Är länkad tråd ett skämt eller ormolja?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
platon1980

Är länkad tråd ett skämt eller ormolja?

Inläggav platon1980 » 2016-05-22 21:12

Jag skrattar inte ens, blir bara helt förfärad.

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=11520

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Är länkad tråd ett skämt eller ormolja?

Inläggav Harryup » 2016-05-22 21:19

Då får du kanske skaffa lite erfarenhet av skivspelarunderlag, olika konstruktioner påverkas olika av olika underlag. Tyvärr.

/Harryup

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2016-05-22 21:25

Harryup skrev:Då får du kanske skaffa lite erfarenhet av skivspelarunderlag, olika konstruktioner påverkas olika av olika underlag. Tyvärr.

/Harryup
Det är möjligt att det gällande just skivspelare finns en möjlighet till rent mekanisk påverkan, men att kunna beskriva detaljer som: "Klassiskt musik lät väldigt verklig, utan extra tillskott av rumsinfo men med en mycket naturlig instrumentklang med bra kropp. Spelade slutligen John Lennon- imagine, spelar hela skivan. Bra tyngd och klang i pianot, låter mycket bra.
Jag monterar slutligen tillbaka spelaren på min 4cm akrylhylla. Spelar Lennon igen.....[xx(] tunnt skramligt, det låter som massor av detaljer men ingen helhet. Pianot låter i jämförelse kyligt och sprött.

Då skulle jag se mig om efter en ny skivspelare och/eller en psykoterapeut.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-05-22 22:08

Finns det hörbara skillnader på underlag, så lär det ju också göra att det låter annorlunda. Inget onormalt alls. Testa själv.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-22 22:14

platon1980 skrev:Jag skrattar inte ens, blir bara helt förfärad.

Du kan ju pm:a Adagio - han finns här. Själv är jag inte förvånad. Jag är faktiskt så oförvånad att jag tycker det luktar flamebait.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-22 22:22

Jag läser regelbundet Lasses blog, så om inte han är alldeles ute o far så betyder stereobänken (finns det såna 2016?) och kablarna (inte minst strömkabeln) nästan lika mycket som jordlådorna (plural) för att uppnå välljud. Resten är inte så noga bara man sköter sin strömrening adekvat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-22 22:57

hifikg skrev:Jag läser regelbundet Lasses blog, så om inte han är alldeles ute o far så betyder stereobänken (finns det såna 2016?) och kablarna (inte minst strömkabeln) nästan lika mycket som jordlådorna (plural) för att uppnå välljud. Resten är inte så noga bara man sköter sin strömrening adekvat.

Är han möjligtvis med i Atens audiofilklubb eller kanske snarare Stockholms dito om han är baserad här i Sverige?
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-22 23:02, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-22 22:58

Om det faktiskt föreligger stora skillnader i återgivningen genom att byta underlag så som Adagio gjort, kan jag inte annat än ge skivspelaren ett ordentligt underbetyg då den uppenbarligen saknar relevant avkoppling från underlaget, dvs systemet lider av mekanisk återkoppling.

Nu tror jag förvisso att de rapporterade skillnaderna är ohyggligt överdrivna och att de skulle få en helt annan dignitet om testet skett blint.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-05-22 23:12

Personligen hade jag inte spekulerat i olika underlag för svarven om det spelas i ett kalt, vitt vardagsrum med hårda trägolv(kolla bilderna), men det är ju bara jag det. For the record så är jag öppen för idén att underlaget kan påverka svarven.
---
Min första reaktion var faktiskt att oj, nu har någon tappat det helt. Men vid eftertanke så är det ju så att musiklyssning är så mycket mer än bara själva lyssningen eller vad man skall säga. Om ens miljö känns bra, man har köpt prylar som känns bra och man tycker det låter bra, så är det ju bra! Vissa gillar rör andra dissar rör, vissa gillar "fräscha" rum(tänker mig ljust och luftigt) andra gillar när man inte ens ser högtalarna, vissa gillar vinyl andra dissar vinyl osv. osv. Inte helt utom rimliga gränser att man testar olika underlag för en vinylspelare som faktiskt är helt analog och borde påverkas av allt möjligt. T.ex kan jag tänka mig att återgivningen påverkas om man öppnar ett fönster och det blåser in lite luft. Detta borde, förutom att man har ändrat på själva rummet, kunna påverka hur spelaren läser av plattan.

Men någonstans får man väl dra gränsen. Min är vid extremt dyra prylar - det finns exempel för allt från kablar och DAC:ar till förstärkare och högtalare , rack, bronstallrikar, andra dirverse små manicker man skall placera i rummet, kabellyftare, inställningen du måste ha grejer för flera hundra tusen/miljoner innan det låter bra och annat i denna stil.

Samtidigt är det väl lite irriterande att det är så många som blir lurade att man måste ha extremt speciella saker för att få bra ljud. I detta fallet var det inget dyrt men jag kommer själv ihåg 15-20år sedan hur jag själv gick på så mycket fuffens. Jag trodde helt ärligt att jag skulle behöva spendera typ en miljon för att få något som låter riktigt bra. Jag tror det är eventuellt detta som gör att många kan irritera sig på trådar som den TS nämnde eftersom de nya i hobbyn kan få en skev bild utav hur långt man behöver gå för att nå något som låter bra. Dock förstår jag personer som vill ta det till det yttersta och det är inget jättekonstigt. Dock är det ju bra om gemene man förstår vart nivån ligger för en sådan här typ av "optimering". Det handlar om extremt små skillnader om några alls(har inte vinylspelaren i sig någon typ av avkoppling??).

Någon mer än jag som kommer ihåg alla recensioner för olika hi-fi hyllor/rack och hur extremt annorlunda det lät när man placerade sin förstärkare/cd-spealre i den ena eller den andra? Mer organiskt varm ljud med trähyllor, analytiskt med metallrack osv. Sånt där är ju rent skitsnack!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-22 23:15

jonaz81a skrev:
hifikg skrev:Jag läser regelbundet Lasses blog, så om inte han är alldeles ute o far så betyder stereobänken (finns det såna 2016?) och kablarna (inte minst strömkabeln) nästan lika mycket som jordlådorna (plural) för att uppnå välljud. Resten är inte så noga bara man sköter sin strömrening adekvat.

Är han möjligtvis med i Atens audiofilklubb eller kanske snarare Stockholms dito om han är baserad här i Sverige?

Nä, han har sin bas i Falun, så vem kan tvivla på hans ord liksom?

http://www.lasseshifi.se/index.php?route=journal2/blog

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-22 23:16

jonaz81a skrev:

Att jag inte garvar åt ditt skämt beror sannolikt på att jag har hängt här lite mer än du och därmed vet att han bor i Norrköping, att han varit på faktiskt.se i princip sedan starten och att han har gjort ungefär dubbelt så många inlägg som du på faktiskt.se. Av dessa har jag läst ganska många, med varierande intresse.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-22 23:18

hifikg skrev:Nä, han har sin bas i Falun, så vem kan tvivla på hans ord liksom?

Jag tror du blandar ihop personer.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-22 23:22

DQ-20 skrev:
hifikg skrev:Nä, han har sin bas i Falun, så vem kan tvivla på hans ord liksom?

Jag tror du blandar ihop personer.

/DQ-20

Nejdå, mitt inlägg var inte direkt kopplat till inlägget som det länkades till. Det är bara en smula relaterat. Tycker jag. Jag vet vem Lasse är. Vi brukar käfta på mässor och jag har besökt hans butik. Trevlig kille, men ibland lite skruvad. Och han vet det.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-22 23:30

hifikg skrev:Nejdå, mitt inlägg var inte direkt kopplat till inlägget som det länkades till. Det är bara en smula relaterat. Tycker jag. Jag vet vem Lasse är. Vi brukar käfta på mässor och jag har besökt hans butik. Trevlig kille, men ibland lite skruvad. Och han vet det.

OK. Det var liksom lite svårt att förstå när du skrev "Lasse blogg" lite så där bara lite helt à propos. Men nu är ju det utrett.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-22 23:33

DQ-20 skrev:
hifikg skrev:Nejdå, mitt inlägg var inte direkt kopplat till inlägget som det länkades till. Det är bara en smula relaterat. Tycker jag. Jag vet vem Lasse är. Vi brukar käfta på mässor och jag har besökt hans butik. Trevlig kille, men ibland lite skruvad. Och han vet det.

OK. Det var liksom lite svårt att förstå när du skrev "Lasse blogg" lite så där bara lite helt à propos. Men nu är ju det utrett.

/DQ-20

Heter adagio lasse? Det var isåfall ett oturligt sammanträffande.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-05-22 23:43

DQ-20 skrev:
jonaz81a skrev:

Att jag inte garvar åt ditt skämt beror sannolikt på att jag har hängt här lite mer än du och därmed vet att han bor i Norrköping, att han varit på faktiskt.se i princip sedan starten och att han har gjort ungefär dubbelt så många inlägg som du på faktiskt.se. Av dessa har jag läst ganska många, med varierande intresse.

/DQ-20

Var och en blir salig på sin egen fason vilken Lasse det än är som hifikg syftade på.

Delar man med sig av sin salighet på internet finns alltid risken att andra blir underhållna om de finner fasonen underhållande nog. Det bästa försvaret mot andras tyckande är att inte bry sig allt för mycket.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-05-23 00:19, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-05-22 23:47

philipbtz skrev:Personligen hade jag inte spekulerat i olika underlag för svarven om det spelas i ett kalt, vitt vardagsrum med hårda trägolv(kolla bilderna), men det är ju bara jag det. For the record så är jag öppen för idén att underlaget kan påverka svarven.
---

Föreslår att de som tvivlar testar med hörlurar. Här på faktiskt är "alltid" problemet akustiskt återkoppling när det gäller skivspelare. Så är det inte enligt mina erfarenheter. Akustisk återkoppling är bara en del av de problem som skivspelare har.

/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-23 00:11

hifikg skrev:Heter adagio lasse? Det var isåfall ett oturligt sammanträffande.

Ost? 8O
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-23 00:17

Skiter Dolly Parton i skogen?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Paduschka!

Inläggav DQ-20 » 2016-05-23 00:32

Paduschka!
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-05-23 08:08

Just vad gäller adagio så har ju han gått från att initialt varit extremt anti-faktiskt och anti-fakta till att i flera frågor ha återkommit och erkänt sin okunskap och tackat för input. Så i det avseendet har han i alla fall givit mig intrycket av att vara en ödmjuk och hyvens person.

Vad gäller trådar på forum där en viss typ av jargong inte har samma negativa konnotationer som här så får man väl ta det för vad det är. Man brukar också säga, att god forumsed är att inte i onödan korsposta mellan forum. Finns i annan form som regel 14. (Lex Krasse) i policyn.

10-4. Over 'n' out.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-23 08:15

Det vore mer rakryggat om du sa dina åsikter i den tråden direkt på det forumet och inte här.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-23 10:15

För skivspelare betyder underlaget en hel del. I alla fall för min LP12:a. Jag kunde naturligtvis återge skillnaden mellan A och B i lyriska ordalag om hur mycket stabilare det lät i det ena fallet, att det var enklare att följa musikernas intentioner osv. Men i praktiken handlade det om att spelaren spårade skivor mycket sämre på det ena underlaget. Underligt nog på den stabilare varianten med direkt koppling till husgrunden. Och detta handlade INTE om återkoppling för det lät exakt likadant när jag spelade in det hela på datorn med högtalarna avstängda och sedan spelade upp inspelningen.

Så om någon rapporterar om skillnader för sin skivspelare på olika underlag så skulle i alla fall jag inte skratta ut denne, inte bli förfärad heller.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-05-23 11:50

Flint skrev:

Det vore mer rakryggat om du sa dina åsikter i den tråden direkt på det forumet och inte här.

+1
Eller Pm honom då han även är medlem här, om det nu är ett problem hur andra pysslar inom denna hobby.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-05-23 11:53

Bill50x skrev:För skivspelare betyder underlaget en hel del. I alla fall för min LP12:a. Jag kunde naturligtvis återge skillnaden mellan A och B i lyriska ordalag om hur mycket stabilare det lät i det ena fallet, att det var enklare att följa musikernas intentioner osv. Men i praktiken handlade det om att spelaren spårade skivor mycket sämre på det ena underlaget. Underligt nog på den stabilare varianten med direkt koppling till husgrunden. Och detta handlade INTE om återkoppling för det lät exakt likadant när jag spelade in det hela på datorn med högtalarna avstängda och sedan spelade upp inspelningen.

Så om någon rapporterar om skillnader för sin skivspelare på olika underlag så skulle i alla fall jag inte skratta ut denne, inte bli förfärad heller.

/ B

+2. Mina erfarenheter med vilka spelare som helst om anläggningen och spelaren har tillräckligt hög upplösning.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2016-05-23 12:25

Flint skrev:

Två skäl.

1. Jag bildgooglade "stavlimmad ek högtalare" och hamnade då i den tråden, jag känner inte till det forumet sedan tidigare.
2. Jag skapade aktuell frågeställning eftersom jag inte visste om det hela var ett skämt för de inblandade, men nu vet jag och då behöver jag inte posta mina åsikter i det forumet, eftersom det ändå inte kommer leda till något.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2016-05-23 12:26

Almen skrev:Man brukar också säga, att god forumsed är att inte i onödan korsposta mellan forum. Finns i annan form som regel 14. (Lex Krasse) i policyn.

10-4. Over 'n' out.

Jag skapade aktuell frågeställning eftersom jag inte visste om det hela var ett skämt för de inblandade, men nu vet jag. Jag ville heller inte skapa en användare där bara för att fråga.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2016-05-23 12:30

FBK skrev:
Flint skrev:

+1
Eller Pm honom då han även är medlem här, om det nu är ett problem hur andra pysslar inom denna hobby.

Hur ska jag veta vilka medlemmar som finns på diverse forum?
Jag undrade helt enkelt om någon visste hur det låg till med den tråden, och se, det visste folk. Den var inte på skoj.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-23 16:52

platon1980 skrev:
FBK skrev:
Flint skrev:Det vore mer rakryggat om du sa dina åsikter i den tråden direkt på det forumet och inte här.

+1

Hur ska jag veta vilka medlemmar som finns på diverse forum?
Jag undrade helt enkelt om någon visste hur det låg till med den tråden, och se, det visste folk. Den var inte på skoj.

Lustigt nog bor ni i samma stad. Världen är allt bra liten.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-05-24 08:59

platon1980 skrev:
Almen skrev:Man brukar också säga, att god forumsed är att inte i onödan korsposta mellan forum. Finns i annan form som regel 14. (Lex Krasse) i policyn.

10-4. Over 'n' out.

Jag skapade aktuell frågeställning eftersom jag inte visste om det hela var ett skämt för de inblandade, men nu vet jag. Jag ville heller inte skapa en användare där bara för att fråga.

OK. Ja, nu blev det ju många på en, känn dig inte alltför påhoppad. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi