Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Morello skrev:Flint skrev:Ett bra argument men jag förstår också Morellos strävan efter tekniskt optimering. Svårt att få ihop subjektiva lyssningsintryck med teknisk ideologi. Det är inte själklart att de alltid följs åt hur tekniker än argumenterar. Lyssningsupplevelsen har vetorätt.
Jag har aldrig stött på ett fall där lyssningsintryck inte är i samklang med mätdata.
Ingen har så vittt jag vet kunnat påvisa (i blindtest nota bene) någon defekt som inte har kunnat verifieras med mätaparatur - rätta mig om jag har fel.
OK, säger du det så borde det vara ett reversibelt förhållande mellan i detta fallet orsak och konsekvens. Om man med säkerhet (så uppfattar jag dig) kan säga att just detta vi hör, är det vi ser i graferna just här. Har man den säkerheten i sina slutsatser är det rimligt att man via grafer kan säga hur en apparat låter. Detta sista är jag tveksam till, vilket innebär att jag också är tveksam till att man med säkerhet kan göra det du påstår.
Man kan däremot anta att det skulle kunna vara detta som ser i grafen som är orsak till att vi uppfattar apparaten på ett visst sätt. det är en helt annan sak, och också ett annat förhållningssätt.
sprudel skrev:sprudel skrev:Morello skrev:
Jag har aldrig stött på ett fall där lyssningsintryck inte är i samklang med mätdata.
Ingen har så vittt jag vet kunnat påvisa (i blindtest nota bene) någon defekt som inte har kunnat verifieras med mätaparatur - rätta mig om jag har fel.
OK, säger du det så borde det vara ett reversibelt förhållande mellan i detta fallet orsak och konsekvens. Om man med säkerhet (så uppfattar jag dig) kan säga att just detta vi hör, är det vi ser i graferna just här. Har man den säkerheten i sina slutsatser är det rimligt att man via grafer kan säga hur en apparat låter. Detta sista är jag tveksam till, vilket innebär att jag också är tveksam till att man med säkerhet kan göra det du påstår.
Man kan däremot anta att det skulle kunna vara detta som ser i grafen som är orsak till att vi uppfattar apparaten på ett visst sätt. det är en helt annan sak, och också ett annat förhållningssätt.
Bump!
JM skrev:sprudel skrev:sprudel skrev:
Bump!
[ Bild ]
Not everything that can be counted counts.
Not everything that counts can be counted.
JM
Morello skrev:
JM skrev:Morello skrev:
"The missing fundamental" är ytterligare exempel på där vi hör grundtonen som inte går att mäta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_fundamental
joakimfors skrev:Eriks inläggsserie i denna tråd är det roligaste jag läst på länge. A+ would read again.
sportbilsentusiasten skrev:joakimfors skrev:Eriks inläggsserie i denna tråd är det roligaste jag läst på länge. A+ would read again.
*Tumme Upp*
Morello skrev:Svar ja, men inte av single-end-typ. Kika på Audio Research bättre apparater och du skall finna hyggligt linjära apparater med adekvat frekvensgång och rimligt låg utgångsimpedans.
sportbilsentusiasten skrev:sportbilsentusiasten skrev:joakimfors skrev:Eriks inläggsserie i denna tråd är det roligaste jag läst på länge. A+ would read again.
*Tumme Upp*
Dessutom ska man lyssna på Erik, han har koll.
Ägt några av hans skapelser och de har levererat.
Söker man rörhäckar man man med fördel leta upp hans äldre beggade, om man nu har en tightare budget.
Strunta i Chinagrejjer tycker jag.
Lättare med delar o ev reparationer med "lokalt" tillverkade produkter dessutom.
Morello skrev:JM skrev:Morello skrev:
"The missing fundamental" är ytterligare exempel på där vi hör grundtonen som inte går att mäta.
Men nu rör du ihop olika saker - det finns inga audioapparater som selektivt plockar bort grundtonen i de olika bidragen till musiken, så i sammanhanget har inte artiken någon relevans öht.
Samt, det pratas om upplevt tonhöjd kontra grundtonens styrka/förekomst - det är inte samma sak sak som att den inte går att mäta.
JM skrev:Morello skrev:JM skrev:
Men nu rör du ihop olika saker - det finns inga audioapparater som selektivt plockar bort grundtonen i de olika bidragen till musiken, så i sammanhanget har inte artiken någon relevans öht.
Samt, det pratas om upplevt tonhöjd kontra grundtonens styrka/förekomst - det är inte samma sak sak som att den inte går att mäta.
Dåliga grammofoner o högtalare kan ta bort de lägsta grundtonerna men vi hör grundtonerna som aldrig trycksatte rummet!
JM
Flint skrev:Det är dumt att försöka få en rörförstärkare att uppföra sig som en ihjälmotkopplad trissehäck. Då är det bättre att bygga en trissehäck direkt. En rörförstärkare ska byggas med samma mål som för ett musikinstrument.
hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:sportbilsentusiasten skrev:*Tumme Upp*
Dessutom ska man lyssna på Erik, han har koll.
Ägt några av hans skapelser och de har levererat.
Söker man rörhäckar man man med fördel leta upp hans äldre beggade, om man nu har en tightare budget.
Strunta i Chinagrejjer tycker jag.
Lättare med delar o ev reparationer med "lokalt" tillverkade produkter dessutom.
Finns gott om snygga rörhäckar från Kina, men kan man säga att det är skräp, alltihop?
Morello skrev:Flint skrev:Det är dumt att försöka få en rörförstärkare att uppföra sig som en ihjälmotkopplad trissehäck. Då är det bättre att bygga en trissehäck direkt. En rörförstärkare ska byggas med samma mål som för ett musikinstrument.
Skall och skall - det är nog i alla fall så att rätt så många rörapparater som bör betraktas på det viset, men det finns säkerligen en hel del rörslutstegskonstruktörer som strävar efter hifi-kvaliteter.
Jag tycker man fårha vilka som helst mål. Jag invänder bara mot myter, dogmer och rena lögner.
JM skrev:
Bra darkg läs på "the blackboard" eller http://quoteinvestigator.com/2010/05/26 ... -einstein/ och "sanningen" framträder.
ErikAndersson skrev:I det stora landet i väster finns en triodrörförstärkartillverkare i prisläge 2 segelbåtar (lyxutrustade) med GM70 rör. Samma effektrör som användes i The Dream. Där hade man en omkopplare i två lägen, det ena läget var "labbläge" dvs med inkopplad motkoppling för att minska THD, vid mätningar, det andra läget benämndes lyssningsläge eller något liknande med motkopplingen bortkopplad! Själv vill jag inte ge mig in i motkopplingens för och nackdelar igen, det fick jag här bara f-n för trots att jag försökte förklara det på ett enkelt och som jag tyckte lättförståeligt sätt. När Audio Innovations series 800 kom till 1984 tror jag det var, lyckades jag på en prototyp nå under 0,1 % dist vid c:a 10 watt ut. Det såg väldigt bra ut med bla bra kantvågssvar. Hur det spelade musik? Platt som en pannkaka. Men det är inte bara nackdelar med "avrullat" ljud, bla kan "vassiga" inspelningar bli uthärdliga även om det musikaliska kan diskuteras.
Flint skrev:Pannkakor är gott men är inte kul att stoppa i öronen.
ErikAndersson skrev:Flint skrev:Pannkakor är gott men är inte kul att stoppa i öronen.
Med blåbärssylt är gott! Eller varför inte fläskpannkaka? Jam Jam.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster