Rörförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Rörförstärkare

Inläggav Flint » 2016-05-19 15:11

Jag var mest intresserad av hur du tänker och filosoferar. Nu fick jag veta det. Jodå, jag är också nöjd med Lundahls transformatorer. Både utgångs- och ingångs-. Driv- har jag däremot inte testat, än.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-19 16:37

Småsignalstrafar kan ju göras mycket fina. Tex är Audio Precision System on/two trafokopplade och den innebeonde distorsionen är ju hyggligt låg minst sagt ( -110 dB ungefär för system one och ytterligare något bätre för Two)

En galvansikt avskild trafoingång på tex ett slutsteg är ju höggradigt elegant.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-19 17:18

Javisst, och i större installationer (syftar inte på HiFi) med stor risk för komplicerade jordslingor.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-05-20 07:18

sprudel skrev:
Morello skrev:
Flint skrev:Ett bra argument men jag förstår också Morellos strävan efter tekniskt optimering. Svårt att få ihop subjektiva lyssningsintryck med teknisk ideologi. Det är inte själklart att de alltid följs åt hur tekniker än argumenterar. Lyssningsupplevelsen har vetorätt.

Jag har aldrig stött på ett fall där lyssningsintryck inte är i samklang med mätdata.

Ingen har så vittt jag vet kunnat påvisa (i blindtest nota bene) någon defekt som inte har kunnat verifieras med mätaparatur - rätta mig om jag har fel.

OK, säger du det så borde det vara ett reversibelt förhållande mellan i detta fallet orsak och konsekvens. Om man med säkerhet (så uppfattar jag dig) kan säga att just detta vi hör, är det vi ser i graferna just här. Har man den säkerheten i sina slutsatser är det rimligt att man via grafer kan säga hur en apparat låter. Detta sista är jag tveksam till, vilket innebär att jag också är tveksam till att man med säkerhet kan göra det du påstår.
Man kan däremot anta att det skulle kunna vara detta som ser i grafen som är orsak till att vi uppfattar apparaten på ett visst sätt. det är en helt annan sak, och också ett annat förhållningssätt.

Bump!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

JM

Inläggav JM » 2016-05-20 07:58

sprudel skrev:
sprudel skrev:
Morello skrev:
Jag har aldrig stött på ett fall där lyssningsintryck inte är i samklang med mätdata.

Ingen har så vittt jag vet kunnat påvisa (i blindtest nota bene) någon defekt som inte har kunnat verifieras med mätaparatur - rätta mig om jag har fel.

OK, säger du det så borde det vara ett reversibelt förhållande mellan i detta fallet orsak och konsekvens. Om man med säkerhet (så uppfattar jag dig) kan säga att just detta vi hör, är det vi ser i graferna just här. Har man den säkerheten i sina slutsatser är det rimligt att man via grafer kan säga hur en apparat låter. Detta sista är jag tveksam till, vilket innebär att jag också är tveksam till att man med säkerhet kan göra det du påstår.
Man kan däremot anta att det skulle kunna vara detta som ser i grafen som är orsak till att vi uppfattar apparaten på ett visst sätt. det är en helt annan sak, och också ett annat förhållningssätt.

Bump!

Bild

Not everything that can be counted counts.
Not everything that counts can be counted.

http://quoteinvestigator.com/2010/05/26 ... -einstein/

JM
Senast redigerad av JM 2016-05-20 08:26, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-20 08:10

JM skrev:
sprudel skrev:
sprudel skrev:

Bump!

[ Bild ]

Not everything that can be counted counts.
Not everything that counts can be counted.

JM

Det är inte omöjligt at det är möjligt, men det är möjligt att det är omöjligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JM

Inläggav JM » 2016-05-20 08:15

Tex maskering och komplettering av gestalter gör att vi under vissa omständigheter inte hör vissa mätbara delar av ljudet.
Typ viss andra tonsdistorsion från rörförstärkare är mätbar men ej hörbar pga maskeringseffekt i hjärnan.
Vissa mätbara dippar i täta kamfilter effekter är ej hörbara pga att hjärnan fyller i det som fattas - skapar en hel gestalt.

Lundahls utgångstrafon verkar ge låg distorsion o rak frekvenskurva.
Finns det mätdata på kompletta rörförstärkare med låg distorsion o rak frekvenskurva?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-20 09:59

Svar ja, men inte av single-end-typ. Kika på Audio Research bättre apparater och du skall finna hyggligt linjära apparater med adekvat frekvensgång och rimligt låg utgångsimpedans.
-Innehar F-skattsedel-

JM

Inläggav JM » 2016-05-20 11:20

Morello skrev:

"The missing fundamental" är ytterligare exempel på där vi hör grundtonen som inte går att mäta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_fundamental

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-20 11:31

JM skrev:
Morello skrev:

"The missing fundamental" är ytterligare exempel på där vi hör grundtonen som inte går att mäta.

Men nu rör du ihop olika saker - det finns inga audioapparater som selektivt plockar bort grundtonen i de olika bidragen till musiken, så i sammanhanget har inte artiken någon relevans öht.

Samt, det pratas om upplevt tonhöjd kontra grundtonens styrka/förekomst - det är inte samma sak sak som att den inte går att mäta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-20 11:48

joakimfors skrev:Eriks inläggsserie i denna tråd är det roligaste jag läst på länge. A+ would read again. :)

*Tumme Upp*

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-20 11:51

sportbilsentusiasten skrev:
joakimfors skrev:Eriks inläggsserie i denna tråd är det roligaste jag läst på länge. A+ would read again. :)

*Tumme Upp*

Dessutom ska man lyssna på Erik, han har koll.
Ägt några av hans skapelser och de har levererat.
Söker man rörhäckar man man med fördel leta upp hans äldre beggade, om man nu har en tightare budget.
Strunta i Chinagrejjer tycker jag.
Lättare med delar o ev reparationer med "lokalt" tillverkade produkter dessutom.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-20 11:53

Ja, så ska reklam förpackas. :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-20 11:56

Morello skrev:Svar ja, men inte av single-end-typ. Kika på Audio Research bättre apparater och du skall finna hyggligt linjära apparater med adekvat frekvensgång och rimligt låg utgångsimpedans.

Ja, i synnerhet om vi talar om gamla "helrörskonstruktioner" som D150 och D79. Ganska onödiga konstruktioner eftersom de är både "over-engineered" och inte ger så mycket av "klassiskt rörsound", men de visar i alla fall att det finns ganska stort spelrum när det gäller att utforma överföringsfunktionen hos en rörförstärkare. I princip alla moderna rörförstärkare är dock att betrakta som effektburkar. Det tycker jag är helt OK, eller till och med bra i vissa fall, bara man inte påstår att de gör något annat. Det är väl vid det här laget uppenbart att en förstärkare kan låta "bra" vid referenslös lyssning även om den är lätt att detektera i F/E (eller A/B beroende på referens). Det är inte svårt att förstå vad det är som gör rörförstärkare tilltalande rent tekniskt. Det svåra är att "få till" det eftersom det inte finns en klar målfunktion. De som lyckas verkar lyssna mycket på sina konstruktioner. Jobbar man för maximal linjäritet så blir målen tydligare.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-20 12:04

Det är dumt att försöka få en rörförstärkare att uppföra sig som en ihjälmotkopplad trissehäck. Då är det bättre att bygga en trissehäck direkt. En rörförstärkare ska byggas med samma mål som för ett musikinstrument.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-20 12:53

JM skrev:
[ Bild ]

Backboard :|
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-20 12:54

*Tumme Upp*

Söker man rörhäckar man man med fördel leta upp hans äldre beggade, om man nu har en tightare budget.
Lättare med delar o ev reparationer med "lokalt" tillverkade produkter dessutom.

Finns gott om snygga rörhäckar från Kina, men kan man säga att det är skräp, alltihop? När jag fick mitt audiofila återfall inledde jag med en liten "Fatman" förstärkare. Den gjorde mig inte jättebesviken med tanke på pris och effekt och ganska söt var den också. Sen reparerade jag 208:an o då fanns det inte plats för två feta män i lyssningsrummet. Jag drog längsta strået.
Sitter nöjd :)

JM

Inläggav JM » 2016-05-20 13:02

Morello skrev:
JM skrev:
Morello skrev:

Men nu rör du ihop olika saker - det finns inga audioapparater som selektivt plockar bort grundtonen i de olika bidragen till musiken, så i sammanhanget har inte artiken någon relevans öht.

Samt, det pratas om upplevt tonhöjd kontra grundtonens styrka/förekomst - det är inte samma sak sak som att den inte går att mäta.

Dåliga grammofoner o högtalare kan ta bort de lägsta grundtonerna men vi hör grundtonerna som aldrig trycksatte rummet!

JM

JM

Inläggav JM » 2016-05-20 13:08

darkg skrev:
JM skrev:
[ Bild ]

Bra darkg läs på "the blackboard" eller http://quoteinvestigator.com/2010/05/26 ... -einstein/ och "sanningen" framträder.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-20 13:23

JM skrev:
Morello skrev:
JM skrev:

Dåliga grammofoner o högtalare kan ta bort de lägsta grundtonerna men vi hör grundtonerna som aldrig trycksatte rummet!

JM

En apparat som rullar av tex basregistret gör ingen skillnad på om informationen utgjorde grundton eller ej.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-20 13:27

Flint skrev:Det är dumt att försöka få en rörförstärkare att uppföra sig som en ihjälmotkopplad trissehäck. Då är det bättre att bygga en trissehäck direkt. En rörförstärkare ska byggas med samma mål som för ett musikinstrument.

Skall och skall - det är nog i alla fall så att rätt så många rörapparater som bör betraktas på det viset, men det finns säkerligen en hel del rörslutstegskonstruktörer som strävar efter hifi-kvaliteter.

Jag tycker man fårha vilka som helst mål. Jag invänder bara mot myter, dogmer och rena lögner.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-20 13:30

hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:*Tumme Upp*

Finns gott om snygga rörhäckar från Kina, men kan man säga att det är skräp, alltihop?

och var skrev jag att de var skräp?
Tyckte jag tydligt motiverade varför ej Chinaprylar dessutom...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-20 13:34

Morello skrev:
Flint skrev:Det är dumt att försöka få en rörförstärkare att uppföra sig som en ihjälmotkopplad trissehäck. Då är det bättre att bygga en trissehäck direkt. En rörförstärkare ska byggas med samma mål som för ett musikinstrument.

Skall och skall - det är nog i alla fall så att rätt så många rörapparater som bör betraktas på det viset, men det finns säkerligen en hel del rörslutstegskonstruktörer som strävar efter hifi-kvaliteter.

Jag tycker man fårha vilka som helst mål. Jag invänder bara mot myter, dogmer och rena lögner.

När jag skriver "ska" är det förstås bara min egen uppfattning men det blir tjatigt att upprepa "tycker jag" varje gång så det förutsätter jag att ni tar för givet från och med nu. Jag har ingen generell vetorätt i tyckanden.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-20 14:15

JM skrev:
darkg skrev:
JM skrev:
[ Bild ]

Bra darkg läs på "the blackboard" eller http://quoteinvestigator.com/2010/05/26 ... -einstein/ och "sanningen" framträder.

En hastig titt där + googling avslöjar inget särskilt om att backboard skulle vara mer eller mindre än en felskrivning i skämtbilden. Vilken "sanning" missar jag?
Och vad gjorde jag bra? :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-05-20 17:02

I det stora landet i väster finns en triodrörförstärkartillverkare i prisläge 2 segelbåtar (lyxutrustade) med GM70 rör. Samma effektrör som användes i The Dream. Där hade man en omkopplare i två lägen, det ena läget var "labbläge" dvs med inkopplad motkoppling för att minska THD, vid mätningar, det andra läget benämndes lyssningsläge eller något liknande med motkopplingen bortkopplad! Själv vill jag inte ge mig in i motkopplingens för och nackdelar igen, det fick jag här bara f-n för trots att jag försökte förklara det på ett enkelt och som jag tyckte lättförståeligt sätt. När Audio Innovations series 800 kom till 1984 tror jag det var, lyckades jag på en prototyp nå under 0,1 % dist vid c:a 10 watt ut. Det såg väldigt bra ut med bla bra kantvågssvar. Hur det spelade musik? Platt som en pannkaka. Men det är inte bara nackdelar med "avrullat" ljud, bla kan "vassiga" inspelningar bli uthärdliga även om det musikaliska kan diskuteras.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-20 17:26

Pannkakor är gott men är inte kul att stoppa i öronen.

JM

Inläggav JM » 2016-05-20 18:12

ErikAndersson skrev:I det stora landet i väster finns en triodrörförstärkartillverkare i prisläge 2 segelbåtar (lyxutrustade) med GM70 rör. Samma effektrör som användes i The Dream. Där hade man en omkopplare i två lägen, det ena läget var "labbläge" dvs med inkopplad motkoppling för att minska THD, vid mätningar, det andra läget benämndes lyssningsläge eller något liknande med motkopplingen bortkopplad! Själv vill jag inte ge mig in i motkopplingens för och nackdelar igen, det fick jag här bara f-n för trots att jag försökte förklara det på ett enkelt och som jag tyckte lättförståeligt sätt. När Audio Innovations series 800 kom till 1984 tror jag det var, lyckades jag på en prototyp nå under 0,1 % dist vid c:a 10 watt ut. Det såg väldigt bra ut med bla bra kantvågssvar. Hur det spelade musik? Platt som en pannkaka. Men det är inte bara nackdelar med "avrullat" ljud, bla kan "vassiga" inspelningar bli uthärdliga även om det musikaliska kan diskuteras.

Utifrån din massiva erfarenhet av rörförstärkare vad framhåller du för rörspecifika hörbara egenskaper som kännetecknar en bra rörförstärkare?

JM

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-05-20 18:56

Lätt som en plätt, förstärkaren skall inte lägga till eller dra ifrån något. Utsignalen skall vara en förstärkt exaxt kopia av insignalen i bla dynamiskt och detaljerat avseende.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-05-20 19:00

Flint skrev:Pannkakor är gott men är inte kul att stoppa i öronen.

Med blåbärssylt är gott! Eller varför inte fläskpannkaka? Jam Jam. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-20 19:12

ErikAndersson skrev:
Flint skrev:Pannkakor är gott men är inte kul att stoppa i öronen.

Med blåbärssylt är gott! Eller varför inte fläskpannkaka? Jam Jam. :D

Jag delar fullkomligt din åsikt och minns morsans fläskpannkaka med både saknad, vördnad och vemod. Frid över dig morsan och din sublima fläskpannkaka. :cry:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi