt med "OK" var den också men eftersom den tidigare ägaren troligen haft en T-3LX inkopplad emellan för och slutsteg saknades "U-koppling" så exakt hur testet gått till är svårt att säga. "Den lyser" så därför fungerar den.

Så här ser Kenwood A-3X ut.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/KenwoodA3X.jpg

På baksidan hittar vi allt vi behöver, nästan.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/KenwoodA3Xbackside.jpg

På innsidan är det ganska glest, men det ser lättmeckat ut.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/KenwoodA3Xinside.jpg

Sanyo STK än en gång, den här gången på 2x30W. Kenwood hittar lite extra kraft genom magi.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/3d8Ken ... owemee.jpg

Här spelas det band, då låter ljudet mindre vasst.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/Kenwoo ... opplad.jpg
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-13 21:23, redigerad totalt 12 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-13 21:04

Högra diskanten har dammkåpan intryckt vilket antagliger ger en annorlunda klang.
Den lilla domen fungerar som domen på en kuldiskant över Ca: 10 kHz och när den är bucklig klarar den inte att återge signalen på rätt sätt.
Går det att demontera den och buckla ut den?
I så fall rekommenderar jag det och sedan återmontering.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-13 21:15

Perfector skrev:Högra diskanten har dammkåpan intryckt vilket antagliger ger en annorlunda klang.
Den lilla domen fungerar som domen på en kuldiskant över Ca: 10 kHz och när den är bucklig klarar den inte att återge signalen på rätt sätt.

Jag tänkte leta upp ett lämpligt dammsugar-munstycke! ;)

Högtalarna är vanligtvis inte i drift så därför har jag inte orkat mecka med det. Jag har försökt se om jag kan höra skillnad på höger och vänster högtalare, det kan jag inte.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-13 21:17

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Högra diskanten har dammkåpan intryckt vilket antagliger ger en annorlunda klang.

Jag tänkte leta upp ett lämpligt dammsugar-munstycke! ;)

Högtalarna är vanligtvis inte i drift så därför har jag inte orkat mecka med det. Jag har försökt se om jag kan höra skillnad på höger och vänster högtalare, det kan jag inte.

I värsta fall kan du först göra inverteringen rund och snygg.
Därefter peta in den andra och få en inverterad dome.
Vill minnas att nån tillverkare använde det för att få en mer riktad diskant.
BIC tror jag det var som gjorde det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-14 20:38

Perfector skrev:
I värsta fall kan du först göra inverteringen rund och snygg.
Därefter peta in den andra och få en inverterad dome.
Vill minnas att nån tillverkare använde det för att få en mer riktad diskant.
BIC tror jag det var som gjorde det.

Det låter som ett bra alternativ.

Idag börjar vi med en trasig pryl. Jag hittade denna Pionner XR-P310 kompaktanläggning från 1991 i elektroniktunnan i soprummet 2014.

Bild

Den saknar linjeingång, CD-spelaren är säkert trasig tänkte jag vilket gör stapeln tämligen värdelös utan lineingång.

Bild

Mycket riktigt CD-spelaren var trasig, bandarna också också men radion fungerande, det var bara att det kom ett ljudligt transformator-brum ur båda högtalarna som nästan dränkte ljudet från radion och som följde med när man höjde volymen. Eftersom båda kanalerna annars fungerar antar jag att det inte är slutstegsmodulen som är trasig? Det var samma brum oavsätt vilken signalkälla man valde.

Jag öppnade enheten för att se om jag kunde se några svullna kondingar eller transistorer som brunnit, det kunde jag inte. Troligen Sanyo STK i slutsteget åter igen.

Bild

Full upplösning http://cubeupload.com/im/jonaz81a/Pione ... inside.jpg

Jag undersökte också varför CD-spelaren inte fungearde, det blev snabbt uppenbart.

Bild

Full upplösning. http://u.cubeupload.com/jonaz81a/PioneerXRP310hmm.jpg

Sen tänkte jag avsluta kompaktsystem-testadet för den här gången med att se hur den kompakt-anläggning jag använder till datorn står sig jämfört med det jag testat hitills. Innan jag skaffade den Sharp XL-HP434H microanläggning jag använder till datorn så hade jag en Proson RV4200 "Klass-D" receiver stående under skärmen. Skärmen blockerade mycket av ventilationshålen men då förstärkaren var "Klass-D" trodde jag det skulle fungera bra, det gjorde det inte men det är en annan historia. Efter Proson-receivern ville jag hitta en kompakt-anläggning duglig nog för att driva mina "Kina-QLN" Signature MKII (<4 ohm) men samtidigt liten nog att få plats brevid skärmen.

Jag provade många små kompakt-anläggningar jag plockade upp på "Hjärta till Hjärta" i Linköping för ca 100kr styck, skyddskretsarna brukade lösa ut inom 10 minuter om man drog på lite eller så lät det så illa att jag inte spelade i 10 minuter.... Jag gav bort de kompakt anläggningarna jag ratade till familj och vänner då de med de medföljande högtalarna var uppgraderingar för många jämfört med datorhögtalare och liknande. Två anläggningar står hemma hos mina föräldrar, en vid varje "riktig" dator, dessa kanske dyker upp i den här tråden i framtiden då de faktiskt lät riktigt skapligt för att vara microsystem, de bara inte gillade mina "Kina QLN"-högtalare.

Jag tror Sharp-systemet var det sjätte systemet jag provade och efter ett par timmars spelade stod det klart att jag slutligen hittat ett microsystem som klarade att driva "Kina-QLN"-högtalarna. Detta Sharp-system låter vanligtvis lite "kallt" tillasammans med "Kina-QLN"-högtalarna (som står mitt i rummet och därför spelar utan understöd av en vägg) när inte equalizern är aktiverad. Jag föredrar "preset" "Rock" då det ger ett "varmare" ljud även om jag annars sällan pillar på tonkontroller överhuvudtaget.

Systemet har nu överlevt 6 års dagligt användande då snacket om hörlurar i första inlägget i denna tråd bara var just snack. Jag använder sällan hörlurar men p.g.a den arga "författar"-grannen har mina "högtalarstativ" med dubbla aktiva 10"-basar vardera inte varit inkopplade sedan 2009. Hur lät då Sharp-systemet med Pioneer S-J510 högtalarna jämfört med de andra testade systemen. Jo riktigt skapligt, subjektivt bättre än Kenwood-förstärkaren, Silver-förstärkaren, Sony-receivern och det äldre av Pioneer "midi"-systemen, nästan i klass med det starkare Pioneer-systemet så länge jag inte spelade väldigt högt men klart sämre än Sharp-förstärkaren.

Detta microsystem har lite olika specifikationer beroende på var man bor. (Det är olika instruktionsböcker, inte samma med flera språk.)

Bor du i USA så specifieras effekten till 2x50W RMS med endast 10% THD, effekt vid rimlig dist anges ej. 8O

Bild

Bor du i Tyskland är det istället DIN som gäller, nu får vi också lite mer användbara siffror.

Bild

Bor du i Nederländerna får du både DIN och RMS siffror.

Bild

I England skulle man kunna tro att instruktionsboken och därför specifikationen är de samma som i USA men engelsmännen får likt "holländarna" både RMS och DIN specifikationer.

Bild

Så här ser Sharp XL-HP434H från år 2003 ut

Bild

PÅ baksidan hittar vi det nödvändigaste plus en subwoofer-utgång, bra ifall grannen skulle få för sig att flytta.

Bild

Jag skippar bilder på systemen uppkopplade då jag tror ni vet hur mina Pioneer S-J510 högtalare ser ut vid det här laget.

Nu är det dags att testa några fullstora förstärkare. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-15 19:20

Nu är det dags att testa ett par riktiga förstärkare!

Först ut är en Harman Kardon 630 Twin Powered (1973) som ska ge 2x30W RMS vid 8 ohms last, detta exemplar tror jag att jag fyndade i en kontainer för länge sedan.

Första intrycket var väldigt gott, denna förstärkare ger ifrån sig ett varmt och trevligt ljud och har bra med ork, efter en timme föll dock ljudet sönder totalt och det blev mer och mer dist och mindre och mindre musik. Det visade sig att förstärkaren har ett par kondensatorer som troligen inte mått allt för bra av att inte användas. Vid andra försöket (efter en timmes vila) så klarade sig förstärkaren i ungefär 5 timmar innan den började dista. Vid det tredje försöket (igår) stod den och spelade från klockan 10:00 på "morgonen" till klockan 04:00 i morse (de sista timmarna på väldigt låg volym) utan att börja låta illa så det räckte tydligen med att rasta kondensatorerna lite för att de skulle komma i form.

Radiodelen är kanon, näst bäst av de hittills testade bara slagen av den bättre av Pioneer-staplarna. Allt som allt är Harman Kardon 630 subjektivt bland de två bästa så här långt, den går vidare till andra omgången.

Harman Kardon 630 Twin Powered.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/792Har ... 0TwinP.jpg

På baksidan hittar vi ergonomiska skruvar att fästa högtalarkablar med och mycket annat.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/266Har ... inPowe.jpg

På innsidan hittar vi elektronik modell tidigt 70 tal.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/4e2Har ... 0TwinP.jpg

Här är en bild på kondensatorerna, två är aningen svullna vilket är svårt att se på bilden.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/dfdHar ... 0TwinP.jpg

En bild på förstärkaren med lampor lysandes i mörkret.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/Harman ... 0twinp.jpg
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-15 20:03, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-15 19:51

Harman Kardon 630 är en gammal favorit.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-15 20:13

Flint skrev:Harman Kardon 630 är en gammal favorit.

Förutom att den låter bra är den också jäkligt snygg!

Visserligare är jag tilltalad av det sena 70-talets "bordell look" men de lite mer avskalade maskinerna från tidigt 70-tal har aningen mer klass och stil! :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-15 20:21

Ja, HK630 står modell för hur jag tycker att HiFi-elektronik ska se ut. Tyvärr hade jag inte råd att köpa någon då direkt efter lumpen och innan jag hade hittat något vettigt abete så det fick bli något enklare och billigare istället.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-15 22:22

Jag postade tydligen ett inlägg av misstag som jag inte kan ta bort nu när jag märkte det.

Då kan jag juh passa på att bjuda på en bild.

Känner någon igen denna skönhet?

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-16 22:50

Precis som ingen har gissat så visar bilden ovan en Sony STR ur Sonys första generation receivers, en Sony STR-6050 för att vara exakt. :)

Sony STR-6050 kom 1968*, strax efter toppmodellen STR-6060 som kom 1967 men inte fanns tillgänglig i någon större omfattning i Europa förrens 1968. Reglage och effekt är framförallt det som skiljer modellerna åt, STR-6060 hade skjutreglage och gav 2x45W medans STR-6050 hade vridreglage och gav 2x30W.
* "Hifiengine" säger 1969, jag (eller snarare min far) hävdar att det var 1968.

Min Sony STR 6050 ska enligt min far ha inhandlats i slutet på 60-talet för pengar han sparat sedan tidigare tillsammans med pengar han tjänade ihop under sommaren genom att sätta potatis och hjälpa till med andra sysslor på en stor gård nära mina farföräldrars dåvarande lantställe i Södermanland. Min far använde Sony-receivern fram till att han flyttade ihop med min mor ~1976 då de istället för Sonyn valde att använda min mors nyare Nikko STA-5010, denna receiver använder de än idag.

1981 flyttade mina föreldrar ut på landet (det är mitt fel) och Sony receivern hamnade i ett ouppvärmt vindsutrymme som den delade med möss, getingar, kläder ifrån det tidiga 70-talet, en svartvit TV och andra oönskade tingestar. Januari 1992 fick jag en "bergsprängare" med CD-spelare, bergsprängaren kunde tyvärr inte flytta på några berg men den hade en linjeutgång. Jag mindes Sony-receivern och min mors gamla BOSE 301 högtalare jag sett när jag lekt i vindsförrådet som mindre och räddade in dessa i värmen.

Jag använde bara Sony-receivern i ett och ett halvt år då jag under hösten 1993 ersatte den med en Yamaha A-400 efter att en kort tid ha provat en allt för klen Akai som jag fyndade på Lions loppmarknad augusti 1993, Yamahan ersattes i sin tur av en Marantz SR4000 något år senare. Anledningen till att jag ville byta ut Sonyn var att den föll med fronten före ner i ett hårt trägolv från sin plats ovanpå min bokylla någon gång under våren 1993 när jag skulle koppla in och testa ett par andra högtalare, tyvärr missade receivern med minsta möjliga marginal mina tår som annars kunde dämpat fallet.

Sonyn klarade närkontakten med golvet relativt bra, reglagen blev aningen skeva och strömbrytaren var bortom all räddning men annars klarade den sig oskadd, skeva reglage och trasig strömbrytare var dock tillräckligt för att jag skulle börja leta efter en ny maskin. Sonyn hade inte varit igång på över 20 år när jag nu testade den igen, den har förvarats i vindsförråd, i garage, i skjul och i cykelförråd och har också fått en hel del utvändig misshandel under denna tid. Den gamle Sony-receivern verkade endå inte ens ringrostig, allt fungerade precis lika bra som det alltid gjort, inte illa för en maskin som snart är 50 år gammal.

Jag gjorde ren maskinen invändigt innan jag testade den då jag endå ville öppna den för att inspektera den "lagning" av strömbrytaren jag gjorde som 12 åring för 23 år sedan, jag passade också på att spruta lite Super Servisol 10 i alla knappar och reglage. Hur låter då en Sony förstärkare från 60-talet? Jo riktigt riktigt bra, snacket om att de tidiga transistorförstärkarna låter "dåligt" är bara är snack. Sonyn STR-6050 har ett varmt trevligt "sound" och helt ofattbart med kraft för att vara specifierad till endast 2x30W.

Subjektivt låter Sony-receivern bäst av alla de testade maskinerna, Sharp-förstärkaren och Harman Kardon-receivern är dock för nära för att något ska kunna sägas med säkerhet. Det går inte heller att komma ifrån det faktum att jag "vill" att Sonyn ska låta bra så mer testade behövs. Radiomotagaren är bra men inte riktigt lika bra som den i Harman Kardon 630 eller så var det sämre mottagningsförhållanden.

Sony STR-6050. Träkabinettet är nedtryckt i framkant och bak vid ventilationshålen syns att det travats allt för många tunga maskiner ovanpå denna vid förvaring. En reglagehatt saknas och strömbrytaren är ur funktion.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SonySTR6050.jpg

Jag glömde tydligen att ta en bild på baksidan så jag snodde en från nätet, man ser tydligt varför det är lite bökigt att koppla in högtalare när receivern står på en bokhylla.

Bild

Här är en bild på insidan efter att jag blåst ur allt damm, skrämt iväg ett par spindlar och dödat ett par pälsänger-larver, allt är snygt och prydligt.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SonySTR6050inside.jpg

I förra posten visas en bild på insidan av Sony STR-6050 tagen från undersidan, här är den i full upplösning

http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SonyST ... ideund.jpg

På bilden jag postade i förra posten och som finns länkad i full upplösning ovan är det en sak som inte är orginal, det här "eltejp-paketet" i nedre högra hörnet.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SonySTR6050fix.jpg

Som 12-åring lagar man strömbrytare med aluminiumfolie, foliens funktion är inte att leda strömmen utan att fixera blecket i rätt position. På bilden syns också en ängerlarv, hur fan kom den in i tejppaketet?

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SonySTR6050fix2.jpg

Som 35-åring är man för lat för att göra om lagningen, den 23 år gamla "Åsa-Nisse-fixen" har trots allt ett visst nostalgist värde men jag förbättrade kapslingen något så att ingen larv åker på en stöt.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SonySTR6050fix3.jpg

Slutligen en bild på Sony STR-6050 receivern inkopplad. Man kan ana att strömbrytaren inte är helt funktionsduglig. Kabinettet ägnar sig åt stretching och kunde därför ej närvara.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SonySTR6050playing.jpg

Nästa maskin är från samma tidsperiod och är precis som Sonyn intressant, jäkligt snygg och japansk, mer om det imorgon
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-17 21:19

Dags för ytterligare en uppdatering!

Dagens testobjekt är en JVC 5020U från okänt årtal men den var i alla fall med i JVC-katalogen 1971/1972.

Bild

Receivern JVC 5020U på 2x25W är mitt senaste HiFi-inköp, jag hittade den i någon "second hand"-butik 2010, jag tror priset var 100kr. När jag köpte den hade den inte en skråma, jag verkligen letade men den var helt perfekt, inte en repa. Den här receivern har jag inte förvarat i kallförråd, skjul eller garage, tvärt om tänkte jag försöka hålla den helt perfekt. Tyvärr är det så att när man ska bära omkring på något man absolut inte vill skrapa emot någonting så är det som man helt plötsligt har både clownskor, boxningshandskar och mörka solglasögon på sig och en kortare promenad från t.ex arbetsrum till vardagsrum förvandlas lätt till ett "destruction derby", de repor jag har lyckats orsaka är dock av de mindre slaget.

Tyvärr låter inte den här enheten lika bra som Sharp-förstärkaren, Harman Kardon-receivern eller Sony STR-receivern, den kräver visst pillande med equalizern och når endå inte hela vägen fram. Det kan dock kanske vara för att den inte färgar ljudet lika mycket då den med equalizern urkopplad låter som några ev de testade nyare tråk-maskinerna. Radiodelen hör till de bästa, i klass med Harman Kardon-receivern och därmed troligen bättre än Sony STR-receivern men än så länge är den starkare av Pioneer-staplarna troligen fortafarade bäst vad det gäller radiomottagning.

JVC 5020U. JVC hade fått till "bordell-looken" redan under 70-talets början!

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/3e6JVC5020U.jpg

På baksidan hittar vi baksidan, den blev av någon anledning gul på bilden

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/JVC5020Ubackside.jpg

På insidan är allt extremt prydligt. Slutstegs-transistorerna har inte någon kylfläns alls utöver den bakre väggen i tunn aluminium.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/JVC5020Uinside.jpg

På undersidan är allt också prydligt men för att komma in hit måste massor av skruvar lossas, helt klart onödigt många.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/JVC502 ... eunder.jpg

Alla fem fastlödda orginallampor som lyser upp "displayen" fungerar fortfarande. tyvärr lutar enheten på bilden så att inte hela bordellen syns. Equalizern formar en hockeyklubba.
Träkabinettet fick inte vara med på bilden då det säkert orsakat nya repor, bättre säker än sorglig som man (inte) säger (jag har nu lärt mig att vara övertydlig här).
Den röda lampan som lyser vid stereo-mottagning och den gula lampan som lyser upp mätaren som visar hur stark radiosignalen är fungerar också men på bilden spelas en CD.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/JVC5020Uplaying.jpg

Och slutligen vill JVC lära oss att använda en equalizer, hockeyklubban finns med men i en annan vinkel, se bild 8. "Ljudkaraktären bibehållen vid låg volym" eller nåt sånt, min tyska är bara marginellt bättre än min "portugalenska". Hade jag bara haft tillgång till en stor orkester hade ingen equalizer behövts!

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2016-05-18 12:54

Skön tråd, keep it up!
Det blåser upp till snus

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-19 00:15

Det blev inte mycket tid över idag.

Vi nöjer oss med en bild, vem känner igen den här modellen? Den är tydligen Europas vanligaste rörförstärkare och jag kan bara fråga, varför då?

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/Mystery.jpg

Denna maskin kommer nog inte att testas så mycket alls, inte tvillingbrodern heller då jag har två exemplar. Den minst knepiga ingången är DIN men maskinen förväntar sig ganska stark signal in för att nå upp till den angivna max effekten på 2x2W och den distar något rent fruktansvärt. Jag "löste" problemet när jag experimenterade i 13 årsåldern geneom att låta det ena exemplaret agera förförstärkare åt det andra, det fungerade sådär, distar mer än lagom gör de endå.

Jag kollade just att rören glöder och blir varma, mitt finger agerade temperatursensor. Om man vill bli av med sina fingeravtryck inför en stöt mot den lokala bensinmacken eller liknande så kan jag rekommendera en sån här apparat.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-19 08:02

jonaz81a skrev:Det blev inte mycket tid över idag.

Vi nöjer oss med en bild, vem känner igen den här modellen? Den är tydligen Europas vanligaste rörförstärkare och jag kan bara fråga, varför då?

[ Bild ]

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/Mystery.jpg

Denna maskin kommer nog inte att testas så mycket alls, inte tvillingbrodern heller då jag har två exemplar. Den minst knepiga ingången är DIN men maskinen förväntar sig ganska stark signal in för att nå upp till den angivna max effekten på 2x2W och den distar något rent fruktansvärt. Jag "löste" problemet när jag experimenterade i 13 årsåldern geneom att låta det ena exemplaret agera förförstärkare åt det andra, det fungerade sådär, distar mer än lagom gör de endå.

Jag kollade just att rören glöder och blir varma, mitt finger agerade temperatursensor. Om man vill bli av med sina fingeravtryck inför en stöt mot den lokala bensinmacken eller liknande så kan jag rekommendera en sån här apparat.

NU blir jag lite nostalgisk tror jag.
Kan det vara en Philips?
Jag ägde en sådan när jag gjorde lumpen 72-73 och med de första handbyggda högtalarna i mitt liv så lät det inte illa alls.
Och den var på just 2x2 watt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-19 08:34

Philips AG9016SE?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-19 08:49

Inte Dynaco då?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-19 08:53

Jag ägde också en sån där runt 74-75. Mest för att reta kompisarna som växte ur den ena förstärkaren efter den andra i jakten på mer Watt. Om man accepterade och rättade sig efter den låga uteffekten vilket jag gjorde så lät den riktigt skapligt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-19 09:07

jonaz81a skrev:Jag kollade just att rören glöder och blir varma, mitt finger agerade temperatursensor. Om man vill bli av med sina fingeravtryck inför en stöt mot den lokala bensinmacken eller liknande så kan jag rekommendera en sån här apparat.

:mrgreen: / B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-19 12:44

Den där EQ-instruktionen är nog kanske bland det dummaste jag läst på länge. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-19 12:52

Morello skrev:Den där EQ-instruktionen är nog kanske bland det dummaste jag läst på länge. 8O

Jag tycker den var gullig. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-19 14:39

Sjävklart har ni rätt, det är en Philips AG 9016 som visas, just den här verkar heta Philips AG 9016/19 och är märkt med "import".

När jag som ung (12-13 år) försökte använda dessa för att spela sån där musik som unga då lyssnade på, d.v.s "dunka dunka" och hårdrock så klippte förstärkaren basen ordentligt och det lät ungefär som att högtalaren var spräckt, annan musik på måttlig volym fungerade aningen bättre. Jag övertog mina två Philips AG9016 från en kompis farsa som skulle slänga dessa, slänga något som fungerar har jag alltid haft svårt för. Jag var också nyfiken på hur en gammal förstärkare på ynka 2x2 watt såg ut inuti då jag var barnsligt förtjust i att plocka isär saker för att se hur de fungerar (eller i alla fall vad de innehåller) som barn, det är jag fortfarande.

Bilderna går i gult på grund av att det är regnmoln utomhus vilken gör att den gula belysningen i mitt rum blir dominerande, jag orkar inte pilla på kamerainställningarna.

Philips AG 9016/19 2x2 watt max, den kontinuerlig effekten tror jag är 2x1.5 watt.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/PhilipsAG9016.jpg

på baksidan hittar vi ett par (för mig) okända anslutningar, tur att den har vanlig DIN också.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/8fePhi ... acksid.jpg

petersteindl skrev:
Morello skrev:Den där EQ-instruktionen är nog kanske bland det dummaste jag läst på länge. 8O

Jag tycker den var gullig. :)

Jag får nog hålla med, och för den här serien JVC-recievers behöver det nog inte vara så dumt som för "bättre" förstärkare. :D
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-19 15:04, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-19 14:54

Den va rejält nostalgisk den.
Förlorad på poker en kväll på luckan i slutet av lumpartiden minns jag den än
Jag hade tom. flyttat ena kanalens ljud till balansen så jag hade ingen balans men väl volym vänster och höger.
Det var tider, när mindre var mer.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-19 21:36

Nu kommer en förstärkare av det tråkigare slaget.

Eftersom många av de testade äldre systemen är på 2 x 25 till 2 x 35W så tänkte jag att vi testar en "riktig" förstärkare från mitten av 90-talet med liknande effekt för att se hur den står sig.

Dagens pryl är en Technics SU-V500 (1994) förstärkare på 2x30W vid 8ohms last. Denna förstärkare är av typen "new class A", "new class A"? Det måste väl vara som "klass A" fast nyare och därför bättre? Tyvärr inte men det är inte omöjligt att jag gick på marknadsföringstricket och att det var därför jag köpte den här förstärkaren på loppis tillsammans med en tuner och en CD-spelare i mitten på 2000-talet. Priset var i vilket fall lågt, 150kr för de tre delarna tillsammans eller nåt sånt.

Ljudet är så klart inte direkt dåligt men det låter livlöst och lite torrt, jag saknar också 70-tals pjäsernas "tryck från botten". Vi får se om en nyare maskin med lite större transformator och kondensatorbank klarar jämförelsen mot 70-tals receivrarna bättre.

Technics SU-V500. Jag gillar inte designen.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/TechnicsSUV500.jpg

På baksidan så är allt däremot helt ok, jag har inget emot den här typen av högtalarterminaler då jag inte använder särskilt grova kablar.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/1f7Tec ... backsi.jpg

På innsidan är allting i alla fall prydligt, likheten med den lilla Kenwoodförstärkaren från 1987 är slående.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/5eTech ... inside.jpg

Precis som i Kenwood-förstärkaren hittar vi en Sanyo-modul, den här gången en SVI 3102 D. Jag hittar ingen bra data på denna annat att den är jämförbar med Panasonics RSN3502.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/8d2Tec ... SanyoS.jpg

Förstärkaren ser liten ut jämfört med 70-talets receivrar.

Bild

Jag håller också på att plåga Kina-STK-modulen i Kenwood-förstärkaren även om jag har sänkt volymen nu eftersom det börjar bli sent, en så länge håller den! Om den låter bra eller ej vill jag inte yttra mig om än eftersom jag använder ett par usla högtalare (men som klarar en del effekt) ifall modulen skulle få för sig att kortsluta och skicka all ström rakt ut i högtalarna.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-20 20:36

Dages uppdatering handlar om Harman Kardon HK 670.

Idag var det dags att testa en lite starkare nyare förstärkare för att se hur den står sig mot receivrarna från sent 60-tal till tidigt 70-tal, förstärkaren som testas är min Harman Kardon HK 670 (2001). Denna köpte jag genom en annons i mitten på 2000-talet, HK 670-förstärkaren var då bara ett par år gammal så den var/är så klart inte i samma prisklass som resten av "skrotet" som visats i denna tråd. Förstärkaren såldes tillsammans med ett par Heco Mythos 700 högtalare och det var egentligen dessa jag ville åt eftersom jag behövde ett par nya "front-högtalare" i vardagsrummet då ett element i mina gamla högtalare börjat låta illa.

Jag ska direkt erkänna att jag aldrig har kommit överens med ljudet denna förstärkare producerar trots att den fått utmärkt kritik och till och med vunnit någon sorts pris, hårt, vasst, ljust och tunnt har varit mina örons dom. Jag kopplade upp den och testade den med både Pioneer S-J510 högtalarna och mina "Kina QLN" Signature MKII och jag kan konstatera att vad mina öron hör inte har förändrats mycket det senaste årtiondet, jag föredrar den gamla Harman Kardon 630 Twin Powered alla dagar i veckan. En sak märks dock med den här förstärkaren och det är att den har massor av kraft, ljudet förändras inte ett dyft i karaktär när man vrider upp volymen obekvämt högt.

