Effekttålighet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Effekttålighet

Inläggav The_Man » 2006-01-08 18:45

en liten undran, Jag har en ca:60liters basreflex högtalare med en 8"bas..om jag tar elementet och sätter den i en 25liters sluten låda, blir det stor skillnad på effekttåligheten då?
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-08 19:48

Effekttåligheten är ju den effekt elementets talspole ska tåla. Om tåligheten ändras beroende på lådan tror jag det är närmast försumbart. Är elementet optimerat för basreflexlåda lär det däremot fungera "sämre" i en sluten låda.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-08 19:56

RogerGustavsson skrev:Effekttåligheten är ju den effekt elementets talspole ska tåla. Om tåligheten ändras beroende på lådan tror jag det är närmast försumbart. Är elementet optimerat för basreflexlåda lär det däremot fungera "sämre" i en sluten låda.

hmm ok...grejen är att elementet bottnar lite för tidigt tycker jag...men elementet har högt q värde så igentligen så är väl en sluten låda mer optimalt, tänke ev komplettera med bas, med det bli passiv delning i så fall

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-01-08 20:07

The_Man skrev:
RogerGustavsson skrev:Effekttåligheten är ju den effekt elementets talspole ska tåla. Om tåligheten ändras beroende på lådan tror jag det är närmast försumbart. Är elementet optimerat för basreflexlåda lär det däremot fungera "sämre" i en sluten låda.

hmm ok...grejen är att elementet bottnar lite för tidigt tycker jag...men elementet har högt q värde så igentligen så är väl en sluten låda mer optimalt, tänke ev komplettera med bas, med det bli passiv delning i så fall

Om bottning begränsar elementets tålighet så ökar tåligheten med minskad volym, tills bottning inte längre inträffar innan termiska effekter börjar dominera. Skulle
jag i all enkelhet vilja påstå. Om det gäller slutna lådor.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-08 20:12

problemet med en sluten låda vs en basreflex är ju att man dessutom sänker känsligheten......så du kan inte spela nå starkare iaf (om nu lådan dom sitter i nu är heeelt åt skogen feldimensionerad)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-08 20:12

n3mmr skrev:
Om bottning begränsar elementets tålighet så ökar tåligheten med minskad volym, tills bottning inte längre inträffar innan termiska effekter börjar dominera. Skulle
jag i all enkelhet vilja påstå. Om det gäller slutna lådor.

och...ska nog prova en mindre sluten låda, kan ju inte bli sämre :wink:

Återgå till DIY-forum