Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Småskalig tillverkning av exklusiv hifi kostar skjortan - jag talar av egen erfarenhet. Tyvärr är det många som inte förstår det och tror att det skall kosta som en kinesisk biomaskin som köps på hifiklubben för 3'995 inkl moms.
Morello skrev:Jag tog exemplet med kinesisk biomaskin då dessa är omåttligt populära här i kanalen och sedan tycker folk att en småskaligt svensktillverkad Holographic AMP27 (som jag råkar ha konstruerat) som kostar 40 brakare är dyrt - det är ju rena rama reapriset!
AndersP skrev:Enligt min erfarenhet finns ingen direkt koppling mellan pris och prestanda. Samtidigt har man väl större möjligheter att få till något bra med en större budget?
Jag tycker av bla miljömässiga själ om att köpa ny eller begagnad utrustning av toppkvalitet som gärna är tillverkad lokalt. Nu har jag väldigt lite av sånna produkter, men mina PA9'or måste ändå räknas dit. Därför är det tragiskt att the Dream som projekt läggs ned. Den har ju unika sales points/features. Man borde väl i värsta fall kunna sälja ritningar/specifikationer och verktyg till nån som kan fortsätta produktionen. Det måste va bättre att apparaten är svåruppnåelig för dom flesta än att den försvinner från marknaden?
hifikg skrev:Kanske är jag ett offer för ovanligt smart (mycket lågmäld) marknadsföring
sprudel skrev:ante_77 skrev:Flint skrev:Rätt. Begreppet "korrekt" måste definieras innan det har någon betydelse. Annars är det bara ett slagord.
Ofärgat är väl korrekt.
Sedan om man föredrar färgat är väl något annat
Du behöver nog definiera dina begrepp lite noggrannare. Menar du enligt lyssning, eller slutsatser dragna av mätning.
Korrekt måste härledas till en norm.
Flint skrev:ante_77 skrev:Flint skrev:Rätt. Begreppet "korrekt" måste definieras innan det har någon betydelse. Annars är det bara ett slagord.
Ofärgat är väl korrekt.
Ofärgat är korrekt bara för den som definierar det så. Korrekt musikåtergivning behöver inte vara ofärgad enligt min definition av korrekt musikåtergivning. Man kan inte anta att alla definierar allt på samma sätt.
ante_77 skrev:Flint skrev:ante_77 skrev:
Ofärgat är väl korrekt.
Ofärgat är korrekt bara för den som definierar det så. Korrekt musikåtergivning behöver inte vara ofärgad enligt min definition av korrekt musikåtergivning. Man kan inte anta att alla definierar allt på samma sätt.
Nej, korrekt är att det som matas in motsvarar det som matas ut.
Om man föredrar lite mer bas, mer mid eller något annat så föredrar man kanske färgat ljud.
Själv vet jag inte vad jag föredrar, då jag inte vet om jag någonsin har hört något som är korrekt.
Ett bra exempel på inte korrekt är när man spelar t.ex elgitarr.
Montera en pedal mellan gitarr och förstärkare. Slutprodukten blir väldigt färgad oavsett om man gillar ljudet eller ej.
Om man sedan spelar in ljudet från förstärkaren och spelar upp det genom t.ex en stereo så.......
Orkar inte skriva mer på telefonen.
hifikg skrev:AndersP skrev:Enligt min erfarenhet finns ingen direkt koppling mellan pris och prestanda. Samtidigt har man väl större möjligheter att få till något bra med en större budget?
Jag tycker av bla miljömässiga själ om att köpa ny eller begagnad utrustning av toppkvalitet som gärna är tillverkad lokalt. Nu har jag väldigt lite av sånna produkter, men mina PA9'or måste ändå räknas dit. Därför är det tragiskt att the Dream som projekt läggs ned. Den har ju unika sales points/features. Man borde väl i värsta fall kunna sälja ritningar/specifikationer och verktyg till nån som kan fortsätta produktionen. Det måste va bättre att apparaten är svåruppnåelig för dom flesta än att den försvinner från marknaden?
När det gäller Eriks rörförstärkare ser jag dem lika mycket som kärleksförklaringar till musiken som rena återgivare. Kanske är jag ett offer för ovanligt smart (mycket lågmäld) marknadsföring, men ska jag köpa rör igen så blir det en EA signerad och välsignad konstruktion. Och jag VILL att den ska låta annorlunda än min perfekta NAD 208. Det perfekta ljudet har jag redan, det rör ska ge mig är en upplevelse utöver det vanliga. Som V70 ungefär, mer perfekt kan ingen bil bli (jo 245 såklart, men de börjar bli lite väl till åren), men ibland vill jag jaga skiten ur kurvorna i en öppen sportbil, med motorn bakom mig. Inte perfekt, men f-n så kul
Flint skrev:hifikg skrev:Kanske är jag ett offer för ovanligt smart (mycket lågmäld) marknadsföring
Tycker du att Erik Andrsson har varit lågmäld? Vi har nog lite olika bild där. (Skrattar gott men inte rått)
darkg skrev:ante_77 skrev:Flint skrev:Ofärgat är korrekt bara för den som definierar det så. Korrekt musikåtergivning behöver inte vara ofärgad enligt min definition av korrekt musikåtergivning. Man kan inte anta att alla definierar allt på samma sätt.
Om man föredrar lite mer bas, mer mid eller något annat så föredrar man kanske färgat ljud.
Själv vet jag inte vad jag föredrar, då jag inte vet om jag någonsin har hört något som är korrekt.
Montera en pedal mellan gitarr och förstärkare. Slutprodukten blir väldigt färgad oavsett om man gillar ljudet eller ej.
Om man sedan spelar in ljudet från förstärkaren och spelar upp det genom t.ex en stereo så.......
Om det föreligger en förstärkare som tillförlitligt visar sig bättre återge musiken, men som är mindre transparent, är den icke korrektare, åtminstone i någon mening? Som att flera omdömesgilla lyssnare blint pekar ut den som bättre förmedlare av musiken. Musiken får då anses vara intersubjektivt mer korrekt återgiven och förstärkaren är med en obetydlig glidning den mer korrekta, trots större signalavvikelse in-ut.
Linjär och brusfri funktion borde medföra bättre musikåtergivning, men om det inte kan sägas säkert att detta alltid stämmer tycker jag att korrekt måste förstås i termer av musikåtergivning. Inte att musiken låter bättre, men återges rätt. Signaltrogenhet är bara viktig i den mån den korrelerar med den överordnade musiktrogenheten.
Jag tror nu att denna korrelation är hög, men jag är inte beredd att sätta den till 100% och därför tvekar jag inför din definition av korrekt.
ante_77 skrev:Återger musiken bättre?
Nja, om du tänker dig att du har tonkontroller att ratta med och du gillar full bas och ingen diskant, samtidigt som du gillar vad du hör. Då är det inte korrekt återgivning.
Enligt mig kan man kanske beskriva det som trevligare, behagligare, roligare. Men inte korrekt.
Skulle man köra med någon pitch funktion inne i förstärkaren, och höja ett halvt tonsteg, så är det inte heller korrekt oavsett hur bra det låter.
ante_77 skrev:Flint skrev:ante_77 skrev:
Ofärgat är väl korrekt.
Bill50x skrev:ante_77 skrev:Återger musiken bättre?
Nja, om du tänker dig att du har tonkontroller att ratta med och du gillar full bas och ingen diskant, samtidigt som du gillar vad du hör. Då är det inte korrekt återgivning.
Enligt mig kan man kanske beskriva det som trevligare, behagligare, roligare. Men inte korrekt.
Skulle man köra med någon pitch funktion inne i förstärkaren, och höja ett halvt tonsteg, så är det inte heller korrekt oavsett hur bra det låter.
Det är lustigt, så fort man pratar om rörförstärkare och om man gillar dem så pratas det tonkontroller som man kan färga ljudet med. Precis som att fördelen med rörförstärkare skulle vara tonkurvevariationer. Jag själv upplever inte alls eventuella skillnader inom det området.
Men filosofiskt: OM det låter mer musik från en förstärkare, dvs låter mer naturligt (oavsett om det är trisse eller rör) är den då inte per definition korrekt? Man kan diskutera andratonsdist hit eller dit, men om en fiol, väl akustiskt inspelad helt enkelt låter mer lik originalet, är inte det korrekt i jmf med en annan förstärkare där det låter tunt och anemiskt, oaktat mätresultat? Jag pratar nu inte "låter bra" utan snarare låter korrekt i avseende att det låter mer likt verkligheten.
Linn brukar vara mästare i att hålla ihop musiken, att den återges homogent och med sväng/driv som få andra. Men jag har hört rörsteg som slagit Linn på deras egen planhalva. De jag tänker på är i första hand The Dream och Audio Research.
/ B
hifikg skrev:Flint skrev:hifikg skrev:Kanske är jag ett offer för ovanligt smart (mycket lågmäld) marknadsföring
Tycker du att Erik Andrsson har varit lågmäld? Vi har nog lite olika bild där. (Skrattar gott men inte rått)
Njae... här syns han ju en del, och på hemsidan e han inte den blygsammaste av konstruktörer, men i den glättade hifipressen lyser annonser och dylikt med sin frånvaro. Känns som att jag, som en smula intresserad, måste söka informationen själv. Inte ens när jag signalerar intresse uppträder Erik som någon hårdsäljande sort. Det kanske han borde göra, då kanske "The Dream" fått en chans på allvar. Såna prylar måste marknadsföras på rätt sätt för att hitta sina köpare, det är inte den genomsnittlige medlemmen på Faktiskt som köper en sån pjäs.
ante_77 skrev:Bill50x skrev:ante_77 skrev:Återger musiken bättre?
Det är lustigt, så fort man pratar om rörförstärkare och om man gillar dem så pratas det tonkontroller som man kan färga ljudet med. Precis som att fördelen med rörförstärkare skulle vara tonkurvevariationer. Jag själv upplever inte alls eventuella skillnader inom det området.
Men filosofiskt: OM det låter mer musik från en förstärkare, dvs låter mer naturligt (oavsett om det är trisse eller rör) är den då inte per definition korrekt? Man kan diskutera andratonsdist hit eller dit, men om en fiol, väl akustiskt inspelad helt enkelt låter mer lik originalet, är inte det korrekt i jmf med en annan förstärkare där det låter tunt och anemiskt, oaktat mätresultat? Jag pratar nu inte "låter bra" utan snarare låter korrekt i avseende att det låter mer likt verkligheten.
Linn brukar vara mästare i att hålla ihop musiken, att den återges homogent och med sväng/driv som få andra. Men jag har hört rörsteg som slagit Linn på deras egen planhalva. De jag tänker på är i första hand The Dream och Audio Research.
/ B
Min mening är att signalen inte ska varken dista eller förvränga. Varken hos en trisse eller rörförstärkare.
Jag har ingenting emot rörförstärkare eller trisseförstärkare och själv har jag garanterat färgning och okorrekthet i min anläggning.
Liknelser kan vara på plats ibland, så jag kör en liknelse när jag ändå är igång.
Om man tar en bild med en kamera och sedan för en HDR-bild eller förstärker färg eller kontrast, så kan det bli en trevligare och vackrare bild som resultat.
Den återger dock inte de rätta färgerna och är med andra ord inte korrekt.
Om man sedan tittar på bilden med en värdelös skärm, där färgtemperaturerna är helt fel inställda, så blir även det fel. Och sedan kan man se på den på en svartvit skärm och då blir det absolut fel, även om man gillar svartvitt.
Sedan har vi även fotografens mål med bilden och hur det är tänkt med färg och annat.
sprudel skrev:Ja, det är lätt att blanda ihop det.![]()
Det kan vara mätmässigt mer eller mindre korrekt beroende på målsättningen. Begreppet korrekt kräver ju en referens, eller hur?
Om målsättningen är att konstruera ett steg som förmedlar ljud enligt konstruktörens önskemål så bör den mäta enligt de kriterier konstruktören satt upp, då mäter den korrekt, och låter korrekt.
Däremot kan konstruktören ha olika mål, t ex att konstruera en apparat som har så låga värden som möjligt på de parametrar som vanligen mäts, tex av J.A. i Stereophile. Ju mindre, desto bättre. I detta fall är korrekt så låga värden som möjligt.
Hoppas att jag uttryckt mig så begripligt som möjligt, vilket var målet, annars är det mindre korrekt.
grannilsson skrev:Alltså man kan gilla/ogilla vad som helst, men att generalisera, att alla som lyssnar på sin musik via rörförstärkare skall
få "epitetet" du gillar ej korrekt återgiven musik är trist, jag vet inte om hur folk i almänhet blandar ihop sakerna,
vet inte om "de" har något problem med det heller, men det ser jag att du verkar tro är det största problemet.
darkg skrev:Bra, jag tänkte också jämföra med foto!
En på bild väl fångad och återgiven händelse eller person är en slags korrekt avbild - flera observatörer kan hålla med om det, och mena att en bild har bäst fångat det som avbildas. En idé eller stämning kan också fångas mer eller mindre korrekt. Denna överensstämmelse mellan det som skulle fångas och det man fick till kan inte effektivt beskrivas med utrustningens felfrihet eller förmåga att linjärt lagra in ljus till data osv.
En rörelseoskarp bild kan nog sägas mer korrekt avbilda ett rörligt föremål än en skarp.
music4ever skrev:sprudel skrev:Ja, det är lätt att blanda ihop det.![]()
Det kan vara mätmässigt mer eller mindre korrekt beroende på målsättningen. Begreppet korrekt kräver ju en referens, eller hur?
Om målsättningen är att konstruera ett steg som förmedlar ljud enligt konstruktörens önskemål så bör den mäta enligt de kriterier konstruktören satt upp, då mäter den korrekt, och låter korrekt.
Däremot kan konstruktören ha olika mål, t ex att konstruera en apparat som har så låga värden som möjligt på de parametrar som vanligen mäts, tex av J.A. i Stereophile. Ju mindre, desto bättre. I detta fall är korrekt så låga värden som möjligt.
Hoppas att jag uttryckt mig så begripligt som möjligt, vilket var målet, annars är det mindre korrekt.
Korrekt eller transparens. Det finns redan möjligheter att ta reda på det, via F/E lyssningar. Tyvärr så är vissa inte mottaglig för logiska resonemang utan biter sig fast vid sin tro, oavsett hur ologiskt det blir.
sprudel skrev:Vissa visar tydliga tecken på god självkännedom
Morello skrev:Eller som Siemns själv sa:
”Messen ist wissen, aber messen ohne wissen ist kein wissen”
Flint skrev:ante_77 skrev:Flint skrev:Rätt. Begreppet "korrekt" måste definieras innan det har någon betydelse. Annars är det bara ett slagord.
Ofärgat är väl korrekt.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 18 gäster