Jag börjar känna mig rätt säker på att många av det sena 60-talets, 70-talets, och det tidiga 80-talets förstärkare och receivrar färgar ljudet på ett sätt som tilltalar mig, kanske för att jag är uppväxt med detta ljud och därför har vant mig vid att det är så det ska låta?

Harman Kardon HK 670. Den här förstärkaren finner jag estetiskt tilltalande men det estetiska är inte något jag prioriterar när det gäller Hi-Fi.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/HarmanKardonHK670.jpg

På baksidan ser allt bra ut, jag saknar "Pre Out" och "Main In" men det är det enda jag kan klaga på.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/a4Harm ... 670bac.jpg

På innsidan är allt helt perfekt, tänk att man kunde bygga så här fint 2001 utan att prislappen blev allt för hög, kan man det idag?

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/b95Har ... 670ins.jpg

Synd att ljudet inte är lika trevligt som utseendet.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/eaeHar ... 670pla.jpg

Kenwood-förstärkaren som uppgraderats med STK4195V-kopian från kinesiska ISC har nu testats med mina tämligen svårdrivna 4 ohms "Kina-QLN" högtalare på skapligt hög volym i över 2 timmar. Än så länge håller den och visst låter den nya modulen bättre än den gamla Sanyo STK4152II modulen som var specifierad för 0.4% THD vid 30W 8 ohm och inte klarade 4 ohms högtalare alls utan att låta riktigt illa. Jag vågar nog montera en sån här modul i en förstärkare jag bryr mig mera om än Kenwood-förstärkaren.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-20 21:04

Harman Kardon så har man, och hör se'n.
Själv hade jag en betydligt mer tillkrånglad PM660 i många år

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-21 17:47

Perfector skrev:Harman Kardon så har man, och hör se'n.
Själv hade jag en betydligt mer tillkrånglad PM660 i många år

Det verkar vara en riktigt fin maskin, om än något tillkrånglad som du säger. Jag ger mig fan på att den låter bättre än min HK 670!

Det kommer ett exempel på en tillkrånglad och desvärre trasig maskin i den här tråden så småningom men inte idag.

Idag testats en Proson RV4200 Klass-D receiver köpt på sidan Fynda.se april 2009. Det här inlägget skulle bli för långt om jag skrev allt på en gång så första delen kommer framförallt att behandla manualen.

Denna Proson RV4200 köptes som sagt på Fynda tillsammans med ett par "Kina-QLN" Signature MKII och ett par aktiva SUB 82-"stativ", d.v.s detta paket.

Proson RV-4200 + "Kina-QLN"-paket

Bild

5990:- gick kalaset på, på kvittot finns även lite "bra att ha"-kablar jag köpte samtidigt, bland annat en 10 meter lång och tämligen grov kopparorm. Man kan ha mycket åsikter om JWS men producera (läs köpa in) saker billigt för att sen sälja dem till ett rimligt kilopris kan de i alla fall. För drygt 62 kronor per kilo får man tyvärr inte Ino-högtalare eller slutsteg från O&G.

Bild

Nu kommer vi till den manual som medföljde Proson RV-4200, jag har tyvärr inte digitaliserat hela (allt är verkligen läsvärt) men i alla fall några godbitar.

Vi börjar med förordet...

Bild

För att sen fortsätta med "Operation attention".

Bild

Nästa bild behandlar receiverns design.

Bild

Nu kommer vi till "BYPACS/HOLO"-knappen!

Bild

Sen blir det "fel-borttagning".

Bild

VI avslutar med den tekniska specifikationen som kanske inte är lika underhållande som punkterna ovan men antyder att denna kinesiska maskin bör prestera bra trots språkförbristningarna.

Bild

Fortsättning följer senare.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-22 13:39

Fortsättning Proson RV-4200.

Jag använde min Proson RV-4200 tillsammans med "Kina-QLN"-högtalarna som datorljudanläggning, det ska inte ses som ett tecken på att jag tycker illa om receivern eller högtalarna för den delen då jag spenderar bra mycket mera tid framför datorn än i vardagsrummet. Proson-recievern stod under min skärm från april 2009 till en extremt varm sommardag 2010 då den dog av värmeslag, visserligen blockerade skärmfoten ~75% av receiverns ventilationshål men eftersom den använder sig av Klass-D förstärkning tyckte jag endå det var lite kontstigt.

När jag säger att RV-4200 receivern dog av värmeslag så menar jag inte att någonting brann eller så utan det är lite Fingal Olsson över det hela, den dog och var död men den lever fortfarande. Någon skyddskrets aktiverades och helt enkelt envist fortsatte att vara aktiverad, timmar blev till dagar och dagar blev till veckor utan att receivern ville ge ifrån sig ljud och till slut förpassades den till skjulet där lejonparten av min "Hi-Fi"-bråte förvarades. Nu när jag var tvungen att flytta på alla prylarna så tänkte jag att det var dags att att försöka identifiera den skyddskrets som troligen var boven i dramat men det visade sig inte behövas då förstärkaren nu fungerar igen, tid var tydligen det enda som behövdes.

Men varför dog då en Klass-D-maskin av värmeslag? Jag tror att det beror på att av okänd anledning så ökade den mängden ström receivern drar under "tomgång" en hel del efter att ha varit igång dygnet runt i ett år. Exakt hur mycket ström den drog från början vet jag inte riktigt men den blev inte särskilt varm vare sig av att vara igång eller spela mycket och länge. Nu drar den 55 watt så fort man slår på den men man kan spela "högt" utan att strömförbrukningen påverkas alls, först när man spelar "väldigt högt" ökar strömförbrukningen.

55 watt låter kanske inte som ett problem men det är inte några välkylda transistorer som drar dessa 55W under tomgång utan troligtvis istället okylda komponenter i den switchade strömförsöjningen. Kylflänsen som kyler transistorerna blir inte varmare än 10 grader över rumstemperatur när man använder förstärkaren med locket av medans det strålar ut värme från motstånd och andra komponenter runt den lilla transformatorn. Bortsett från strömförbrukningen fungerar nu förstärkaren bra i flera timmar men sen börjar den ge ifrån sig ett fräsande ljud, ungefär som när man spiller något på en het platta eller som elektrolytvätska som kokar...

Fräsandet har uppståt varje gång recivern har varit igång mer än ~5 timmar med locket på sedan återuppståndelsen vilket har varit ganska många gånger då dettta faktiskt var den första apparaten bland min hem hämtade Hi-Fi-bråte jag testade och använde under ett par veckors tid om än med andra högtalare och stående på det improviserade bord jag nu använder för att plocka isär elektroniken. Har den börjat fräsa så räcker det inte med att starta om den utan den måste vila i flera timmar men sen är det knäpptyst igen. Jag har försökt lokalisera exakt var fräsandet kommer ifrån men misslyckats, om någon har erfarenhet av fräsande förstärkare eller en gissning vad problemet är så dela gärna med er. Servicemanual till denna maskin kan jag ej hitta.

När det kommer till ljudet gillar jag Proson RV-4200 mycket bättre än Harman Kardon HK 670. Skillnaden är så klart inte stor, jag tvivlar att jag skulle klara att skilja maskinerna åt i ett blindtest konsekvent med till exempel rockmusik. Med elektronisk musik som Infected Mushroom låter RV-4200 inte lika vasst, basen låter mer som jag vill och där jag finner att HK 670 låter lite hård och ljus så tycker jag istället Proson RV-4200 låter neutral. Nu har jag kassa högtalare och ett icke vad gäller akustik perfekt rum så allt detta är så klart subjektivt, det handlar om mig, mina öron och ögon, mina högtalare och mitt rum.

Proson-receivern har liksom HK 670 kraft i överflöd vilket kan vara svårt att greppa när transformatorn är liten som en tillplattad golfboll. Även om jag gillar Proson RV-4200 så når den inte upp till Harman Kardon 630 twin powered, Sony STR receivern eller Sharp-förstärkaren, jag tror inte det är Proson-receivern fel utan mitt.

Proson RV-4200. Vad det gäller uttseendet är receivern sparsmakad vilket kan vara snyggt det också.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/ProsonRV4200.jpg

På baksidan är allt fint, pre-out är praktiskt för att ge signal åt "Kina-QLN stativen", i Fynda-paketet medföljde två RCA "Y-split" kopplingar för detta ändamål.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/b4Pros ... ckside.jpg

På innsidan sitter allt på ett enda stort kretskort, det ser inte alls ut som man är van vid att en förstärkare ser ut. Kondensatorerna är av tveksam kvalitet men trissorna är (förhoppningsvis) gjorda av Sanken och är specifierade för 200W.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/ProsonRV4200inside.jpg

Med locket av och med en rumstemperatur på 24 grader så blir ingenting oroväckande varmt men med locket på en varm sommardag och med det mesta av ventilationshålen blockerade kan man förstå att det blir för varmt.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/7ePros ... lecons.jpg

Skyddsplasten sitter fortfarande kvar på displayen, av någon anledning brukar jag inte ta bort plasten innan den börjar lossna av egen kraft.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/Proson ... laying.jpg

Om det någon gång arrangeras ett blindtest med förstärkare och jag närvarar så kommer jag troligen att ta med denna kinesiska JWS "Klass-D"-receiver i lägsta prisklass. Innan den börjar fräsa så tror jag den skulle ge en del dyrare maskiner en rejäl match.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-22 22:23

Här kommer sista förstärkaren innan det är dags att titta på lite fler högtalare.

Idag testade jag mitt Adcom GFA-6000 slutsteg och mitt GTP-550 försteg (som referens) med Pioneer S-J510 och "Kina-QLN"-högtalarna. Det finns inte så mycket att säga egentligen, jag hör ingen skillnad alls mellan Adcom-duon och den billiga Proson RV-4200 Klass-D receivern, de låter vad jag kan höra lika och troligtvis precis som det ska göra. Jag föredrar det varmare och mer bottentunga ljudet som Harman Kardon 630 Twin Powered, Sony STR och Sharp förstärkaren presterar, de distar helt i min smak kan man man säga.

Visserligen kan man skruva på tonkontrollerna på de nyare maskinerna eller slå på equalizern jag endå skickar ljudet igenom man jag tycker inte resultatet blir riktigt som jag vill ha det när jag försökt. De nyare maskinerna låter för "hårda" och "vassa" både i bas och diskant, särskilt vad det gäller elektronisk musik. Kanske krävs det lite imperfektioner för att jag ska finna sådan musik njutbar, i alla fall med de högtalare jag testar med. När det gäller en annan skiva jag använder som referens, Brothers in Arms med Dire Straits (första utgåvan) så låter så gott som alla maskiner fint medans Radio Bemba Sound System, ett live album med Manu Chao precis som Infected Mushroom - IM the Supervisor låter trevligare med de 3 uppräknade äldre maskinerna.

Slutsats

Jag skulle klara mig fint med enbart kontainerfyndet Harman Kardon 630 Twin Powered eller mina arvegods Sony STR 6050 och den anspråkslösa Sharp förstärkaren. Skulle jag bo i en villa där jag kunde spela mycket högre skulle jag dock behöva mer effekt än dessa erbjuder, nu bor jag i en lägenhet med "arga gubben" rakt under.

Adcom GFA-6000 + GTP-550.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/ce3Adc ... dGTP55.jpg

På baksidan upptäcker vi att det är bäst att inte köra dammsugaren på samma säkring som det här slutsteget.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/fa2Adc ... dGTP55.jpg

Jag har redan visat en bild på innsidan av Adcom GFA-6000 men här kommer en bättre, eller i alla fall mer högupplöst.

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/AdcomGFA6000inside.jpg

Slusteget hamnar i botten, inte optimalt för ventilation men annars kanske enheterna under kollapsar av tyngden...

Bild

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/e84Adc ... dGTP55.jpg

Imorgon tittar vi på ett par Ferguson och det är inte jordbruksmaskiner.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-23 20:41

Nu är det dags att testa tre par större högtalare i tveksamt skick och/eller av tveksam kvalitet.

Vi börjar med att par Ferguson Model 3425 i tveksamt skick. Jag köpte dessa högtalare på Lions Loppmarknad i Nykvarn augusti 1995. Högtalarna hade kommit ifrån varandra så jag köpte dessa en och en för 20kr styck, tillsammans hade de säkert kostat ha en 100 lapp. Jag hade självklart noterat att båda högtalarna fanns men placerade 20 meter ifrån varandra i det kaos som uppstår på Lions loppmarknad i Nykvarn varje år, att informera Lions volontärerna om detta var inget jag ens reflekterade över.

Högtalarna var i perfekt skick när jag köpte dem och de blev snabbt de högtalare jag använde mest, tyvärr spelade jag mer eller mindre sönder ett av bas/mellanregister elementen med någon bastung skiva ett par år senare. Jag fortsatte använda högtalarna men efter att 6.5" elementet började skrapa så har det varit en kamp att återcentera det så det spelar bra igen i någon månad eller tills man råkar spela för högt. Då jag även hade två subbar när jag bodde hemma hos mina föräldrar (först egenbyggda med billiga MDS 12"-element sen egenbyggda med lite dyrare "Ghost" 15"-element) så borde jag delat vid runt 80 Hz och låtit Ferguson-högtalarna slippa de lägre frekvenserna men det är lätt att vara efterklok.

När jag flyttade hemifrån följde Ferguson-högtalarna med och blev hemmabiohögtalare på den tiden hemmabio inte ens hade hunnit bli ett begrepp. Jag köpte en projector av Ali (fingerat namn) runt årsskiftet 2000-2001 vilken tillsammans med en DVD-spelare, en förstärkare och dessa Ferguson-högtalare utgjorde min hemmabio. Tv-licens betalade jag icke och jag hade heller inte någon TV med undantag för en kort period 2000 - 2001, TVn avyttrades när jag märkte att jag aldrig använde den. Sedan 2001 har jag aldrig haft en TV inkopplad för TV-mottagning, 15 schlagerfestivalfria år!, jag har dock alltid betalat för kabeltv då det har ingått i hyran :|.

Under tiden som hemmabiohögtalare blev problemet med det skrapande elementet värre och det behövde handpåläggning allt oftare så jag tröttnade till slut efter jag flyttat till en annan stad (Linköping) och skaffade ett par andra högtalare. Inte långt därefter behövde jag mer bänkutrymme i mitt dator/elektronikrum och de senaste 10 åren har högtalarna tillsammans med ett par fotpallar och en spånskiva agerat datorbord för först för ett par servrar och sen som extra arbetsyta när någon dator behövde plockas sönder/servas d.v.s hela tiden.

Nu när jag väckt Ferguson-högtalarna ur sin törnrosaslummer tycks det som om de har klarat tiden som del av "datorbänk" bra, jag fick vålda lite på det skrapande elementet men nu spelar det fint igen. Jag har ingen bra plats att ställa högtalarna på i det här rummt då de egentligen ska stå på hårt golv och relativt nära hörn, nu fick det bli på matta och längs en vägg så i alla fall diskanten sprids fint. Att högtalarna står på en matta är kanske lika bra då de tycks tappat flera fötter och basen känns endå fullt tillräcklig trots att basreflexhålen spelar rakt ner i mattan.

Jag gillar fortfarande hur dessa högtalare låter, de kanske inte kan uppvisa någon spikrak frekvenskurva men även dåliga inspelningar låter trevligt. Det hela hjälps kanske av att jag driver dem med Sharp-förstärkaren som också tyckts maskera dåliga/jobbiga inspelningar och få allt att låta varmt och "trevligt". En annan sak som spelar in är att under hela min uppväxt har det varit ett par Carlsson OA-5 tillsammans med en Nikko-förstärkare som stått för ljudet i vardagsrummet så jag är inlärd på "varmt" ljud med en "bred ljudbild".

Det blir inga högupplösta bilder idag men väl ett par riktigt lågupplösta, kameran är en billig historia med få manuella inställningar.

Först en bild på den "datorbänk" som har agerat sterobänk när jag testade bokhyllehögtalare och förstärkare, ena stödet är en av de Ghost 15" subbbasar jag byggde ~1996, den andra såldes i samband med att jag flyttade hemifrån.
År 2009 skapade jag en tråd som bekrev hur jag återfann denna i mina föreldrars fallfärdiga garage med magneten hängade lös och med ett stort hål i konen, att denna aldrig såldes berodde nog på att den aldrig blev spacklad och målad.

Bild

Här är en bild som visar Ferguson-högtalarnas viloplats, bara tre av fyra dammkåpor lyckades bli insparkade under alla år. Det har inte möblerats om i "dator/elekronikrummet" på evigheter så det var dags nu.

Bild

Ferguson Model 3425, nu rengjorda!

Bild

Nåja kanske inte överallt, varför bråka med spindlarna i onödan.

Bild

En bild på högtalarnas inte fullt optimala placering, också en bättra bild på basen som bara provspelades lite kort 2009 efter lagning, annars användes den senast våren 2000.

Bild
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-23 21:35, redigerad totalt 3 gånger.
Presentation kommer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi