Håller förstås med om allt det där, och Carlsson OA-51 av första generation är en av de snällaste högtalarna impedansmässigt som jag träffat på. Det går inte under 8 ohm vid någon frekvens.
Vill dock försiktigt mena att det är en liten förenkling att säga att en högtalare som skall passa en rörförstärkare utan motkoppling (det vill säga som driver lite mjukare = med högre impedans än än hårt motkopplad förstärkare) primärt skall ha en jämn impedans. Det går faktiskt att nå goda resultat även med lite ojämnare impedans, förutsatt att överföringsfunktionen passar den förefintliga impedansen. Om högtalaren är konstruerad för inte lägre dämpfaktor så behöver den inte nödvändigtvis ha en jämn impedanskurva. I många fall är det dock lätt att åstadkomma en jämn impedanskurva, och poängen med det är förstås att dämpfaktorn då inte alls påverkar överföringsfunktionen.
----------------------------------------------------------------------------------------------
JM skrev:Morello skrev:Jag har aldrig stött på ett fall där lyssningsintryck inte är i samklang med mätdata.
"The missing fundamental" är ytterligare exempel på där vi hör grundtonen som inte går att mäta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Missing_fundamental
Jag delar Morellos uppfattning till 100%, det vill säga, jag var av den uppfattningen till och med innan Morello fanns.

- - -
Påståenden i stil med att "det spelar ingen roll hur det mäter, det är hur det låter som betyder något" blir därför i mina ögon nonsens. Det är klart att det spelar roll hur det mäter för hur det låter! Det är rent av hur det mäter (eller rättare sagt presterar, vilken man kan mäta) som BESTÄMMER hur det låter.
Jag har presenterats för många påståenden med exempel på att lyssningsintryck inte är i samklang med mätdata. De har allihopa antingen varit exempel på motsatsen, eller exempel på förljugna mätdata, alltså uppgifter som inte stämt. Och då är det kanske inte så konstigt att det inte låter som mätdata påstod.
Faktiska mätdata stämmer alltid överens med lyssningsintrycken.
Men - för den som inte kan tolka en mätning och från mätningen förstå hur det kan förväntas låta, så blir självklart mätningen meninglös. Men att mätningen saknar mening för en enskild person av det skälet (okunskap) är ju inte samma sak som att mätningen och vad man hör är två olika världar. Det betyder bara att den personen kanske inte får ut så mycket av att titta på mätdata, förrän personen lär sig mera om vad mätdata visar och vad man skall förvänta sig av ljudupplevelser som funktion därav.
- - -
När det gäller exemplet som JM presenterar så är det INTE som han antyder ett exempel på att det låter annorlunda än det mäter. Jag tror han helt enkelt missförstår vad "the missing fundamental" är för något. Det är INTE ett exempel på att vi hör en grundton som inte går att mäta, det är ett exempel på att vi hör vilken (musikalisk) ton det är, utan att höra grundtonen, utan att det behöver finnas någon grundton.
Jag tror det vore bra om JM helt enkelt läste och tolkade och gissade lite mindre, och istället lyssnade lite mera, för egna erfarenheter är svårare att tolka fel. Förslagsvis tycker jag JM skall lyssna på några olika inspelade basinstrument, och sedan applicera ett brant HP filter på det hela vid säg 500 Hz.
Förhoppningsvis blir han då varse sin missbedömning/feltro, och hör att det är LÄTT att höra att grundtonen försvinner när man applicerar 500 Hz-filtret, samtidigt som man ändå hör vilken musikalisk ton som spelas, eftersom det ju avslöjas av övertonerna.
JM är inte ensam om att blanda ihop musikaliska toner med begreppet sinusfrekvenser, på ett felaktigt sätt.
För att man skall erhålla en vågformsrepetitionsfrekvens (vilket för övrigt också går att
mäta, även om just en spectrumanalysator inte är det bästa mätredskapet) så behövs ingen grundton vid samma frekvens. I musikaliska sammanhang är det just vågformsrepetitionsfrekvensen man hör som tonens pitch, men det betyder inte att tonens klang inte i hög grad (exakt den grad som mätningar visar faktiskt) påverkas av grundtonens storlek. Det gör den!
En ton låter definitivt annorlunda om den har fundamentalfrekvensen med eller inte. Precis det som mätningen kan visa.
Så det låter alltid exakt som mätningar visar - även om det självklart finns fall där man mätt så få parametrar att det inte går att säga exakt hur det låter.

Tänk gärna en extra gång om det känns svårt att få ihop den meningen.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).