Rörförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Rörförstärkare

Inläggav IngOehman » 2016-05-26 14:22

darkg skrev:
ante_77 skrev:
Flint skrev:Ofärgat är korrekt bara för den som definierar det så. Korrekt musikåtergivning behöver inte vara ofärgad enligt min definition av korrekt musikåtergivning. Man kan inte anta att alla definierar allt på samma sätt.

Nej, korrekt är att det som matas in motsvarar det som matas ut.

Om man föredrar lite mer bas, mer mid eller något annat så föredrar man kanske färgat ljud.

Själv vet jag inte vad jag föredrar, då jag inte vet om jag någonsin har hört något som är korrekt.

Ett bra exempel på inte korrekt är när man spelar t.ex elgitarr.
Montera en pedal mellan gitarr och förstärkare. Slutprodukten blir väldigt färgad oavsett om man gillar ljudet eller ej.

Om man sedan spelar in ljudet från förstärkaren och spelar upp det genom t.ex en stereo så.......

Orkar inte skriva mer på telefonen.

Om det föreligger en förstärkare som tillförlitligt visar sig bättre återge musiken, men som är mindre transparent, är den icke korrektare, åtminstone i någon mening? Som att flera omdömesgilla lyssnare blint pekar ut den som bättre förmedlare av musiken.

Problemet med ditt resonemang är att det du bygger upp ju är ett cirkelbevis.

Jag tror inte du gör så avsiktligt, men det du försöker göra är ju faktiskt att använda (som stöd för att man skall kunna påstå något objektivt, från en subjektiv upplevelse) är bara ännu ett exempel på att formulera något objektivt, som vilar på en subjektiv upplevelse. :)

Du säger att det är okej att en person säger att en förstärkare (som kan färga massor) är korrektare för att han eller hon "tycker det", om man kan visa att andra människor (som du kallar omdömesgilla) "tycker det".

Men det GÅR inte att med öppna normala lyssningstester (talar alltså inte om F/E-lyssning nu) visa att en återgivning är objektivt bättre. Man kan bara visa att någon gillar det de hör. Att de föredrar det de hör och att de tycker att det låter mera illusoriskt eller att de gillar att det påminner mera om hur det lät live... men det är alltihopa bara gissningar.

Och glöm inte bort att både inspelningen och resten av anläggningen är med i kedjan. Den gissning de gör är referenslös, och DESSUTOM är den bara aktuell för hela kedjan, fonogrammet inräknat, i kombination. Den "korrekta förstärkaren" ger ju inte alls samma resultat om man byter inspelning, eller byter högtalare, eller byter rum. Att då kalla förstärkaren korrekt blir bara fel.

Vad man kan göra är att säga att man upplever att anläggningen i sin helhet, på just de fonogram som spelats, ger en ganska korrekt musikåtergivning. Upplever är nycketordet.

Och det räcker ju inte med det om man skall omfamna alla problem i resonemanget. Hur definierar du t ex den omdömesgilla lyssnaren? Är det den person som tycker som jag, som du, som mätinstrumenten, som... ?

darkg skrev:Musiken får då anses vara intersubjektivt mer korrekt återgiven och förstärkaren är med en obetydlig glidning den mer korrekta, trots större signalavvikelse in-ut.

Nej, det blir inte mera korrekt, den blir på sin höjd den som subjektivt sätt passar bäst i anläggningen, enligt dem som lyssnade, jämför med de förstärkare de jämförde med.

Det du beskriver är något helt subjektivt, och jag ser ingen poäng i att jaga formuleringar som får det att verka objektivt. Det är bättre att spara dessa ord för saker som verkligen är objektiva.

darkg skrev:Linjär och brusfri funktion borde medföra bättre musikåtergivning, men om det inte kan sägas säkert att detta alltid stämmer tycker jag att korrekt måste förstås i termer av musikåtergivning. Inte att musiken låter bättre, men återges rätt. Signaltrogenhet är bara viktig i den mån den korrelerar med den överordnade musiktrogenheten.

Jag tror nu att denna korrelation är hög, men jag är inte beredd att sätta den till 100% och därför tvekar jag inför din definition av korrekt.

Man måste sätta den till 100%, eftersom det inte finns någon gräns för hur musik får låta.

- - -

Med allt detta sagt är det min uppfattning att just ordet korrekt inte passar jättebra, varken för att beskriva en objektivt ofärgad återgivning eller för att beskriva en återgivning som man gillar. Korrekt är ju ett ord vars betydelse är ungefär rätt, men inte vilken sorts rätt som helt, utan snarast "i överensstämmelse med".

Korrekt beteende kan t ex vara det som traditioner eller en kultur föreskriver. Det kan vara att följa en lag eller andra sorters regler. Därför tycker jag att ordet utmärkt väl kan användas för att beskriva ett RIAA-stegs tonkurva, om man även redovisar avvikelsen (korrekt intill +/- 0,1 dB...).

Men vad som konstituerar en korrekt förstärkare - alla egenskaper inräknat - är svårare att definiera. Även om någon kallar den korrekt så ger det ingen specifik information om någon av alla egenskaper som bestämmer förstärkarens sätt att återge (släppa igenom) en musiksignal. Och korrekta egenskaper kan ju dessutom vara beroende på applikation. Till en högtalare som optimerat för dämpfaktorn 16 så är 0,5 ohms utimpedans korrekt. Till en optimerad för dämpfaktorn 1000 är 0,008 ohm den korrekta utimpedansen. Och vilken gain är korrekt? Är det en THX-effektförstärkare så är 28,3 gånger (29 dB) korrekt gain.

Det beror på, och det beror på mycket, så kanske skall man vara lite försiktig med att använda ordet korrekt i alla sammanhang där ingen tydlig regel eller föreskrift finns?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-26 14:25

Flint skrev:Man kan helt enkelt strunta i begreppet korrekt och bara lyssna och våga reagera på det man hör. Man behöver inte bevisa något för vare sig själv eller någon annan.

Kloka ord!

Vi är fria, allihopa.

"Korrekt" är heller inget vidare ord för dessa saker. Utom möjligen för att beskriva en RIAA-s tonkurva om den har knäpunkterna vid rätt frekvenser, de standardenliga.

Och när det gäller transparens så är det ju upp till var och en om man bryr sig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-26 14:55

sprudel skrev:
music4ever skrev:Det största problemet är att många blandar ihop vad de gillar med vad som är korrekt.
1. Man kan gillar något som inte är korrekt.
2. Man kan ogilla något som är korrekt.

Men blanda inte ihop detta.

Ja, det är lätt att blanda ihop det. :)
Det kan vara mätmässigt mer eller mindre korrekt beroende på målsättningen. Begreppet korrekt kräver ju en referens, eller hur?
Om målsättningen är att konstruera ett steg som förmedlar ljud enligt konstruktörens önskemål så bör den mäta enligt de kriterier konstruktören satt upp, då mäter den korrekt, och låter korrekt.
Däremot kan konstruktören ha olika mål, t ex att konstruera en apparat som har så låga värden som möjligt på de parametrar som vanligen mäts, tex av J.A. i Stereophile. Ju mindre, desto bättre. I detta fall är korrekt så låga värden som möjligt.
Hoppas att jag uttryckt mig så begripligt som möjligt, vilket var målet, annars är det mindre korrekt.

:)

Tycker du sätter fingret väldigt bra på problemet med ordet "korrekt", att det inte bara betyder "rätt", utan mera specifikt "rätt = i överensstämmelse med regeln/kravet/specifikationen...".

Sååå... det betyder ju faktiskt att ett helt exemplar av ett grammofonsteg med feldimensionerad (icke RIAA-dimensionering) är korrekt, samtidigt som det inte är korrekt. Det är enligt sin konstruktion, men inte enligt standard.

- - -

När det gäller music4ever's synpunkt så vill jag påminna om att både...
3. Man kan gilla något som är korrekt.
4. Man kan ogilla något som är inkorrekt.
...är möjliga. :)

[Edit: läser mig baklänges i tråden det jag missat, och såg just att grannilsson redan hade skrivet det där sista. :oops:]

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-05-26 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-26 15:02

Å så blev det definitionsdebatt classic. :|
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-05-26 15:29

music4ever skrev:
sprudel skrev:Vissa visar tydliga tecken på god självkännedom :)

Med tanke på att du själv har varit med i ett test där du mfl blev motbevisad så borde man kanske vara lite mer ödmjuk när man påstår saker på väldigt skakig grund?

Det var min tes om "transistorförstärkare färgar grått" som skulle testas via F/E-lyssning,
Sprudel var bara deltagare i lyssningspanelen, och har inte blivit motbevisad,
det har däremot jag blivit, åtminstone under de omständigheter som rådde där och då.

Jag är fortfarande inte övertygad om att de tillgängliga triodförstärkarna och Klipshornen hade tillräcklig upplösning för detektion, men det är verkligen inte lätt att organisera ett nytt försök. Man ska
hitta lämplig lokal
fullregisterhögtalare med tillräckligt hög känslighet och liten färgning
en SET-förstärkare av minst The Dreams kaliber samt
en Pentodbaserad rörförstäkare av högsta klass
F/E-lyssningsutrustningen
testledare
väl valda inspelningar samt
en samling intresserade provlyssnare
vilket åtminstone jag har svårt att trumma ihop på länge.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-26 15:40

Inte är det så svårt inte.

Plats och anläggning är väl det lättaste att välja - den plats där du anser att du hör problemet.

Resten tror jag löser sig av sig själv. Deltagare kommer det att finnas i överflöd (vem vill inte vara med på någonting så roligt?) och F/E-lyssningen och att säkerställa vetenskaplighet kan jag hjälpa till med.

Har dock gjort många sådana lyssningar och vet ju därför hur resultatet kommer att bli. Det blir ett test utan värde, för lyssningen kommer att falsifiera hypotesen, men hypotesens ägare kommer att skylla på att allting inte var tillräckligt bra, och så är man tillbaka där man började... :?

Hela poängen med att göra ens studie där den som har en tes får bestämma hur den skall testas (inom ramen för att det sker på ett sätt som gör att man kan dra några slutsatser från det) är ju att det på så vis KAN komma kunskap från det.

Men om hypotesägare vägrar överge en tes som det inte längre finns något skäl att tro på så är ju hela studien meningslös redan från början. Det blir inte värt besväret.

Nu var ju bara sällskapet och matlagningen sist värt besväret, många gånger om, men du förstår kanske ändå vad jag menar?

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-26 15:57

music4ever skrev:
darkg skrev:Bra, jag tänkte också jämföra med foto!

En på bild väl fångad och återgiven händelse eller person är en slags korrekt avbild - flera observatörer kan hålla med om det, och mena att en bild har bäst fångat det som avbildas. En idé eller stämning kan också fångas mer eller mindre korrekt. Denna överensstämmelse mellan det som skulle fångas och det man fick till kan inte effektivt beskrivas med utrustningens felfrihet eller förmåga att linjärt lagra in ljus till data osv.

En rörelseoskarp bild kan nog sägas mer korrekt avbilda ett rörligt föremål än en skarp.

Problemet är att foton snarare är inspelningen. Vad apparaterna gör med inspelningen kan man jämföra med om du kollar på fotot i dunkelt ljus eller optimalt ljus för att de alla detaljer, djup, färger, etc.

Ja, alla liknelser haltar förr eller senare :-) jag är med på förbättringen du föreslår, alltså att jämföra med belysningen av ett foto eller en målning. Korrekt belysning således. Ja, det beror allt på det, vilken belysning som är korrekt. Kanske menar någon att korrekt belysning av en gammal tavla är varmt svagt ljus för att likna den oljelampsbelysta sal där den hängde, eller kanske dagsljusfärgat ljus uppifrån som i konstnärens atelje. Möjligen var den avsedd att hänga långt ifrån betraktaren men sitter nu närmare, vad är i detta läge mest korrekt belysning? Vad som är korrekt belysning beror på.

Jag håller visserligen med om att det är långsökt att mena någonting annat än med "korrekt förstärkare" än att den är "signal-rätt", jag far mer efter principen att det i slutänden inte är signalen som är relevant.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-26 16:10

"triodstärkare och horn " läser man och sedan pratas det om att "transistorstärkare färgar grått"

Avsaknanden av känsla för proportioner får mig att tänka på när EU-byråkrater stänger av bilarnas bakljus för att spara energi.

Åter igen: Att meta är att veta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-05-26 16:18

Personligen är jag mest intresserad av att summan av alla ingående delar upplevs som ganska korrekt eller så korrekt det går, och då av mig och andra som lyssnar.
Om en enskild del har en obefintlig eller i princip obefintlig påverkan på en elektrisk signal är inte så noga för mig då den enheten redan har förmodligen den överlägset lägsta andelen av det totala felet inklusive rumspåverkan. Viktigare för mig är att anläggningen där den står presterar ett ljud som är tillräckligt bra oavsett musiktyp som jag vill lyssna på.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-05-26 16:20

Hehe! Ja, det var en kul övning det där men frågan är om Lennarts tanke verkligen testades? Transistorer färgar grått, tror jag det var.
Då tänker jag att man jämför rörsteg som drivsteg till högtalare med transistorsteg som drivsteg till högtalare.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-05-26 16:37

IngOehman skrev:Inte är det så svårt inte.

Plats och anläggning är väl det lättaste att välja - den plats där du anser att du hör problemet.

Resten tror jag löser sig av sig själv. Deltagare kommer det att finnas i överflöd (vem vill inte vara med på någonting så roligt?) och F/E-lyssningen och att säkerställa vetenskaplighet kan jag hjälpa till med.

Har dock gjort många sådana lyssningar och vet ju därför hur resultatet kommer att bli. Det blir ett test utan värde, för lyssningen kommer att falsifiera hypotesen, men hypotesens ägare kommer att skylla på att allting inte var tillräckligt bra, och så är man tillbaka där man började... :?

Hela poängen med att göra ens studie där den som har en tes får bestämma hur den skall testas (inom ramen för att det sker på ett sätt som gör att man kan dra några slutsatser från det) är ju att det på så vis KAN komma kunskap från det.

Men om hypotesägare vägrar överge en tes som det inte längre finns något skäl att tro på så är ju hela studien meningslös redan från början. Det blir inte värt besväret.

Nu var ju bara sällskapet och matlagningen sist värt besväret, många gånger om, men du förstår kanske ändå vad jag menar?

Vh, iö
Vi kan lämna själva tesen därhän, men orsaken till den är att inte så få ägare till topprankade Bryston- och Rotel-slutsteg tröttnar med tiden och byter till mer färga(n)de transistor- eller rörslutsteg, varför?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-26 17:09

ante_77 skrev:Min mening är att signalen inte ska varken dista eller förvränga. Varken hos en trisse eller rörförstärkare.

Jag har ingenting emot rörförstärkare eller trisseförstärkare och själv har jag garanterat färgning och okorrekthet i min anläggning.

Liknelser kan vara på plats ibland, så jag kör en liknelse när jag ändå är igång.

Om man tar en bild med en kamera och sedan för en HDR-bild eller förstärker färg eller kontrast, så kan det bli en trevligare och vackrare bild som resultat.

Den återger dock inte de rätta färgerna och är med andra ord inte korrekt.

Om man sedan tittar på bilden med en värdelös skärm, där färgtemperaturerna är helt fel inställda, så blir även det fel. Och sedan kan man se på den på en svartvit skärm och då blir det absolut fel, även om man gillar svartvitt.

Sedan har vi även fotografens mål med bilden och hur det är tänkt med färg och annat.

Nu är vi där igen. Jag pratar inte om att göra ljudet bättre genom färgning. Jag pratar inte om en förvrängning/färgning som man föredrar. Vad jag åsyftar är när en återgivning låter mer likt verkligheten trots kanske sämre mätdata. Alltså INTE ett "bättre" fiolljud utan ett mer verklighetstroget fiolljud. Det handlar inte om något mål med återgivningen, inte något annat än att det ska låta verklighetstroget.

Vad som är viktigt är dock att påpeka att det inte bara handlar om verklighetstroget i form av rak frekvensgång (eller tonkurva för den som gillar det begreppet bättre). Att tro att man kan skapa rörljud med en tonkontroll misstar sig helt enkelt. Precis som de missledda som tror att man kan skapa ett bättre ljud genom att sätta in ett rörsteg i en befintlig trisse-anläggning (som en sorts effektbox) och tro att man får bättre ljud på det sättet.

Dina jämförelser med bilder handlar om fel sak, dvs där man medvetet färgar/manipulerar bilderna får att åstadkomma effekter. Det är inte alls vad jag menar med min argumentation. Tvärtom, jag pratar om att verkligen efterlikna verkligheten så gott det går. Inte att färga den för att det "låter bättre".

Nu är jag inte lika känslig för tonkurveskillnader som många andra är. Verkligheten är ju mycket varierande (jämför bara två olika rum med varandra) och örat/hjärnan är väl utrustad för att hantera dessa skillnader. Däremot är hjärnan inte lika duktig på att sortera bort olinjär dist, tex sådan som skapas i elektronik. Den lilla förvrängning som skapas i elektroniken jämfört med vad som skapas i högtalare är därför mer betydelsefull trots sin litenhet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-26 17:20

Om inspelningen är skitdålig och anläggningen får den att låta verklighetstrogen och kanske to m bra, är anläggningen bra eller dålig då?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-26 17:29

hifikg skrev:Om inspelningen är skitdålig och anläggningen får den att låta verklighetstrogen och kanske to m bra, är anläggningen bra eller dålig då?

Det är en bra anläggning. Den förmedlar musiken trots att ljudet (som jag tror du hänsyftar på) är dåligt.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-26 18:38

:|
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2016-05-26 21:22

hifikg skrev:Om inspelningen är skitdålig och anläggningen får den att låta verklighetstrogen och kanske to m bra, är anläggningen bra eller dålig då?

Då är det ju f**n i mig en optimal anläggning !!! -Skit in -prefekt ut ! kan det bli mer optimalt ??
Drömmen för de flesta tror jag, hårt komprimerad mp3 in å sen highend ut med gränslös dynamik, fullt frekvensområde mm
Har svårt att se att det kan bli bättre.

Trevlig kväll ! / t

( Ja AI800.spelar fortfarande trevligt ! just nu Mario Biondi ...)

JM

Inläggav JM » 2016-05-26 22:27

tordnilsson skrev:
Då är det ju f**n i mig en optimal anläggning !!! -Skit in -prefekt ut ! kan det bli mer optimalt ??

Jag misstänker att det föreligger en tankevurpa här.
Vi hör inte som valar extremt lågfrekvent ljud eller det högfrekventa ljudet från fladdermössen. Hörde vi dessa frekvenser lika starkt som ljud kring 3.500 hz skulle ljudnivåerna bli olidliga i en storstad på kvällen med intensiv biltrafik o fladdermöss.
På festen när du minglar runt kan du prata med en person några personer bort trots att alla runt dig pratar lika högt förutsatt att du har normalhörsel, personen du pratar med inte har identiskt frekvensomfång som omgivande talare, att du kan se personens ansikte mm.

Dvs vi har fysiologiska perceptionsfilter, ej mätbara i fysikens värld, som bidragit till att vår art har överlevt.

Maskering är ett av dessa perceptionsfilter.

Rörförstärkare råkar av en händelse åka snålskjuts ett av dessa perceptionsfiltren - maskering.

Dvs rörförstärkarens mätbara skit maskeras av hjärnan och kvar blir skit fritt ljud. Nu är det även så att inspelad tredjetonsdistorsion kan maskeras av rörförstärkarens andratonsdistorsion.

Således kan rörförstärkare rensa viss skit i inspelat material.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-26 22:46

JM skrev:Rörförstärkare råkar av en händelse åka snålskjuts ett av dessa perceptionsfiltren - maskering.

Dvs rörförstärkarens mätbara skit maskeras av hjärnan och kvar blir skit fritt ljud. Nu är det även så att inspelad tredjetonsdistorsion kan maskeras av rörförstärkarens andratonsdistorsion.

Varför maskerar inte trisse-förstärkare?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-05-26 22:56

Di ä lata å ids inte . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-05-27 00:09

Det för mig in på frågan om hög upplösning alltid är av godo?
Hur hög?

Bland vissa audiofiler verkar utvärdering av tweaks vara en väl så viktig del av hobbyn som att lyssna på musik. Jag blir ibland inbjuden till sådana övningar, men ställer (åtminstone) mig själv frågan:
"gagnar detta min musikaliska upplevelse?"
Mitt svar är ofta nej. Om jag nätt och jämnt kan uppfatta en skillnad men inte kan avgöra om A eller B är mest rätt och jag i vanlig lyssning inte skulle lägga märke till vilket - meningslös tweak för mig.
I andra fall uppfattar jag att ena alternativet låter mer korrekt (nej, det vågar jag inte säga efter tidigare debatt) eller snarare tilltalande, och det exempelvis handlar om två kablar för ungefär samma pris kan jag ju väl det bättre alternativet i minnet om jag behöver en sådan i framtiden.
Handlar det i stället om nätkablar för >10.000 kr styck eller strömrenare för 40.000 kr måste de vara till mycket stort gagn för min musikaliska upplevelse. Det har hittills inte inträffat med sådana prylar. Senast det inträffade var när jag bytte upp mig till McIntoshförsteget C2300.
Till ganska stort gagn var en uppsättning General Electric 6550A i nästan NOS-skick samt Philips E80CC i stället för ECC82 som drivrör i mina Perkamoddade Dynaco-steg.
När de fungerar som de ska kan Mac MC75 slänga sig i väggen.
Dilemmat är värmeutvecklingen och att en massa komponenter har tagit stryk nu 29 år efter ombygganden,
även om jag delrenoverat lite, bytt bl.a. nätlytar och flyttat effektmotstånd - frustrerande!!!

Åter till upplösningsfrågan, även om jag ibland tillfälligt kan lockas med i tweak-träsket är ändå syftet med min anläggning att kunna njuta av musik, och jag är inte heller skivkritiker eller recensent.
Därför är jag inte helt förtjust i återgivningen från t.ex. en komplett TAD-anläggning med Reference One högtalare, M600 slutsteg samt även CD-spelare och försteg från dem sammankopplade med silverkablar från Siltech.
Jag blir alltför störd av dåliga redigeringar och alla andra tänkbara fel och brister så att jag tappar fokus på musiken vilket nästan aldrig inträffar i min anläggning.
När vi testade DACar för några år sedan råkade vi ut för att den billigaste kinesiska med ESS9018-chipet inte hade musikalisk kontroll i proportion till upplösningen så att musiken upplöstes i sina beståndsdelar så att ett myller av osorterade detaljer vräktes över lyssnarna vars hjärnor fick fullt sjå att försöka korrelera röran och vi blev alldeles matta.
Redan i början av 1990-talet hade Audio Alchemy DACen liknande problem med SPDIF-ansluten CD-spelare.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-05-27 07:31

Bill50x skrev:
ante_77 skrev:Min mening är att signalen inte ska varken dista eller förvränga. Varken hos en trisse eller rörförstärkare.

Jag har ingenting emot rörförstärkare eller trisseförstärkare och själv har jag garanterat färgning och okorrekthet i min anläggning.

Liknelser kan vara på plats ibland, så jag kör en liknelse när jag ändå är igång.

Om man tar en bild med en kamera och sedan för en HDR-bild eller förstärker färg eller kontrast, så kan det bli en trevligare och vackrare bild som resultat.

Den återger dock inte de rätta färgerna och är med andra ord inte korrekt.

Om man sedan tittar på bilden med en värdelös skärm, där färgtemperaturerna är helt fel inställda, så blir även det fel. Och sedan kan man se på den på en svartvit skärm och då blir det absolut fel, även om man gillar svartvitt.

Sedan har vi även fotografens mål med bilden och hur det är tänkt med färg och annat.

Nu är vi där igen. Jag pratar inte om att göra ljudet bättre genom färgning. Jag pratar inte om en förvrängning/färgning som man föredrar. Vad jag åsyftar är när en återgivning låter mer likt verkligheten trots kanske sämre mätdata. Alltså INTE ett "bättre" fiolljud utan ett mer verklighetstroget fiolljud. Det handlar inte om något mål med återgivningen, inte något annat än att det ska låta verklighetstroget.

Vad som är viktigt är dock att påpeka att det inte bara handlar om verklighetstroget i form av rak frekvensgång (eller tonkurva för den som gillar det begreppet bättre). Att tro att man kan skapa rörljud med en tonkontroll misstar sig helt enkelt. Precis som de missledda som tror att man kan skapa ett bättre ljud genom att sätta in ett rörsteg i en befintlig trisse-anläggning (som en sorts effektbox) och tro att man får bättre ljud på det sättet.

Dina jämförelser med bilder handlar om fel sak, dvs där man medvetet färgar/manipulerar bilderna får att åstadkomma effekter. Det är inte alls vad jag menar med min argumentation. Tvärtom, jag pratar om att verkligen efterlikna verkligheten så gott det går. Inte att färga den för att det "låter bättre".

Nu är jag inte lika känslig för tonkurveskillnader som många andra är. Verkligheten är ju mycket varierande (jämför bara två olika rum med varandra) och örat/hjärnan är väl utrustad för att hantera dessa skillnader. Däremot är hjärnan inte lika duktig på att sortera bort olinjär dist, tex sådan som skapas i elektronik. Den lilla förvrängning som skapas i elektroniken jämfört med vad som skapas i högtalare är därför mer betydelsefull trots sin litenhet.

/ B

Ja, men högtalarna och rummet är en stor del av det slutliga ljudet och kan således inte säga något om en förstärkare, annat än att kombinationen med högtalare, rum och övrig elektronik är bra.

Jag har aldrig hört en fiol som inte låter som en fiol.

För min del är det skitsamma.
Själv gillar jag Rega Brio. Om den är korrekt, färgad eller annat skiter jag i.
Äger dock en Naim Unitiqute, men tycker att regan levererar lite mer "punch".

Det låter bra det jag har och om det är korrekt eller ej är inte så noga.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2016-05-27 09:43

ErikAndersson skrev:Audion 300B MK1 var push-pull kopplad. Såldes väl i C:a 2000 ex under min tid med Audion. Hur många tusen efter min tillbakaflytt till Svedala har jag inte koll på.

!! Respekt ! 1000-tals triod steg, det är inte lite det !
/ t

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-05-27 10:25

Bill50x skrev:
JM skrev:Rörförstärkare råkar av en händelse åka snålskjuts ett av dessa perceptionsfiltren - maskering.

/ B

Oavsett sanningshalten i JM:s redogörelse så är det nog så att "transistorförstärkare" och "rörförstärkare" har blivit "typiska representationer" för en viss typ av överföringsfunktion. De flesta, men inte alla, transistorförstärkare är konstruerade med låg förvrängning och hög motkoppling. De flesta, men inte alla, rörförstärkare är konstruerade med medelhög till hög förvrängning och jämförelsevis låg motkoppling. De senare har dessutom oftast utgångtransformatorer som bidrar till förvrängningen på ett lite eget sätt. Men det finns utantag. När en transistorförstärkare konstrueras som en typisk rörförstärkare och när en rörförstärkare konstrueras efter samma principer som en typisk transistorförstärkare brukar det inte längre låta typiskt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-05-27 10:29

tordnilsson skrev:
ErikAndersson skrev:Audion 300B MK1 var push-pull kopplad. Såldes väl i C:a 2000 ex under min tid med Audion. Hur många tusen efter min tillbakaflytt till Svedala har jag inte koll på.

!! Respekt ! 1000-tals triod steg, det är inte lite det !
/ t

Det var rätt grej i rätt tid! Vi på Audion var först med stortillverkning av 300B bestyckade förstärkare i västvärlden. Vår enda medtävlare vid denna tid var Audionote UK som låg ett kvarter bort från oss i Hove. De producerade enbart byggsatser med 300B under lång tid. Så vi hade goda tider! Det var främst till Asien vi sålde. Japanerna däremot efterrågade enbart Singel-End förstärkare och av den anledningen tillverkade vi även en Singel-End stereo i samma kabinett. Det blev trångt av bara attan! Men de fungerade bra och de såldes även de runt om i världen, bla Sverige. Men vi tillverkade även pentodförstärkare med bla 6550,KT90,EL34 mm i såväl push-pull samt singel-end.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-27 10:32

Jag påstår att att distande förstärkare i sig inte maskerar något men att kanske hörseln i något läge uppfattar det så.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-05-27 14:37

Jag påstår att bra förstärkare låter lika oavsett om det är rör eller transistorer.
Dåliga förstärkare är de som låter rörförstärkare eller transistorförstärkare.

/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-27 14:40

Jag påstår att du har rätt.

JM

Inläggav JM » 2016-05-27 15:21

Flint skrev:Jag påstår att att distande förstärkare i sig inte maskerar något men att kanske hörseln i något läge uppfattar det så.

Helt rätt Flint.
Maskeringen sitter mellan öronen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

JM

Inläggav JM » 2016-05-27 15:29

Bill50x skrev:

/ B

Transistorförstärkare ger identiska upplevda maskeringseffekter vid identiska distorsions-spektra.

Ökar du ljudtrycket kan även tredjetonsdistorsion maskeras hos en transistor/rörförstärkare. Enligt kurvor från 1950-talet jag visat ett antal x förut.

JM

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-27 15:31

JM skrev:
Flint skrev:Jag påstår att att distande förstärkare i sig inte maskerar något men att kanske hörseln i något läge uppfattar det så.

Helt rätt Flint.
Maskeringen sitter mellan öronen.

JM

Inlägget var inte kritik mot ditt, bara ett förtydligande till någon som ev. uppfattade det som att elektroniken i sig maskerade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi