Förvaring, CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Förvaring, CD

Inläggav Morello » 2016-05-12 18:40

Någon som vet var man köper snygga möbler för förvaring av CD?

Iofs skulle det ju vara ganska ätt att snicka ihop något óm man bara köper hem lite hyvlat trä av lämplig sort.(ej furu!)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
-Palle-

Re: Förvaring, CD

Inläggav -Palle- » 2016-05-12 18:52

Jag tänker mig att stringhyllor stilmässigt skulle gå hem hos herrn? :)

Bild

Eller du kanske vill ha dold förvaring?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-12 19:12

Tänkte också föreslå stringhyllan. Själv har jag mina på väggen bakom soffan fulla av böcker och skivor. Experimenterar man lite blir hyllan en utmärkt diffusor dessutom.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-05-12 19:40

Morello skrev:Iofs skulle det ju vara ganska ätt att snicka ihop något

Du kanske kan snacka ihop något. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2016-05-12 20:42

Jag har alla mina CD med platta plastfodral i två flyttkartonger i förrådet. Innehållet ligger på en NAS.
Har istället en massa fina porslinskatter i hyllan :roll:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-12 21:41

Jag ska enl. långsiktig avsiktsförklaring tydligen ha ambitionen att snickra cd-förvaring. Lyckligtvis har jag inte så många, oturligt inte heller ork.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-05-12 21:52

Ikea har säker något fint med furulaminat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-12 21:55

Svante skrev:Ikea har säker något fint med furulaminat.

8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-05-13 00:18

Man kan rippa dom och sedan lagra på disk också. Behövs inte nån stor hylla då. :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-05-13 00:25

Även jag kör med Stringhyllor. Men det beror ju så klart lite på hur stor samlingen är, har nog inte mer än runt 200 CD-skivor själv.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-05-13 01:28

I början hade jag dem också i en stringhylla. Det tyckte jag passade och var snyggt. Sen svällde samlingen...

Nu är allt rippat och tar ingen plats alls :D . Bara LP samlingen fyller vardagsrummet nuförtiden.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-13 08:31

Harryup skrev:Man kan rippa dom och sedan lagra på disk också. Behövs inte nån stor hylla då. :)

mvh/Harryup

Tack för tipset! :mrgreen: :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-13 08:42

Vinylcalle skrev:Även jag kör med Stringhyllor. Men det beror ju så klart lite på hur stor samlingen är, har nog inte mer än runt 200 CD-skivor själv.

MvH Carl

Det är som med de flesta förvaringssystem för vinyl, band och CD, de är sällan tänkta för stora samlingar. Då blir det att leta länge eller att bygga något själv. Sedan är det inte alla som tycker om "arkivlooken" som kan bli med lite större samlingar. Har förhandlats en del här hemmavid... Flyttade ut allt vid en renovering och när det sedan skulle in igen blev det lite protester. "Måste allt tillbaka?" Nu har har det köpts en några smäckrare hyllor för vinylerna som håller på och monteras/modifieras. CD ligger fortfarande nedpackade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-13 09:19

Vad jag tycker är viktigt är att det finns avgränsningar/stöd för skivorna med jämna mellanrum, typ mellan var 15-20:e skiva. Det är rätt trist när en hel radda välter och ett antal hamnar på golvet bara för att hyllan inte (ännu) är fullt utnyttjad.

Själv har jag löst det som många andra, rippat av samlingen och lagt denna i en server/NAS. Jag sålde av alla CD utom de som är lite speciella och de ligger tiollsammans med sambons i lådor i ett skåp. Inte så praktiskt men man slipper se eländet. Vinylerna är samlade i en hylla i källaren så får jag lite motion när det ska spelas sådana :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-13 09:43

Harryup skrev:Man kan rippa dom och sedan lagra på disk också. Behövs inte nån stor hylla då. :)

mvh/Harryup

Precis, räcker med ett diskställ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-13 09:49

String "pocket" (15 cm djup), liknande Palles bild ovan, passar bäst, men jag vet inte om man ens kan köpa extra hyllplan? Till vanliga string finns hyllplan 20 cm, inga golvgavlar till dessa tyvärr. Ett 20 cm väggsystem för 650 standardskivor kostar enligt snabbt räkneexempel från 6-7 kr per skiva.

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2016-05-13 10:26

darkg skrev:

mvh/Harryup

Precis, räcker med ett diskställ.

:mrgreen:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-05-13 11:07

Skräddarsytt är det enda som duger för större samlingar. Jag började med Elfa-systemet och har kompletterat med ett billigare och smäckrare system från Hornbach. Det är trist att låta såga upp mdf-skivor och rolla dem med lackfärg i fyra lager, men man gör det dessbättre bara en gång - åtminstone tills systemet behöver byggas ut igen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-05-13 13:51

Ett annat steg jag tog med CD förvaringen var att byta alla standard plastaskar till mjuka PVC-fickor - typ dessa https://www.svalander.se/shoppen/skivfoervaring/cd-fickor_dvd-fickor. Utrymmesbehovet krympte till en tredjedel. Det var det värt.

När jag sen sålde alla CD-skivor efter rippningen, kunde jag sälja plastaskarna jag hade kvar också :) .

Jag kan inte nog mycket betona hur skönt det är att nu ha all musik tillgänglig via nätverk, utan att den tar någon plats förutom servern i städskrubben.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-05-13 14:10

Det finns inget så dystert som cd-skivor i plastfickor där ägaren har vikit omslaget eller ryckt bort kortsidorna på konvolutet och ibland också hanterat skivan slarvigt med repor som följd. De utskällda cd-askarna är betydligt bättre än sitt rykte. De skyddar skivan, låter konvolutet förbli i nyskick och tillåter optisk sökning utan behov av att bläddra i hyllorna. Upp till 45 skivor går bra att ha mellan varje hyllavdelare, har jag funnit. För den som har utrymmet är ett lagom tilltaget diskotek livskvalitetshöjande på samma vis som ett bibliotek. Det innebär förstås inte att man inte också kan lyssna på datorfiler om andan skulle falla på.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-05-13 21:33

Vi kör på en äldre version av denna låda från IKEA. Utan lock och i låda i tv-bänken, men går även lätt att även ställa i ordinarie bokhylla. Tyvärr har de slutat sälja den versionen vi har som hade någon form av tunn bambu/vass på utsidan, trist när samlingen växer :(

Fördelen (förutom att det har en rätt hög WAF) är att fodralen står stabilt i lådan och man ser titlarna på kortsidan utan bekymmer när man letar, de är dessutom lätta att transportera när de redan är förpackade i lagom behållare.
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2016-05-13 21:46

Ett dyrare, tyngre och slitstarkare alternativ till String är Cell, som jag har. Kräver ett antal hål i väggen.
...perspektiv...

MorganM

Inläggav MorganM » 2016-05-13 22:35

Använder IKEA Benno hyllor.Tyvärr tar stommarna mycket plats.Annars skulle man få plats med 500 skivor till.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-05-13 23:06

Jag har gjort så här:

Bild
Bild
Bild

Man får förstås bygga själv, men då passar det ju! :)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-13 23:23

OT: Jäklar vad fint du har fått det Dartman! Det ser lite annorlunda ut än när jag hämtade basarna du fraktade åt mig i höstas. ;) Kommer gärna och bjuder på fika någon gång!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-05-14 09:41

JBjorkman skrev:Vi kör på en äldre version av denna låda från IKEA. Utan lock och i låda i tv-bänken, men går även lätt att även ställa i ordinarie bokhylla. Tyvärr har de slutat sälja den versionen vi har som hade någon form av tunn bambu/vass på utsidan, trist när samlingen växer :(

Fördelen (förutom att det har en rätt hög WAF) är att fodralen står stabilt i lådan och man ser titlarna på kortsidan utan bekymmer när man letar, de är dessutom lätta att transportera när de redan är förpackade i lagom behållare.

Har sådana mörkbruna med bambu på utsidan. Jag köpte också ett litet lager för man byter ständigt design på allt idag. Lite hopplöst :( för en konsument som vill komplettera senare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-14 10:59

Jag har några CD i en överskottslåda men jag öppnar den ytterst sällan. Spelar bara musik från datorn.
Lyssnar för övrigt sällan på musik alls längre. Har tröttnat mycket beroende på rådande inspelningskultur.
Remastering har dödat för mycket. Överförda egna gamla Dylan-LP och en del klassiskt är ok. Det får räcka.
Skivindustrin har skjutit sig själv i foten.
Senast redigerad av Flint 2016-05-14 11:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-05-14 11:16

guldfisk skrev:Ett dyrare, tyngre och slitstarkare alternativ till String är Cell, som jag har. Kräver ett antal hål i väggen.

Dyrare ja, men om den är tyngre vet jag inte, string tål iaf mer vikt. Slitstarkare har jag svårt att se att den skulle vara.
Två fina hyllsystem hur som helst

Gillar estetiken med hyllor fyllda med skivor, typ Dartmans

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-05-14 11:49

String som redan nämnts. Snyggt, stilrent och praktiskt, för att inte säga klassiskt. Här String Pocket i valnöt.
Bild
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-14 12:19

String inte så tokigt. Dartmans customlösning är ju också mkt snyggt. Gillar för övrigt den lätt olivgröna färgen på väggen.

Nu har jag huvudanläggningen(Morello-högtalare+RS2000) i vardagsrummet och en mindre TV-anläggning (NHT 2,5+AMP27) i Gillestugan, men har ett rum till i källaren som skulle kunna bli ett dedikerat lyssningsrum.
Men jag vill nog helst sitta i vardagsrummet och spisa och inte i en källarbunker.
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi