Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
STDI skrev:Jag har sedan tidigare ett par vita OA-52. Igår köpte jag ytterligare ett par, svarta. Det sitter en original diskant i. För övrigt är det fel element. Jag ska börja med att kanta om mina gamla basar samt sätta i den extradiskant jag har liggande. Kommer alltså att bli original OA-52:or.
I mina vita sitter terminalerna med den röda över den svarta. Så också på den högra av de nya. Men på den vänstra är det tvärtom. På insidan är röd kabel kopplat till röd terminal för alla högtalarna. Terminalerna verkar vara pressade i och limmade, i alla fall sitter de hårt och jag tror knappast att förra ägaren bytt plats på dem.
Hur sitter terminalerna på era OA-52 (ev OA-51 om de har likadana terminaler)?
Är det bara ett misstag vid produktion att de hamnat som de gjort?
Det är ju ingen stor fråga men innan jag hade öppnat högtalarna kunde jag ju inte vara säker på hur internkopplingen var gjord.
petersteindl skrev:STDI skrev:Jag har sedan tidigare ett par vita OA-52. Igår köpte jag ytterligare ett par, svarta. Det sitter en original diskant i. För övrigt är det fel element. Jag ska börja med att kanta om mina gamla basar samt sätta i den extradiskant jag har liggande. Kommer alltså att bli original OA-52:or.
I mina vita sitter terminalerna med den röda över den svarta. Så också på den högra av de nya. Men på den vänstra är det tvärtom. På insidan är röd kabel kopplat till röd terminal för alla högtalarna. Terminalerna verkar vara pressade i och limmade, i alla fall sitter de hårt och jag tror knappast att förra ägaren bytt plats på dem.
Det är ju ingen stor fråga men innan jag hade öppnat högtalarna kunde jag ju inte vara säker på hur internkopplingen var gjord.
Vill du ha ett bra svar, så fråga källan, d v s den som producerat högtalarna. Ingen annan har svaret.
MvH
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:STDI skrev:Jag har sedan tidigare ett par vita OA-52. Igår köpte jag ytterligare ett par, svarta. Det sitter en original diskant i. För övrigt är det fel element. Jag ska börja med att kanta om mina gamla basar samt sätta i den extradiskant jag har liggande. Kommer alltså att bli original OA-52:or.
Vill du ha ett bra svar, så fråga källan, d v s den som producerat högtalarna. Ingen annan har svaret.
MvH
Peter
Kanske det finns garanti kvar?
lennartj skrev:Jag tänkte kommentera att det är märkligt att du har ett par med så lågt serienummer som 37 med tryckt etikett när mina äldsta bara har vita papppersetiketter i övre ytterhörnen där 051 är handtextat med samma stil som på originalkartongerna, som jag har kvar.
När jag tittar en gång till anar jag att stämpelverket trögat och det ska vara 378.
Är 8an i linje med 37 på den andra högtalaren?
petersteindl skrev:Finns det någon mer text någonstans på högtalarna? Jag minns inte.![]()
STDI skrev:petersteindl skrev:Finns det någon mer text någonstans på högtalarna? Jag minns inte.![]()
Nej, det finns ingen annan text på dem. Men jag har lärt mig att skilja på vänster och höger högtalare ändå.
lennartj skrev:Om det fanns ett sådant avtal angående märkning av högtalarna tycker jag att det är förvånande att minst 51 par sluppit ut på marknaden utan att uppfylla detta. Jag köpte mina i Ljudbutiken i början av april 1984.
STDI skrev:Gäller det efter 96 så är det alltså OA52.2. Så här ser en sådan etikett ut:
Ingen annan text.
STDI skrev:Idag tog jag fram ett annat par vita resp svarta för rengöring. (Jag har fyra par och det är inte försvarbart.)
petersteindl skrev:Från absoluta början då OA-51 tillverkades i begynnelsen på 80-talet var John inte ens inblandad i högtalartillverkningen. John kom in i bilden strax efter och fick sköta den delen. Så minns jag det hela.
Med vänlig hälsning
Peter
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Från absoluta början då OA-51 tillverkades i begynnelsen på 80-talet var John inte ens inblandad i högtalartillverkningen. John kom in i bilden strax efter och fick sköta den delen. Så minns jag det hela.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag tror att John var med redan från början med OA-51. Det var i varje fall han som visade produktionen och körde demon för LTS-Nässjö.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster