Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Om du med Hiraga menar Jean Hiraga så är jag förbryllad.
Har ju träffat honom och diskuterat förstärkare med honom, och så vitt jag vet talar han inte Svenska.
Dessutom är han ju pappa till både rör- och transistorkonstruktioner.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det känns inte som om det vore troligare att han talar svenska om han är Japan.
Men nej, han är inte Japan. Det vill säga bara till hälften. Om jag minns rätt så är hans pappa exil-Japan och hans mamma är fransyska. Tror han talar både japanska och franska, och dessutom engelska. Men så vitt jag vet inte Svenska.
Väldigt trevlig snubbe hur som helst. Lever han förresten? Har inte hört något om eller från honom på rätt så länge.
Vh, iö
hifikg skrev:Jag tror det är en rörmokares slogan
tordnilsson skrev:" Erik>> jag begär förstås inte att du ska ta något ansvar för galenskaper jag förstod på ditt svar att du inte var särskilt förtjust i den där konstruktionen *s* och lät den gå vidare till en entusiast som kanske fått ordning på den, måste kolla upp det någon dag."
Jag kan glädja herrn med att efter lite arbete så spisar den bara fint igen !
Triodkoppling av slutrör, en smula återkoppling, bytt elektrolyter i nätdelen, nya slutrör (ett av de gamla glappade ibland)
Kontroll av spänningar/arbetspunkter, mindre justeringar.
Lite roligt pyssel alltså !
Ja det är ju lite synd att rören sitter så tätt men designen är fin tycker jag, sedan låter den ju riktigt trevligt nu också.
Trevlig kväll ! /tord
hifikg skrev:tordnilsson skrev:" Erik>> jag begär förstås inte att du ska ta något ansvar för galenskaper jag förstod på ditt svar att du inte var särskilt förtjust i den där konstruktionen *s* och lät den gå vidare till en entusiast som kanske fått ordning på den, måste kolla upp det någon dag."
Jag kan glädja herrn med att efter lite arbete så spisar den bara fint igen !
Triodkoppling av slutrör, en smula återkoppling, bytt elektrolyter i nätdelen, nya slutrör (ett av de gamla glappade ibland)
Kontroll av spänningar/arbetspunkter, mindre justeringar.
Lite roligt pyssel alltså !
Ja det är ju lite synd att rören sitter så tätt men designen är fin tycker jag, sedan låter den ju riktigt trevligt nu också.
Trevlig kväll ! /tord
Vad glad jag blir
tordnilsson skrev:Spelat lite på en 40 år gammal japan... Yamaha B2 f*n j*vla skit va bra den spelar...!
Upplösningen i mellanregistret ! Helt sjukt !
I klass med trioder ! ja det är svårt att ta in detta !
Trevlig kväll ! /t
petersteindl skrev:Är det sånt som grabbarna på stan använder för att få effektivare järnrör att fajtas med?
hifikg skrev:petersteindl skrev:Är det sånt som grabbarna på stan använder för att få effektivare järnrör att fajtas med?
Nej. Har du gjort något med rör själv? Hur trivs äggen med rör?
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Är det sånt som grabbarna på stan använder för att få effektivare järnrör att fajtas med?
Nej. Har du gjort något med rör själv? Hur trivs äggen med rör?
Jo, på 80-talets första hälft. Jag har faktiskt inte hört äggen med kraftiga rörförstärkare, endast med trioder upp till 25 watt. Det lät mycket bra.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev: Nej. Har du gjort något med rör själv? Hur trivs äggen med rör?
Jo, på 80-talets första hälft. Jag har faktiskt inte hört äggen med kraftiga rörförstärkare, endast med trioder upp till 25 watt. Det lät mycket bra.
Med vänlig hälsning
Peter
Peter jag har för mig att du sålde Georgis, GDIS, rörmodifierade CD-spelare. Eller minns jag fel.
JM
ErikAndersson skrev:Det beror på om Silver-Nightarna är modifierade med Lundahl utgångstranformatorer.
hifikg Skrev:
Sommaren tränger sig på så det här med musiklyssnande i mörka utrymmen avtar en smula. Fick nyss syn på en Audion Silver Night 300B till försäljning och det e ju en klenod som jag varit nära att slå till på förr. Fast då sätter sig den lilla djävulen på andra axeln o viskar att nytt e bra det med, dvs Edison Triod Mk2 med samma rör... Någon som hört båda konstruktionerna och kan säga något konstruktivt?
Flint Skrev:
Det där med att byta utgångstrafo bör utvärderas med/genom blindtest. Har du gjort det?
grannilsson skrev:Var det något mer du ville veta ?.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 19 gäster