Såg nyligen ett inlägg i ett hembio-forum huruvida man skulle satsa på stora fronthögtalare eller subwoofer för en viss summa pengar – vilket val skulle ge bäst bas i slutändan på film? Svaren i forumet var många och varierande. Nedan kommer mina 2 cents… Sorry för det långa inlägget
JAG VILL NU BERÄTTA BRANSCHENS BÄST BEVARADE ”HEMLIGHET” SOM INTE MÅNGA KÄNNER TILL: HUR DU PÅ 5 MINUTER JUSTERAR DIN SURROUNDANLÄGGNING FÖR MYCKET BÄTTRE BASLJUD I FILM!
Ursäkta om jag ”skriker” (stora bokstäver) och är lite dramatisk, men jag känner mig lite irriterad över de brister som finns i surround-systemen, och som nästan aldrig skrivits om i fack-press eller i dessa forum (förutom min brorsa som skrev om detta för 3 år sedan i Prisjakts forum). Sedan tycker jag synd om alla oss konsumenter som sitter med mycket bra fronthögtalare som inte nyttjas till sin fulla potential!
Nåväl, jag skall försöka hålla mig kortfattad (inte lätt) och du som läser kommer själv inom några minuter själv kunna testa med din egen anläggning och se om jag har rätt eller inte. Spänningen stiger
Vad innebär ändringen?
- Plötsligt kommer du att höra mycket mer och bättre bas i dina filmer! Från att tidigare funnits ett ”glapp” mellan frontarnas bas och subwooferns bas, blir det nu plötsligt ”fullt frekvensomfång”. Innan vi gjorde ändringarna var jag och min brorsa nöjda med ljudet, vi hade aldrig kunnat gissa vilken markant förbättring det skulle bli – åtminstone på våra anläggningar. Nu vill vi aldrig gå tillbaka till standardinställningarna (dvs. att ange att ”subwoofer finns” i förstärkarens setup)!
- I exempelvis filmen ”The Haunting” (se mer detaljer nedan) gick referensscenen från ”ok” till ”extremt maffig”. Från att tidigare pumpat på ok med bas i scenen (via subwoofern), så plötsligt skallrade hela rummet om (och det då subwoofern helt kopplats bort)!
Värt att veta att detta har testats av mig och min brorsa på tre (3) helt olika surround-system, i tre helt olika hemmiljöer, med precis samma resultat! Surround-förstärkarna vi pratar om är Marantz SR5200, Denon 3803 samt Arcam AVR300. Dessutom var det tre helt olika högtalaruppsättningar (B&W 600-serie i olika storlekar) och tre olika subwoofers (två olika Audi Pro och en B&W). Anläggningarnas totalpris (högtalare+förstärkare) har legat mellan 20.000-50.000 kr som lite jämförelsetal. Alla dessa tre anläggningar har nu fått väsentligt bättre filmbas än tidigare.
Förutsättningar för att kunna testa:
1. Du måste ha en subwoofer. Din surround-förstärkare är förmodligen inställd att du har en subwoofer, vilken är inkopplad på subwoofer-utgången på surround-förstärkaren och på LFE-ingången på subwoofern.
2. Din subwoofer bör ha möjlighet till separat linjeingång (L+R) utöver den LFE-ingång som du använder idag.
3. Du måste ha ”stora” fronthögtalare. Med det menar jag att de bör vara golvhögtalare med mycket bra baskapacitet och inställda som ”Large” i surround-förstärkaren. Utan sådana högtalare är det knappast någon idé att testa vidare!
4. Du måste ha pre-out/lågnivå-utgångar på din surround-förstärkare.
5. Du måste ha en film med ett demoparti innehållande lång och hyfsat djup bas. Idealiskt är om du har filmen ”The Haunting (1999)”, helst med DTS-spåret men Dolby Digital duger också. I scenen som börjar knappt 38 minuter in i filmen efter att skådespelaren säger ”Coming mother…”, då ”spökena” bankar i dörrarna (och 2 minuter framåt), är en mycket bra referensscen att testa ändringen med (dvs. scenen låter bättre UTAN subwoofer jämfört med en subwoofer med standardinställning)!
Kortversionen för att testa ändringen:
- Ställ in surround-förstärkaren att INGEN subwoofer finns. Flytta sedan subwoofer-kabeln från subwoofer-utgången på surround-förstärkaren till pre-out utgången istället (gärna L+R med split-kabel om möjligt, annars på antingen L(eft) eller R(ight)). Justera därefter subwooferns brytfrekvens och nivå (genom att titta på referensscenen) och flytta kabeln till line-in istället för LFE-in om möjligt på subwoofern.
Långa versionen, steg-för-steg beskrivning:
1. Lyssna/titta på din favoritscen och på hög ljudnivå (den nivå du brukar ha som maximal lyssningsvolym vid film-tittande).
2. Ställ nu in din surround-förstärkare i setup:en att INTE ha någon subwoofer. Dvs. all lågbas skall då skickas till dina fronthögtalare istället.
3. Lyssna nu igen på din favoritscen. Observera att din subwoofer inte används alls nu. Hur låter det tycker du? Du kan växla fram och tillbaka (subwoofer på/av) genom att bara ändra i setup:en på surround-förstärkaren. Förhoppningsvis mäker du att du får mer naturlig och maffig bas, men tappar kanske lite av den djupaste basen (beroende på vilken filmscen du valt).
4. Nästa steg (om du tycker att basen blev maffigare men tappade den sista botten) är att koppla in subwoofer-kabeln på surround-förstärkarens pre-out utgång istället. Dvs. flytta subwoofer-kabeln från surround-förstärkarens subwoofer-utgång till surround-förstärkarens pre-out. Välj antingen L(eft) eller R(ight), eller om du har en split-kabel så att du kan koppla in både L+R till subwoofer-kabeln. Vad som händer nu är att att fronthögtalarnas signal skickas i sin helhet även till subwoofern.
5. Ställ in subwooferns ”cut off-frequency” och ”level” på subwoofern till lämpliga värden (cut-off kanske kring 50-60 Hz). Du får testa att lyssna på din referensscen fler gånger och ändra frekvens och nivå efter ditt tycke och smak.
Finns det då några nackdelar? Jo:
- Du måste förmodligen koppla ur din subwoofer (stänga av strömmen) då du lyssnar på musik. Anledningen är att subwoofer-nivån förmodligen är för hög för att vara njutbar vid musiklyssning. Men testa och se.
Analys:
1. Det verkar finnas en ”defekt” i Dolby Digital/DTS-specen för surround-förstärkare som orsakar detta. Beror det på att specen är gjord för biografer där man har mycket bättre och större högtalare? Förmodligen kan inte våra små hembio-subwoofers återge alla frekvenser under 80 Hz som skickas dit, på ett bra sätt. Kanske basen mellan 80-40 Hz hanteras mycket bättre av en stor fronthögtalare, medan först kring 40 Hz och nedåt är subwoofern mest lämpad? Trots att jag labbat med vilka brytfrekvenser som skall skickas till subwoofern så har resultatet inte blivit bra.
2. Felet är som sagt solklart enkelt att konstatera genom att i setup:en plocka bort att subwoofer ingår – plötsligt blir basen (ej djupbasen) så mycket bättre i många filmer.
Så sammanfattningsvis (och en eloge till dig som orkat läsa så här långt!):
- Man får bättre filmbas enligt mitt förslag tycker jag. Resultatet kommer förmodligen att bero på vilka fronthögtalare och vilken subwoofer man har. Jag själv har stora B&W 604 fronthögtalare och där blir skillnaderna markanta. Min Audio Pro Ace Bass 2 sköter lågbasen bra, men mäktar kanske inte med de högre frekvenserna lika bra som fronthögtalarna.
- Har du ingen subwoofer, men har stora fronthögtalare som går djupt, så tillför en subwoofer mindre än man tror – Dolby Digital/DTS-specen ”sabbar” istället den totala ljudbilden för basen. Dock tycker jag du SKALL skaffa en subwoofer för att få den där sköna basbotten, men koppla inte in den på det ”vanliga sättet”, utan koppla enligt denna beskrivning. Annars kommer du att märka att dina favoritscener visserligen får ny djupbas, men tappar den andra basen.
- Men lita inte på mig - testa själv och se!
Lycka till och meddela gärna vad ni kommer fram till – bu eller bä!?
/Jonzy
PS. Postat i siterna minhembio, dvdforum samt component.
Vad har ni att säga om detta

Bifogar även länk:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=113477
MVH Kribban